بازدید 41587
۱

ميزان تحصيلات كاركنان بانك‌ها

کد خبر: ۱۲۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۱ 28 October 2010
همواره در خبرها از بانک‌ها و چالش‌های آنها سخن رفته است اما به ندرت می‌توان در لابه‌لای خبرها، خبری از تعداد نیروی انسانی بانک‌ها و میزان تحصیلات آنها یافت.
شاید جالب باشد بدانید اکثر کارمندان شبکه بانکی از نظر سطح تحصیلات در گروه دیپلم قرار می‌گیرند.

به نوشته «دنیای اقتصاد» به نقل از ایلنا، آخرین آمار منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد تا پایان سال 88 حدود 177 هزار و 395 نفر در شبکه بانکی (17 بانک به همراه موسسه مالی توسعه) مشغول فعالیت هستند. حدود 8 درصد این افراد در بانک‌های خصوصی و 92 درصد آنها در بانک‌های دولتی به کار گرفته شده‌اند. البته انتظار می‌رود این آمار با ورود بانک‌های خصوصی مانند دی، تات و انصار به شبکه بانکی افزایش یافته باشد. با این حال، آخرین آمار منتشر شده تا پایان سال 88 بیانگر ارقام مزبور است.

جای خالی دارندگان دکترا در بانک‌ها

از کل کارکنان شبکه بانکی 54 درصد آنها در گروه دیپلم، سیکل و ابتدایی و کمتر از آن قرار می‌گیرند و تنها 46 درصد آنها تحصیلات دانشگاهی دارند. البته در گروه اول تعداد افراد سیکل، ابتدایی و کمتر از آن قابل توجه نیست و 5/ 48 درصد افراد دارای تحصیلات با مدرک دیپلم هستند.
در گروه دوم یعنی کارمندان با تحصیلات دانشگاهی و عالی، بیشترین کارمندان دارای مدرک کارشناسی یا لیسانس هستند. تعداد افراد تحصیلکرده با مدرک کارشناسی 8/ 33 درصد است. پس از این بیشترین تعداد کارمندان با مدرک فوق دیپلم به میزان 5/ 9 درصد در شبکه بانکی استخدام شده‌اند. افرادی نیز در شبکه بانکی حضور دارند که مدرک آنها کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا دکترا است. این افراد به طور حتم در رده‌های میانی مدیران و به بالا حضور دارند. حدود 3/ 2 درصد کارمندان دارای مدرک کارشناسی ارشد و یک دهم درصد دارای مدرک دکترا هستند. بنابراین بیشترین گروه شاغلان در بانک‌ها با مدرک دیپلم به استخدام بانک‌ها درآمده‌اند و کمترین گروه مربوط به افرادی با مدرک دکترا است. جای خالی گروه اخیر به شدت در بانک‌ها احساس می‌شود.

لیسانس‌ها در بانک‌های خصوصی

اگر آمار مربوط به تحصیلات کارمندان در بانک‌ها را به تفکیک خصوصی و دولتی بررسی کنیم نتیجه تا حدودی متفاوت است. در بانک‌های دولتی کارمندان بیشتر با مدرک دیپلم استخدام شده‌اند در حالی که در بانک‌های خصوصی بیشتر افراد استخدام شده دارای مدرک لیسانس هستند. در بانک‌های خصوصی 66 درصد افراد دارای لیسانس و 6/ 20 درصد دارای مدرک دیپلم هستند در حالی که در بانک‌های دولتی عکس این است یعنی 51 درصد افراد با مدرک دیپلم و 31 درصد افراد با مدرک لیسانس استخدام شده‌اند.

علاوه بر این، بانک‌های خصوصی به ندرت اقدام به استخدام افراد با سطح تحصیلات سیکل، ابتدایی و کمتر از آن مي‌كنند؛ در حالی که 6 درصد افراد با چنین میزان تحصیلاتی در بانک‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند که بیشتر آنها در سال‌های گذشته مثلا در حدود 15 تا 20 سال گذشته استخدام شده‌اند، اما روند استخدام افرادی با سطح سواد پایین به طور کامل در بانک‌های دولتی متوقف نشده به طوری كه می‌توان به آسانی نشانه‌هایی را از استخدام این گروه از افراد در سال‌های اخیر نیز یافت. برای نمونه بانک کشاورزی در 5 سال گذشته سه نفر را با مدرک ابتدایی و سه نفر دیگر را باز هم با همین مدرک در 10 سال گذشته استخدام کرده است.

کارکنان دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا در بانک‌های خصوصی به ترتیب 7درصد و دو دهم درصد هستند. این آمار اگرچه کفه ترازو را به نفع بانک‌های خصوصی در جذب نیروهای تحصیلکرده سنگین‌تر می‌کند، اما نمی‌توان ادعا کرد بانک‌های دولتی از استخدام و به کارگیری نیروهای انسانی با مدارج عالی دانشگاهی گریزان هستند. قدمت بانک‌های دولتی مانند بانک ملی به بیش از 80 سال بالغ می‌شود. سایر بانک‌ها نیز همین‌طور. برای نمونه بانک سپه در سال 1304، بانک صادرات در 1331 و بانک‌های ملت و تجارت در سال 1358 تاسیس شده‌اند. این بانک‌ها در هر دوره تلاش کرده‌اند بر اساس تحصیلات رایج در آن دوره به جذب نیرو اقدام کنند. پدرانمان به یاد دارند زمانی مدرک سیکل از ابهتی ویژه برخوردار بوده است و ممكن بود فردی 25 سال پیش با این مدرک استخدام شده، اما چنین مدرکی برای دوره فعلی چندان قابل پذیرش نیست. اما نباید فراموش کرد که بانک‌ها باید مقدمات تحصیل نیروهای خود را برای ارائه خدمات بهتر مد نظر قرار دهند.

به نظر می‌رسد با گذر زمان افراد با مدارک تحصیلی پایین به دلیل بازنشستگی از نظام بانکی پالایش شوند و جای خود را به تازه نفس‌های تحصیلکرده دهند.

بانک ملی همچنان پیشتاز

فارغ از تحصیلات کارکنان بانکی می‌توان به تعداد کارمندان فعال در تک‌تک بانک‌ها پرداخت. بیشترین افراد به تعداد 42 هزار و 737 نفر به استخدام بانک ملی درآمده‌اند. این افراد 24 درصد کارکنان کل شبکه بانکی را تشکیل می‌دهند. پس از این بانک، بانک‌های صادرات و ملت قرار دارند که هر کدام به ترتیب 17 و 14 درصد کل کارکنان شبکه بانکی را در اختیار دارند. کمترین کارکنان نیز در موسسه مالی توسعه به میزان 254 نفر مشغول به کارند. اگر بخواهیم در این زمینه از بانکی نام ببریم آن بانک، صنعت و معدن با 928 نفر کارمند خواهد بود که کمترین کارمندان نظام بانکی را دارا است.

میزان کارمندان استخدام شده در بانک‌های خصوصی کمتر از بانک‌های دولتی است؛ زیرا آنها نسبت به بانک‌های دولتی از شعب کمتری برخوردارند. کمترین کارمندان در بانک سرمایه به تعداد 1171 نفر و بیشترین آنها در بانک پارسیان به میزان 3746 نفر مشغول به کارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱
خوب که چی
کمی تعداد کارمندان بانکهای خصوصی همخ اش مربوط به تعداد شعب نيست. بهره وری و استفاده بهينه از نيروی انسانی کارآمد در آنجا مشهوده...مخصوصا از نوع سرويس دهی در مقايسه با بلبشوی بانکهايي مثل بانک ملی!
کاش وضعیت حقوقی و تسهیلات آنها را نیز بنویسید. هر کدام چقدر سهمیه وام با چه درصدی دارند. در حالیکه چول مردم در بانک است ولی کارمندان بیشترین امکانات را دارند. حتی با تحصیلات پایین.
آنچه كه به آن اشاره اي نشده بود تسهيلات به كارمندان بانك بود؟!!ضمنا جالب است بدانيد از تعداد ديپلمهاي موجود هم به تازگي مدركشان گرفته اند كه حتي اسم خودشان هم بلد نيستن بنويسند خداوكيلي جدي مي گويم تعداد زيادي سراغ دارم كه با پول مدرك گرفته اندو... كاش مي شد گروهي ناظر ازشان امتحان مي گرف بعد مشخص مي شد سواد يعني چه؟
اينكه چيز جديدي نيست، در واقع سياست خود بانك هاست كه از مقاطع پايين تر نيرو استخدام كنند چون هم حقوق كمتري به اونها پرداخت مي كنند و هم اينكه حدود 90 درصد كار بانك نياز به تخصص بالا ندارد.
البته تا آنجایی که من می شناسم خیلی از لیسانس ها هم از دانشگاه آزاد کوره ده ها مدرک گرفته اند
اين همه جوانها ميرن درس ميخونن و فوق ليسانس و دكترا مي گيرند،، ولي موقع استخدام كه ميشه غول عظيم الجثه "" پارتي "" خودش رو نشون ميده و ..............
آمار آخر شما اشتباه است.
بیشترین کارکنان بانک خصوصی مربوط به موسسه مالی و اعتباری مهر(بانک مهر اقتصاد) با بیشاز 5 هزار نیرو میباشد نه باک پارسیان.
از پارتی بازی و رفیق بازی استخدام در بانکها هم بگویید
هربار که آزمون برگزار می شه مدیران افراد و فرزندان خودشان را قالب می کنند
من که دور و برم هر چی کارمند بانک میبینم پنج سال کار نکرده خونه میخره ! بعد ادعا دارند حقوق بانک کم هست ... مزایا و وامهای بی بهره را بحساب نمیارند ... الان به پرسنل بانک حدود چهل هزار تومان وام می دهند برای خرید مسکن
خوب چرا از میزان کاری که انجام میدهند هیچ حرفی به میان نمی یاد . از ساعت 30.7 تا .... رفتنمون با خودمونه ولی برگشت با خدا نمیدونیم ساعت 8 یا 9 شب به خونه میریم یا نه چرا از میزان کا کارمندان سایر ادارات هیچ حرفی به میان نمیاد که نیم ساعت کار مفید ندارند حقوقی که میگیرند هم براشون زیاده
حساب کنید اگر هر یک از کارمندان بانکها که در طول زمان خدمتشان 90 میلیون وام می گیرند ضربدر 177 هزار نفر می شود رقمی برابر: 15930000000000 ببینید چه میکنند این کارمندان بانکها.
به عنوان نمونه 8 تن از دوستان بنده که در جنوب شهر زندگی می کردند در عرض 5 الی 10 سال الان در شمال شهر زندگی میکنند آن هم با مدرک دیپلم و لیسانس.
مدرک دارهای داری پست بالا انهائی هستند که مدارک از.....گرفته اند من فوق لیسانس با 22سال سابقه ومدرس علوم بانکی ومدیریت هستم ولی درکمترین رده پستی دربانک مشغول بکارم
با توضيحاتي كه در رابطه با قدمت و سابقه بانكهاي دولتي گفته شد ميتوان نتيجه گرفت كه نيروئي كه استخدام شده است تا سي سال خدمت ميكند وفقط قابليت جابجائي در رده ها را دارد مگر اينكه ادامه تحصيل دهد كه آنهم اختياري است پس تغيير تركيب منابع انساني براحتي صورت نميگيرد.بانكهاي خصوصي اغلب تازه تاسيس هستند و در شرايط بحران اشتغال نيرو گرفته اند و لذا ازمقايسه تركيب سطوح تحصيلي منابع انساني در بانكها نتيجه خاصي نميتوان گرفت جز اينكه پرسنل بانكهاي خصوصي داراي ميانگين مدرك تحصيلي بالا ولي تجربه كاري كمتر هستند و آنچه در بانك موثرتر است تجربه كاري و تيزهوشي است و گرنه تحصيلات بالاي كارمند گاهي فقط توقعات وي را بالا ميبردونيز هزينه بيشتري براي بانك دارد.
يكي از دلايل برخورد مناسب(؟!) و تذليل ارباب رجوع در بانك ها همين سطح تحصيلاتشان است كه اگر چشم نخورند با روند دانشگاه آزاد بيشتر و با كمالات تر مي شوند. نگران نباشيد.
آقاي ظاهرا كارمند بانك كه گفتي از ميزان كار بانكيها حرف نميزنيم.. من كارمند گمرك هستم مثل شما 7:30صبح ميرم سركار و برگشتم با خداستو. معلوم هم نيست آخرش تو كدوم گردنه ماموريت ترانزيتي جونمو بذارم ولي يك هزارم شما هم مزايا نميگيرم.بخيل نيستيم خدا كنه مزاياي شما صد برابر بشه ولي ناشكري نكنيد كه كارتون زياده ما بيش از شما كار ميكنيم و خيلي كمتر از شما دريافتي داريم.
کارمندهای بانک اکثرا از مردم هم طلبکار هستند! به زور یه کاری رو انجام میدن
اینقر به کارمندان بانکها توهین نکنید.سختی کار وفشار واسترسی که به کارمندان بانک وارد میشود بسیار زیاد بوده و با پول قابل مقایسه نیست.
فیض اله درویشوند
کیه که رسیدگی کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فعلا تنها جایی که انتقادو توهین وافترا عواقبی به دنبال ندارد نظام بانکی وکارکنان آن است.هرچه دلتان می خواهد بگویید. کارمند بانک
اخه يه ادم ليسانس يا فوق ليسانس مياد تو بانک از ساعت 7 صبح تا پاسي از شب مثل تراکتور پشت باجه کار کنه . اخرش هم چيزي جز غرغر مردم نشنوه . کاش از ميزان کار مفيد و اعصاب خردي کارمندان بانک هم مي گفتي
آن اقا یا خانم محترم که به بانک ملی توهین مینمای باید بداند که برای شکل گرفتن این بانک چه مبارزه ها که با استعمارگران نشده است بهتر است قدر این دستاورد ملی را بدانیم
من کارمند بانکم مدرکم لیسانس درزمان تحصیل دردبیرستان شاگرد اول بودم حتی رشته تجربی درس خوندم شاید توبانک خیلی به کارمندا رسیدگی کنند اما خیلی چیزا هم سوغات کارمند بانک .مثل دسیک کمر استرس وفشار روحی درد چشم امیدوارم هرکی دلش واسه بانک لک میزنه استخدام بانک بشه
از تمام کسانی که این طور بی رحمانه نظر می دن به خدای متعال شکایت می کنم و داوری به روز جزا، شما اصلا می فهمید این عزیزان چقدر زخمت می کشن همیشه محیط کارشون دعوا است! مردم به ظاهر محترمی که به خودشون اجازه می دن هر نوع توهینی بکنن و این کارمندان بیچاره حق جواب دادن هم ندارن حق نهار خوردن ندارن تمام روزهای تعطیل هم سر کار هستند قضاوت را به خدای بزرگ واگذار می کنم و همین طور همه کسانی که اینطور نظر داده اند را به خدا واگذار می کنم واقعا از خودتون پرسیدید کارمندان دیگر بخش های دولتی 1 دقیقه کار مفید در روز دارند؟ من کارمند دانشگاه هستم و به زحمت دو روزی یک بار 5 دقیقه کار مفید دارم! در حالی که این عزیزان حتی 1 دقیقه وقت برای قضای حاجت هم ندارن!
طوری ازمیزان تحصیلات کارمندان بانکهاحرف میزنیدکه انگارهرمشتری که واردبانک میشوددارای مدرک دکتراست وکارمندبانک بیسواد.مگرسطح تحصیلات کارمندان ادارات دیگر چقدراست.وجدانی درکدام اداره ارباب رجوع بیشترازبانک موردتکریم قرارمیگیرد؟چراباتنهانهادی که درکشور بیشترین راندمان خدمت رادارد اینگونه برخوردمیکنید.آیاحقوق ومزایای کارمندبانک از پرسنل نفت ومخابرات بیشتر است؟
الان جمعه هست ، من امروزکشیکم ، در هفته بجز ساعت کاری مصوب حدودا 30 ساعت اضافه کاری و کشیک میکنم ، اون هم با اجبار ، حتی وقت ندارم به خانوادم رسیدگی کنم ، چه برسه به ادامه تحصیل
من خواهش می کنم حقوق وتحصیلات کارکنان بانکها را با بازیکنان فوتبال مقایسه کنید!!
این وسط یکی هم فکر ما باشه استخدام تو بانک های دولتی که موروثی شده...پس ما جوونا که مثلا مدرک لیسانس داریم باید چیکار کنیم
تنهای جای کشور که هنوزتاحدی دیسپلن اداری خوب داره باتکهاست چون مدرک گرایی توش کمتر رسوخ پیدا کرده وتجربه مهمتر ازمدرک میباشد خواهش میکنم اونجا راهم خراب نکنید چون انقدرمدرک لیسانس وفوق لیسانس ودکترا بی کیفیت زیاد شده که بعضی ازانها به اندازه یک دیپلم قدیم سواد ندارند ...خدازیاد کنه دانشگاه ازادوپیام نور که طرف فقط یه تکه کاغذ به عنوان مدرک باخودش داره ازسوادواقعی واحرایی هیچ
باز هم مثل هميشه كساني كه از بيرون، بانك را نگاه مي كنند درك درستي از كار بانك ندارند. عزيزان، بنده يك كارشناس بانك دولتي با 10 سال سابقه هستم. حاضرم همين الان اگر بگذارند و اذيت نكنند از بانك بيرون بيايم به دلايل زير:
1- حجم و فشار كار بالا كه باعث استرس، مريضي و ايجاد مشكلات جسمي داخلي براي من شده است.
2- همسر و فرزندم از اينكه هميشه آخر شب خانه ميايم و هيچ وقت مرخصي ندارم شاكي هستند و اين امر باعث اختلاف خانوادگي بنده شده است.
3- چنانچه موفق به اخذ مرخصي بشوم اجبارا" بايد موبايلم روشن باشد و در مرخصي هم پاسخگو باشم. در برخي موارد از نيمه راه بر مي گرديم و به بانك مي روم.
4- آخر سال حجم كار چند ده برابر مي شود.
5- در سالهاي اخير به علت كسادي بازار پولي وارد بانك نمي شود و بانك هم نمي تواند تسهيلات بدهد، پس سود نمي كند.
6- بانكها براي حل مشكل بند 5 ، اول از پاداش ها و مزاياي كاركنان خود مي زنند كه اخيرا" خيلي زده اند.
7- شما اگر بر فرض مثال پول يا مالي از پدرتان يا كسي به شما ارث برسد و مثلا يك ماشين حدود 20 ميليوني بخريد مي گويند اختلاس كرده ايد و شما را به ابرقو تبعيد مي كنند.
8- كاركردن در بانك راه رفتن در لبه تيغ است چون با پول سر و كار داريم اصل بر برائت نيست بلكه بر گناهكاري است. انواع و اقسام بازرس ها از داخل و بيرون بانك مي آيند و براي شما بدون تحقيق درست اعلام جرم مي كنند، قاضي دادگاه هم دهن بازرس را نگاه مي كند چون تخصص بانكي ندارد.
9- اگر در شعبه كار مي كنيد در معرض انواع سرقت و قتل هستيد. شعب نگهبان ندارند جون بانك حساب كرده است اگر در سال 2 تا 4 تا شعبه اش هم سرقت و چند نفر كشته شوند هزينه اش از گماردن نگهبان و دادن حقوق آنها كمتر است.
10- سيستم بانكداري الكترونيك از دنيا عقب است و علت آن به هزار مشكل داخل و خصوصا خارج بانك مثل مخابرات و جاهاي ديگر مربوط ميشود. آن وقت فحش هاي ركيك آن را از مشتريان ما مي شنويم.
11- به علت مشغله زياد و استرس (حتي هنگام خواب) امكان ادامه تحصيل وجود ندارد و به محض اينكه بانك بفهمد درس مي خوانيد اضافه كار و ساير پاداش هايتان را قطع و شما را تبعيد مي كند.
12- بيشترين نارضايتي هميشه در خانواده پرسنل است.

ما دوست داريم عطايش را به لقايش ببخشيم و سالم و در آرامش زندگي كنيم. والا بخدا پول بدرد نمي خوره پس انقدر نگيد كارمندان بانك حقوق زياد مي گيرند و وضعشان خوبه !
من کارمندبانک هستم وازاشتغال دربانک پشیمانم زیرا درپشت باجه حتی یک چائی رانمیشودبراحتی خوردوازساعت7/15الی14/30بطورمداوم کارمیکنیم وازطرفی مدیران بانک ما هم برای کارکنان پشت باجه ارزش واحترام زیادی قائل نیستند,کسی که کارمندبانک میشودآرامش وآسایش وسلامتی خودراازدست میدهد
ساعت 6:30 به بانک می ایم و زودتر از ساعت 6:00 عصر به خانه نمیروم به همه از ارباب زجوع گرفته تا و کیل و وزیر و مدیر دولتی و غیر دولتی و زن و فرزند باید جواب دهم (کاش رفع مشکلات دست من بود /نرخ سود و جریمه تاخیر و مدت و استمهال و بخشش سود و .... )42 سال سن دارم و 52 ساله مینمایم با همکاران جالاتی داریم و در حد وسعشان به افرادی که توانایی گرفتن وام قرض الحسنه ندارند کمک میکنند . کارمند بانکی کع حداقل 2و3 بیماری نداشته باشد خدا به همه خیر دهد
"افرادی نیز در شبکه بانکی حضور دارند که مدرک آنها کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا دکترا است. این افراد به طور حتم در رده‌های میانی مدیران و به بالا حضور دارند." اين آمار رو از كجا آورديد؟ 1-در بانك ما كارمندان با مدرك ليسانس و فوق ليسانس متصدي و كارشناس ساده هستند و هيچگونه پستي ندارند. انصاف رو فراموش نكنيد
2- در مورد تحصيلات هم بهتره آمرتون رو بررسي مجددي كنيد
مدرکشان پايين است ولی حقوق و مزايای آنها از فوق ليسانس و دکترا بيشتر است.
خيلي از كامنتها نشان غرض شخصي است. مثلا دوست يكي از نظر دهندگان ظرف 5 تا 10 سال!!!!!!!!از جنوب شهر به شمال رفته و يكي گفته كارمندان بانك اسمشان را هم نميتوانند بنويسند. من كارمند بانك هستم و خارج از ساعت كارم دارم مينويسم / كمي از استرس كاري- خطرات و خدمات شغلي اين گروه هم بنويسيد. و بيكاري خسته كننده بعضي كارمندان دولت كه احتمالا در اين خبر كامنت گذاشته اند را هم مقايسه كنيد با كار مفيد و 100 درصدي بانكي ها / ضمنا بانك تشكيلات مالي خودگردان است و سود به دولت ميدهدو ...... اسمم را هم بلد نيستم بنويسم ..... (لطفا )درج كنيد
میزان حقوق کارمتد بانک چقدر است؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار