بازدید 44059
در تازه‌ترین پژوهش؛

مرگبارترین ماده مصرفی جهان معرفی شد

هروئین، کراک و شیشه مرگبارترین مواد لقب گرفته‌اند اما با در نظر گرفتن تأثیرات گسترده‌تر اجتماعی بر جامعه و هم بر فرد الکل، هروئین و کراک و کوکائین مرگبارترین مواد بوده‌اند. به طور کلی هم الکل در رده نخست مرگبارترین مواد قرار گرفته و پس از آن هروئین، کوکائین، ماریجوانا و LSD در رده‌های بعدی جای گرفتند.
کد خبر: ۱۲۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱ 01 November 2010
محققان بریتانیایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که در نگاهی کلی و فراگیر الکل از مواد مخدری مانند هروئین و کوکائین نیز خطرناکتر بوده و می‌تواند تأثیرات ویران‌کننده‌تری هم برای فرد و هم برای اجتماع داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، محققان بریتانیایی در این تحقیق به بررسی موادی مانند الکل، کوکائین، هروئین، اکستازی و ماریجوانا پرداخته و آنها را بر اساس قدرت تخریبشان برای شخص مصرف کننده و همچنین برای جامعه رده بندی کردند.

معیارهای مد نظر در این تحقیق مانند میزان ایجاد اعتیاد و آسیب رسانی به بدن انسان در کنار موارد دیگری مانند آسیب به محیط زیست، فروپاشی خانواده‌ها و تحمیل هزینه‌های اقتصادی مانند هزینه‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی و زندان بوده است.

هروئین، کراک و شیشه مرگبارترین مواد لقب گرفته‌اند اما با در نظر گرفتن تأثیرات گسترده‌تر اجتماعی بر جامعه و هم بر فرد الکل، هروئین و کراک و کوکائین مرگبارترین مواد بوده‌اند. به طور کلی هم الکل در رده نخست مرگبارترین مواد قرار گرفته و پس از آن هروئین، کوکائین، ماریجوانا و LSD در رده‌های بعدی جای گرفتند.

هزینه انجام این تحقیق از سوی مرکز مطالعات جرایم و عدالت بریتانیا پرداخت شده و روز دوشنبه در مجله پزشکی لنست منتشر شده است.
محققان معتقدند اختصاص این میزان امتیاز به الکل به دلیل استفاده گسترده‌تر از آن و پیامدهای ویرانگر آن نه تنها برای مصرف کننده بلکه برای اطرافیان اوست.

«ویم فن دن رینک» استاد روانشناسی و اعتیاد دانشگاه آمستردام می‌گوید: فقط کافی است به مسائلی  فکر کنید که در اثر مصرف الکل در یک مسابقه فوتبال پیش می‌آید.

مصرف بیش از حد الکل تقریبا باعث آسیب رساندن به همه سیستم‌های بدن می‌شود. این ماده همچنین با میزان بالاتر مرگ مرتبط بوده و درصد بیشتری از جرایم را نیز نسبت به هر ماده مخدر دیگری از جمله هروئین به خود اختصاص می‌دهد.

اما کارشناسان معتقدند غیرقانونی کردن الکل کاری غیرعملی و نادرست است. لسلی کینگ، مشاور مرکز مانیتورینگ مواد و الکل اروپا و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: ما نمی‌توانیم به ممنوعیت الکل روی بیاوریم و به روزهای گذشته بازگردیم. الکل قویاً در فرهنگ ما ریشه دوانده و بیرون نخواهد رفت.

کینگ گفت: کشورها باید مصرف کنندگان مشکل دار را هدف قرار دهند و نه اکثریت گسترده‌ای از مردم را و در این زمینه دولت‌ها باید به برنامه‌های آموزشی و افزایش قیمت الکل به طرزی روی بیاروند که این ماده زیاد در دسترس نباشد.

محققان در این تحقیق به کشورها توصیه کرده‌اند که طبقه‌بندی مواد در کشورهایشان را مورد بازبینی قرار دهند. برای مثال سال گذشته در بریتانیا مجازات داشتن ماریجوانا افزایش یافت.
 
فن دن برینک می‌گوید: چیزی که دولت‌ها تصمیم به غیرقانونی بودن آن می‌گیرند همیشه مبتنی بر علم نیست و به عقیده وی، ملاحظات موجود در مورد سود و مالیات کالاهایی مانند مشروبات الکلی و دخانیات می‌تواند بر تصمیم دولت‌ها برای قانونمند کردن استفاده از این مواد تأثیرگذار باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲
شخص استفاده کننده درمورد مرگباربودن موادمصرفی یاچیزی نمیداندیااهمیت نمیدهد این اطرافیان معتادهستندکه زجرمیکشندوصدای ناله شان بگوش کسی نمیرسدایکاش دولت باین مسئله بیشتررسیدگی کند..
من یکچیز را نمیفهمم . البته قبول دارم که تمام این مواد بد هستند اماچرا وقتی یک معتاد را کنار خیابان میبینیم حتی مامورانممکن است از کنارش بگذرند اما فقط کافی استدهان یکنفر کمی بوی الکل دهد همان دهان را با آسفالت ماموران یکی میکنند . چرا ؟ لطفا الکی منفی ندهید من که گفتم همش بده اما چرا با الکل اینقدر سنگین برخورد میشود اما افرادی که قیافه شانشده شبیه وافوور راحتکنار خیابان هم حتی میبینیم کهم صرف میکنند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
لابد چون اعتياد بيماری است ولی مصرف مشروبات الکلی جرم !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
منبع خبر مشخص نيست و از اعتبار كافي برخوردار نيست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
منبع خبر یاهو نیوز هست
قرآن کریم ؛ این کتاب آسمانی نهیب هشدار دهنده خو درا در باره حقیقت مشروبات الکلی با شیوه ای شیوا ولی ساده که درخور درک همگان است بیان نموده ومردم را از نزدیک شدن به این سم خطرناک برحذر داشته است . این شیوه ی شیوا وساده ذهن وعقل واحساسات همگان را می نوازد ولی متاسفانه بنا به عللی که دامن گیر جامعه است علیرغم این سادگی ورسایی که قرآن از آن برخوردار است
هنوز مردمان بسیاری از تطبیق دادن اعمال وکردار ورفتار وپندار خود با داده های آن نا توان ویا بیزار بنظر می رسند . امید است سانسورچیان وصاحبان دیوارهای آهنین که متاسفانه
هنوز از تشخیص حد ومرزهای درست ونادرست ویا حق و باطل باز مانده اند
مانعی در مقابل انتشار این گونه نوشته ها که حق گرا وهمیشه در تلاش برای جلوه دادن آن هستند ، ایجاد
ننمایند .
پس چرا در همین ایران خودمان بعضی پزشکان برای بعضی نارسایی های کلیه تجویز میکنند؟
من بيشتر فكرم روي نمك و شكر بود درسته اين مواد مخدر مرگبارند اما بيشتر آمار مرگ و مير از ديابت و سكته از معتادها بيشتره تازه معتادين اكثرا جون سختند اما با زجر زندگي مي كنند
منم قبول دارم همش بده اما بر خلاف دوستمون میگم با الکلی ها کمتر برخورد میشه!!!اگه 3کیلو شیشه از یکی بگیرن اعدامه اما یه کامیون مشروب چی؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
عزیز، الکلی با قاچاقچی مشروبات الکلی فرق داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
البته کراک و شیشه که هنوز معطل قوانیینه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها