بازدید 20828

تصاویر:مراسم سنتي بيل زني در عاشورا

کد خبر: ۱۳۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹ 17 December 2010
به گزارش ايسنا، در اين مراسم افراد دسته بيل‌زني، به هوا پريده و بيل‌ها را در هوا تكان مي‌دهند و با فرياد حيدر، علي، حسين سر بيل‌ها را بر هم مي‌زنند.



گروه ديگري از عزاداران نيز با حمل كجاوه‌اي بزرگ به عنوان نخل و نمادي از تشييع پيكر مطهر حضرت امام حسين (ع) و كجاوه يا گهواره‌اي كوچكتر به نشانه تشييع پيكر پاك طفل شيرخوار آن حضرت، نوحه‌سرايي مي كنند.



در اين مراسم نخل كوچك را يك نفر حمل مي كند و نخل بزرگ را هشت نفر بر شانه مي گزارند و افراد ديگر با گرفتن كناره‌هاي آن تعادل نخل را حفظ مي كنند.



دسته‌هاي بيل زني و عزاداري نيز در جلوي دو نخل به طرف محل موسوم به قتلگاه حركت مي كنند و در بين راه دسته بيل زني و نخل گرداني ديگري به استقبال آنها مي‌آيد.



اين مراسم فقط درشهر خوسف اجرا مي‌شود و اهالي آن معتقدند اگر بيل نزنند، آن سال براي آنها سال خوبي نخواهد بود و به محصولات‌ كشاورزي‌شان آسيب خواهد رسيد. قدمت اين مراسم را از دوران صفويه مي‌دانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۷
سلام تابناك.
اين مراسم در يزد شهرستان زارچ هم اجرا ميشه!
من خودم ازنزديك ديدم ولي ميگن واسه مراسم خاكسپاري شهدا كربلاست
خدا قبول کند این هم مثل میلیونها سنت ارزشی محرم در سراسر جهان است عالی بود اجر همه این عزاداران با آقا امام حسین علیه السلام
خوسف شهر کوچکی در خراسان جنوبی است که به دیار گل های نرگس هم معروف است.
در گرگان هم مراسمی شبیه به این وجود داره تحت عنوان دسته چوبی.گفته میشه یکی از جاهایی که امام حسین نامه نوشته و هل من ناصر الینصرنی خواسته منطقه استراباد بوده که در کتب معتبر تاریخی ذکر شده که مردمان این منطقه مسلمان نشدند مگر به مذهب شیعه.منقوله که این نامه شباهنگام به مردم این منطقه میرسه و شخصی بنام مصطفی ای مرقومه را برای مردم میخونه،اهالی استراباد شبانه هر وسیله ای اعم از چوب و چماق و بیل را از خانه برداشته و قصد حرکت برای کمک به حسین ابن علی را داشته اند که قاصد دیگری از راه میرسد و اعلام میکند که دیگر دیر شده و حسین شهید شده.این مراسم شب یازدهم محرم در محلات گرگان انجام میشه.
مراسم جالبیه
من امسال به پیشنهاد یکی از دوستام شب عاشورا به یکی از روستاهای اطراف اصفهان به اسم روستای سین رفتم و تو عزاداری اونا شرکت کردم تو مراسمشون یه رسم جالبی دیدم که تا به حال ندیده بودم و اون مراسم ، مراسمی به اسم سنگ زنی بود که مردم لباسهای سنتی خودشون رو پوشیده بودن و کاروان عزاداری راه انداخته بودن
مراسم به این شکل بود که هر کدوم از عزادارا دو قطعه چوب که شبیه سنگ تراشیده شده بود رو دستشون گرفته بودن و با نظم خاصی همراه با مداحی مداح به هم می کوبیدن تقریبا مثل سنج زدن ، واقعا مراسم خیلی قشنگ و تاثیر گذاری بود
از یکی از اهالی علت این مراسمو پرسیدم ، این طوری جواب داد که بعد از واقعه عاشورا که مردم کوفه به اشتباهشون پی بردن شروع کردن سنگ به سر خودشون بکوبن یک نفر دیگه هم این شکلی جواب داد که شاید نشونه ای از سنگ زدن اهالی کلوفه به کاروان اسرا باشه،واقعا خیلی تاثیر گذار بود مردمی که بدون هیچ ریایی با لباسهای سنتی خودشون و با شور عزاداری می کردن
کاش به جای تولید روشهای جدید عزاداری و بهره گرفتن از آنها برای رونق محصول، کمی به عمق قیام عاشورا پرداخته میشد.
خوسف مربوط به کدام شهرستان و استان کشور است؟
خوبست آداب و رسوم عزاداری ائمه اطهار و بویژه امام حسین در نقاط مختلف کشور و جهان را بررسی و منتشر نمائید
چه جالب خدا اجرشون بده
ميشه بفرماييد ريشه اين بين زني از كجا شروع شده و ارتباط به واقعه عاشورا چيست؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل