بازدید 7667

شناخت عوامل موثر در دیابت کودکان

برخی‌ از متخصصین بر این باورند کودکانی که در نوزادی شیر گاو مصرف کرده‌اند، اگر در خانواده‌شان سابقه بیماری دیابت وجود داشته باشد، در آینده خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در آنها بیشتر است. دلیل این نظریه هم به خاطر آنتی‌ژن‌های موجود در شیر است.
کد خبر: ۱۳۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱ 15 November 2010
بیماری دیابت در۹۰ تا ۹۵ درصد کودکان زیر ۱۶ سال از نوع یک است. البته بعضی‌ از کودکان هم به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

به گزارش شبکه ایران، دلیل ابتلای کودکان به دیابت تاکنون نامعلوم است اما نظریه‌ها و حدس‌های زیادی درباره علت ابتلای کودکان به این بیماری وجود دارد.

نقش ویروس‌ها

تحقیقات نشان می دهد تعدادی از کودکان بعد از ابتلا به یکسری از عفونت‌های ویروسی خاص مثل اوریون، سرخک، سرخچه، آنفلوانزا و فلج اطفال به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند. البته این کودکان سابقه بیماری دیابت را هم در خانواده شان داشته‌اند. مورد نادرتر ابتلا مربوط به آسیب لوزالمعده در اثر داروی سمی و یا یک زخم است.

سبک زندگی

برخی‌ از پزشکان معتقدند یکسری از عوامل محیطی‌ وجود دارند که باعث ابتلای کودک به دیابت نوع 1 یا 2 می‌شوند.

اولین مورد، زندگی‌ کردن در محیطی‌ نا سالم و همراه با برنامه غذایی نامناسب است. ناهماهنگ بودن سبک زندگی‌ بی‌تحرک با رژیم غذایی‌ که در آن مصرف قند بالاست منجر به چاقی، مقاومت بدن در برابر انسولین و یک نا هماهنگی در میزان انسولین می‌شود.

برخی عقیده دارند تغییرات آب و هوا هم بر افزایش خطر ابتلا به دیابت در کودکان اثرگذار است.

عوامل ژنتیکی

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد این بیماری در اکثر کودکان مبتلا به دیابت، بویژه دیابت نوع 2، ریشه ژنتیکی دارد.

در دیابت نوع یک خطر ابتلا به بیماری در کودکانی که تنها پدرشان به دیابت نوع 1 مبتلا باشد 1 به 17 است و اگر تنها مادرشان به دیابت نوع 1 مبتلا باشد 1 به 25 است.

البته اگر هر دو والدین به دیابت نوع 1 مبتلا باشند خطر ابتلای کودک، یک نفر به 10 نفر است.
اگر یکی‌ از والدین به دیابت نوع 2 مبتلا باشد، خطر ابتلای کودک به این بیماری، 1 به 7 است و اگر هردو والدین مبتلا باشند خطر ابتلای کودک 1 به2 است.

حساسیت‌های غذایی

برخی‌ از متخصصین بر این باورند کودکانی که در نوزادی شیر گاو مصرف کرده‌اند، اگر در خانواده‌شان سابقه بیماری دیابت وجود داشته باشد، در آینده خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در آنها بیشتر است. دلیل این نظریه هم به خاطر آنتی‌ژن‌های موجود در شیر است.

این آنتی ژ‌ن‌ها دستگاه ایمنی بدن کودک را وادار می‌کند تا به بافت خود صدمه بزند. این بافت شامل سلول‌های لوزالمعده می‌شود که انسولین را تولید می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس