بازدید 140279
مقایسه برخورد با چاقوکشان در ایران و خارج از ایران:

خوش شانسی قاتل جنایت میدان کاج تهران + فیلم

فیلم زیر نشان از اوج توجه به حقوق و امنیت شهروندان است؛ امر مهمی که با جنایت میدان کاج و دیگر حوادث مشابه که به وقوع پیوسته ـ و ان‌شاءالله در آینده دیگر روی ندهد ـ محقق کرد که گویا در ایران از اولویت اصلی برخوردار نیست و مشخص می کند نحوه برخورد با عاملان تهدید شهروندان در ایران با کشورهای خارجی چه تفاوتی می کند.
کد خبر: ۱۳۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴ 14 November 2010
جنایت میدان کاج سعادت‌آباد، موجب جریحه‌دار شدن اذهان عمومی و سیل انتقادات نسبت به عملکرد پلیس و همچنین شوک اجتماعی شدید با توجه به نظاره‌گری فوت یک نفر از سوی چندین انسان! در منطقه بوده است، حادثه ناگواری که باعث آزار وجدان‌های بیدار شده و زنگ هشداری برای پلیس، چرا که نه این مورد بار اول اتفاق افتاده و نه اراذل و اوباش از جامعه ما به طور کامل محو خواهند شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، هرچند پلیس نخست منکر وجود افسر در محل حادثه شده و اعلام کرده بود که چند سرباز معمولی در محل جنایت حضور داشته‌اند، اما اظهارات کاظم جلالی نشان از ترس پلیس برای مداخله و جلوگیری از جنایت بود؛ چراکه نه تنها پلیس حاضر در محل جنایت را می‌توان مقصر دانست، بلکه خود بدنه و تشکیلات ناجا را که باعث عدم اعتماد و اطمینان پرسنل به حمایت تشکیلات از پرسنل خود شده است. عدم اعتمادی که نه تنها موجب عدم اقتدار پلیس و ورود به صحنه جرم می‌شود، بلکه در حوادثی مشابه میدان کاج تهران، خون انسانی ریخته شده و جان خود را از دست می‌دهد و همه و همه دست به دست هم داده تا امنیت و حقوق شهروندان که جزو وظایف و محورهای اصلی وجود ذاتی پلیس به شمار می‌رود، از درجه اولویت خارج شود.

البته ناگفته نماند که قانون حامی پلیس و ضابطانی است که در اجرای قانون کوتاهی نکرده و مر قانون را اجرا کنند حمایت کرده و با متمردان و ممانعت کنندگان با انجام وظیفه پلیس نیز به شدت برخورد میکند.

فیلم زیر نشان از اوج توجه به حقوق و امنیت شهروندان است؛ امر مهمی که با جنایت میدان کاج و دیگر حوادث مشابه که به وقوع پیوسته ـ و ان‌شاءالله در آینده دیگر روی ندهد ـ محقق کرد که گویا در ایران از اولویت اصلی برخوردار نیست و مشخص می کند نحوه برخورد با عاملان تهدید شهروندان در ایران با کشورهای خارجی چه تفاوتی می کند.

فیلم زیر که در بیشتر رسانه‌های تصویری جهان پخش شد، به یکی از کشورهای غربی مربوط می‌شود. در این فیلم، فردی که با یک چاقو موجب ایجاد ترس و ارعاب عابران شده، با واکنش سریع پلیس روبه‌رو می‌شود و با وجود هشدارهایی که پلیس به این فرد چاقو به دست می‌دهد، او استنکاف کرده و سلاح سرد خود را به زمین نمی‌اندازد که سرانجام پلیس محلی که امنیت شهرودان در نظرش در درجه نخست اهمیت قرار دارد، با اقدامی جالب، فرد را خلع سلاح می‌کند.

در حالی که پلیس و برخی مردم ـ که انگار هیچ وجدان دردی نگرفته اند ـ ناظر جان دادن یک جوان بخت‌برگشته بوده و هیچ واکنشی نشان نداده‌اند، اما در اینجا شاهدیم که فردی که تنها چاقو به دست داشته، با برخورد شدید پلیس روبه‌رو می‌شود که اگر این فرد چاقو به دست، فردی را مجروح و یا به قتل رسانده بود، با استقرار گلوله پلیس در بدن و حتی پیشانی‌اش، روبه‌رو می‌شد!

که البته باید گفت، قاتل جنایت میدان کاج چقدر خوش‌شانس بوده که در ایران مرتکب جنایت شده، وگرنه با توجه به اولویت های پلیس کشورهای خارجی قطعا جای وی و مقتول برعکس شده و مقتول زنده و قاتل در سردخانه حضور داشت.

گرچه سردار ساجدی نیا و فرماندهی ناجای کل کشور از برخورد با عوامل کوتاهی کننده در مرگ این بخت برگشته خبر داده و قطعا این مهم را نیز عملی خواهند کرد اما آن چه مهم است خون این فرد است که هیچگونه قابل جبران و بازگشت نیست.

بی شک، فاجعه قتل در سعادت آباد تهران را می توان یکی از تکان دهنده ترین حوادث اجتماعی در سال های اخیر نامید، جنایتی که منجر به کشته شدن فردی در مقابل دیدگان عده کثیری از مردم شد که بدون هیچ عکس العملی، مقابل مجروحی در حال جان دادن و التماس تنها به فیلم برداری با گوشی های تلفن همراه خود پرداختند.

گرچه پلیس همواره دم از اقتدار و سرعت عمل خود می زند اما آن چه که مردم مشاهده می کنند فقط حضور پررنگ پلیس با انواع و اقسام طرح هاست ـ گرچه جای بسی تقدیر و تشکر دارد ـ اما بروز چنین جنایت ها و سهل انگاری ها سبب می شود که کل عملکرد و فعالیت ناجا و پلیس را زیرسوال برده و چهره ای نامناسب را از این رکن نظام ایجاد می کند.

شایان ذکر است، این مطلب قصد حمایت از این کار پلیس کشور خارجی و یا دعوت پلیس ایران به انجام اینگونه اعمال افراطی برای برخورد با مجرمان و متهمان ندارد اما توجه به جایگاه امنیت شهروندان و برخورد شدید با عوامل ایجاد نا امنی امر مهمی است که هم قانون و هم اذهان عمومی از آن حمایت قاطعد می کنند.

و البته رسانه ملی نیز همچون گذشته فقط به پوشش خبری حوادث و جنایت های کشورهای غربی پرداخته و به پیگیری این جنایت خونین هیچ واکنشی نشان نداده است که باز هم این مهم را می توان به پای خوش شانسی این قاتل و بدشانسی مقتول میدان کاج سعادت آباد گذاشت.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۲
بالاخره تابناک اجتماعیت یک خبر درست و حسابی پیدا کرد
دمش گرم.
اگه ماشین مرسدس بنز الگانس آسیب ببینه پولش رو شما میدین؟!
نشان دهنده این است که پلیس با درگیر کردن خود با طرحهای دیگر وظیفه اصلی خود را فراموش کرده است .
یکی از کشورهای غربی؟!! زورت میاد بگی آمریکا؟!
Drop the gun
Drop your knife
مرسی کلاس زبان خوبی بود باز هم بذار
افرین به تابناک ، فکر کنم هوس فیلتر کردیا
حقوق و مزایای یک پلیس در غرب و حمایتی که حکومت(حتی در صورت ارتکاب تخلف) از او میکنه رو با حقوق و مزایای یک پلیس در ایران مقایسه کنید ببینید اگه شما جای اون 2 تا مأمور میدان کاج بودید به طرف مجرم تیراندازی می کردید؟
حالا قاتل همچین شانسی هم نیاورد زودتر از همه قاتل ها اعدام میشه !!!
ولی در مورد پلیس مهم اینه که قوانین چی میگن اگه قوانین در این مورد ضعیف باشه پلیس می ترسه دست به مقابله بزنه. لطفا از یک کارشناس حقوقی در مورد نحوه عمل پلیس جویا شوید. گزارش خوبی بود تشکر از تابناک.
این رو میگن مقاله ..
آفرین تابناک . حق رو نوشتی.
آفرین تابناک . آفرین . مرحبا . خوشم اومد . به وجد اومدم از این خبر و فیلم
در یکی از کشورهای غربی!! همه اسلحه گرم دارن این بنده خدا چاقوی آشپزخونه!!
تهرانیها بی غیرتن... فقط به فکر خودشونن... این تفکر غلط براشون به اشتباه جا افتاده که "هرکسی باید به فکر خودش باشه."
اگه توی شهرما بود مردم قاتل رو میگرفتند و تحویل پلیس میدادند. ممد از مسجدسلیمان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
واقعا راست گفتی. یه ذره بخار از این تهرونیا بلند نمی شه. فقط ادعا دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
نظرت کاملا اشتباهه.اولا مطمئنم اگه اونجام بود همینجوری بود دوما این وظیفه نیروی انتظامیه که به موقع سر صحنه باشه و از جان مردم حفاظت کنه
تابناک جان، مسائل فنی پلیسی این جا و غرب نداره و جان انسان هم در همه جا عزیز است باید یاد گرفت کار فنی، علمی و اصولی انجام داد.این طور حوادث دردآور متاسفانه در همه جا اتفاق می افتد. هر چند باید از این دست حوادث عبرت گرفت نباید فراموش کرد ما تا چه حد امنیت خود را مدیون پلیس هستیم.
اینجا که نشون دادید اسم نداره احیانا....اگر هم اسم نداشته یکم تحقیق می کردید از ماشینای فوردش می فهمیدید که امریکاست
کار پلیس آمریکا درست است، چرا گفتید این رفتار پلیس آمریکا با یک قاتل چاقو یه دست افراطیست و توصیه نمیشود، مگر سعدی نگفت:
ترحم بر پلنگ تیز دندان// ستمکاری بود بر گوسفندان
کلیپ های شما با فایرفاکس 4 قابل مشاهده نیست.
با سلام وخسته نباشيد:
اگر نويسنده محترم هم در محل حضور داشت .و يك نفر ديوانه وعصباني با يك چاقوي 30 سانتي همه را تهديد ميكرد ايشان ازخود وجدان و رشادت به خرج ميداد؟ يا خود ايشان هم مشغول تهيه گزارش وعكس ميشد ومثل بقيه (بگفته خودشان)وجدانشان به درد هم نمي امد.(مرگ خوبه واسه همسايه )
اینجا تورنتو است. من اتفاقاً داشتم این صحنه ها را زنده از تلویزیون میددم (زمستان 2 سال پیش). بعد از این ماجرا کلی پلیس را زیر سوال بردند که چرا تیزر (شوکر) ندارد و از آن به بعد پلیس در حال تجهیز به شوکر است.
فرق پلیس حرفه ای و وظیفه در همین است.
پاسخ ها
زهرا بخشی زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
استفاده از شوکر ممنوع و جرم است و زبان و حرف زدن قوی تر است .
قوانین پلیس ایران ضعیف هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار