بازدید 29612

تغییرات قیمت بنزین در 32 سال گذشته

کد خبر: ۱۳۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵ 05 December 2010
همین چند ماه پیش بود که وقتی مردم از قیمت هر لیتر بنزین 400 تومانی سخن می‌گفتند تنها می‌شد از لابه لای حرف‌ها گلایه از این افزایش قیمت را متوجه شد. اما این روزها با داغ شدن فضای گمانه زنی‌ها در خصوص قیمت بنزین پس از هدفمند کردن یارانه‌ها که به اذعان معاون اول رئیس جمهور از حدود دو ماه پیش تا کنون ثانیه‌ها برای اجرای آن به شماره افتاده است گمانه زنی‌ها از رقم 600 تومان برای هر لیتر بنزین فراتر رفته است.

به گزارش «خبر آنلاین»، شایعات آنقدر پا گرفته که برخی از پر کردن باک خودرو خود با بنزین 700 تومانی طی هفته‌های گذشته به هم خبر می‌دهند. این در حالی است که سال 85 تاکنون قیمت بنزین ثابت مانده و با نرخ 100 تومان عرضه می‌شود که البته عرضه بنزین نیمه یارانه‌ای به نرخ 400 تومان طی دو سال گذشته در جا انداختن بنزین گران تر نقش موثری بازی کرده است.

بنزینی که پایین بودن قیمتش در کشور منجر به افزایش مصرف و قاچاق آن شد تا مسئولان تنها چاره را در سهمیه بندی بنزین و کنترل مصرف ازا ین سو دیدند.این در حالی است که در سال 1357 هر لیتر بنزین به نرخ یک تومان بفروش می‌رسید که این رقم در سالجاری به 100 تومان قیمت سهمیه‌ای و 400 تومان قیمت نیمه یارانه‌ای رسیده است.

در سال 1359 دولت قیمت بنزین را با 2 تومان افزایش به نرخ 3 تومان عرضه کرد و این رقم تا سل 1368 ثابت ماند. در این بین سال 69 بنزین به نرخ 5 تومان در هر لیتر بفروش رسید که البته بنزین 5 تومانی نیز تا سال 1373 ادامه یافت.سال 1374 قیمت بنزین به دو برابر افزایش یافت و به نرخ 10 تومان عرضه شد.تا آنزمان اگرچه یک قیمت تعیین شده برای بنزین چند سال ثابت می‌ماند اما از سال 74 به بعد هر سال شاهد افزایش قیمت این فراورده بوده ایم. در زمان روی کارامدن دولت اصلاحات هر لیتر بنزین به نرخ 16 تومان عرضه می‌شد که این رقم در پایان این کار این دولت به بیش از 38 تومان رسید.

در عین حال در پایان دولت هشتم هر لیتر بنزین با نرخ 80 تومان عرضه می‌شد که این رقم از سال 1383 تا کنون تنها 20 تومان افزایش یافته و در حال حاضر به نرخ 100 تومان و در قالب سهمیه بندی عرضه می‌شود. این در حالی است که بی تدبیری دولت‌های گذشته بر ثابت نگه داشتن قیمت بنزین طی سالیان ممتد باعث رشد فزاینده مصرف این فراورده در کشور شد تا جایی که سهمیه بندی بنزین نیز آنطور که برآورد می‌شد نتوانست جلوی این مصرف را بگیرد. مصرفی که این بار سعی می‌شود در قالب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مهار شود. در حالی که اگر طی سالیان گذشته با یک رشد مشخص قیمت این فراورده افزایش می‌یافت شاید در شرایط فعلی دیگر نیازی به اجرای طرح هفدمند کردن یارانه‌ها و افزایش دو تا چند برابری قیمت بنزین نبود.چرا که در ایران افزایش قیمت بنزین با تورم رابطه مستقیم دارد و افزایش یکباره قیمت این فراورده می‌تواند تاثیرات نامطلوبی را به همراه داشته باشد.

در این بین شاید نگاهی گذرا به آمار واردات و مصرف  این فراورده طی سال‌های 1357تا 1389 در کشور گواهی بر این ادعا باشد.چرا که ایران برای اولین بار در سال 1361 به وارد کننده بنزین تبدیل شد.در اولین سال واردات ایران تنها با کمبود یک میلیون و 200 هزار لیتری بنزین در هر روز مواجه بود اما بی توجهی به مدیریت مصرف و مهار آن از طریق روش‌هایی چون افزایش قیمت و فرهنگ سازی باعث شد تا ایران ظرف 7 سال میزان واردات خود را به 5 میلیون لیتر درروز افزایش دهد.

براساس آمارهای موجود،در سال 1381،وزارت نفت برای تامین نیاز بنزین کشور روزانه بیش از 10 میلیون لیتر از این فراورده را وارد کرده است که این رقم دو سال پس از آن به بیش از 22 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.در سال 1385 واردات این فراورده در هر روز به بیش از 27 میلیون لیتر در روز رسیده است که البته علت اصلی آن تاکید مسئولان نفتی انزمان بر عدم توسعه پالایشگاه‌های کشور برای تولید بنزین بوده است.چرا که مسئولان نفتی در آنزمان با تاکید بر قیمت پایین بنزین در بازارهای جهانی تاکید داشتند توسعه پالایشگاه‌های کشور با توجه به هزینه پایین واردات اصلا به صرفه نیست.استدلالی که در اواخر دولت هشتم به شدت رد شد و در ابتدای دلت نهم با توسعه پالایشگاه‌های قدیمی و برنامه برای احداث 7 پالایشگاه جدید شکل تازه‌ای به خود گرفت.

افزایش یک مرتبه واردات بنزین در شرایطی که قیمت این فراورده در بازار جهانی به یکباره افزایش یافت باعث شد تا مسئولان نفتی به فکر چاره‌ای برای این مشکل بیفتند و طرح سهمیه بندی بنزین را به عنوان بهترین روش برگزینند. روشی که قرار است به زودی به یادها سپرده شود و تنها از آن استفاده از کارتهای سوخت باقی بماند.با این حال همین امر باعث شد واردات بنزین از مرزروزانه  28 میلیون لیتر در سال 1385 به 19 میلیون لیتر در سال گذشته برسد.در این میان گفته می‌شود در شرایط فعلی از واردات بنزین بی نیاز شده ایم اگرچه آمارها حاکی از ان است که ایران تا پایان مردادماه امسال روزانه حدود 20 میلیون لیتر بنزین وارد کرده است اما به گفته وزیر نفت از شهریورماه امسال و در پی تحریم فروش بنزین به ایران و تولید این فراورده در واحدهای پتروشیمی، واردات به صفر رسیده است.این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که هنوز هم بسیاری از شبکه‌های خبری از تخلیه محموله‌های بنزین در بنادرکشور خبر می‌دهند اما تا کنون مسئولان نفتی در این خصوص اظهار نظری نکرده اند و همچنان بر توقف صادرات بنزین و تبدیل شدن به صادرکننده بنزین اصرار دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸۵
خدا بیامرزه بنزین لیتری 1 تومن رو.
طرح تثبیت قیمتها توسط مجلس یا بی تدبیری دولتها !!!!
روي چارت بياوريد ببينيد دولت نهم و دهم و مجلس قبل اشتباه بزرگي را مرتكب شدهاند
تابناک عزيز!
چرا همش صحبت از قيمت بنزين مي کنيد!
يه سري هم به قيمت خودرو بزنيد و با قيمت بنزين مقايسه کنيد، حالا که به قول شما دولتهاي قبلي بي تدبيري کردند و دولت فعلي تدبير کرده! و قيمت بنزين رو به يکباره چندين برابر مي کنه از اين تدبيرها براي قيمت خودرو هم بکنه شايد ديگه کسي معترض نباشه و همه چيز ختم به خير بشه.
ولي خودمونيما عجب دولتهاي بي تدبيري بودند اين دولت هاي قبلي!!!  
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
توي اين مملكت همه چي با همه دنيا فرق داره ، قيمت خودرو چندين برابر قيمت جهانيه ، پر مصرف ترين خودرو ها را توليد مي كنيم و مردم هم مجبور به خريدشون هستند ، بنزين را هم كه مي خواهيم به مردم گرانتر از افغانستان هم بفروشيم ،سر آخر هر روز استفاده از اتومبيل را به يك بهانه اي ممنوع مي كنيم و حسابي از جريمه كردن منفعت و لذت مي بريم . اگه مردم ماشين نخرند ، صنعت خودرومون از بين ميره ، اگه بخرن و سوار نشن سرمايه خودشون از بين رفته ، ما كه نميدونيم توي اين كشور چه كاري بايد بكنيم كه به مذاق دولتمردانمون خوش بياد.
بی تدبیری دولتهای گذشته؟یادتون رفته همین مجلس هفتم اصولگرا بود که به بهانه افزایش تورم جلوی افزایش قیمت سالیانه بنزین را که حاصل تصمیم دولت اصلاحات بود گرفت؟اگر همون روال افزایش سالیانه را داشتیم الان قیمت تقریبا واقعی شده بود و این مشکلات ناشی از افزایش ناگهانی قیمت بنزین وجود نداشت.
يک بار ميگيد چرا دولتهاي قبلي نرخ رو بالا بردن يک جاي ديگه تو مقاله ميگين چون بالا نبردن مصرف بالا رفته؟؟؟!!!
بی تدبیری کجا بود مصوبه مجلسه چه زمان خاتمی چه حالا
الهی آلزایمرت بیشتر بشه ........ مگه یادتون رفت که مجلس هفتم در تقابل با مردم ودولت خاتمی افزایش مواد سوختی از جمله بنزین را ممنوع کرد ؟
قشنگتر بود با یک نمودار نشون میدادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
فکر میکنی خودش حالیش نیست که نمودار بهتره.....برو فلسفش رو ازش بپرس که چرا نموداریش نکردی...خیلی ضایع بود؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
راست میگید، منکه حوصلم نیومد بخونم..
یعنی 400 برابر شده؟؟؟؟؟؟؟
به جمله های زیر نگاه کنید
این در حالی است که بی تدبیری دولت‌های گذشته بر ثابت نگه داشتن قیمت بنزین طی سالیان ممتد باعث رشد فزاینده مصرف این فراورده در کشور شد تا جایی که سهمیه بندی بنزین نیز آنطور که برآورد می‌شد نتوانست جلوی این مصرف را بگیرد. مصرفی که این بار سعی می‌شود در قالب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مهار شود. در حالی که اگر طی سالیان گذشته با یک رشد مشخص قیمت این فراورده افزایش می‌یافت شاید در شرایط فعلی دیگر نیازی به اجرای طرح هفدمند کردن یارانه‌ها و افزایش دو تا چند برابری قیمت بنزین نبود.چرا که در ایران افزایش قیمت بنزین با تورم رابطه مستقیم دارد و افزایش یکباره قیمت این فراورده می‌تواند تاثیرات نامطلوبی را به همراه داشته باشد.
شما که این گونه تهمت می زنید و قلب حقیقت می کنید واقعا به خدا و روز جزا اعتقاد دارید . خدا رحمت کند امام را شاید پشت صفحه یک چیز دیگری نوشته شده که ما نمی دانیم
فراموش کردید که مجلس هفتم چقدر موش دوانی کرد. با آن طرح مسخره تثبیت قیمت ها .
از آن گذشته یادتان رفته که دولت جدید به جد معتقد بود که با افزایش قیمت مخالف است . یادتان رفته وقتی مجلس افزایش بیست ریالی را تصویب کرد احمدی نژاد گفت تلاش می کنیم یک لایحه ببریم و همین را هم برگردانیم
الان که تاسوعا و عاشورا نزدیک است .
اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
این یک مقاله فنی بود یا انتقاد از دولتهای قبلی؟نگارنده با ترفندهای زیبای نوشتاری دولتهای قبلی رو مسبب گرانی و سهمیه بندی دونسته و ادعا داره که تنها 20 تومان در دولت فعلی افزایش قیمت وجود دارد!! در حالی که اگر بر فرض مثال ادعا درست باشد که هست این بخش نیز باید نوشته میشد که درست است افزایش 25 درصدی داشتیم اما محدودیت عرضه نیز داشتیم به نحوی که الان با 60 لیتر سهمیه ای که با منت داده میشه و شما رو همون مانور میدهید تنها میتوان یک ویا دو باک بنزین زدبرای یک هفته نهایتا...بعد باید 400 تومان بزنی .حالا شما تصور کن با همه صرفه جویی 200 لیتر در ماه مصرف شود که 60 لیتر ان میشود 6000 تومان و 140 لیتر ان میشود 56000 هزار تومان جمعا 62000 هزار تومان در حالی که بنزین با 80 تومانی به دلیل نبود محدودیت عرضه تنها 16000 تومان پرداخت میشد و این یعنی 46000 تومان بیشتر که حدود4 برابر میشه. در ضمن تولید خودرو و افزایش جمعیت نیز در این رابطه دخیل هستند.پس برای کوبیدن دولتهای قبلی راه های بهتری انتخاب کنید.امیدوارم چاپ بشه تا مردم قضاوت کنند
افزايش جمعيت راهكار خوبي است.
كي حوصله داره بخونه! من به دنبال يه نمودار اين صفحه رو باز كردم.
هنوز جا داره!!!!!!!!!
میشه بگین با سهمیه بندی چقدر کاهش مصرف داشتیم؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
ضمنا چه کسی 60 لیتر براش کافیه؟
اسمش لیتری 100 تومنه ولی قیمتش 400 تومنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این 60 لیترم واسه اینه که سر ما رو گرم کنند.
من نمی خوام دفاع کنم اما بیاد بیاورید که دولت اصلاحات هم می خواست قیمت بنزین رو سالیانه نسبت به تورم افزایش بدهد اما مجلس جلوشو گرفت. همچنین چرا دولت برای مصرف فقط فشار روی مردم می آورد . تولیدکنندگان چی . چرا ماشین های تولید داخل پرمصرف و آلاینده هستند
خیلی جالبه. شما و همفکرانتان در جناح سیاسی اصولگرا در زمان دولت اصلاحات همان افزایش 10 درصدی قیمت بنزین را مورد انتقاد قرار می دادید و آن را باعث افزایش تورم و فشار سنگین به مردم عنوان می کردید حالا چی شده که دم از بی تدبیری دولت اصلاحات در افزایش ندادن موثر قیمت بنزین می زنید؟! اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
بهترین نیست این خودروهای آشغال پرمصرفی که میدین به ملت هم ساماندهی بشن؟!!به افکار مردم احترام بذارین
اگر بنزین 700 تومان شود ایا به تغییر جهت قاچاق آن فکر کرده اید؟
موافقم که اگر این تغییرات با نمودار نشان داده می شد برای جلب نظر خوانندگان بهتر بود.
آخه چرا حرف بي ربطي ميزني ؟ كه ميگويي بي تدبيرع دولتهاي قبلي در ثابت نگهداشتن قيمت بنزين ! در همان سالها قيمت بنزين با مصوبه مجلس افزايش پيدا ميكرد و دولت اجرا . ضمنا چرا جرات نميكنيد در باره اين خودروهاي اشغال ايران خودرو و سايپا با اين مصرف زياد گزارش تهيه كنيد؟ همچنين افزايش پلكاني دولتهاي قبلي بهتر بود يا افزايش از 100تومان به 400 تومان ؟ حداقل به اندازه يك ارزن يا جو وجدان داشته باشيد . ضمنا بعيد بنظر ميرسد كه شهامت انعكاس اين نظر را داشته باشيد!
لطفا بگین که کی جلوی افزایش تدریجی بنزین رو که قانون شده بود، گرفت و کلی به مردم پز داد. حالا بیاد ببینه که چه اشتباهی کرده!
خوش به حالتون!!!...ما اینجا لیتری نزدیک دوهزار تومن واسمون آب می خوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
ماشین هیوندایی سوناتا و آزرا چی؟ اون رو هم بگو که قیمتش یک سوم ایرانه!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
میشه بفرمایید درآمد ماهانه شما چقدره؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
آيا حقوق و دستمزدي که ميگيري با اينجا يکي است؟
آيا کره جنوبي داراي منابع نفتي است؟
آيا رفاهي که در آنجا وجود دارد اينجا وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است پس براي چه رفتي؟
آيا فکر کردي و نظر دادي؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
اونوقت حقوقتون چقدره؟؟؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
اونوقت ماهی چند دلار حقوق می گسرس؟؟؟
قابل توجه اقتصادان نان دولتی : الان هم دیر نشده باز میتوان قیمت بنزین را در عرض دوسال بطور معقول طوری افزایش داد که کمترین میزان تورم را در کشور داشته باشد بدین شرح 1-)سه ماهه چهارم سال جاری بنزین سهمیه ای موجود در کارت ها سوخت به قیمت هر لیتر دویست تومان و بنزین آزاد کماکان لیتری400 تومان به شرط اعلام 60 یا 75 لیتر بنزین سهمیه ای تا پایان سال جاری 2-)از ابتدای سال90: قیمت بنزین باقیمانده در کارت های سوخت کماکان لیتری 200 تومان وافزایش قیمت بنزین آزاد به قیمت 500 تومان تا پایان سال 90 وبالاخره از ابتدای سال 90 عرضه بنزین سهمیه ای احتمالی باقیمانده در کار ت های سوخت به قیمت 300 تومان وعرضه بنزین آزاد به قیمت لیتری 600 تومانتا پایان سال نود .بدیهی است یک اقتصاد دان خبره بعد از پایان سال نود وبا فید بک گرفتن از اوضاع اقتصادی می تواند قیمت معقول بنزین را برای سال 91 تعین کند لازم بذکر است که یارانه بنزین مصرفی وسایل حمل ونقل عمومی به تناسب افزایش قیت بنزین بایستی به نحوی پرداخت گردد که هم امکان سو استفاده احتمالی سود جویان به حد اقل ممکن برسد وهم از شوک ناشی از تاثیر بر کرایه های حمل نقل نحو ممکن جلوگیری کند.
باتوجه به حقوق ماهي 303هزارتومن ليتري 100تومن هم خيلي بالاست
تنها 30 سال از روزي كه ليتري (1) تومان بود مي‌گذرد الان حرف از 700 تومان است يعني 700 برابر آنچه كه تاسال 59 عرضه مي‌شد!!!
مصرف مردم نمیشود گفت بی رویه بوده شما تعداد خودروها در سال 1357 را با 1389 مقایسه میکنید ؟ تعداد پالایشگاههای آنزمان را با زمان حال مقایسه می کنید؟ تولید انبوه خودرو را در این سالها با کیفیت پایین را نادیده می گیرید و همه تقصیرات را به گردن مردم می نهید در حالیکه صنایع ایران خودرو از نظر بهینه کردن مصرف سوخت بنزین خودروها اقدامی ننموده است و هر ساله انبوهی از خودروهای بی کیفیت را به متقاضیانی که جمعیتشان نسبت به سالهای 1357 دو برابر شده ارایه میدهد و این بی انصافی است که فقط بگوییم قیمت ارزان باعث مصرف سوخت بیشتر شده است اگر بنزین و یا هر کالای باارزش دیگری بصورت قاچاق وارد و یا خارج می شود این از نبود مدیریت اجرایی مناسب و کنترل نکردن مرزهای ورودی و خروجی است که خود نشان از هرج و مرج مدیریتی است من خودم بعنوان یک مسافر لب مرز ترکیه شاهد بودم چطور انواع کامیونها و اتوبوسها باک خودرو را در این طرف مرز پر و در آنطرف مرز خالی می کردند اما همین هم بر اثر نبود یک مجری قانون که ناظر باشد اتفاق میافتد اما همیشه این مردم نیستند که مقصرند بلکه سیستم نظارتی کشور مشکل دارد چرا که اگر قانون و مجری ناظر دقیق آن وجود داشته باشند شاهد تخلفات چون مصرف بی رویه نخواهیم بود
لطفآ در صورت امكان بصورت نمودار بهمراه نرخ دلار در همان مقاطع زماني درج گردد تا نسبت قيمت بنزين در هر مقطع زماني نسبت به نرخ بين المللي قابل سنجش باشد. در صورت امكان درج قيمت نفت در هر بازه زماني نيز گزارش كاملي خواهد گرديد.
لطفا" گزارشی هم از کیفیت بنزینی که این روزها هوای تهران و شهرستانهای بزرگ را آلوده کرده بنویسید- شتاب خودروها کاهش شدید داشته- تقریبا" تمام اگزوزها سیاه شده- کجا داریم میریم با این کارها خدا میدونه مسئول کیه؟؟؟؟؟
نكته خيلي جالب اينه كه از سال 59 تا 83 قيمت بنزين از 1 تومان به 100 تومان رسيده (100 برابر) و از زمان دولت فعلي يعني 1384 تغيير قيمت نداشته و شما در تحليل تون، اين عدم افزايش قيمت با توجه به تورم رو به "دولت‌هاي گذشته" نسبت مي‌دين. مي‌دونين صداقت چيه؟
واردات بنزين توسط دولتها وعرضه ان به نرخ يارانه اي بزرگترين خيانتي بود كه در حق اقتصاد مريض كشور اعمال شد
کلا مشخص است که در این 32 سال از نظر اقتصادی کولاک کردیم خدا از این به بعدش را بخیر نماید.
من نمیدانم آقایان تابناک (و بالاخص مسئولین) چه اصراری دارند که هر سال باید تورم داشته باشیم و قیمتها افزایش پیدا کند که حالا به دولتهای اول انقلاب گیر می دهند که چرا گران نکردید؟.....می دانید چرا گران نکردند شاید چون می توانستند هزینه ها را مدیریت کنند. چون جنگ بود و چون مردمی داشتیم که ارزانی را درک کرده بودند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها