بازدید 12281

بانک مرکزی نظر احمدی نژاد را تامین کرد

اين در حالي است که سيد محمود احمدي دبيرکل بانک مرکزي در گفتگو با مهر در پاسخ به سئوالي مبني بر اينکه آيا نرخ دلار بر اساس دستور رئيس جمهور باز هم در بازار کاهش خواهد يافت ؟ عنوان کرد: نرخ ارز در بازار را عرضه و تقاضا تعيين مي کند، البته نظر رئيس جمهور را هم مدنظر قرار مي‌دهيم.
کد خبر: ۱۳۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۶ 29 November 2010
پس از گذشت 29 روز از درخواست رئيس جمهوري از بانک مرکزي براي اتخاذ سياستي به‌منظور تداوم کاهش قيمت ارز ، دبيركل بانک مرکزي از مدنظر قرار دادن اين درخواست خبر داد و در عين حال گفت: محدوديتي براي عرضه دلار به بازار نداريم.

به گزارش مهر، ماه قبل همين روزها بود که خبري با اين عنوان منتشر شد: رئيس جمهوري در يک برنامه زنده تلويزيوني از رئيس کل بانک مرکزي درخواست کرد که نرخ ارز را واقعي کند؛ واقعي نه از آن جهت که نرخ دلار به بيش از 1600 تومان افزايش يابد بلکه کاهش قيمت آن فعلا تداوم يابد.

انتشار اين خبر که با واکنشهاي مختلف مقامات دولتي و خصوصي و همچنين اقتصاددانان مواجه شد، براي مدتي به خبر اول مطبوعات و خبرگزاريها تبديل شد.

در اين ميان، همان روزها درحالي که مقامات بانک مرکزي سکوت معناداري درباره چگونگي تحقق درخواست رئيس جمهوري براي واقعي شدن معکوس نرخ ارز داشتند، برخي منابع از تشکيل کميته ويژه واقعي کردن نرخ ارز در دولت با دستور دکتر محمود احمدي نژاد خبر دادند.

سکوت مقامات بانک مرکزي تا 30 آبان ماه ادامه داشت تا اينکه محمود بهمني رئيس کل اين بانک چنين اظهارنظري کرد: " قيمت واقعي ارز را عرضه و تقاضا تعيين مي‌کند و اگر ارز با قيمت پايين‌تر وارد بازار شود، ذخاير کشور با قيمت بسيار ارزان از دست مي‌رود."

با رسانه اي شدن اين اظهارنظر، تحليگران آن را يک "نه بزرگ" بانک مرکزي به دولت براي اتخاذ سياستي براي واقعي شدن معکوس نرخ ارز دانستند.

اين در حالي است که سيد محمود احمدي دبيرکل بانک مرکزي در گفتگو با مهر در پاسخ به سئوالي مبني بر اينکه آيا نرخ دلار بر اساس دستور رئيس جمهور باز هم در بازار کاهش خواهد يافت ؟ عنوان کرد: نرخ ارز در بازار را عرضه و تقاضا تعيين مي کند، البته نظر رئيس جمهور را هم مدنظر قرار مي‌دهيم.

وي موضوع محدود شدن عرضه دلار به بازار توسط بانک مرکزي را به شدت تکذيب کرد و گفت: در حال حاضر بانک مرکزي پاسخگوي تمام نيازها و تقاضاهاي بانکها و صرافي ها براي دريافت دلار است، يعني آنها به هر ميزان که دلار درخواست کنند در اختيارشان قرار مي گيرد.

دبيرکل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه هيچ محدوديتي براي عرضه دلار به بازار نداريم، افزود: بانک مرکزي توانايي عرضه حداقل يک ميليارد دلار در هفته به بازار را دارد و اين موضوع عين واقعيت است.

5 ميليون قطعه سکه آماده ورود به بازار

احمدي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينکه از 5 ميليون قطعه سکه ضرب شده در بانک مرکزي چه تعداد وارد بازار شده است، گفت: با ميزان توليدي که در حال حاضر بانک مرکزي دارد، حداقل 5 ميليون قطعه سکه آماده ورود به بازار داريم.

وي خاطرنشان کرد: اگر طلا و سکه با قيمتهايي پائين تر از قيمتهاي جهاني به بازار عرضه شود، جز اينکه سرمايه و ذخاير طلاي کشور را به خارج از کشور هدايت مي کنيم، نخواهد بود و اين موضوع بايد حتما مورد توجه قرار گيرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار