بازدید 13195

چهره ماندگار روان‌شناسي ايران درگذشت

وي در سال1317 تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان خورشيد تهران آغاز كرد و در سال 1328 ديپلم علمي خود را از دبيرستان ناموس تهران و در 1329 ديپلم ادبي را از دبيرستان شاهدخت تهران دريافت كرد و در1330 با قبولي در كنكور با بورس وزارت فرهنگ و آموزش عالي به كشور سوئيس اعزام شد.
کد خبر: ۱۳۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱ 13 November 2010
دكتر پريرخ دادستان - استاد برجسته روان‌شناسي دانشگاه تهران و چهره ماندگار روانشناسي كشور - صبح امروز به‌ علت بيماري سرطان در سن 77 سالگي در تهران درگذشت.

رحيم‌زاده از شاگردان دكتر دادستان در گفت‌و گو با ايسنا با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: دكتر دادستان صبح شنبه به ‌علت بيماري در منزل فوت كردند و فردا صبح از مقابل منزلشان تشييع مي‌شوند. هم‌چنين مراسم ختم استاد روز سه شنبه از ساعت13:30 تا 15 در مسجدالرضا (ع) تهران برگزار مي شود.

دكتر پريرخ دادستان اول فروردين ماه 1312 در تهران متولد شد.

وي در سال1317 تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان خورشيد تهران آغاز كرد و در سال 1328 ديپلم علمي خود را از دبيرستان ناموس تهران و در 1329 ديپلم ادبي را از دبيرستان شاهدخت تهران دريافت كرد و در1330 با قبولي در كنكور با بورس وزارت فرهنگ و آموزش عالي به كشور سوئيس اعزام شد.

وي در سال 1952 گواهينامه علوم تربيتي در رشته روانشناسي را از دانشگاه ژنو دريافت كرد و در سال 1953 موفق به اخذ دانشنامه تخصصي روانشناسي باليني كودك از اين دانشگاه ژنو شد. وي همچنين موفق به دريافت دانشنامه عمومي روانشناسي كاربردي و دانشنامه ليسانس، كارشناسي ارشد و دكتري روانشناسي از دانشگاه ژنو شد. وي كه تحقيقات رساله دكتري خود را زير نظر پروفسور ژان پياژه انجام داده در سال 1339 به ايران بازگشت و از سال 1340 در دانشگاه‌هاي مختلفي تدريس داشته است.

دكتر دادستان در فاصله سال‌هاي 1341 تا 1344 رياست مركز تحقيقات روانشناسي پلي‌تكنيك تهران و طي سال‌هاي 1344 تا 1354 مديريت مجتمع آموزشي رويا وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشته و از سال 1354 به عنوان استاديار گروه روانشناسي دانشگاه تهران فعاليت كرده است.

دكتر دادستان از سال 1359 به عنوان دانشيار و مدير گروه روانشناسي دانشگاه تهران فعاليت كرده و در سال 1365 به درجه استادي گروه روانشناسي دانشگاه تهران نايل شده بود.

وي از سال 1372 مدير دفتر مطالعات و تحقيقات علوم انساني معاونت پژوهشي و برنامه‌ريزي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب و از 1375 تاكنون مدير گروه روانشناسي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني (سمت) و از سال 1381 استاد گروه روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي بود.

استاد دادستان از سال 1382 مديرمسؤول و سردبير فصلنامه روانشناسان ايراني و از سال 1383 تاكنون عضويت شوراي راهبري سند ملي آموزش و پرورش و از 1384عضو گروه علمي- تخصصي رشته روانشناسي منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامي و شوراي مركزي انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي بود.

به گزارش ايسنا، استاد كه از برگزيدگان دومين مراسم بزرگداشت چهره‌هاي ماندگار در سال 1381 و برنده جايزه بخش تحقيقات بنيادي علوم انساني در پانزدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي (1383) علاوه بر سال‌ها فعاليت آموزشي و تحقيقاتي، انتشار چندين عنوان كتاب و بيش از 30 مقاله و راهنمايي ده‌ها پايان‌نامه در مقاطع مختلف تحصيلي را در كارنامه علمي خود دارد.

کتاب «روانشناسي مرضي تحول از کودکي تا نوجواني» تاليف استاد دادستان، برگزيده دوره دهم کتاب سال جمهوري اسلامي ايران است.

سرويس علمي پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نيز درگذشت اين استاد برجسته و چهره ماندگار علمي را به خانواده و دوستداران استاد و جامعه علمي و دانشگاهي كشور تسليت مي‌گويد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
چرا عكس نذاشتين؟
روحش شاد
واقعا نارحت شدم
استاد، الگوي دانشمندي، تعهد، دلسوزي و اخلاق بودند. روحشان شاد
هر گل كه به چمن ميدهد صفا گلچين روزگار امانش نميدهد.يادش گرامي باد.
برخی واحد های درسی از جمله روان شناسی ژنتیک را در سالهای 1371 تا 1374 زیر نظر استاد دادستان گذراندم. ایشان از معدود چهره هایی بودند که روان شناسی را به شکلی عمیق درک کرده بودند و بخاطر همکاری با پرفسور پیاژه در روان شناسی کودک در دنیا شناخته شده بودند. زندگیش سراسر از تلاش و کوشش بود و متاسفانه در دوره حیات تنها فرزند خویش را از دست داده بودند و همیشه داغ فرزند را میشد در چهره ایشان دید. خداوند روحش را قرین شادی و رحمت بی متنها گرداند. برای شادی روحش صلوات...شاگرد مرحومه دکتر دادستان
واقعا از بزرگان روزگار ما چه در عرصه روان شناسی و چه در سایر زمینه ها بودن ایشون روحشون شاد
من از شاگردان آن مرحومه بودم وایشان را به عنوان برترین روانشناس ایران که هیچگاه بدنبال مطرح کردن خود نبود وفقط به ارتقا علمی دانشجویانش میاندیشید میشناسم روحش شاد.
یادش گرامی و راهش پر رهرو
به جامعه روان شناسان ایران که به حق همگی مدیون دانش ایشان هستند تسلیت میگویم.
با سلام
روحش شاد
استاد خوب و ، صبور و با دانش علمی بسیار بود برای دانشجویان
حیف و صد افسوس که قدرش را ندانستیم. یادمان باشد همه این چهره ها را روزی از دست خواهیم داد. قدر این گرانمایه ها را بدانیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل