بازدید 61434

شوخي احمدي‌نژاد با مجري مجرد سيما

در حاشيه رئيس جمهور از حيدري و عنادي وقتي سوال كرد شما چند فرزند داريد و حيدري گفت: هنوز مجرد است رئيس جمهور به خنده گفت: شما خجالت نمي‌كشيد هنوز مجرد هستيد و با مردم از طريق تلويزيون حرف مي‌زنيد؟!
کد خبر: ۱۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۸۷ - ۰۰:۲۹ 15 July 2008
احمدي‌نژاد گفت:حتي اگر يك روز از دولت نهم باقي مانده باشد جراحي اقتصادي انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني شركت كرد و در ابتداي اين گفتگو در پاسخ به سوال مجري پيرامون مسله هسته‌اي گفت: موضوع هسته‌اي ايران در بستري گسترده است و بايد با توجه به آن بستر مسائل را حل كرد.

رئيس جمهور افزود: 30 سال است كه دشمنان با هدف متوقف كردن ملت ايران تلاش مي‌كنند، آنها نه مخالف جنگند و نه مخالف سلاح هسته‌اي زيرا خود پرچمدار آن هستند.آنها مخالف اين هستند كه ملت ايران با سابقه تمدني خود به الگويي از موفقيت در سطح جهان دست يابند.
احمدي‌نژاد افزود: مخالفان مي‌خواستند با فشار و تبليغات از كشور ما امتياز كسب كنند اما با درايت رهبري و هوشياري ملت، ايستادگي انجام شد كه يكي از پرافتخارترين ايستادگي‌هاي تاريخ ايران است كه حتي به نسبت ملي شدن صنعت نفت صدها برابر بزرگتر بود.

محمود احمدي‌نژاد در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جهت‌گيري‌هاي جديد در ايران موجب شد تا روند فعاليتهاي هسته‌اي تغيير يابد و اكنون نيز در مرحله مذاكره هستيم، آنها از ما درخواست تعليق كردند اما پاسخ آنها روشن است.
محمود احمدي نژاد در ادامه تصريح كرد:اكنون در يكي از بهترين شرايط بين‌المللي در 30 سال اخير هستيم و دشمنان مي دانند كه راهي را كه در پيش گرفته‌اند اشتباه است و بهترين راه گفت‌وگو است، خود آنها نيز مي‌دانند كه بايد حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسند.

رئيس جمهور ارائه بسته پيشنهادي از سوي كشورمان را افتخار ديگري عنوان كرد و گفت: براي رفع نگراني‌هاي دنيا از جمله خلع سلاح هسته‌اي، بحث چالش‌هاي اقتصادي جهان پيشنهادهايي ارائه داديم. به اذعان خود آنها نيز بسته پيشنهادي ايران جامع است.

وي افزود: قرار است كه جليلي در سفري به اروپا گفت‌وگوهايي در زمينه بسته پيشنهادي داشته باشد كه محور مذاكرات جليلي و سولانا مشتركات 2 بسته خواهد بود. ما آماده گفت‌وگو با همه كشورها به جز رژيم صهيونيستي كه آن را مشروع و انساني نمي‌دانيم، هستيم البته به شرط گفتگوي برابر و بدون پيش شرط.

رئيس جمهور در پاسخ به سئوال مجري در خصوص جايگاه بين‌المللي كشورمان و ميزان توفيق دولت در بهره‌گيري از اين جايگاه با بيان اينكه موفقيت‌ها را نبايد به پاي دولت نوشت بلكه بايد به حساب مردم گذاشت، گفت: دولت قطره‌اي از اقيانوس ملت است، اكنون افكار عمومي دنيا يكپارچه طرفدار ايران است، اكنون در هر جاي دنيا اقشار گوناگون مي‌گويند كه حق با ايران است و دستاورد ايران اين بود كه مباني و ناكارآمدي و ظالمانه بدون اين نظم جهاني آشكار شد و از سويي نيازي جديد براي شكل گرفتن نظمي تازه مبتني بر عدالت ايجاد شد.

احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اينكه دستاورد ويژه ملت ايران و منطقه نحوه استفاده از اين فضا و نحوه برخود با چالش‌هاي اين منطقه است بيان داشت: موضوع ما طي سالهاي اخير همواره تدافعي بود و اين موضع سقف زماني داشت كه در نهايت به پرداخت امتياز منجر مي‌شد اما با تغيير سياستي كه در ايران اتخاذ شد اين معادله تغيير كرد و سياست‌ فعالانه موجب شد تا خطرها را از مرزهاي خود به خانه آنها ببريم.

وي افزود: اكنون به لطف خدا اين اتفاق افتاده و هر دولتي كه در آمريكا برسر كار آيد ناچار خواهد شد كه به مشكلات دروني خود بپردازد و چاره‌اي جز سازش و تعامل درست با ايران ندارد. امروز مسائل اجتماعي و اقتصادي آمريكا در حال انفجار است.

رئيس جمهور در خصوص آزمايش‌هاي موفقيت اميز موشك‌هاي شهاب نيز گفت: جنجال‌هاي آمريكا به 2 دليل است اول اينكه شخص بوش مي‌خواهد در ماههاي آخر عمر دولت خود سر و صدايي كند و هم براي اين است كه در مذاكرات بتوانند دست بالا را بگيرند اما با اين اقدام كشور ما دست بالا را گرفت و آزمايش اين موشك‌ها تنها دست گرمي بود و تمام توان دفاعي كشور ما را نشان نداد.

رئيس جمهور محمود احمدي‌نژاد در ادامه گفت‌وگوي زنده تلويزيوني درخصوص رفتار نامناسب برخي كشورها با مسافران ايراني تصريح كرد: قريب به اتفاق كشورهاي دنيا به مردم ايران احترام مي‌گذارند ولي در صورت مشاهده رفتارهاي نامناسب توسط برخي كشورها دولت ايران نيز رفتار متقابل با اتباع آنها را در پيش خواهد گرفت.
وي تاكيد كرد: جهت‌گيري دولت ايران رفت‌وآمد با سهل‌ترين شرايط است ولي برخي از دولت‌ها از ورود ايرانيان به داخل كشورشان هراس دارند چرا كه ايرانيان همواره حامل فرهنگ و ادب بوده‌اند.

به گفته رئيس‌جمهور، كشور ايران در سال‌هاي گذشته پيشرفت بسياري خوبي در خصوص جذب گردشگر داشته و ميزان خروجي از كشور نيز افزايش يافته است.
رئيس جمهور در بخشي از سخنان خود با اشاره به مسافرت به 40 كشور دنيا خاطرنشان كرد: در همه اين كشورها تعداد ايرانيان بسيار زياد است و استقبال خوبي توسط آنها از دولت صورت مي‌گيرد.

احمدي‌نژاد در خصوص انگشت‌نگاري از اتباع ايراني توسط برخي از كشورها گفت: تقريبا تمام كشورهاي دنيا اعم از ايران براي اجراي اين طرح برنامه‌ريزي كرده‌اند ولي ايران در اين خصوص سخت‌گيري نمي‌كند.
رئيس جمهور تاكيد كرد: برخورد اكثر كشورهاي دنيا با اتباع ايراني خوب و مناسب است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ و علوم اين حوزه را به چند دسته تقسيم كرد و گفت: بحث ورزش يكي از بخش‌هاي فرهنگي است كه در 2 سال و نيم گذشته شاهد پيشرفت‌هاي بسيار خوبي در اين حوزه بوده‌ايم.

رئيس جمهور افزود: در اين مدت ورزشكاران كشورمان به اندازه 10 سال گذشته مدال رنگي كسب كردند و همچنين در اين مدت با امكانات موجود بسياري از اهداف برنامه 20 ساله در بخش ورزش محقق شد.
رئيس جمهور با اشاره به رشد تصاعدي توليد و تنوع كتاب در كشور خاطرنشان كرد: در نمايشگاه كتاب علي‌رغم افزايش قيمت كتاب‌ها تعداد بازديد كنندگان و ميزان خريد آنها افزايش يافت.
به گفته وي در بخش فيلمسازي كشور همواره شاهد مشكلاتي بوده كه ريشه آن فرهنگي نيست ولي در مجموع توليد در اين بخش نيز با افزايش همراه بوده است.
احمدي‌نژاد فضاي عمومي فرهنگي كشور را بسيار خوب و سالم توصيف و تصريح كرد: جوانان و زنان و مردان كشور در شرايط كنوني واقعا سالم‌ترين جوانان در دنيا هستند.
وي با بيان اينكه دولت سرمايه‌گذاري خاصي در يك سري از فعاليت‌هاي فرهنگي - معنوي نكرده است، گفت: در ارتباط با تمدن و فرهنگ طي سالهاي گذشته فعاليت‌هاي بي‌نظيري انجام شده و در اين مدت براي اولين بار فرهنگ و تمدن ايران اسلامي به كتاب‌هاي درسي راه يافت.
وي افزود: دولت در بخش فرهنگ برون‌مرزي نيز فعاليت بسيار خوبي داشته و نمايشگاهها و خانه ايرانيان در اكثر كشورهاي دنيا با مشخصه‌هاي خاص محبت، خانواده و احترام به بزرگتر در حال تشكيل است.

وي بخش ديگري از مشخصه‌هاي اين فرهنگ را تبيين مراسم محرم، اعتكاف، عزاداري سيدالشهدا و عيد نوروز عنوان كرد و گفت: در سه سال گذشته تعداد كشورهايي كه عيد نوروز را جشن مي‌گيرند سه برابر شده است.
رئيس جمهور با اشاره به افزايش فعاليت‌هاي علمي در كشور حجم اين فعاليت‌ها را در طول تاريخ ايران بي‌سابقه توصيف كرد و گفت: موسساتي كه بعضا اقدام به گزارشات منفي در خصوص وضعيت علمي ايران مي‌كنند از اعتبار لازم برخوردار نيستند.

وي تصريح كرد: واقعيت اين است كه دانشگاه علوم پزشكي ما در رده‌هاي بالاي جهان قرار دارد سال گذشته بيش از 20 هزار نفر غيرايراني براي درمان به ايران مسافرت كردند كه براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده اين رقم در سالجاري به 60 هزار نفر افزايش پيدا خواهد كرد.
به گفته رئيس جمهور با پيشرفت سطح دانش و تكنولوژي در بخش پزشكي كشور و قيمت مناسبي كه اين بخش دارد تا پنج سال آينده شاهد مراجعه بيماران از اروپا به داخل كشور خواهيم بود.

وي با بيان اينكه تمام دانشگاه‌هاي دنيا فارغ‌التحصيلان ايراني را پذيرش مي‌كنند و حتي براي جذب آنان نامه‌نگاري نيز انجام مي‌دهند تصريح كرد: اگر دانشگاه‌هاي ما در رده پاييني قرار دارند پس از چگونه مي‌توان اين نامه‌نگاري‌ها را توجيه كرد.
وي بار ديگر تاييد كرد موسساتي كه در گزارشات خود رده علمي ايران را پايين توصيف مي‌كنند معتبر نيستند.

رئيس جمهور با بيان اينكه در اكثر كشورهاي دنيا فعاليت‌هاي پژوهشي عمدتا در بخش خصوصي انجام مي‌شود به اجرا اين كار توسط بخش خصوصي در كشور اشاره كرد و گفت: اين گام اول علمي در بسياري از زمينه‌ها در حال انجام است و در كنار آن بخش دولتي نيز قراردادهاي بسيار مناسبي به منظور انجام امور پژوهشي منعقد كرده است.

به گفته احمدي‌نژاد يك تا 4 درصد از بخش اقتصادي بودجه دولت و يك درصد از بخش عمومي بودجه دولت به پژوهش اختصاص يافته ضمن اينكه يك هزار و 200 ميليارد تومان نيز بطور مستقيم براي امور پژوهشي پيش‌بيني شده است.
وي تصريح كرد: ظرفيت پژوهشي كشور رشد طبيعي خود را در پيش گرفته و هم‌اكنون كشور در بسياري از رشته‌ها در رتبه اول در منطقه قرار دارد و بسيار زودتر از موعد به اهداف چشم‌انداز دست پيدا خواهد كرد.

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور در ادامه گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با اشاره به اهميت و جايگاه مطبوعات گفت: متوسط فاصله زمان مصاحبه‌ها و صحبت‌ من با مطبوعات كشور كمتر از 45 روز است ارتباطات حرف اول را مي‌زند و انسان‌ها با ارتباط زنده هستند، در واقع بستر جهاني شدن حقيقي انسان‌ها نيز همين امر است.
وي افزود: در برخي بخش‌ها به ويژه مناسبت‌هاي ملي، رسانه ملي بسيار خوب عمل كرده و نمره آن 20 است كه از جمله آن در طرح برخي مسائل بسيار خوب عمل كرده ولي در بحث پيگيري و عمق كارشناسي ضعيف بوده است.

به گفته وي، برخي بخش‌ها به دنبال كار كارشناسي نيستند و تنها به دنبال ارضاي عطش بيروني مي‌باشند، درحالي كه هرچه بحث ها بيشتر باز شود، ذهن‌ها نيز بازتر شده و كشور پيشرفت مي‌كند كه به نفع همه است.
احمدي نژاد گفت: البته رسانه تنها صداو سيما نيست، مطبوعات نيز از جمله آن هستند كه در بعضي بخش ها بسيار خوب و برخي ديگر ضعيف عمل كرده‌اند. ما دولتي هستيم كه در برخي موارد حتي به ما فحش هم مي‌دهند.

رئيس جمهور افزود: به عنوان مثال در روزهاي اخير در برخي سايت‌ها آورده شده كه براساس قانون سالانه 50 ميليارد تومان تنخواه در اختيار سران قوا است كه بر اين اساس در حال حاضر 150 ميليارد تومان در اختيار رئيس جمهور طي سه سال اخير بوده كه بايد پيگيري شود. اين درحالي است كه اساس اين خبر دروغ بوده و از اين نمونه‌ها مي‌توان به برخي اخبار در مورد بورس اشاره كرد كه مي‌گويند بورس با ركود و مشكل روبه‌رو شده است.

وي افزود: اين درحالي است كه بورس ما بهترين دوران خود را طي مي‌كند و در مقايسه با بورس‌هاي ديگر دنيا كه در حال ورشكستگي‌ هستند عملكرد خوب و نمونه‌اي داشته است. بورس ما دائم در حال عرضه سهام و افزايش حجم معاملات و شاخص‌ها است كه بيانگر شرايط ايده‌آل براي بورس است. بر اين اساس برخي اخبار منتشره از اساس دروغ بوده و اين‌ها كار رسانه‌اي نيست بلكه ابزار انتقام‌جويي است.

رئيس جمهور يادآور شد: نفت ما از ابتداي اكتشاف دست خود ما نبوده بلكه در اختيار ديگران بوده در مقطعي ملي شده و نشده است. پولي دست ملت از نفت مي‌آمد كه ديگران برنامه‌ريزي مي‌كردند و به تدريج اين كار به بدنه سيستم اجرايي رفت و فرهنگ عمومي شد.
به گفته وي، آنها به گونه‌اي طراحي كرده بودند كه ما نفت را بفروشيم، آنها از ما بخرند و دوباره محصولات آن را به ما بفروشند. در حالي كه بهترين شرايط براي نفت اين است كه هرچه نفت مي‌فروشيم درآمد آنرا سرمايه‌گذاري كنيم و حداقل ميزان فروش را داشته باشيم.

رئيس جمهور يادآور شد: آنچه فروخته نمي‌شود نيز به كالاهاي افزوده بالاتر تبديل شده و به درآمد ارزي تبديل و به مصرف خارجي يعني سرمايه‌گذاري در زمينه واردات برسد.

محمود احمدي نژاد گفت: متاسفانه از سال 1380 بانك مركزي مامور تامين بودجه دولت شده بود كه بدترين حالت ممكن براي درآمدهاي نفتي محسوب مي‌شود كه نتيجه آن فروش دلارهاي نفتي در بازار و تبديل آن به ريال مي‌باشد. سالانه ما سعي كرده‌ايم اين روند كاهش يافته و درآمدهاي نفتي به سرمايه‌گذاري تبديل شود.
رئيس جمهور يادآور شد: درحال حاضر با اجراي طرح تحول اقتصادي بخش مهمي از بودجه دولت از نفت جدا مي‌شود كه با اين كار هم نفت نجات پيدا كرده و به سرمايه‌گذاري تبديل مي‌شود و از سوي ديگر يكي از عوامل اصلي تورم كه ريال بدون پشتوانه است از بين مي‌رود.

وي گفت: قيمت نفت هرچقدر هم كه تغيير كند ديگر به 8 دلار و حتي به كمتر از 100 دلار برنخواهد گشت دليل اصلي افزايش قيمت نفت در حال حاضر همين تنش‌ها و سروصداهايي است كه توسط عوامل خارجي در منطقه ايجاد مي‌شود كه توخالي است. اين عوامل به راحتي نمي گذارند قيمت نفت پايين بيايد.

به گفته وي، بايد برنامه داشته باشيم و نگذاريم درآمدهاي نفتي صرف كارهاي گذرا شود. بر اين اساس مصرف جاري دولت را بايد كاملا رها كرده كه در اين راستا از 67 درصد وابستگي بودجه عمومي دولت به نفت در سه سال گذشته به 51 درصد كاهش يافته كه امسال كمتر نيز مي‌شود و بايد به سمت صفر شدن اين نسبت حركت كنيم.
رئيس جمهور در ادامه گفت‌وگوي زنده تلويزيوني افزود:‌ حجم اقتصاد كشور مرتب در حال بزرگ شدن و رشد اقتصادي است، گرچه تورم نيز اتفاق افتاده و براي دهك‌هاي پايين اقتصادي مضر است.

وي افزود: امكان آسيب ديدن دو سه دهك پايين درآمدي در طرح تحول اقتصادي وجود داشت، ولي اكثريت دهك‌ها قدرت خريدشان افزايش پيدا مي‌كند، البته در شرايط تورمي برنامه‌ريزي اقتصادي دچار مشكل مي‌شود.
رئيس جمهور افزود: برخي مي‌گويند پول حاصل از فروش نفت به حساب دولت وارد شده و دولت خرج كند، اما بايد به صورت ارزي صرف واردات كالاهاي سرمايه اي شود.
احمدي‌نژاد در ادامه تصريح كرد: وزارت بازرگاني از مهرماه سال گذشته نبض بازارهاي جهاني را بررسي مي‌كرد و روابط اقتصادي 50 سال گذشته را مورد بررسي قرار داد.
وي افزود: براساس بررسي انجام شده تغييرات قيمت در سطح جهان مستقيم به اقتصاد داخلي منتقل مي‌شود و حداقل 80 درصد از تغييرات بيروني در اقتصاد داخلي ظاهر مي‌شود.
رئيس جمهور افزود: وزارت بازرگاني سال گذشته در مورد پيش‌بيني افزايش قيمت مواد غذايي هشدار داد و دولت تصميم گرفت كالاهاي اساسي مانند شكر، ذرت، گندم و دان مرغ وارد كشور شده و ذخيره شود.

احمدي‌نژاد افزود: در اين زمينه با مجلس هفتم نشست مشتركي برگزار شد و ابتدا قرار بود لايحه 2 ميليارد دلاري براي واردات ارائه شود كه با وزير جهاد كشاورزي صحبت كردم و از محل توليد داخل قسمتي تامين شده و رقم 2 ميلياد دلار را به 2/1 ميليارد دلار كاهش داديم و با قيد 2 فوريت تقديم مجلس هفتم شد كه مجلس نيز 2 فوريت و يك فوريت طرح را تصويب نكرد و آن را در نوبت عادي رسيدگي قرار داد.

احمدي‌نژاد افزود: بعد از لايحه بودجه سال گذشته نيز اين لايحه برداشت يك ميليارد و 200 ميليون دلاري براي واردات كالاهاي اساسي و نهاده‌هاي توليد ارائه شد.
احمدي نژاد گفت: تورم جهاني به اقتصاد داخل منتقل شد، اما نمي‌توانستيم(به صرف تصويب نشدن لايحه) همه ذخاير استراتژيك را وارد بازار كنيم.
احمدي‌نژاد افزود: تاخير در تصويب لايحه ياد شده باعث شد كه در بعضي جاها ضرر كرده و نهاده‌هاي مورد نياز را گرانتر وارد كنيم و كالاهاي مورد نياز واردات هزار و 500 ميليارد تومان افزايش قيمت پيدا كرد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين شبهه كه برخي مي‌گفتند، دولت بدون مصوبه مجلس نسبت به برداشت رقم مورد نظر اقدام كرده، گفت: اگر دولت مي‌توانست برداشت كند ،چرا لايحه به مجلس تقديم كرد.
رئيس جمهور افزود: در اسفند ماه بعد از رد شدن فوريت لايحه در مجلس به مقام معظم رهبري نامه‌اي نوشتم و ايشان فرمودند دولت ضرورت‌ها را اعلام كند و عملا اين لايحه به نوروز رسيد و در نهايت در مجلس هشتم به تصويب رسيد.

رئيس جمهور افزود: همان كساني كه سال گذشته به دولت انتقاد مي‌كردند كه چرا واردات مواد غذايي افزايش يافته و دولت ذخيره مي‌كند، اما از همان ابتدا ما پيش‌بيني افزايش قيمت مواد غذايي را داشتيم، اما نمي‌توانستيم آن را اعلام كنيم.
رئيس جمهور در مورد افزايش قيمت نفت افزود: اين افزايش در اقتصاد كشور تاثير مي‌گذارد گرچه در كشورهاي اروپايي از قيمت فروش نفت ماليات مي گيرند و 70 درصد نصيب دولت‌ها مي‌شود.

وي گفت: در شرايط امروز پديده‌هاي اقتصادي كشورها بر يكديگر اثر مي‌گذارند و اگر ركودي در اقتصاد آمريكا رخ مي‌دهد سپس به چين و اروپا نيز منتقل مي‌‌شود.
رئيس جمهور در مورد كاهش وابستگي دولت به نفت گفت: 2 راه در اين زمينه وجود دارد يكي كاهش هزينه‌هاي دولت و ديگري كاهش هزينه از درآمد‌هاي نفتي است كه در تحول اقتصادي اصل برداشت از درآمدهاي نفتي كاهش مي‌يابد.

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور در ادامه گفت‌وگو زنده تلويزيوني با رسانه ملي در پاسخ به سوال مجري برنامه در خصوص بازگشايي دفتر حفاظت منافع امريكا در تهران گفت: مواضع ايران همواره روشن بوده و همواره تاكيد كرده‌ايم كه جز رژيم صهيونيستي با همه كشورها در شرايط عادلانه، برابر و احترام‌آميز گفتگو مي‌كنيم. ما با عمل آنها و تجاوزگري آنها مخالف هستيم.

وي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي مامور به ظلم و اشغالگري است تصريح كرد: من پارسال در امريكا هم گفتم كه حاضر به مناظره با رئيس جمهور امريكا هستم. در چند ماه آينده نيز اتفاقاتي رخ خواهد داد و شرايط به گونه‌اي خواهد شد كه آنها محتاج گفتگو با ايران مي‌شوند. هم اكنون آنها اذعان دارند كه ما يك قدرت فرامنطقه‌اي هستيم البته قدرت كشور ما انساني است.
احمدي نژاد افزود:‌ امريكا اكنون نيازمند گفت‌وگو با ايران است و در خصوص دفتر حافظ منافع نيز هنوز درخواست رسمي ارائه نكرده‌اند و اگر درخواستي ارائه دهند با نگاه مثبت به آن مي‌نگريم. ما از اينكه مردم ديگر كشورها به ايران بيايند يا مردم ايران به كشورهاي ديگر بروند نگران نيستيم زيرا مردم ايران هركجا كه هستند محكم و هويت دار هستند.

رئيس جمهور در خصوص طرح تحول اقتصادي و هدفمند كردن يارانه ها و پرداخت نقدي آن گفت: هدفمند كردن يارانه ها كاري درست و در جهت عدالت و نفس دادن به اقتصاد است اما اگر بانك‌ها به موازات آن خوب عمل نكنند آثار آن صفر خواهد شد. زيرا اينها يك مجموعه اقتصادي هستند.

وي با بيان اينكه همه صاحب نظران اقتصادي معتقدند كه طرح تحول اقتصادي يك مجموعه كامل است و داراي بخش‌هاي گوناگون است، اظهار داشت: آنچه كه زودتر ديده شد بخش هدفمند كردن يارانه ها است شايد به خاطر اينكه پيش از اين برخي به گونه اي ديگر آن را مطرح مي‌كردند كه مي‌خواهيم به مردم پول بدهيم اما ما قصد داريم همه جوانب اين طرح را اجرا كنيم و فكر مي‌كنيم اگر بخشي را زمين بگذاريم همه طرح زمين مي‌خورد. براي همين در بخش‌هاي بانكي ماليات و گمرك بحث‌هاي خيلي خوبي صورت گرفته است و به نتايج قابل قبول رسيده‌ايم و تقريبا كار در اين مراحل نهايي شده است.

احمدي نژاد افزود: پرداخت يارانه‌ها به صورت‌هاي گوناگون است مثلا ممكن است در بخش صنعت به صورت غيرنقدي و در بخشي از گروه‌ها بصورت نقدي باشد.
وي تصريح كرد: از سود نفت سال‌ها عده‌اي بهره‌مند مي‌شدند اكنون قصد داريم كه كساني كه سال‌‌ها سهمي از نفت نبرده‌اند و شامل 7 دهك پائين جامعه مي‌شوند طي چند سال قدرت خريد آنها چند برابر شود.

احمدي نژاد در ادامه گفتگوي تلويزيوني خود افزود: ابتدا بايد كار اطلاعاتي دقيق براي شناسايي درك‌هاي جامعه صورت گيرد كه اكنون مركز آمار ايران در صدد اين اقدام است و اين اطلاعات بدست آمده پايه اقتصادي محسوب مي‌شود كه دولت بر مبناي آن طرح خود را اجرا خواهد كرد.
رئيس جمهور در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با اشاره به برنامه دولت براي اجراي طرح تحول اقتصادي اظهار داشت: اين طرح در حقيقت اجراي قانون برنامه بوده و حداقل 5/2 سال كار كارشناسي توسط دولت روي آن انجام شده است.

وي با تاكيد بر انكه دولت بايد يك اقدام كامل در اين ارتباط انجام دهد درباره نرخ بالاي تورم كشور گفت: بايد براي اندازه‌گيري نرخ تورم رقم متوسط سال را در نظر بگيريم ضمن اينكه آيا تضميني وجود دارد كه آينده اقتصاد جهاني بهتر از شرايط فعلي باشد.
رئيس جمهور تصريح كرد: موقعيت سياسي و اقتدار اقتصادي ايران در دنيا بهتر مي‌شود و بايد با اجراي طرح تحولات اقتصادي بستر مناسب‌تري را براي اين امر فراهم كنيم.
احمدي‌نژاد با اشاره به انتقاداتي كه در خصوص اجراي طرح تحولات اقتصادي صورت گرفته خاطرنشان كرد: اگر دولت سال اول فعاليت خود اقدام به اين كار مي‌كرد منتقدان آن را شتابزده توصيف مي‌كردند و هم‌اكنون كه در سال سوم اين كار انجام خواهد شد آن را انتخاباتي و سياسي جلوه مي‌دهند اين در حاليست كه به گفته حاميان دولت اگر قرار بود دولت نگاه انتخاباتي داشته باشد نمي‌بايست در سال اخر فعاليت، خود را در معرض سختي قرار دهد.

وي تصريح كرد: سال گذشته نيز در بحث بنزين چنين انتقاداتي به دولت شد و هم‌اكنون نيز برخي در تريبون‌هاي مقدس دولت را به كم‌كاري متهم مي‌كنند در حاليكه شرايط بسيار مناسبي توسط دولت نهم براي خصوصي‌سازي، سرمايه‌گذاري و فعاليت‌هاي اقتصادي فراهم شده است.
احمدي‌نژاد افرادي را كه اجراي طرح تحولات اقتصادي را انتخاباتي مي‌دانند افراد غرق در حزب و گروه توصيف كرد و گفت: اگر اينطور است اجازه بدهيد ديگران راي بياورند ولي حتي اگر يك روز از دولت نهم باقي مانده باشد اين طرح بايد اجرا شود.

وي تاكيد كرد: دولت براي انجام اين كار مستندات قانوني دارد و در قوانين متعدد بر هدفمند كردن يارانه تاكيد شده است.
به گفته احمدي‌نژاد در نظام بانكي گمرك و ماليات تغييرات و اصلاحات جزئي در قانون انجام خواهد شد ولي در نظام توزيع كالا و بهره‌وري تكاليف قانوني وجود دارد و اين بخش در سه مرحله اجرا خواهد شد.

رئيس جمهور به جلسات خود با روساي قوا، كارگروهي از مجلس و تعدادي از اقتصادانان كشور اشاره كرد و گفت: طي اين جلسات برنامه‌ريزي‌هاي مفصلي براي اجراي طرح تحولات اقتصادي انجام شد و در مورد كليات آن تفاهماتي حاصل شد.

احمدي‌نژاد ادامه داد: مرحله دوم اعلام فعاليت‌ها در اين خصوص اعلام طرح‌هاي تفصيلي است كه در برخي از بخش‌ها آماده شده و از هفته آينده مطرح خواهد شد.
وي با بيان اينكه حدود 20 اقتصاددان بصورت دائم در حال بررسي ابعاد طرح‌هاي تفصيلي هستند گفت: اين طرح‌ها بزودي در معرض عموم قرار خواهند گرفت.
احمدي‌نژاد با تاكيد براينكه در مورد كليات طرح اجماع كلي وجود دارد خاطرنشان كرد: زمان اجرا براي بخش‌هاي مختلف اين طرح متفاوت است بطور مثال براي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها يكماه و طرح اصلاح ماليات‌ها 3 تا 4 ماه زمان لازم است.

وي افزود: بخش اول هدفمند كردن يارانه‌ها در طول نيمه دوم آغاز مي‌شود كه به پيشنهاد كارشناسان به منظور جلوگيري از تبعات منفي اجراي طرح، بخشي از آن را به سال بعد موكول خواهيم كرد.
به گفته احمدي‌نژاد برنامه‌هاي پيش‌بيني شده براي نظام گمرك نيز از ابتداي آذرماه شروع خواهد شد ولي برخي از قسمت‌هاي اصلاحي نظام بانكي احتياج به زمان بيشتري دارد.

وي با اشاره به انتشار فرم‌هاي مخصوص جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار تصريح كرد: در بخشي از اين فرايند پيش‌بيني شده بود كه فرم‌ها توسط مساجد محل تاييد شود ولي اينجانب امروز طي صحبتي كه با رئيس مركز آمار داشته‌اند خواستار لغو اين پيشنهاد شدند تا براي مردم ايجاد زحمت مضاعف نشود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: بطور كلي دولت براي اجراي هفت پروژه برنامه‌هاي ويژه‌اي دارد و حدود ده وزارتخانه بطور مستقيم درگير اجراي اين پروژه‌ها هستند.

رئيس جمهور با اشاره به اتفاق نظر كلي در دولت پيرامون اجراي طرح تحولات اقتصادي تاكيد كرد: هيچ اختلاف اساسي در اين خصوص بين بخش‌هاي دولت وجود ندارد.
محمود احمدي‌نژاد در ادامه گفت‌وگو زنده تلويزيوني با رسانه ملي سياست‌هاي كلي اصل 44 را مدل كامل اقتصادي كشور دانست كه در راستاي اهداف سند چشم انداز با استفاده از طرح تحول اقتصادي به اصلاح ساختارهاي موجود پرداخته مي‌شود.
وي گفت: اگر اين ساختارها اصلاح نشود، هزينه‌هاي زيادي را تحميل مي‌كند و نه تنها به اهداف سند چشم انداز نمي‌رسيم بلكه از آنها منحرف نيز مي‌شويم. اين ساختارها بايد خوب كار كنند تا به اهداف مورد نظر برسيم.

به گفته وي، بخشي از مدل‌هاي مورد استفاده در طرح تحول در دل اين ساختارها نظير سيستم بانكي، ماليات و هدفمند كردن يارانه‌ها و غيره مي‌باشد. در واقع الزامات تحقق سند چشم انداز اصلاح اين ساختارها است كه با اصلاح آنها به اهداف موردنظر خواهيم رسيد.به عبارت ديگر در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز و براساس مدل اقتصادي اصل 44 ساختارها اصلاح مي‌شود.

احمدي نژاد يادآور شد: با هدفمند كردن يارانه‌ها در واقع پول از جامعه جمع‌آوري مي‌شود كه سياستي ضد تورمي است و به تدريج در بخش‌هاي مختلف و دهك‌هاي مورد نياز هزينه مي‌شود. در واقع پول از جامعه جمع‌آوري كه حكم ماليات را دارد و خلق پول محسوب نمي‌شود كه اين كار قدرت خريد دهك‌هاي مختلف اجتماعي را افزايش مي‌دهد.

وي گفت: گام اول در اجراي طرح تحول اقتصادي تكميل دقيق فرم‌هايي است كه در اختيار مردم گذاشته مي‌شود و از همه جا قابل تهيه است اين اطلاعات در پايگاه‌هاي مربوطه جمع‌آوري و از چندين پايگاه مختلف چك مي‌شود.

احمدي نژاد افزود: بر اين اساس اگر كسي اطلاعات غلطي را بدهد ممكن است بعداً‌ از دريافت خدمات آتي دولتي محروم شود. به عنوان مثال از تاريخ اول دي ماه كساني كه به خريد و فروش ملك بپردازند بايد ماليات آن را بدهند و كسي نمي‌تواند از زير بار آن فرار كند.
به گفته رئيس جمهور، مردم در اين مرحله اطلاعات دقيق ارائه كنند اين اطلاعات معيار دريافت ماليات نيست بلكه معيار تشخيص صلاحيت دريافت يارانه ها و نحوه هزينه‌ آنها در دهك‌هاي مختلف است كه هرچه اين اطلاعات دقيق‌تر باشد كار ما و مردم راحت‌تر مي‌شود.

احمدي نژاد تصريح كرد: اولويت كار همكاري خوب مردم است و كساني كه مي‌خواهند واقعا از دولت كمك نقدي دريافت كنند اين اطلاعات را دقيق ارائه كنند. نكته دوم در مسير اين تحول اين است كه منافع برخي افراد قطعا به خطر مي‌افتد كه اين افراد ممكن است بخواهند با موج‌‌آفريني تعادل موجود را به هم بزنند و اطلاعات غلط به مردم بدهند درحالي كه در هر مقطعي اطلاعات لازم به مردم داده مي‌شود و چيز غيرعادي نيست.

رئيس جمهور در ادامه با انتقاد از افرادي كه اعداد غلط در مورد قيمت كالاهاي مورد نياز مردم بعد از حذف يارانه‌ها ارائه مي‌دهند گفت: در حال حاضر كه دولت قيمت بنزين آزاد را ليتري 400 تومان عرضه مي‌‌كند قيمت اين فرآورده بر اساس اف.او.بي (فوب) خليج فارس ليتري حدود 900 تومان است.
احمدي نژاد افزود: اين خبر خوب را به ملت بدهم كه مهندسان ايراني روش جديدي براي توليد بنزين ابداع‌ كرده‌اند كه هزينه تمام شده توليد بنزين را بسيار كاهش مي‌دهد.

وي افزود: با اين روش جديد بنزين از نفت و برخي پس‌مانده‌هاي پالايشگاه درست مي‌شود و اگر اين طرح اجرا شود از سال آينده نيازي به واردات بنزين نخواهد بود.
احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا طرح پرداخت نقدي يارانه‌ها به خانوار باعث افزايش جمعيت مي‌شود افزود: برعكس اين طرح در جهت كنترل جمعيتي است و اميدواريم وضع مردم آنقدر خوب شود كه خودشان بگويند يارانه نمي‌خواهند.

رئيس جمهور در پايان افزود: به زودي سخنگوي دبيرخانه تحول اقتصادي دولت مشخص و به مردم معرفي مي‌شود.

در حاشيه رئيس جمهور از حيدري و عنادي سوال كرد: شما چند فرزند داريد و حيدري گفت: هنوز مجرد است. رئيس جمهور به خنده گفت: شما خجالت نمي‌كشيد هنوز مجرد هستيد و با مردم از طريق تلويزيون حرف مي‌زنيد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
جناب آقاي رييس جمهور !
در مورد بر خورد متقابل با اتباع كشورهاي ديگر بايد عرض كنم . اگر منظور امارات يا عربستان هستند . كساني كه از اين كشورها به ايران سفر ميكنند با ما گرايش مذهبي مشترك دارند و به همين خاطر مورد بي مهري حكومت هاي خود هستند حال مي خواهيد با اين مسافرين چه رفتاري داشته باشيد ؟ با اينكه اين طيف به ما و حكومت ما تعلق خاطر دارند . ضمن اينكه متاسفانه در شهرهاي مذهبي ما كه عمده گردشگران خارجي به انها سفر ميكنند برخي از هموطنان با انها برخورد مناسبي ندارند و به دنبال مطامع دنيوي خود هستند. و ممكن است با اين گونه اظهار نظرها اين رفتارهاي ناشايست نسبت به اين افراد تشديد شود و حال اينكه در واقع اينان اينجا به پناه آمده اند.
این جمله کجاش شوخی بود؟مجرد بودن ظاهرا اسباب سرافکندگی وخجالت است؟!
پيرو نظر آقاى رئيس جمهورى بايد گفت كه كشور هاى اروپا بيش از هفتاد و پنج در صد به بنزين و گازوئيل و نفت ماليات مى بندند . از هر يك يورو بنزين هفتادوپنج سنت ماليات است كه توى جيب دولت ميرود و بيست و پنج سنت سهم كشور صادر كننده نفت و شركت هاى حمل و نقل و شركت هاى بيمه و بالاخره كنسرسيوم هاى نفت و پمپ بنزين ها و ... ميباشد. بنا بر اين وقتى قيمت نفت افزايش مى يابد بره كشون كشور هاى اروپائى است . گو اينكه دولت ها كشورهاى توليد كننده نفت را محكوم مى كنند اما قلبأ خوشحال هستند . با مقايسه افزايش نسبت بهاى بنزين و ماليات ، بايد گفت كه اين (( قيمت ))ماليات است كه افزايش مى يابد و نه قيمت نفت . خدا مى داند اگر كشور هاى اروپائى صاحب نفت بودند ، چه بلائى بر سر بقيه كشور هاى ديگه
مى آوردند.
شرم آور است که یک سایت خبری اینقدر توان نداشته باشه که خبر به این مهمی ودر دسترسی را خودش تنظیم کنه نه اینکه از سایت فارس کپی برابر اصل بکنه. ضمناً فکر نمی کنید اینکه مصاحبه مهم شخص دوم مملکت رو در حاشیه سایت وبصورت خیلی بی اهمیت جلوه دادن وآنهم با این تیتر مضهک نشان دهنده میزان انزجار و مشکلاتی است که رئیس اصلی سایت وگردانندگان آن با رئیس جمهور دارند؟ برای خودم که هر روز اخبار مسخره و غرضمند وبعضاً دروغ سایت شما رو چک می کنم متاسفم وبیشتر برای شما که در حاله ای از نادانی ولجاجت فرو رفته اید.
بله باید هم همچین حرفی زد . وقتی امکان ازدواج به راحتی برای جوانان جامعه وجود دارد حتماً باید چنین حرفی زده شود . البته شاید برای آقای حیدری و امثالهم مقدور باشد ولی برای خیلی از جوانان جامعه امروزی این موقعیت ایجاد نمی شود . پس سازمان ملی جوانان با آن بودجه کلان چه می کند . آیا وظیفه اشخاصی که در این سازمان کار می کنند و حقوق می گیرند غیر از رسیدگی به مشکلات جوانان و حل مشکلات آنان است . اگر آقایان کارشان را درست انجام می دهند چرا روز به روز مشکلات بیشتر می شود . انشاء الله که می توانند جواب بدهند .
جالبه هر شب ساعت ده و نيم يازده برق ما مي رفت اما ديشب كه صحبت هاي رييس جمهور بود، برق نرفت!
آيا حقوق و دستمزد هم متناسب با قيمت جهاني پرداخت ميشود....که سوخت را مقايسه ميکنند..
از اینکه این سایت شما حرفهای برخی افراد را در رابطه با مسایل مختلف کشور و سیاست و اقتصاد و ... درج می کند و تحلیلهای علمی و مستدل را درج نمی کند تعجب میکنم . همین خرده فرمایشات برخی آقایان در بالا را ببینید . هر کس ساده لوحانه تر و بی منطق تر صحبت می کنه نشریات نظرات او را درج می کنند . گفته اند دستمزد هم مثل جهان کنید و بعد قیمتها را بالا ببرید .
1 - حقوق متوسط در اروپا نسبت به حقوق متوسط در ایران حداکثر 4 تا 6 برابر است یعنی باید قیمتها را با این ضریب سنجید در حالیکه بنزین در اروپا حدود 15 تا 20 برابر ایران و میوه و تره بار حدود 20 برابر و حمل و نقل درون شهری ( مثل مترو ) حدود 60 برابر و درمان و دارو حداقل6 تا 9 برابر و کتاب 40 برابر و .... است . والله اگر قیمتهای اروپا را برای مردم ایران بگذارند و همان دریافتیها را هم به ما بدهند هم بشدت متضرر شده ایم و هم ناراضی .
2 - پس علت اختلاف سطح زندگی در این دو جغرافیا چیست ؟ علت اصلی موارد ذیل است
- در اروپا و همه کشورهای پیشرفته متوسط مساحت منزل مسکونی در داخل شهرهای اصلی حداکثر 30 متر است در حالیکه ما نمی خواهیم و نمی توانیم در 30 متر زندگی کنیم
- در آنجا مصرف هفته ای میوه در یک خانواده حداکثر یک کیلو است در حالیکه در ایران این متوسط بیش از 10 کیلوست .
- در آنجا حتی در صورت مخالف شدید با دولت ( مثل فرانسه که مدام اعتراضات مردمی بشدت برقرار است ) اما درخواستهای دولتها را احترام می گذارند و مثلا در صورت تقاضای دولت برای صرفه جویی در انرژی و ... بلافاصله اثراتش در جامعه دیده می شود در حالیکه در ایران بویژه در شهرهای بزرگ اصلا چنین چیزی اتفاق نمی افتد .
- آنها در خانه هایشان سرخ کن و هم زن و انواع ظروف گران قیمت و مایکروویو و سبزی خرد کن و دهها دست رختخواب و انواع فرشهای گران قیمت و .... ندارند لذا هزینه آن را در جای مناسب خود خرج می کنند و به رفاه خود میافزایند . طبیعی وقتی هزینه های اضافی را به هر علت ( از جمله فرهنگی یا چشم و هم چشمی و .. )به خود و خانواده تحمیل کنیم بر قسمتی از زندگیمان فشار خواهد آمد و مسئول آنهم خودمان هستیم نه دولت و یا فرهنگ و ...
- البته هر کدام از این نوع فرهنگها در مسایل اقتصادی مزایا و معایبی دارد اما مهم این است که ما بدانیم اگر کاری را انجام می دهیم و عرو.سی و جشنهای آنچنانی و مهریه های سنگین و هزینه های سرسام آور می کنیم خودمان باید هزینه های خانوادگی و اجتماعیش را بپردازیم نه دولت و جامعه . این موضوعی است که بنظر می رسد در کشور و جامعه ما گم شده و جایش خالی یعنی پذیرفتن هزینه ها و نتایج اعمال خودمان . در اروپا اینچنین است . در اصلاح جامعه تا از خودمان شروع نکنیم هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت . هرگز در تاریخ هیچ انسان بزرگی را نخواهید یافت که شکستهایش را تقصیر دیگران بیاندازد . وجه تمایز انسانهای بزرگ و کوچک عمدتا در این صفت است که خود را مقصر می دانند نه جامعه و دولت و مسئولین و دنیا و ... را . انسان کشته خود را درو می کند .
برق شما نرفت ولی برق منزل ما که هیچ وقت 9-12 قطع نمیشد ساعت 9:30 قطع شد و من با رادیو به صحبت رئیس جمهور گوش دادم
توی کشورهایی که بنزین لیتری 900 تومان است مزد کارگر هم ساعتی 15-18 دلار هست. آیا توی ایران هم هین مقدار دستمزد می گیرند. ثاین در هر کشوری محصول عمده اون کشور برای ساکنینش نسبت به دیگر نقاط دنیا ارزان تر
چرا ما بايد قيمت بنزين را با كشورهاي اروپايي مقايسه كنيم؟! اين قياس غلط است . چون ما توليد كننده نفت هستيم ،ما بايد قيمت بنزين را با عربستان ،ونزوئلا و ... مقايسه كنيم.آيا كسي مي داند قيمت نفت در كشورهاي صاحب نفت با در نظر گرفتن ميزان درآمد چقدر است...؟
اقا یاخانم محترم که مشکلات اقتصادی مردم را به خاطر خرید سرخ کن ماکروویو وچشم وهم چشمی این ملت میدانید باید بگویم این گونه خرج ها مربوط به یک طبقه خاص می شود وربطی به بقیه مردم که می خواهند درکمال سادگی زندگی کنند ندارد .جالب است بدانید خانواده ای که تا دیروز میتوانست چرخ زندگی خودرا بچرخاند بااین تورم کمر شکن به نان شب محتاج شده است البته خدا روزی بندگان خود را به هر طریقی می رساند ولی شرمندگی سرپرست خانوده خود مشکل دیگری است که بامشکل اقتصادی رابطه مستقیم دارد نه با چشم وهم چشمی.
میخواهم از نظر دهندگان محترمی که با یک حساب سرانگشتی ازتناسب حقوق وقیمت های ایران واروپا مارا متوجه کردند که درچه بهشتی زندگی میکنیم و خودمون خبر نداریم سئوال کنم که دراروپا آیا دو فارغ التحصیل ازدانشگاه بخواهند بدون تشریفات ازدواج کنند ووسایل زندگی بخرند وهمون آپارتمان 30متری رواجاره کنند قادر به زندگی خواهند بود یا نه؟و بعد همین دو جوان را در ایران مقایسه کنند به دورازحمایت خانواده ها واین تشریفات اضافه مثل جهیزیه عروس خانوم !و... فکر میکنید چند نفر در این بهشت برین میتونن روی پای خودشون بدون کمک پدرومادر خونه بگیرند ووسیله بخرند وخرج زندگیشون رو هم درارن؟تازه این بر فرض اینکه هردو دانشگاه رفته وکارهم گیرشون اومده باشه دانشگاه نرفته هاویکنفر شاغل هاشون هم که حسابشون با كرام الكاتبينه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل