بازدید 42125

تغيير فرمول «رهن و اجاره» در بازار مسكن

از بازار اجاره آپارتمان در تهران خبر رسيده، صاحب‌خانه‌ها با مستاجران بر سر فرمول جديدي توافق كرده‌اند كه به موجب آن، سبد اجاره‌بها چنانچه به‌صورت رهن‌كامل –شيوه مورد دلخواه مستاجر- تنظيم شود، مبلغي اضافه‌تر از ارزش اجاري واقعي ملك به مالك پرداخت خواهد شد، به اين صورت كه حداكثر يك ميليون تومان به رهن كامل آپارتمان اضافه مي‌شود.
کد خبر: ۱۲۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸ 08 November 2010
همچنين در صورتي كه شيوه مورد علاقه صاحب‌خانه‌ها كه دريافت اجاره‌بهاي ماهانه بدون پول پيش است، مورد توافق طرفين قرار بگيرد، نرخ اجاره ماهانه حدود 30 هزار تومان كمتر از عرف، تعيين خواهد شد.

مشاوران املاك مي‌گويند: «اين دو فرمول جديد ـ اجاره‌بهاي كمتر و رهن كامل بيشتر ـ تقريبا جايگزين فرمول قديمي ـ هر 30 هزار تومان اجاره ماهانه معادل يك ميليون تومان رهن ـ شده است و تا حدي استفاده از آن در بازار جواب داده است.»
 
به گزارش «دنياي اقتصاد»، مالکان در بازار اجاره مسکن به دلیل رکود و عدم استقبال مشتریان راضی شده‌اند تا واحدهای خود را با شرایطی که دلخواه مستاجر است‌، اجاره بدهند.

از طرف دیگر با توجه به شواهد در بازار اجاره واحدهای مسکونی‌، اکثر متقاضیان به دلیل قدرت اندک مالی به دنبال اجاره واحدهایی هستند که با شرایط رهن کامل به بازار عرضه شده باشند‌، به همین خاطر آنها ترجیح مي‌دهند با انتخاب چنین واحدهایی از پرداخت اجاره ماهانه معاف شوند‌.

در این بین عده ای از مالکان که واحد خود را با شرایط رهن و اجاره به بازار عرضه کرده‌اند‌، نحوه دریافت اجاره بها را با امتیاز « قابلیت تبدیل» اعلام کرده‌اند، اما مساله‌ای که به چشم مي‌خورد یکسان نبودن نرخ رهن و اجاره با مبلغ رهن کامل است‌.

در همین راستا، تعدادی از بنگاه‌داران مسکن در این باره به دنیای اقتصاد اظهار کردند: محاسبه این چنینی تقریبا نزدیک به دو ماه است که در بازار مسکن عرف شده و اکثر مستاجران هم با این موضوع آشنا شده‌اند‌.

یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه پونک در این‌باره گفت: «معمولا مالکانی که واحدهای خود را رهن و اجاره مي‌دهند، نرخ اجاره ماهانه را کمتر از عرف معمول تعیین مي‌کنند تا مستاجر بتواند قدرت پرداخت آن را در هر ماه داشته باشد اما اگر قرار باشد شرایط پرداخت اجاره به سمت رهن کامل متمایل شود، موجر مبلغ رهن را افزایش مي‌دهد و این مساله را اینطور توجیه مي‌کند که پرداخت مبلغ رهن به دلیل آنکه در طول مدت قرارداد یکساله‌، تنها یکبار صورت مي‌گیرد برای مستاجر آسان تر از پرداخت توام رهن و اجاره است‌. همچنین علت افزایش مبلغ رهن، جبران سود پایین سپرده گذاری بانکی است‌.»
 
وی در ادامه افزود: «تبدیل مبلغ رهن و اجاره ماهانه به رهن کامل که با افزایش نرخ (برای مثال: مبلغ 10 میلیون تومان رهن به همراه 300 هزار تومان اجاره ماهانه به 22 میلیون تومان رهن کامل تبدیل مي‌شود، در حالی‌که به‌طور استاندارد رهن کامل آن 20 میلیون تومان مي‌شود ) رو به رو است از محاسبه استانداردی برخوردار نیست، بلکه مالکان بر اساس نیاز و عقیده خود مبلغ اجاره را افزایش مي‌دهند‌.»
 
از طرف دیگر در منطقه نارمک یکی از بنگاه‌داران فعال دراین رابطه اذعان کرد: «دلیل اصلی اینکه اکثر مالکان تمایل دارند واحد خود را به‌صورت رهن و اجاره به مستاجر اجاره بدهند، کاهش نرخ سود بانک ها و همچنین افت نرخ سودی است که افراد از طریق دریافت مبالغ رهن نصیب خود مي‌کنند‌.»
 
سامیار خاطرنشان کرد: «در گذشته اکثر مالکان مبلغ رهن و اجاره ماهانه را بر اساس فرمول هر 30 هزار تومان اجاره ماهانه برابر است با یک میلیون تومان مبلغ رهن‌، به رهن کامل تبدیل مي‌کردند و فقط عده انگشت شماری در حین تبدیل‌، به این فرمول توجه نمي‌کردند و مبلغ رهن را بالاتر از ارزش واقعی پیشنهاد مي‌کردند، اما حال مدتی است که این شیوه در بین موجران فراگیر شده و در حال حاضر مالکان بسیار کمي‌راضی مي‌شوند طبق فرمول ذکر شده محاسبه تبدیل را انجام دهند‌.»

علاوه براین، در محدوده خیابان مطهری مشاور املاک دیگری درباره این موضوع گفت: این روزها اکثر مستاجران در بازار مسکن به دنبال واحدهایی با شرایط رهن کامل هستند و هنگامي‌که مالکان با این میزان تقاضا مواجه مي‌شوند و به علت اینکه به این موضوع واقف هستند که تعداد واحدهایی که مورد توجه مستاجران است در بازار به‌ندرت پیدا مي‌شود، مبلغ رهن کامل واحدهای خود را تا حد یک میلیون تومان افزایش مي‌دهند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۹
من یکساله ازدواج کرده ام 500 هزار تومان در ماه حقوق می گیرم (مهندسم در مشاور کار می کنم با فوق لیسانس) 10 میلیون پیش داده ام و ماهی 270 هزار تومان اجاره! برای 57 متر نزدیک بزرگراه باقری خودتون قضاوت کنید.
در كامل آرامش و ريلكس ريلكس ريلكستر(با لهجه تركي خوانده شود)همه با هم مي خوانيم: همه چي آرومه من چقدر خوشحالم...
اينها جيه توي سايتها مي نوسيد مالكان كه فقط هر اپارتمان رامتري 260 تومان اخرين قيمت 350 تومان ساخته اند ايا هر كدام از انها به قيمتهاي تمام شده اپارتمان حتي بيشتر به اجاره يا رهن بدهند يا 5برابر قيمت تمام شده خجالت دارد اميد وارم همه خانه انقدر خالي بماند تا خودشان بدانند كه اين سود بردن و جيب مردم را خالي كردن به چه طاواني ...بدهند
قابل توجه صاحبخانه هایی که اجاره زیاد میگیرن - بعضی از کلاهبردارها بعد از اجاره ملک با بهای بالا و حتی پیش پرداخت اجاره ماه اول بدون خبر صاحبخانه ملک را به شخص دیگری بصورت رهن کامل اجاره میدهند و متواری می شوند
میدونی چرا رهن کامل کم شده ؟
آخه نرخ سود بانکی نصف کردن!!!!!!!!!!
در حالی که خیلی از شهروندان روزانه بیشتر از 10000 تومان درآمد ندارند این ارقام نجومی نشانه اختلاف طبقاتی فوق العاده زیاد است
این قیمت هارو از کجا آوردید
واقعا اگه یه زره وقت بزارید و از چند تا بنگاه استعلام کنید یا یه سری به آگهی روزنامه بزنید متوجه میشوید که قیمت واقعی حداقل 30درصد گرانتر از این لیست شما است.
به این میگویند اقتصاد پویا وجامعه در حال رشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!در کشور با مدیریت دولت جهان شمول مدیریت .
جالبتر اينكه ميزان رهن كامل حداقل 3 تا 5 ميليون تومان با ميزان رهن و اجاره اختلاف دارد
ما که نفهمیدیم بالاخره این خبر چی میگه؟ هرکی فهمید برای ما هم توضیح بده!!
بدبخت می کنین امثال ما هارو با این فرمول ها ! مگه ما چه گناهی کردیم ! شما هم با این خبرتون مهر تائید زدین روی این فرمول و از فردا همه ...
بابا صبح بخیر!!! چند ساله وضعیت به این منواله تازه بیدار شدید؟!!!
بیچاره ما مستاجرها!
برید بابا دارن پدر مستاجرو در میارن
قوانين مربوط به حق بنگاه در اجاره و فروش مربوط به سال 79 است . آيا براي دولت يا دستگاه مربوطه خيلي سخت است اين قانون را به روز كند .وقتي هر يك ميليون سي هزارتومان محاسبه مي شود مواردي از جمله ربا خواري هم وارد كار مي شود. مثال : برادر فردي كه پول پيش ندارد با پرداخت پول پيش ايشان ماهانه به قرار هر يك ميليون سي هزارتومان از برادرش مي گيرد از بهره بانك هم بالاتر آيا اين ربا نيست.
این یعنی بنوعی افزایش قیمت مسکن اجاره ای!
اینا که نوشته اید به درد خودتان می خورد چرا حرف تو دهان این بنگاهدارها می گذارید.
اجاره ها بسیار ارزان است. واقعاً ده درصد درآمد کارمندان دولت هم نمی شود. بنابراین باید اجاره بها افزایش یابد
درپاراگراف سوم آمده ، به دليل عدم استقبال مردم از خانه هاي اجاره اي و....... واقعا به اين دليل است كه درسال 89 اجاره خانه تقريبا 60 درصد افزايش پيداكرده ؟ جل الخالق
شما هم فقط دامن بزنيد به افزايش اجاره بها
اين مسئله بخاطر ريسك بالاي سرمايه گذاري است كه صاحبخانه ها ترجيح ميدهند اجاره بها بگيرند و رهن نگيرند.
نرخ پیشنهادی با واقعیت زمین تا آسمون تفاوت داره من واحد 75 متری 30 ساله را در گیشا 40 میلیون رهن کامل گرفته ام !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
بحث تبدیل مبلغ رهن به اجاره و یا رهن کامل دارای نکات ریز شرعی است که نیاز به توجه ویژه دارد که خدایی ناکرده معامله ربوی نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
میشه بفرمائید فرمول سودهای سرسام آور بانک های دولتی و خصوصی تابع کدام نکات شرعی است؟
یک آپارتمان نوساز 90 متری دو خوابه در لویزان را ده میلیون پیش و ماهی 800 هزار تومان اجاره میدهند.
واضحاً اگر آمارگيري صحيح از سطح شهر داشته باشيد متوجه همايت بي چون و چرای آژانس های املاک از مالکان محترم دندان گرد مي شويد.مستاجر محکوم است . در ضمن بازاراجاره مسکن متولي ندارد و کنترل نمي شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل