بازدید 13203

پنجمی باشی هلاک می شوی!

آیةالله میرزا عبدالکریم حق شناس
کد خبر: ۱۳۰۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷ 14 November 2010
مسجد امین الدوله تهران سال ها شاهد دردانه ای بود که علم و عمل و اخلاق را سرلوحه تمام کارهای خود قرار داده بود و مشتاقان آسمانی شدن را از سرچشمه ناب و زلال حقیقت سیراب می نمود. امروز اگرچه او در میان ما نیست تا از نفس حقش ما را بهره مند سازد اما بدون شک کلام و گفتاری که از او به یادگار مانده می تواند ما را در این غربت واماندگی، رهنمون باشد.

 آنچه که در ادامه می آید گوشه ای از سخنان این نادره روزگار است:

 در كتاب غوالي اللئالي  تاليف  ابن ابي جمهور احسائي روايت شده است كه نبي اكرم(ص) مي‌فرمايد: «اغد عالماً او متعلماً اومستمعاً او محباً لهم ولاتكن الخامس فتهلك».

  يا بايد دانشمند باشي و راه را بداني، داداش جون! يا متعلم باشي مثل شماها، یا مستمع و شنونده‌ علم، ـ البته در شما دو حيثيت جمع است، هم متعلم‌ايد هم مستمع و شنونده ـ يا اينكه دوستدار اهل علم باشید و پنجمی نباشید که هلاک خواهید شد.

بناي پروردگار عزيز ـ جل‌وعز ـ بر آمرزش است. اين روايت را شايد بعضي از آقايان اهل علم بنا بر مصالحي كه در نظر دارند، نمي‌خوانند.

سؤال می‌شود: خوب باباجان! تو عالم بودي؟ جواب می‌دهد: نه!

متعلم چطور؟ نه!

 مستمع چطور؟ نه!

 دوستدار اهل علم چطور؟ نه!

 در يك سفره‌اي با عالم هم‌خوراك بوده‌اي؟ نه!

 همه‌اش نه! منفي!

با عالمي هم‌نام هستي؟ بله، اسمم مثلاً عبدالله، حسن، تقي است.

خطاب می‌شود: خيلي خوب ببريدش بهشت.

رحمت خدا تا اين حد است، آقاجان من!

نسبت عالم به غیر عالم، نسبت پیغمبر(ص) به امت

یا عالم باش، يا متعلم، يا مستمع، یا دوستدار اهل علم.

الحمدلله دو حيثيت در شما جمع است، هم متعلم‌ايد هم مستمع. يعني هم گوش مي‌دهيد و هم ياد مي‌گيرید. اگر پنجمي باشي، هلاك خواهی شد.

شخصی عرض كرد: يا رسول الله! يك نفر بعد از آنکه نمازش را در مسجد می‌خواند، عبا را بر سرش کشیده و مي‌رود. يك نفر ديگر هم وقتي كه نمازش تمام شد، براي ما مسئله‌ شرعي مي‌گويد و حديث مي‌خواند.

حضرت فرمود: نسبت دومي به اولي، مثل نسبت ما به شماست!

ببين داداش جون! تعلیم علم، شغل انبياست. شهيد(ره) در کتاب آدابُ ‌المتعلمين مي‌فرمايد: آن عالم عاملي كه اسلام را در ميان مردم پياده مي‌كند، نسبت به مقام پيامبران يك درجه فاصله دارد.  اين‌قدر درجه‌اش بالاست. بله، باباجان من! پس بنابراين، اول انبياء‌ شفاعت مي‌كنند، بعد علماء، بعد شهداء. اين هم اشاره‌ای بود به موقعيت شما.

طلب علم نافع

آن علمي را بايد طلب كرد كه مورد  نظر خاندان عصمت بوده و مورد دستور و خطاب پروردگار است.

نبي اكرم(ص) عرض مي‌كردند: «اللهمّ إنّي اعوذ بك من علمٍ لا ينفع».  از بیان حضرت معلوم مي‌شود که يك علم غیر نافع داريم و يك علم نافعی كه نفع مي‌بخشد.

 اوحي الله تعالی الي داود: «تعلّم العلم النافع قال: ما العلم النافع؟ قال أن تعرف جلالي و عظمتي و كبريائي و كمال قدرتي علي‌كل شيء فهذا الذي يقربك الي».

 من هر چه بگويم: علم، كسي كه علم اصول مي‌خواند زور مي‌آورد  به علم اصول. آن كس كه فيزيك يا شيمي مي‌خواند، زور مي‌آورد به فيزيك و شيمي.

اما هيچ كدام از اينها علم نافع نيست، اينها تمامشان طريقيّت دارد، آنچه موضوعيّت دارد، آن علمي است كه ما را به پروردگار نزديك‌ كند.

علم واجب، علم به اصلاح قلب و کمال نفس

از تو سوال مي‌شود، چرا اين كارها را نكردي؟ «ما دلك علي صلاح قلبك»، یعنی آن علمی که برای اصلاح قلب تو مفید است، مورد سؤال و مؤاخذه قرار می‌گیرد که چرا نرفتي ياد بگيري؟

در بعضي از روايات هم بیان شده كه «طلب العلم فريضة علي كل مسلمٍ و مسلمة و هو علم الانفس».[1] يعني علمي واجب است كه به واسطه‌ی آن در صدد استكمال نفس خود باشي.

[1] - قال رسول الله صلی الله عليه وآله: طلب العلم فريضة علی کل مسلم و مسلمة و هو علم الانفس. مصباح الشريعة المنسوب للامام الصادق عليه السلام /22
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
خدا کند که این بزرگوار برای ما دعا کند تا ما عاقبت به خیر بشیم.
با تشكر از شما كه سخنان اين عالم رباني را در سايت مي گذاريد، خداوند به شما خير دنيا وآخرت عطا فرمايد. جهت شادي روح اين عالم رباني فاتحه مع صلوات
خدایش رحمت کند. او به حق پیوسته و از خلق گسسته بود. مرسی از ابلاغ شما.
من محضر این دردانه نایاب رو از نزدیک درک کردم وجود نازنینش کمتر روی زمین بود اصلا زمین براش کوچیک وحقیر بود .تن رنجور و پاکش توعرش سیر میکرد .روح بزرگش حتما باامیرالمومنین ورسول اکرم محشور است انشا...
این آقای شریف، رحمة الله علیه- گوشه ای و مطلبی مربوط به عدم انس غافلان و بیخبران از دین و اهل دین گفته است که اینجا ذکر شده ولی:
1- اولاً از عالم منظورش مردان با تقوا و زاهد و فقیه و دانشمند هست.
2- ثانیاً مجالات دیگر سخنان وی را هم همزمان در کنار عرضه کردن این روایت او باید کنار هم گذاشت تا بدانی که توجه به تعریف عالم در نزد حضرتش از هشدار به غافلان و دور ماندگان اهل علم خیلی بیشتر بوده.
سلام
شما را به خدا به جای اینکه اینقدر حوادثی شبیه میدان کاج را مورد توجه قرار دهید کمی به بیان مطالب اخلاقی مثل این متن بپردازید. اگر واقعا قصد خدمت دارید باید اخلاق را هنرمندانه به ما بیاموزید
به نام خداي مهربان

چند سال پيش شب قدري توفيق زيارت ايشان نصيب من شد.
هنوز غرق در جذبه ايشان هستم.
خدا رحمتشان كند.
خدا پدر و مادر شما را هم رحمت كند كه قدري از سياست چندش آور فاصله گرفتيد.بخدا اسلام و علما هر دو قشنگ هستند اگر به سياست آلوده نشوند.
بسیار بسیار بسیار عالی بود برادران عزیز پیشنهاد می کنم به شمال تابناکیهای عزیز بخش " تابناک عرفانی " را نیز راه اندازی کنید در ضمن این جانب وبلاگی را تحت عنوان جناب شیخ برگرفته از حضرت مستطاب جناب شیخ رجبعلی خیاط راه اندازی نموده ام که نیاز مبرم به نقطه نظرات همه عزیزان دارم من جمله شما دوستان عزیز و بزرگوارم بسیار ملتمسانه ممنون خواهم شد که سری به وبلاگ این حقیر بزنید تا ضمن مطالعه مطالب آن نظرات گرانسنگ خویش را روی آن بگذارید با تشکر

www.


jenab-e-sheykh.blogfa.com
انشاءالله عالم و عامل به معارف دین باشیم. با سپاس فراوان
من هرچه می گذرد از عمرم بیشتر و بهتر متوجه می شوم که عالم شدن چه مشکل آدم شدن محال است
ضمن تشکر از درج این مطلب لطفا از این عالم گرانقدر بیشتر مطلب منعکس فرمائید.
دیدن نظرات علما در سایت نوعی علم اموزی است پس بیشتر از انها استفاده کنید
خداوند به ما توفیق ترک گناه راعنایت فرماید
خدا ایشون را رحمت کنه.

از این که متن صحبت هاشون را سعی کردید دقیق بگذارید (با همون کلمات خاص خودشون.. مثل داداش جون.. پروردگار عزیز.. و .. ) ممنونم
خدا آیت الله حق شناس رو مورد رحمت خاصه خودش قرار بده، ان شاالله...
گوهری بودند که شناخته نشدند.نثار روح ایشون الفاتحه مع الصلوات...
خدا رحمتش را شامل حال این بزرگوار بگرداند روحش شاد
خداوند همه کسانی را که در جهت اعتلای امور معنوی تلاش می نمایند از جمیع بلایا مصون بدارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار