بازدید 10349

شورای عالی ایرانیان، شورایی که...؟!

در حالی که نزدیک به دو قرن است که در وزارت خارجه حوزه کنسولی ایجاد شده، وی با راه اندازی مرکز پاسخگویی شبانه‌روزی و... عملا در امور کنسولی و معاونت مربوطه در وزارت خارجه تداخل کرده که در آغاز نیز هزینه‌های سرسام‌آوری از سوی آقای خاص به بیت المال تحمیل شد/ مجلس نسبت به عملكرد شوراي‌عالي ايرانيان خارج كشور ابهامات فراواني دارد و نبايد تحقيق و تفحص از اين شورا را به معناي تضعيف دولت دانست.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۰ 28 December 2010
در پی افزایش اختیارات و مانورهایی که شورای جنجالی ایرانیان خارج از کشور ایجاد کرده و این اقدامات فرادولتی و فرا وزارت خارجه‌ای، سبب بروز برخی حاشیه‌ها و انتقادات رسانه‌ای و... شده، خبرنگار «تابناک» به بررسی این شورا و انگیزه‌های ایجاد آن پرداخته است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، هرچند ایجاد تماس و ارتباط با ایرانیان خارج از کشور و دعوت از آنها برای بازگشت به ایران و انتقال دانش فنی و سرمایه‌ای، بسیار مهم و قابل تحسین است اما...

شورای عالی ایرانیان، به لحاظ قانونی، اساسا شورایی برای سیاست‌گذاری‌های کلان در مورد ایرانیان مقیم خارج از کشور تعریف کرده و جالب این که مسئول این شورا نیز به تازگی در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده است، شورای عالی چهار سیاست و چهار برنامه دارد و... بنابراین، بر پایه آیین‌نامه اجرایی، شورای عالی دبیرخانه هیچ‌گونه وظیفه اجرایی ندارد! اما با ورود وی این موضوع نادیده گرفته شده و هم‌اینک شورای عالی ایرانیان اهم وظایف دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه و... را آن هم به نحو ناقصی انجام می‌دهد که اجمالا به مواردی از این دست اشاره می‌شود.

نخست؛ در حالی که نزدیک به دو قرن است، در وزارت امور خارجه حوزه کنسولی ایجاد شده و به فعالیت مشغول است، وی با راه اندازی مرکز پاسخگویی شبانه‌روزی و... عملا در امور کنسولی و معاونت مربوطه در وزارت خارجه تداخل کرده که در آغاز نیز هزینه‌های سرسام‌آوری از سوی آقای خاص به بیت المال تحمیل شده است؛ برای نمونه، در آغاز ورود وی به ساختمان وزرا، ساختمان چهار طبقه‌ای کوچه چهارم، دکوراسیون یک طبقه آن را به طور مفصل تعمیر و تغییر اساسی دادند و ورود حتی پرسنل و مدیران شورای عالی با اجازه قبلی و با شاه‌کلید مخصوص آسانسور میسر می‌شد!

از سویی، به دلیل اینکه کار مرکز عملا موازی‌کاری بوده، افرادی که به این روند ایراد داشته‌اند، از شورای عالی ایرانیان اخراج شدند. این افراد عمدتا از خانواده شهدا و جانبازان و دارای سوابق درخشان و با تجربه در کار خود بوده‌اند. ضمن اینکه نوع درخواست‌های هموطنان از این مرکز عمدتا مسائل قضایی و رسیدگی به اموال ضبط شده و... است که محلی برای نیل به اهداف شخصی برخی بوده و هست.

از سوی دیگر، این شورا با اندیشیدن تدابیری عجیب و غریب، شرایط را برای ورود و سفر افرادی به ایران فراهم کرده و اختیارات بسیاری به آنان داده که دارای سابقه خوب نبوده و چندان خوشنام نیستند و حتی برخی از این افراد، نسبت به انقلاب و نظام مواضعی کاملا مخالف و معاند دارند.

برای نمونه، می‌توان به هوشنگ امیراحمدی اشاره کرد که از آن به عنوان دلال ایران و آمریکا نام برده می‌شود و بارها رسانه‌های گوناگون به افشاگری درباره وی پرداخته‌اند و نحوه دعوت و ورود وی نیز بسیار عجیب و قابل تأمل بوده است، به گونه‌ای که حتی برای برخی طرح‌های عمرانی و سرمایه‌ای و... در مناطق گوناگون کشور از جمله کیش، با وی مشورت شده و به وی و اطرافیانش نیز سپرده خواهد شد.

البته این موضوع تنها به امیراحمدی مربوط نمی‌شود و افراد معاند و مسأله‌داران دیگری نیز حضور داشته‌اند که انشاءالله در موعد مقرر افشاگری خواهد شد.

البته در موضوع هوشنگ امیراحمدی، حق با رسانه‌هایی بود که از دعوت رسمی وی به ایران آن هم توسط مسئولان شورای عالی ایرانیان خارج کشور خبر داده بودند، چرا که اسناد رسیده به خبرنگار ما، از متن کامل دعوت نامه و برخی مدارک دیگر مبنی بر خواهش و تمنای مسئولان ایرانی و ناز کردن‌ها و شرط و شروط گذاری امیر احمدی حکایت دارد.

ترديد مجلس درباره قانوني بودن شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور

يك روز پس از آن‌كه همايش بررسي دستاوردهاي دومين همايش ايرانيان خارج از كشور در تهران با حضور مقامات ارشد دولتي برگزار شد، يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، از وجود ابهاماتي درباره مبناي قانوني شوراي‌ عالي ايرانيان خارج از كشور خبر داد.

به گفته سيدحسين نقوي، مهمترين ابهام درباره شوراي عالي امور ايرانيان خارج كشور، مبناي قانوني آن است. نقوي كه در گفت‌وگو با فارس از پاسخگو نبودن مسئولان اين شورا درباره ابهامات موجود نيز انتقاد داشت، به تحقيق و تفحص مجلس از شوراي عالي امور ايرانيان مقيم خارج از كشور اشاره كرد و گفت: مجلس نسبت به عملكرد شوراي عالي ايرانيان خارج كشور ابهامات فراواني دارد و نبايد تحقيق و تفحص از اين شورا را به معناي تضعيف دولت دانست.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، در توضيح ابهامات مجلس درباره اين شورا گفت: بايد به اين ابهام پاسخ داده شود كه اين شورا در كدام جايگاه قانوني تعريف مي‌شود و پايه شكل گيري آن كجاست و اين نكته را هم بايد مورد توجه قرار داد كه رفع ابهامات درباره عملكرد شوراي عالي ايرانيان به دولت اصولگرا كمك خواهد كرد.

نقوي با بيان اين‌كه مشخص نيست هزينه‌هاي شوراي عالي ايرانيان از چه محلي تأمين مي‌شود، گفت: مسئولان شوراي عالي ايرانيان بايد پاسخ دهند كه بودجه و اعتبارات مورد نياز خود را از كجا تأمين و چگونه آن را هزينه مي‌كنند.

نقوي با بيان اين‌كه هزينه‌هاي گزاف و وام‌هاي بلاعوض اين شورا به برخي افراد معلوم‌الحال تأسف‌برانگيز است، خاطرنشان كرد: مجلس شوراي اسلامي حق دارد كه نسبت به برخي رفتارهاي مسئولان شوراي عالي امور ايرانيان خارج كشور سوال داشته باشد.

به گفته اين نماينده، از ديگر ابهامات همتايانش در خانه ملت، نبود نظارت بر اين شوراست، چرا كه معلوم نيست كدام نهاد بر هزينه‌ها و اقدامات اين شورا نظارت مي‌كند؟!

عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس در ادامه، از حضور برخي چهره‌ها به عنوان مهمان در همايش‌ ايرانيان مقيم خارج از كشور ابراز نگراني كرد و گفت:‌ متأسفانه كساني به همايش ايرانيان مقيم خارج كشور دعوت شدند كه روابط مستقيمي با بيگانگان و دشمنان ملت ايران دارند.

نقوي در عين حال با تأكيد بر اين‌كه «مجلس حمايت خود را از دولت اصولگرا ادامه مي‌دهد»، خاطرنشان كرد: ولی ما بر این باوریم مسئولان اجرايي هم بايد رفتارهاي اصولي داشته و پاسخگوي رفتار خود باشند، ولي مسئولان شوراي عالي ايرانيان از جمله آقايان رحيم‌مشایي و ملك‌زاده، دعوت مجلس براي پاسخگويي به پرسش های نمايندگان را نمي‌پذيرند.

همچنين مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از برگزیدن پانزده نفر از نمايندگان ملت به عنوان اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از شوراي عالي امور ايرانيان مقيم خارج كشور در جلسه عصر ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد.

كاظم جلالي افزود: حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي، فاطمه آليا، محمد كرمي‌راد، علي آقازاده، عوض حيدرپور، پرويز سروري، شهرياري، الياس نادران، شبيب جويجري، سيدحسين نقوي، مصطفي كواكبيان، داريوش قنبري، محمود احمدي‌‌بيغش، سيدرضا اكرمي و خودش به عنوان اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از شوراي‌عالي ايرانيان خارج كشور برگزیده شده‌اند.

طرح ابهام موضوع تازه‌اي نيست

طرح ابهام درباره مبناي قانوني شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور موضوع تازه‌اي نيست و چندي پیش هم شماري ديگر از نمايندگان به آن اشاره كرده بودند. حتي با احضار منوچهر متكي، وزير پيشين وزارت‌ خارجه به مجلس، از او به خاطر برگزاري اين همايش انتقاد كرده و تأكيد مي‌كنند كه اقدام شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور براي برگزاري آن كنفرانس، مبناي قانوني نداشته و وزارت خارجه را تضعيف مي‌كند.

اما اين تنها انتقادات مطرح نبود و برخي از همان آغاز به انتقاد از جنبه‌هاي گوناگون كنفرانس از جمله اجراي برنامه زنده موسيقي به خاطر حضور نوازندگان زن پرداختند و حتي يك روزنامه اصولگرا از سرو مشروبات الكلي در حاشيه اين همايش خبر داد؛ اين همايش ميزبان چند صد ايراني مقيم خارج بود كه با پذیرفتن همه هزينه‌ها از سوي دولت براي سه روز به ايران سفر كرده بودند.

الیاس نادران نيز در نطق خود در صحن علني مجلس، نسبت به اختلاط زنان و مردان و سرو مسكرات توسط برخي مهمانان اين همايش تذكر داد و تأكيد داشت برخي از آنان مجرم بوده و اگر از كانال ديگري وارد كشور مي‌شدند، بايد به دستگاه قضايي كشور پاسخ پس مي‌دادند.

وي همچنين آن همايش را باعث «وهن نظام» و «دون شأن نظام جمهوري اسلامي» خواند. آن موقع متكي در دفاع از اين شورا، به نمايندگان معترض گفت كه شورا براي رفع نيازهاي ايرانيان خارج از كشور به وجود آمده است.

وي در عين حال، با بيان اين‌كه «اين شورا ارتباط‌هاي بسيار جدي و گسترده را با ايرانيان خارج از كشور آغاز كرده»، ‌افزود: البته شايد لازم باشد مسئولان اين شورا گزارش‌هاي جامع‌تري از اقدامات آن ارایه كنند.

به هر روی، گویا دست کم برای از بین رفتن شبهات و مسائل مطرح پیرامون این شورا و عملکرد آن در اذهان عمومی جامعه، نخست مسئولین مستقیم و غیر مستقیم آن باید با شفافیت کامل پاسخگوی رفتار خود باشند و دوم آن که نهاد مسئول در امر نظارت و بازرسی، با دقت بیشتر، به بررسی و ارایه گزارش بپردازند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
آیا ضرورتی در جهت برگزاری این شورا هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وا چرا نظرات را نگذاشتيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خيلي يه جوري بودند؟؟؟؟
ازين كه جريان تماميت خواه شروع به حذف خودي ها كرده خيلي خوشحالم
اون موقع كه در مقابل حذف اصلاح طلبا سكوت مي كرديد بايد اينجا رو هم ميديديد
ما که هرچی براتون می فرستیم نمی زنید .ولی اگه بخواهید درباره این شورای کذایی وآن اداره کل الکی که به همین نام در وزارت خارجه تاسیس شده ، پای دردودل بچه های وزارت خارجه بنشینید یه سری به اداره کل کنسولی بزنید.
نفرمایید آقای خاص !! به تعبیر آیت الله العظمی مکارم شیرازی بفرمایید : آقای معلوم الحال!!
محض اطلاع بودجه های میلیاردی برای طرح های تکراری
درنظر گرفته شده است درحالی که متولی اموزش زیان فارسی در ایران نهاد دیگری است با اختصاص بودجه چند میلیاردی این شورا درحال به راه اندازی وب سایت اموزش زیان فارسی است و براساس جلسات انجام شده اصلا هزینه شدن میلیاردها اهمیتی ندارد
حالا میشه فهمید چرا آقای متکی را با آن وضعیت از وزارت خارجه اخراج کردن
میخواهم از برادر بزرگوار نقوی یک سئوال کنم و ان اینکه ایا ایشان و دیگر همکارانشان به کلیه وظائف خود به عنوان نماینده مردم عمل میکنند ویا فقط این شورا مهم تشخیص داده شده است؟
به گفته اين نماينده، از ديگر ابهامات همتايانش در خانه ملت، عدم نظارت بر اين شوراست؛ چرا كه معلوم نيست كدام نهاد بر هزينه‌ها و اقدامات اين شورا نظارت مي‌كند.

خوب بسیار معلوم است بیت الدوله !!!!!!!!!!!چرا که دیگر واژه بیت المال معنایی ندارد برای آقایان،
آنوقت دولت محترم بجای اینکه بودجه مترو را بپردازد تا مترو سر و سامان بیابد و صبحها ما بدبختها مثل .......... بر دوش یکدیگر سوار نشویم و عصر هم بدین منوال خود را به خانه برسانیم و شاهد دعواهای مسافران باشیم که بعلت تاخیر و کمبود جا در واگن بهم بد و بیراه میگویند آنوقت دولت عدالت پرور بگوید ما بودجه را پرداخت نمی کنیم چون........... بهتر بود دولت عدالت پرور دست از لجبازی بر میداشت و بفکر مردم بود حال هر چه هم که با دیگران مشکل داشته باشد اما دود این لجبازی ها و نافرمانی ها به چشم ملت میرود و مجلس هم که در راس امور است هرگز نمیخواهد از چنین دولتی سوال کند که چرا قوانین را اجرا نمی کند و هر طور که بخواهد عمل می نماید و مدام سکوت اختیار میکنند به بهانه مصلحت نظام تا عدالت در همه موارد اجرا شود. و عجبا به این همه مصلحت اندیشی نظام!!!!!!!!!!!!!!!!!
آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی!! متاسفانه بجای ارتقاء شئونات ایرانیان و جلوگیری از تحقیر آنان به اقدامات سوری می پردازیم. 90 درصد ایرانیان خارج از کشور ناراضی هستند دلایل آن هم کاملا روشن است.
اگر نظر ما را منعکس می کنی به شما عرض کنم که تعدادی از آقایان بازنشسته و از مسئولین با استفاده از رانت به دنبال تاسیس و راه اندازی وزارت خارجه غیر انتفاعی برای انجام امور کنسولی است که بیش از صد سالی که شما گفتید این امور را وزارت خارجه انجام می داده است. و بدنبال راه اندازی شرکت خدمات کنسولی و انحصار آن هستند. شما بخوانید حدیث مفصل
آقاجون در مورد این آقای خاص مقام معظم رهبری، مجلس، مراجع، حوزه ها، روحانیون، دلسوزان و از همه مهمتر کیهان داد زدند اعتراض کردند خون گریستند و... هیچ اتفاقی که نیافتاد هیچ تا جایی که می شد در حمایت از ایشون دیگران قلع و قمع شدند. آقا بیخودی گیر دادید. ایشان به جایی وصل است که هیچ کدام از این بزرگواران فوق الذکر وصل نیستند. چیکار می شه کرد. چند سال دیگه معلوم می شه که چه هدف و کلکی پشت یر این آقای خاص بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
1- دوست عزیز توجه کنید که از همه مهم تر کیهان نیست بلکه شخص مقام معظم رهبری است
2-خود کیهان پاش گیره مخصوصا سر دبیرش پس مثال های بهتری بزنید
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
من ميخوام به اين نكته اشاره كنم كه آقاي رييس جمهور كه دنبال افزايش قدرت و اختيارات رياست جمهوري هستند تو اين يك فقره نشون دادند كه حرف هيچ كس مخصوصا علماء و رهبري رو گوش نمي كنند پس چطور مردم ميتونن اجازه بدن كه اختيارات ايشون بيشتر بشه؟ چاقو دست مست دادن نيست اين كار؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
«آقا بیخودی گیر دادید»!!! چه جالب!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
يعني حرف كيهان از حرف آقا مهم تره؟؟؟؟؟؟؟
شورای عالی ایرانیان، شورایی است که به در د ما نمیخورد اما برخی خوب از آن استفاده میکنن!!!
بنده هيچ سنمي با شوراي عالي ايرانيان نداشته ولي اطلاعاتي در اين زمينه دارم كه در اختيار مي گذارم اگر انتقاد پذير هستيد در صفحه بگذاريد آيا وزارت خارجهخ كه شما به ناچار در اين مورد مدافع آن شده ايد آمار ايرانيان مقيم خارج را دارد .آيا برنامه ريزي منسجمي براي آنها كرده است .آيا اين برنامه ارتباطي 2777 تا به حال با اين گستردگي در وزارت خارجه انجام گرفته . چرا حق را ناحق جلوه ميدهيد عادت كرده ايد همه چيز را سياسي ببينيد . به خودتان رحم كنيد چون در آخرت بايد جوابگو باشيد .
بچه هاي ايراني در مناطق دوردست ايران زمين نمي تونن به مدرسه برن كه تعدادشون سر به فلك كشيده آنوقت بخاطر يك مشت بچه پول دار و از ما بهترون هزينه ميلياردي مي كنيد تاز زبان مادري يادشون نره عجب عدالتي !!!!
این شورا به دانبال کسب آرا ی بیشتر در انتخابات بعدی بر خلاف انتخابات دهم در حوزه های خارج از کشور نیز هست !
اگر احمدی نژاد یک کار درست در دوره ریاستش انجام داده همین ایجاد این مرکز است که باعث شده کم کم ایرانیان خارج از کشور ارتباطشان با ایران بیشتر شود، حتی آنها که به نظر شما ضد انقلاب هستند.
واقعا مشروب میدادن؟
حکایت من الان مثل داستانیکه تعریف میکنم
یه روز ماه رمضان حاج شیخ عبدالکریم حایری(ره) دچار ضعف میشن و مجبور میشن روزشونو بخورن.سر ظهر که داشتن مهیا غذا خوردن میشدن و سفره نون رو پهن کرده بودن یه دفعه کسی از میبد یزد برای حساب کردن وجوهاتش برای سفر به مکه سر میرسه خیلی تعجب میکنه حاج شیخ روز نیست در همان حالت سادگی حاج شیخ رو قسم میده اگر آخرتی نیست به اون هم بگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حالا من آقایون رو قسم میدم اگر آخرتی نیست به ما هم بگن
مشروب بوده تو مراسم رسمی حکومت اسلامی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السلام واسلام
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان