بازدید 52021

تصاوير ديدني از ايران ما: كوه‌هاي مريخي

کد خبر: ۱۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۶ 09 July 2008
كوه‌هاي منحصربه‌فرد و زيباي مريخي كه در جاده چابهار به گواتر ديده مي‌شوند، از زيباترين مناظر طبيعي ايران هستند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

حدود 40 تا 50 كيلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر، كوه‌هايي در سمت چپ جاده نمايان مي‌شود كه به كوه‌هاي مينياتوري يا مريخي معروفند. وجود اين كوه‌ها با توجه به منظره كاملا متفاوتي كه در سمت راست جاده و رو به‌سوي دريا وجود دارد، باعث مي‌شود تا يكي از زيباترين جاده‌ها و مناظر طبيعي استان سيستان و بلوچستان به‌وجود آيد كه به دليل عدم معرفي، كمتر مورد بازديد قرار گرفته‌اند.

اين كوه‌ها كه از منحصربه‌فردترين كوه‌هاي ايران است، به ثبت و حفاظت محيط زيست نيز در نيامده‌اند تا دست کم به اين وسيله نامشان در فهرست مناظر زيبا و بي‌نظير ايران به‌جا گذاشته شود.

كوه‌هاي مريخي مناظري از کوه‌هاي کره ماه را براي انسان تداعي مي‌کنند و جنس رسوبي آنها و همچنين فرسايش خاص كوه‌ها موجب ايجاد شيارها و تراش‌هاي زيبايي شده است که گويي نقاشي ماهر آنها را به تصوير کشيده است.

اين کوه‌ها كه چاک چاک هستند و شکل‌هاي نامانوس دارند و فاقد پوشش گياهي هستند و به خاطر غيرعادي بودنشان، در سال‌هاي اخير و در ميان گردشگران، به کوه‌هاي مريخي شهرت يافته‌اند، نمونه‌هاي بدبوم (بدلند) هستند که پديده بوم‌شناختي ويژه‌اي است.

رنگ تقريبا سفيدرنگ کوه (چيزي ميان طوسي و سفيد) با واريزه‌هاي بسيار در پاي ‌آن، وجود گرما و حرارت و شرجي هوا و رطوبت نسبتا بالا و سوي ديگر آن دريا که به‌اين منظره آغوش گشوده است، مناظري رويايي و تخيلي را در ذهن بيننده پديد مي‌آورد. همين منظره منحصربه‌فرد كه جاده چابهار ـ گواتر آن را به دو نيم تقسيم كرده، باعث شده تا اين جاده به يكي از زيباترين جاده‌هاي ايران تبديل شود. يك‌سو كوه‌هاي مخروطي مريخي با آن رنگ خاكستري خيال‌انگيز و سوي ديگر درياي سبز و ماسه‌هاي اندكي سرخ با درختچه‌هاي بياباني در كرانه آن.

دشت كه در ميان جاده آبگير مي‌شود، تالاب‌هايي را پدپد مي‌آورد، كه در سوي دريا صورتي است و در سوي كوه خاكستري مايل به سفيد. جايي كه به آن تالاب صورتي مي‌گويند. اين جاده كه با سراشيبي‌ها و سربالايي‌هاي بسيار، نمايان شدن گاه‌به‌گاه دريا در سمت چپ و نظاره منظره از ارتفاع، از جاذبه‌هاي خاص گردشگري در استان سيستان و بلوچستان است.

رشته کوه‌هاي مريخي که فقط در مناطق جنوبي استان سيستان و بلوچستان واقع شده است، توانسته ترسيم‌گر يک جاذبه طبيعي زيبا باشد. اين کوه‌ها در زمان‌هاي گذشته به زيرخروارها خاک مدفون بوده و امروزه با گذشت زمان‏، مشاهده مي‌شوند. در اثر تغييرات جوي و آب و هوايي و باران‌هاي موسمي‏، خاک‌ها از روي آنها به دامنه‌ها ريخته شده و چهره اصلي اين کوه‌ها نمايان شده است.

در پهنه بعضي از اين کوه‌ها مشاهده مي‌شود که برخي مواقع ارتفاع آنها تا پنج متر مي‌رسد و در ديگر نقاط اين بيابان‌ها بعضا بلندي آنها تا 100 متر و حتي بيشتر هم ديده مي‌شود. جنس اين پديده از مقاومت خاصي برخوردار است، به‌طوري‌که بالا رفتن از آن به مثال بالا رفتن از صخره است.

شکل‌هاي نامانوس اين پديده‌ها، ناشي از فرسايش سريع در برابر باد و باران است که بر خلاف فرسايش‌هاي آرام و طبيعي، مهلتي براي رويش گياهان باقي نمي‌گذارد و سرزمين را دندانه دندانه و پر از لبه‌ها و چاک‌ها نشان مي‌دهد. همچنين، مقاومت ناهمسان لايه‌هاي زمين، در اين منطقه‌ها گاه سبب شکل‌گيري ستون‌هايي با کلاهک‌هايي بر سر يا کوه‌هايي که گويي با چاقو سر آن‌ها را بريده‌اند، مي‌شود.

با رسيدن به دهكده صيادي «تيس» منظره كوه‌هاي مريخي در كنار جاده به پايان مي‌رسد. قدمت اين روستا به 2500 سال قبل مي‌رسد و در كتاب فتوحات اسكندر مقدوني بعنوان تيز مشهور بوده و به مرور زمان به تيس تبديل شده است. تيس بندر تجاري فعالي بوده است كه بوسيله مغول‌ها ويران شده است.


تهيه: محسن ظهوري ـ حسين کريم‌زاده ـ کيان ايماني
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۰
كوه‌هاي مريخي مناظري از کوه‌هاي کره ماه را براي انسان تداعي مي‌کنند.
آفرین به این جمله بندی
جالب است تابه حال درهيچ كتابي نديده بودم كه ايران عزيزما چنين مناظر چشم نوازي دارد
باتشكر ازشما
باسلام وتشکر.... ما درصنعت گردشگری چندین برابر نفت میتوانیم درآمد داشته باشیم فرهنگ اسلامی وایرانی را به جهان عرضه کنیم وچندین ميلیون اشتغال ایجاد نماییم.
من هم چند سال پیش این جاده زیبا رو طی کردم . واقعا بی نظیره
با سلام
در میناب به سمت دریا هم ،همچنین کوهای زیبایی وجود دارد.
عالي بود
تازه دارم ايران رو در مي يابيم
فتبارک الله ...
فتبارک الله احسن الخالقین
من اینجا بوده ام. واقعا وقتی از ماشین پیاده شدیم و روی زمین عجیب و غریب اونجا ایستادیم حس کردیم در کره دیگری هستیم.
عجیبترین مناظر طبیعی که در عمرم دیده ام در چابهار بود.
احسنت. هم عکسها جالب بود وهم توضیحات هر عکس.
بسیار زیبا بود . واقعا ممنون بخاطر این تصاویر.
واقعا تصاوير خيره كننده اي بود و در خور توجه . به تهيه كنندگان اين عكس ها خسته نباشيد گفته و پيشنهاد ميكنم از كوه هاي رنگين و يا بهتر بگويم رنگارنگ منطقه جاده تبريز به اهر نيز عكس تهيه فرمايند.
گزارش تصويري جالبي بود و عكسهاي زيبايي!!
با تشکر بسیا ر زیبا بود
واقعا كه پس از گذشت هين همه سال تازه الان بايد اين صحنه ها و مناظر زيباي كشورمون معرفي بشه ، كجايي سازمان گردشگري و توريزم . بازم دم برو بچه هاي تابناك گرم.
با تشكر از انعكاس اطلاعات جالب و ديدني سايت شما. عموما دستگاههاي متولي امور ميراث فرهنگي و گردشگري دچار روزمرگي شده اند و در راه معرفي ايران سرافراز و عزيز دچار نوعي كسالت و كم سليقگي مي باشند. اميد كه در اين راستا شاهد ابتكار عمل و انگيزه لازم براي معرفي انواع جاذبه هاي گردشگري باشيم.
خیلی زیبا هستند ولی خیلی چیزها از ادم گرفته تا ... در کشور ما نادیده گرفته می شوند خیلی از سرمایه های ما به خاطر بی برنامه گی به باد فنا سپرده میشوند حالا این که دیگه در برابر اونها مشکلی نداره
اینکه نوشتید این کوه ها فقط در این منطقه و جود دارد این طور نیست
این نمونه کوه ها در استان کرمان در جاده ای که از اندوهجرد ه سمت ده جهر و بعد از آن به سمت دره سامان میرود وجود دارد که بسیار زیباست که با تمام شدن کوه ها ناگهان با کویر کاملا صاف و یکدست مواجه می شوید که در نوه خود زیبایی خاصی دارد
بعد از سالها عمر اولين بار است كه از چنين كوهي با اين ويژگي اگاه مي شوم از شما سپاسگزارم
اكو توريسم يا طبيعت گردي يكي از شاخه هاي صنعت گردشگري است كه توجه به آن در كشوري مانند ايران كه سر شار از اينگونه جاذبه هاي توريستي است مي تواند در رونق بخشيدن به اين صنعت بسيار مفيد باشد.
جالب بود با تشكر از شما انشاء ا... فرصت بشه بريم از نزديك همه جاي اين استان پهناور كشور عزيزمون رو ببينيم .
حالا که به کوهها علاقه مندید یکسر به کوههای گچساران بزنید . در مسیر گچساران به بندر دیلم. نرسیده به بی بی حکیمه
ایران پربرکت ما پر از نقاط دیدنی است که هیچ توجهی به انها نمی شود.و جالب آنکه این سرمایه ملی اکثرا در نقاط محروم است، که اگر به آنها توجه شود هم محل درآمدی برای اهالی است، هم میراث ماست برای نسلهای بعد،و هم منبعی عظیم است برای در آمد کشور .ولی ما متاستفانه هرروز شاهد بی مهری بیشتر ی به آنها هستیم و شاید در حال کفران نعمت!...
ایران پربرکت ما پر از نقاط دیدنی است که هیچ توجهی به انها نمی شود.و جالب آنکه این سرمایه ملی اکثرا در نقاط محروم است، که اگر به آنها توجه شود هم محل درآمدی برای اهالی است، هم میراث ماست برای نسلهای بعد،و هم منبعی عظیم است برای در آمد کشور .ولی ما متاستفانه هرروز شاهد بی مهری بیشتر ی به آنها هستیم و شاید در حال کفران نعمت!...
باسلام و عرض خسته نباشيد
تصاوير بسيار زيبا و چشم نواز است در صورت امكان ترتيبي اتخاذ نماييد اين گونه موارد دسته بندي و به علاقه مندان به طور كلي و يكجا ايميل شود . با تشكر و سپاس از زحمات بي دريغ شما
عید امسال به اتفاق خانواده رفته بودیم چابهار . یکی از محل های بسیار دیدنی نزدیک چابهار همین کوه های مریخی است. به نظرمن واقعا دیدنی و اعجاب انگیز می باشد. کاش فرصتی بود و از میهمان نوازی و اخلاق بسیار شایسته مردم این منطقه تعریف میکردم. به خدا هیچ کجا ادمهای به این محجوبی و با اصالت ندیدم. از همه آنها متشکریم.
اكو توريسم يا طبيعت گردي يكي از شاخه هاي صنعت گردشگري است كه توجه به آن در كشوري مانند ايران كه سر شار از اينگونه جاذبه هاي توريستي است مي تواند در رونق بخشيدن به اين صنعت بسيار مفيد باشد.
باسلام و عرض خسته نباشيد
تصاوير بسيار زيبا و چشم نواز است در صورت امكان ترتيبي اتخاذ نماييد اين گونه موارد دسته بندي و به علاقه مندان به طور كلي و يكجا ايميل شود . با تشكر و سپاس از زحمات بي دريغ شما
ذهنيت من در ارتباط با زيبائيهاي جنوب كشور تغيير كرد.
با تشكر از هنرمنداني كه زحمت اين كار ملي فرهنگي را كشيده اند.
در شمال شرقي بندر عباس حد فاصل روستاي تل سياه و گچين خصوصا اطراف اولين تونل راه آهن، هم چنين كوههايي وجود دارد.
خدا رو شکر بعضی وقتها که شرایط زندگی به آدم فشار میاره و خیلی فکرا می کنی، شاید لازم بشه یه نگاه به دور و اطراف بیاندازیم مملکت ما هر گوشه و کنارش اونقدر زیبایی و نعمت داره که بازم به خودت به ایرانی بودنت و ایران و هر ایرانی افتخار می کنی
تصاویر بسیار جالبیست فقط حیف که چابهار فاقد کمترین امکانات برای عزیمت مشتاقان طبیعت ومناظر دیدنیست.البته مشابه این مناظر زیبا در کوههای منطقه خورموج وکنگان در استان بوشهر نیز به وفور وجود دارد .توصیه میشود از این منطقه نیز بازدید واز نزدیک لذت ببرید.
چابهار مکانی ديدنی و به ياد ماندنی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی