بازدید 9023

هشدار افزایش ایدز در سیستان و بلوچستان

همسایگی سیستان و بلوچستان با كشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و افغانستان و پاكستان و رفت و آمد برخی از مردم بومی به كشورهای از یک سو و دسترسی آسان به انواع موادمخدر و رواج اعتیاد تزریقی در بین جوانان این استان از سوی دیگر از عوامل شیوع ایدز در این استان است.
کد خبر: ۱۳۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸ 01 December 2010
یک ماه از اخطار وزیر بهداشت مبنی بر در را بودن آتشفشان ایدز نمی گذرد که آمارهای منتشره از سوی مقامات رسمی نشان از اوج گرفتن این بمیاری در بین هموطنان می شود.

به گزارش خبرنگار صداقت نیوز در تازه ترین آماری که از سوی مقامات بهداشتی استان خراسان رضوی اعلام شده ، از فوت 130 نفر در این استان خبر می دهد.

بر اساس این گزارش در استان سیستان و بلوچستان نیز تاكنون 577 مورد آلوده به ویروس ایدز شناسایی شدند كه متاسفانه از این تعداد 140 مورد منجر به فوت شده است که بیشتر آنان مربوط به مناطق جنوبی این استان بوده است.

قربانیان این بیماری در حالی رو به افزایش است که به دلیل نا آگاهی شهروندان از این عوارض آن، زنان و قربانیان اولین طعمه ویروس HIV هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان در این خصوص می گوید: برخی زنان و كودكان سیستانی و بلوچستانی به سبب داشتن همسران و پدران آلوده به ویروس HIV قربانیان اصلی بیماری ایدز در استان هستند.

روز گذشته نیز وزیر بهداشت با انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف راجع به این بیماری مهلک گفت: از میزان جمعیت 15 تا 24 ساله‌های كشور فقط 16.5 درصد آنها درباره بیماری‌ ایدز و انتقال آن اطلاع دارند كه این نشان می‌دهد كه بیش از 80درصد جمعیت در معرض خطر بیماری ایدز در این باره اطلاعی ندارند.

مرضیه وحید دستجردی در ادامه افزود تا سال87 تعداد مبتلایان به ایدز از طریق جنسی 8.3 درصد كل مبتلایان بود اما در سال 87 این میزان 13.3 درصد شد لذا با یك آتشفشان ایدز از طریق جنسی روبه‌رو هستیم به طوری كه اگر این روند ادامه یابد ظرف 5 سال آینده شیوع ایدز از طریق جنسی 5 برابر می‌شود.

این در حالی که به گزارش خبرنگار ما به خاطر آگاهی پایین بانوان در سیستان و بلوچستان میزان شیوع بیماری ایدز در زنان دو برابر متوسط كشوری است و بیش از 95 درصد آنان از طریق همسران آلوده خود به ویروس HIV مبتلا شده اند.

همسایگی سیستان و بلوچستان با كشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و افغانستان و پاكستان و رفت و آمد برخی از مردم بومی به كشورهای از یک سو و دسترسی آسان به انواع موادمخدر و رواج اعتیاد تزریقی در بین جوانان این استان از سوی دیگر از عوامل شیوع ایدز در این استان است.

از معزلات دیگری که مسوولان بهداشتی در استان با آن روبرو هستند خرده فرهنگ های غلط رایج در منطقه و تعدد زوجین در بین مردان این خطه است که باعث انتقال سریع و تصاعدی ایدز در این استان شده است.

این گزارش می افزاید: به علت فرهنگ نادرست حاکم در این منطقه زنانی كه همسرانشان آلوده به ایدز هستند مجبور به ادامه زندگی با آنان می باشند و حاملگی های ناخواسته این زنان جان خود و فرزندانشان را در معرض خطر قرار می دهد.

گفتنی است معتادان تزریقی و ارتباط جنسی از عمده ترین علل آلودگی بیماران به ویروس HIV است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار