بازدید 14632

واکنش معاون وزیرعلوم به "فرارمغزها"

محمود ملاباشی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران در وزارت علوم در سخنانی صریح درباره پدیده ای که تحت عنوان فرار مغزها عنوان می شود صحبت کرد و گفت: وقتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای داخل صندلی به اندازه متقاضیان ندارند طبیعی است فردی که می خواهد ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده است برای کسب علم به خارج می رود تا درسش را بخواند و بازگردد. آیا این فرار مغز است؟
کد خبر: ۱۲۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷ 02 November 2010
معاون دانشجویی وزیر علوم با بیان اینکه "فرار مغزها" عنوانی خالی از علم و منطق است گفت: چرخش مغزها و چرخش علم داریم و باید هم داشته باشیم اما برخی می گویند شما (وزارت علوم) شرایطی بوجود آورده اید که افرادی که برای تحصیل به خارج می روند مبادرت به فرار می کنند!

به گزارش خبرنگار مهر، محمود ملاباشی امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران در وزارت علوم در سخنانی صریح درباره پدیده ای که تحت عنوان فرار مغزها عنوان می شود صحبت کرد و گفت: وقتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای داخل صندلی به اندازه متقاضیان ندارند طبیعی است فردی که می خواهد ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده است برای کسب علم به خارج می رود تا درسش را بخواند و بازگردد. آیا این فرار مغز است؟

معاون وزیر علوم با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون 12 هزار و 500 نفر به عنوان بورسیه وزارت علوم از کشور خارج شده اند گفت: از میان این تعداد حدود 400 نفر یعنی کمتر از سه درصد به کشور بازنگشته اند. این فرار مغز محسوب نمی شود.  

وی با بیان اینکه آمریکا در چین 24 هزار دانشجو دارد افزود: آیا این ارزش است یا ضد ارزش. اگر ارتباطات تجاری، توریستی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سطحی بالا با یک کشوری داشته باشیم آیا این ارزش نیست. هر چه سطح ارتباطات بیشتر شود انسانها به یکدیگر نزدیک تر می شوند. ارتباطات علمی نیز که گل ارتباطات است.

معاون وزیر علوم افزود: وجود یک دانشجوی ایرانی در خارج کشور یا به عنوان مثال وجود یک استاد ایرانی در دانشگاه انگلیس یک ارزش است. وجود ایرانی در کشورهای دیگر برای ارتباطات علمی نمونه چرخش مغزها است. در جامعه المصطفی نیز از کشورهای مختلف می آیند تا عرفان و ادبیات و اصول تشیع را از ما فرا بگیرند. ما نیز باید به دانشگاههای دیگر برویم.

وی با بیان اینکه بیش از 90 کشور در ایران دانشجو دارند گفت: وجود دانشجویان ایرانی در خارج کشور نماد نقل و انتقالات علمی است. حدود 80 هزار دانشجوی ایرانی در خارج کشور شاغل به تحصیل هستند. 4 میلیون دانشجوی ایرانی نیز در داخل کشور داریم.

ملاباشی خاطرنشان کرد: چه کسی برنده روابط بین الملل است. کسی که بتواند بیشترین ارتباط را برقرار کند و کمبودها را از خارج کشور تامین کند و زیادی خود را به خارج از کشور بفروشد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰۵
به این جمله دقت کنید: "
چه کسی برنده روابط بین الملل است. کسی که بتواند بیشترین ارتباط را برقرار کند و کمبودها را از خارج کشور تامین کند و زیادی خود را به خارج از کشور بفروشد."

پس نتیجه میگیریم ما زیادی جوان نخبه داریم و آنها را به خارج می فروشیم. میشود بفرمایید درآمد حاصل از فروش نخبگان چطور و چگونه به ایران بر میگردد ؟

بنا به گزارشات سازمان ملل ایران یکی از بالاترین آمار فرار نخبگان را در سطح جهان دارد این را نیازی به آمار نیست خود ایرانیان در میان فامیل و اقوام خود جستجو کنند خواهند یافت عمق فاجعه فرار بهترین جوانان ایران زمین را
تا کی می خوایم خودمونو گول بزنیم
خودش زده به كوچه حسنعليچپ
مهاجرت نخبگان نه فرار مغزها!!!
اصلا خیلی هم خوبه .هم مهاحرت خوبه هم نخبگان خوبن.پس مشکلی وجود نداره و فقط مونده چند تا استاد دیگه بازنشسته کنیم!
تا دانشگاهها هم اسلامی شده باشن.
آفرین چه جالب توجیه می کنی آقای معاون
اين مشكل هم حل شد. پس ما صادرات مغز داشتيم و خبر نداشتيم. مغز زيادي داشتيم فروختيم. نفرمودند به چه قيمتي ما با هوش ترين افراد را كه در بهترين دانشگاه ها ي خودمان پرورش داديم فروختيم؟
طبق صحبتهای ایشان فقط کسانی فرار میکنند که در دانشگاههای داخل قبول نشده اند ، با این حساب دو نتیجه می توان گرفت:
1- مغز های اصلی و برتر در داخل کشور تحصیل می کنند و جای نگرانی نیست.
2- سطح دانشگاههای ما بالاتر از از بقیه دنیا است که جای خوشحالی است.

ای ول!!!!!!!!!
تا کی پاک کردن صورت مساله!!؟؟ من دانشجوی دکترای مهندسی در اروپا هستم و اصلا هیچگاه در امتحان دکترای داخل شرکت نکردم که قبول بشوم یا نه ،با اینکه هشت سال سابقه کار صنعتی و تدریس دانشگاهی هم در ایران داشتم، ولی ترجیح دادم در خارج دکتری را شروع کنم، اکثر دوستان در اینجا همین راه را رفته اند
ارتباطات ما یکطرفه و به سمت خروج است.
جناب آقای معاون وزیر : حرف شما کاملا صحیح ولی اجازه دارم یک چند کلامی علت فرار مغزها را از دیدگاه دیگر مطرح کنم
باید خدمتتان عارض شوم که جریان مهاجرت مغزها از مناطق پیرامونی و نیمه پیرامونی به سوی مراکز هسته ای رابطه مستقیمی وجود دارد یعنی هر چه میزان تحصیلات افراد در مناطق محروم بیشتر باشد میزان تمایل به سوی مرکز هسته ( شهر های بزرگ بیشتر است ) چرا که این افراد بنا به تخصص و حرفه خود ، دوست دارند از امکانات بهتری برخوردار شوند موقعیت اجتماعی ، اقتصادی ، پایگاه های ..... هستند و متاسفانه در کشورهای جهان سومی ( مخصوصا ایران ) به علت اینکه این نیازها برآورده نمی شود و نه تنها برآورده نمی شود بلکه یک سر خوردگی مضاعفی را هم بر دوش این عزیزان می گذارد و دولت هم عُرضه خدمات رسانی درست به این قشر جامعه ا ندارد لذا ما هر روز شاهد کسانی هستیم که حداقل 15 سال از امکانات کشور استفاده کرده اند و حالا که به مرحله میوه دهی این درخت پر بار رسیده است و دولت هم توانایی استفاده بهینه از این میوه ها را ندارد لذا این میوه ها بار سنگینی را بر دوش والدین خود که همان درختان زحمت کش هستند متحمل می شوند در نتیجه تمایل به مهاجرت معنا پیدا می کند و کشورهای پیشرفته هم از خدا خواسته لقمه آماده را بدون هیچ زحمتی به بر گرفته و با دادن امکانات ارزنده آنها را تصاحب می کند
جناب آقای وزیر شاید توانسته باشم تا حد کمی ، با بضاعت کم اطلاعاتی ، جواب و علت این مهاجرت ها را داده باشم
مطمئن باشید اون 97% هم اصلا مغز نداشتند که برگشتند
اونایی که در ایران تحصیل کردند و یا با بورس تحصیل کردند و برگشتند ایران، چند درصدشون رفتند خارج و دیگه برنگشتند و یا فقط برای تفریح یا بازدید خانواده شون برای مدت کوتاه برمیگردند و دوباره میرن به مملکت جدیدشون؟
چقدر از ایرانی ها توی شرکت ها و سازمانهای مختلف آمریکا و اروپا صاحب مقام و منصب هستند که حتی درصد کمی از اونها حاضر نیستند به مملکت خدمت کنند و یا برگردند؟...
آيا ايشان بررسي كرده اند كه چند درصد از خروجي ها براي ادامه تحصيل مي روند. براي خيلي ها ادامه تحصيل وسيله اي براي اخذ ويزاست كه مطمئنا در صورت تسهيل آن براي ادامه تحصيل اقدام نخواهند نمود و از طريق ويزاي مهاجرت اقدام مي كنند.
لطفا یه سر تشریف بیارین مالزی (مشت نمونه خروار) و فقط ببینند از این کشور چقدر ایرانی تحصیل کرده در تکاپوی رفتنن به کشورهای غربی هستند و دردناکتر اینکه برای رفتن هم باید کلی پول بدهند. متاسفانه مسئولین مربوطه منطقی فکر نمی کنند و همه چیز را توجیه می کنند
ایشان حساب نمیکند که این مملکت برای یکایک افراد جامعه خرج کرده و بدون اینکه حتی قرانی برایش بازگشت داشته باشد، دودستی به آمریکا و اروپا آن هم با دلی خونین تقدیمشان می کنند؟
ت ببینم کدوم کمبود رو تونستین از طریق تحریم به کشور آن هم با هزینه مناسب که نگیم ارزونتر، تأمین کنید؟ و یا بابت اینهمه فروش مغز متفکر چقدر تونستین سرمایه و فکر جذب کنین؟ کدومشون وقتی برگشتن تا سندهاشون رو آزادکنن (بابت بورسیه) تو ایران موندن و تونستن تو رشته خودشون به این مملکت خدمت کنند؟ مگه جایی هم برای خدمت کردن گذاشتین؟ یا میگین سکولار هستند، یا جاسوسند، یا دارای فکر و نگرش غربی شدن یا ....
نفرمودید چین در آمریکا چند دانشجو دارد . اشکال ما در این است که هر کسی می رود دیگر بر نمی گردد وگرنه صرف رفتن به خارج برای تحصیل اشکالی ندارد .
نفرمودید چین در آمریکا چند دانشجو دارد . اشکال ما در این است که هر کسی می رود دیگر بر نمی گردد وگرنه صرف رفتن به خارج برای تحصیل اشکالی ندارد .
بله ولی‌ نه وقتی‌ که دانشجو‌های بهترین دانشگاه های ما (بعد از سال‌ها تحصیل مجانی‌ در ایران) میروند کانادا و آمریکا و دیگر هم برنمیگردند و همهٔ منفعت آنها به دولت آنها می‌رسد نه ایران، وقتی‌ خود آمریکایی‌ ها و کانادائی ها اعتراف میکنند که به واسطهٔ‌ دانشجو‌های خوب ایرانی‌ پیشرفت کرده ما چی‌ داریم بگیم
ای شیطون .جوابهات خیلی باحالن .
مثبت فکر کردن خوبه اما نباید باعث غفلت بشه.
نخبه های ما مورد غفلت مسئولینن.
نمونه اش ارتباط صنعت و دانشگاههاست.
خیلی از نخبه هایی هم که کشف نشدن بخاطر مدرک درس میخونن.
چند درصد اونهایی که میخوان درس بخونن مشکل کار آینده اشون تضمینه؟
خواهشمندم تعداد كساني كه برنده المپياد بوده اند و در حال حاضر در ايران نيستند را اعلام كنيد تا درصد فرار مغز ها و نه دانشجوها مشخص گردد.
بیچاره اینارو نگه چی داره بگه؟
من حرف ایشون را کاملا قبول دارم. بهمین خاطر بایستی وثیقه سربازی را بردارند تا اینکه این دانشجویان مازاد ظرفیت داخل براحتی بتونند خارج کشور تحصیل کنند و مطمئن باشید من خودم برم برمی گردم!
فرار مغزها که نداریم اسم این پدیده "مهاجرت نخبگان" است .
اما مغز ایرانی بعد از چرخش تغییر هویت می دهد!!
والا تقریباً همه آرزوشون رفتنه. متأسفانه زمانی که سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی در داخل کشور بسیار بسیار کمتر از حتی کشورهای در پیت همسایه است دیگه ادم هیچ انگیزه ای براش نمی مونه. چون برای کسی که واقعاً تواناییشو داره این شرایط به هیچ وجه راضی کننده نیست. (به اضافۀ البته یه سری لطفهایی که وزارت علوم به تحصیلات تکمیلی دارن بالاخره آدم مجبور می شه که بره و یا به فکرش باشه)
از دلایل پدیده فرار مغزها میتوان این موارد را نام برد:1- موقعیت جوامع پیشرفته(امکانات علمی و تحقیقاتی - وضعیت اقتصادی و رفاهی مهاجرین متخصص )2-مشکلات داخلی(ضعف سیستم اموزشی و پژوهشی -اشتغال و درامد) راه حل: ایجاد انگیزه - ایجاد امکانات و تسهیلات- تخصیص بودجه
پس دوستای ما که بی خیال صندلی گرانبهای ایرانیشون شدن و رفتن چی؟!! همشون راضین! ولی ما ؟!!
واقعا خیلی قشنگ تحلیل میکنن!! منظور از دانشجوهای خارجی در ایران همین افغانی ها و عربا و تاجیکی ها و ... است دیکه!!! هر وقت از یه کشور پیشرفته اومدن ایران خوشحال باشید!!!!؟؟؟ یه مشت دانشجوی جهان سومی ضعیف تر از خودمون رو داشتن که هنر نیست!!!!
انصافا درست می فرمایند .آیا ورود به دانشها و فنون جدید به جز خروج دانشجو فراهم می شود درجایی به فرمابش رسول اکرم (ص) به کسب علم حتی با بدوش کشیدن رنج سفر بسیار تاکید شده است . اطلبو العلم ولو بالصین . الان حقیر دررشته مهندسی فناوری اطلاعات درمقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده ام ولی دکترا این رشته درکشور به جز یک دانشگاه وجودندارد خب بدیهی است بنده ترجیح می دهم برای ادامه تحصیل حتی با وجود هزینه ورنج سفر به دیگر کشورها بروم و دانش اموخته را به کشور وارد کنم .
به امید سرفرازی ایران
متاسفم از اینکه مسئولیت به دست افراد نا آگاه سپرده می شود. آیا افراد نخبه ای که از ایران خارج می شوند فقط برای ادامه تحصیل می روند؟ اگر اینطور بود عدم بازگشت آنها را چگونه توجیه می کند؟
رفتن مغزهاي متفکر مملکت به امريکا واروپا وبرنگشتن آنها به دلايل اقتصادي وسياسي واجتماعي اسمش چرخش مغزهاست !!!!!!
من پارسال کنکور ارشد زیر ده شدم و الان کانادام
سری به دانشگاه شریف بزنید، بفهمید چه خبره آقای ملاباشی
آقای وزیر علوم. کشور ایران 45000 نفر با مدرک Phd در خارج از کشور دارد و 18000 نفر در داخل! کسانی که در داخل در دانشگاه قبول نشده اند به خارج می روند!!!؟؟؟ فکر می کنید چند نفر از المپیادی ها در حال حاضر در ایران هستند؟
حالا فهمیدم ایشان می فرمایند هر استاد ایرانی در انگلیس یک ارزش است!!!! لذا همه دانشگاه ها را می توانیم تعطیل کنیم که همه استادا مجبور بشن برن خارج که ما به ارزش بیشتری دست پیدا کنیم.!!!!
بابا عجب استدلالی؟؟؟؟
چه توجیه جالبی
اتفاقا بروند که بهتر است. کشور عقب مانده امریکا را آباد کنند . ما که به اوج تکنولوژی دست یافته ایم. دیگر چه می خواهیم.
چه اشکالی داره بزارید اونهایی که استعداد لازم را دارند بروند و در جایی که امکان رشد کردن برای آنها وجود دارند رشد کنند و از رفاه لازم برخوردار باشند. اینجا بمونه و درجا بزنه خوبه. شما فرض کن پرفسور رضا ناسا را ول کن بیاد ایران می خواد اینجا چکار کنه. یا باید یک سمت مدیریتی در دانشگاهی و یا جایی دیگه قبول و کنه و مشغول کار اداری بشه مثلا نامه های در خواست مجوز خوابگاه یک دانشجوی دکترا را امضا کنه. این تازه یک موردش. و یا در مراکز تحقیقاتی ما کاردستی های مدل 50 سال پیش آمریکا و اروپا را با دانشجو ها تحقیق کنه.
من تو امیرکبیر ارشد میخونم. در کارشناسی تو همین دانشگاه ممتاز شدم و بدون کنکور رفتم ارشد. تو خوابگاه تو اتاق 5 نفره زندگیلند میکردم. 4 تای دیگه همگی شاگرد اول رشته هاشون بودن و بدون کنکور. اما همین امسال هر 4 تا شون رفتن خارج. 3 تا کانادا و یکی هلند. باز هم میگید این ها که کنکور قبول نمیشند میرن خارج
من دانشجوی دکتری یکی از دانشگاه های معتبردولتی هستم. روزی هزار دفعه خودمو لعنت می کنم چرا ایران دکتری می خونم. عمرم تلف شد و هیچی یاد نگرفتم. همه وقتم داره صرف تهیه مواد و دستگاه ها می شه آستادا هم که قربونشون برم کاملا" دموده وسرگرم یه سری کارای الکی به درد نخور و دنبال مقاله های یک قرون دو ریالی، علت فرار مغزها بی کیفتیه نه کمیت ها...
سلام ، شنیدم که پس از فرار مغز ها اکنون نوبت فرار دست هاست .
یعنی تکنیسنهای فنی ( جوشکاران - نصابان .. ) که هیچ پروژه ای بدون حضور آنان شکل نمیگیرد.
بهتره یه آمار از تعداد دانشجوهای نخبه ای که برای ادامه تحصیل یا کار و زندگی به خارج از کشور می رن تهیه کنیم و بعد هم ببینیم چند درصد از اونها دوباره به مملکت بر می گردن. اون موقع بهتر می شه قضیه رو فهمید.

ایشون آمار دانشجوهایی رو داده که از طرف وزارت علوم ایران بورسیه شدن. اما بیشتر دانشجوها یا از طریق دانشگاههای خارجی بورسیه دریافت می کنن و یا با هزینه خودشون برای ادامه تحصیل می رن و متاسفانه اکثرا هم بر نمی گردن.
مغزها هم با غیرت و بی غیرت دارن
اونایی که نمیرن خارج و اونایی که میرن و برمیگردن و به مردم ایران خدمت میکنن هر دوشون مغز با غیرتن وبقیه همون بهتر که یمونن خارج و نق بزنن تا شاید یه چیزی گیرشون بیاد
"کسی که خواب است را می شود بیدار کرد اما هیچکس نمی تواند کسی را که خودش را به خواب زده بیدار کند" ... خوب بخوابید آقایان !
ایشان راست می گویند 97% بقیه بر می گردند می بینند اشتباه کردند مهاجرت می کنند.
2-3 سال پیش روزنامه همشهری یا ایران بود یک مقاله داشت که می گفت ما دیگرپدیده فرار مغز ها نداریم بلکه فرار ژن ها داریم
آقای معاون . چیزی که عیان است چه حاجت به توجیح است، فکر کنم خودتون هم توجیح خودتونو قبول ندارید
کسی که تعهدی به کشورش نداشته باشد(نمک خور نمکدان شکن باشد) بهتر است برود و برنگردد
چرخش مغزها ؟!!
راستی این جمله جدید،معادل فرنگی اش چی میشه؟
معاون وزیرش می دونه ؟
مغز می خواهیم چکار؟! بگذار بروند...ما بچه می آوریم اونم منگول اونم یه عالمه یک میلیون هم پول می گیریم...فکرشو بکن!
آدم وقتی هزاران کارشناس و دانشمند و... می بیند که پست های حساس کشور ها ی دیگر را بعهده دارند می فهمد که هیچ فرار رررررررررررررررررروجود ندارد
بنده دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف هستم. یک آمار از بچه هایی که سالانه در دوره ارشد و کارشناسی apply می کنند بگیرید تا حساب دستتان بیاید.
آخر این چه تحلیلی است که در داخل برای همه صندلی نداریم، پس گروهی می روند؟ یک فرد نخبه که به دانشگاه سطح اول دنیا می رود قطعا در داخل هم می توانسته ادامه تحصیل بدهد. بهتر نیست قضیه عدم پشتیبانی از دانشجویان دکترای داخل را وارونه جلوه ندهیم!
بنده با دکترای شریف یک ساله که هیچ جا هیأت علمی نشده ام! میخوام فرار کنم...
معلوم شد که واقعا فرار مغزها ونخبگان هرروز بیشتر هم میشه . باور ندارید لطفا یک کمی در مورد موضوع بحث وپاسخ مضحک معاون وزیری که معلوم نیست که اگر نخبگان در ایران بودند ایشان کجای کار قرار داشتند ،تامل نمائید.
از عواقب دردناک پدیده فرار مغزها پایین آمدن متوسط IQ جامعه است به دو دلیل:
1- افراد باهوشتر از کشور خارج شده و در متوسط گیری شرکت ندارند
2- دلیل دوم که خطرناکتر است اینه که فرزندانی که در جامعه متولد می شوند نیز از والدینی با بهره هوشی متوسط و کمتر، به دنیا آمده و لذا از IQ کمتری برخوردارند
به این ترتیب متوسط آی کیوی جامعه پایین تر و پایین تر می آید.
من دانشجو برق شریفم اگر حرف آقای معاون درست باشه باید اساتید دانشگاه MIT واقعا دیوانه باشند که سالی 4 تا 5 نفر از دانشگاه ما به اونجا میرن
فقط از دانشکده برق شریف بیش از سالی 100 نفر برای ادامه تحصیل به خارج می روند که هیچ کدوم به ایران بر نمی گردند
شدیم مثل یه کبک کلمونو کردیم زیر خاک می گیم خبری نیست هه!!
افراد بورسيه چون هز براي بازگشت به انواع وثيقه ها متعهد! هستند برميگردند و پس از ازاد سازي اكثرا (كه خيلي خودي نيستند) دوباره ميروند كه البته از نظر وزارت علوم "مانده" حساب ميشوند.
خيل عظيمي كه خارج از سيستم گزينشي وزارت علوم به خارج ميروند كه اصلا به حساب نمي ايند!!
رفتن به خارج برای ادامه تحصیل یک ایراد دارد و آنهم این است که امکانات لازم برای ادامه تحصیل بنابر هر دلیل وجود ندارد
... ولی بازنگشتن یک دانشجوی تحصیل کرده در خارج به وطن خود هزار و یک ایراد دارد که یکی از آنها به او برمیگردد و هزارتای آن به کشور
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل