بازدید 28386

واكنش آيت‌الله‌ سبحاني به سريال يوسف پيامبر

کد خبر: ۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳ 09 July 2008
آيت‌الله‌ سبحاني به بخشي از سريال «يوسف پيامبر» ساخته «فرج‌الله سلحشور» واكنش نشان داد.

به گزارش واحد خبر حوزه علميه، آيت‌الله سبحاني گفت: بعضي از مسائل به تصوير كشيده شده در سريال «يوسف پيامبر» از اسرائيليات است و اگر چه ازدواج يك مرد با دو خواهر در آن شرايط حرام نبوده، ولي دليلي نداشت اين مسئله در فيلم گنجانده شود.
وي اظهار داشت: در شرايط امروز بيننده از اين تصاوير برداشت غير صحيح دارد.

وي در ديدار عوامل ساخت فيلم سينمايي «ملك سليمان» اظهار داشت: مقام بشري انبياء قابل تصوير است، ولي مقام معنوي بالاي آنها كه وحي باشد قابل تصوير و ريختن درقالب تجربه و فيلم نيست.
سبحاني گفت: بايد مسائل معنوي حضرت سليمان در فيلم با تمام ظرافت رعايت شود؛ مبادا مسائل وحي به صورت مسائل عادي و ابتدايي در بيايد.

وي حضرت سليمان (ع) را مظلومترين پيامبر بني‌اسرائيل دانسته است. به گفته وي، در عين حالي كه حضرت سليمان (ع) حاكم بوده و حكومت كرده، ولي نويسندگان تورات و مسيحي به بدترين وضع آن را تشريح كرده‌اند كه وارد كتاب‌هاي اهل سنت نيز شده است.

سبحاني گفت: نبايد در فيلم حضرت سليمان مسائل اسرائيليات و تهمت‌هاي ناروا به حضرت داوود و سليمان (ع) به تصوير كشيده شود.
به گفته وي، فيلم حضرت سليمان بايد جنبه الهي داشته باشد و بر اساس آيات قرآن كريم و از منابع تشيع ساخته شود و هرگز حالت افسانه‌اي به خود نگيرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
با سلام و خسته نباشید میخواستم نکاتی را چند از زندگی حضرت یغوب را با هم بازخوانی کنیم

1-بر کسی پوشیده نیست که حضرت یغوب 2 دختر لاوان را به همسری میگیرد حال اگر این قضیه در منابع بنی اسرائیل نقل شده و آمده است میبایست آن را سانسور کرد؟

2- حضرت یعقوب به عنوان یکی از بزرگان مذهب یهودیت شناخته میشوند بطوریکه نام بنی اسرائیل به شخص ایشان نسبت داده شده است

3-حضرت یوسف فرزند یعقوب نبی پس از رسیدن به صدارت در مصر یعقوب نبی و خاندانش (بنی اسرائیل) را به مصر فرامیخاند وپس از درگذشت یوسف (ع) بنی پس از گذشت زمان بنی اسرائیل ( فرزندان یعقوب نبی ) بی بیگاری و اسارت مصریان در میایند و توسط خداوند و حضرت موسی کلیم اله از اسارت نجات پیدا میکنند.

حال مسلم است که کارگردان فیلم یوسف پیامبر با استفاده از تمامی منابع موجود و موثق به ساخت این سریال بپردازد
چنانچه در تیتراژ پایانی میخوانیم از منابع شیعی -سنی- تورات و غیره استفاده شده است
با تشکر امیدوارم نظر من انعکاس داده شود
نکته دیگری نیز که در نقد این فیلم می توان گفت این است که بر اساس این فیلم راحیل هنگام به دنیا آوردن بنیامین از دنیا می رود حال آن که این دقیقا در تعارض با قرآن کریم است. در قرآن راحیل تا هنگامی که حضرت یعقوب و برادران حضرت یوسف، به مصر نزد او می روند زنده می ماند و به همراه آنها می رود. تعبیر (ابویه) که در اواخر سوره یوسف آمده است، این مسأله را اثبات می کند.
در ساخت یک فیلم تنها توجه به اینکه منابع آن از شیعه -سنی- یا کتاب مقدس است کافی نیست بلکه باید نویسنده به حقانیت ودرستی نسبت هایی که به یک پیامبر خدا داده میشود توجه کند که احتیاج به کارشناسان خبره تاریخی و دینی دارد علاوه بر اینکه فیلم به جای اینکه بینش افراد را نسبت باز کند موجبات ایجاد شبهه جدیدی را فراهم نیاورد
باتشکر
با عرض سلام و خسته نباشید
اولا: روایات موجود در بحث همسران یعقوب نبی (4 روایت) همگی دارای ارسال سندی هستند، بنابراین از انصاف بدور است که محققین بر این روایات ضعیف اعتنا نموده اند
ثانیا: بر فرض صحت متن روایات، باید در به این نکته توجه نمود که در هیچ یک از این روایات، همزمانی همسری این 2 خواهر با یعقوب نبی مطرح نشده است، یعنی 2 خواهر در 2 زمان به ازدواج وی درآمده اند
ثالثا: در این زمینه، روایت معارض نیز وجود دارد
رابعا: بر فرض صحت این روایات، آیا صحیح است که ما موضوعی را که موجب شبهات است طرح نموده و از آن هم دفاع کنیم؟! مگر نه اینکه در آیه 110 سوره یوسف آمده است «لقد کان فیهم عبره لاولی الالباب» براستی آیا عبرت گرفتن از داستان یعقوب آن است که منسوخات ادیان گذشته را طرح کنیم؟ و بر فرض طرح کردن، آن را مسکوت گذاشته و از ارائه توضیحات جهت رفع شبهات دوری کنیم؟ و بدتر آنکه از فعلمان دفاع کنیم؟
یا للعجب! ما را چه می شود؟ هنر سینما بر آن است که مفاهیم مکتوب را در قالب تصویر با قوت بیشتری نشان دهد و اگر غیر از این باشد که چه سود؟ اما افسوس و صد افسوس که هنر کارگردانان عزیز و دوست داشتنی ما معمولا این است که مفاهیم مقدس مکتوب و ذهنی مردم عزیزمان را با ارائه تصاویری نامناسب تنزل دهند!
رسانه های غربی از هیچ همه چیز می سازند و ما همه چیزمان را با ابزار قدرتمند رسانه تنزل می دهیم! شما را به خدا قسم، فارغ از جریانات سیاسی و دوستی ها و مراودات و .... آیا پس از نگاه به سریال امام علی ع بینشتان نسبت به آن حضرت ارتقاء پیدا کرد و تقدس حضرت نسبت به گذشته برای شما بیشتر شد؟ با سریال تنهاترین سردار و سریال امام رضا ع چطور؟ سریال آقای نوری زاد را هم که نگویم که ایشان هیچ نقدی را بر نمی تابد حتی نقد دوستانه! واقعا که شاهکاری بود در کل زمان تلاش رسانه ای! مسیح نیز واگویه ای دیگر دارد!
آیا کسی هست به داد ما برسد؟ ما اگر بخواهیم به تصاویر ذهنی خودمان اکتفا کنیم و از قرآن خدای متعال مطلب بگیریم و هنرمندانمان، تقدس السابقون السابقون را نزدمان خدشه دار نکنند باید چه کسی را ببینیم؟!
راستی در پاسخ دوستی که حیات راحیل را به استناد آیه100 سوره یوسف تا پادشاهی یوسف می داند عرض می کنم که به حسب روایات مذکور، آن فرد راحیل نمی باشد و ماجرای او مثال ماجرای آذر است که در لسان قرآن با عنوان پدر ابراهیم مطرح شده، حال آنکه عموی وی بوده است و نه پدرش.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل