بازدید 20992
۱

شاهین و کبک جیرفتی در سبد شکارچیان +عکس

کد خبر: ۱۲۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷ 25 October 2010
مسئول اداره محیط زیست چابهار از دستگیری پنج متخلف شکار و صید پرندگان حمایت شده و در معرض خطر در جنوب شرق ایران خبر داد و گفت: شکارچیان با تجهیزات مختلف اقدام به زنده گیری شاهین، کبک جیرفتی و گونه‌های آبزی و کنار آبزی می‌کنند.

اشرف علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت جلوگیری از شکار و صید پرندگان شکاری در منطقه گفت: اکیپ مشترک یگان حفاظت محیط زیست شهرستانهای ایرانشهر و چابهار به هنگام گشت و کنترل در منطقه خور باهو، یک متخلف را که با احداث کوخه و تجهیزات زنده گیری شاهین به کمین نشسته بود دستگیر کردند.

وی تاکید کرد: ضمن کشف و ضبط ادوات همراه، این شکارچی متخلف جهت سیر مراحل قانونی به جرم اقدام به شکار و صید غیرمجاز و نگهداری یک بهله دلیجه و یک قطعه قمری به مراجع قضایی شهرستان معرفی شده است.

این مسئول اداره محیط زیست چابهار با تاکید بر ادامه کنترل و گشت در منطقه افزود: در ادامه گشت و کنترل در حوزه استحفاظی یک نفر را که در حال خرید و فروش پرنده حمایت شده کبک جیرفتی بود دستگیر و جهت رسیدگی قضایی تحویل مرجع قضایی نگور داده شد.

وی همچنین به فعالیت مأموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست چابهار اشاره کرد و گفت: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کناره آبزی به منطقه و به منظور نظارت و کنترل بر پروانه‌های شکار صادره شده در سطح استان اکیپهایی در مناطق مختلف حوزه به گشت و کنترل می‌پردازند که در همین خصوص در روز گذشته موفق به دستگیری سه فرد متخلف در محدوده منطقه حفاظت شده گاندو شدند که در بازدید از خودروهای این افراد اسلحه‌های بدون مجوز و تعداد زیادی فشنگ نیز کشف و ضبط شد.


به گفته وی، شکار بی رویه و تخریب زیستگاه از مهمترین عوامل کاهش جمعیت حیات وحش است. متأسفانه در حال حاضر بین مجوز صادرشده و جواز حمل سلاح به نسبت آمار حیات وحش اعم از پرند گان و پستانداران هیچگونه تناسبی وجود ندارد.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر  تفنگهای ساچمه زنی در دست مردم خیلی زیاد است و کنترل آن از دست متولیان امر  نظارت خارج شده، در ضمن شکارچی‌ها هم فرهنگ شکار ندارند و اکثرا شکارچی متخلف هستند. آنها به هر جنبده‌ای شلیک می‌کنند. اکثر شکارچیهای متخلف را هم افرادی تشکیل می‌دهند که به صورت گروهی از سایر شهرهای استان جهت انجام شکار به منطقه چابهار مسافرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اکثر افرادی که در حال حاضر دارای اسلحه هستند هیچگونه آشنایی با ضوابط و مقررات شکار و صید ندارند. به همین دلیل ارگانهای صادر کننده مجوز حمل سلاح، باید تمهیدات بیشتری را در خصوص اعطای مجوز بیندیشند و حتی در خصوص اسلحه‌هایی که دارای جواز می‌شوند از متولیان امر شکار و صید نیز استعلام کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با ادامه این روند، تنها چاره کار این است که مسئولین صادر کننده جواز حمل، جواز حمل موقت به مدت پنج سال صادر کنند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای جوازهای موقت، دفترچه و پروانه شکار صادر نکند و  پس از سپری شدن این مدت و در صورت مرتکب تخلف نشدن جواز حمل سلاح دائم صادر شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
شکار که برای بازی وسرگرمی نیست حیوانات جان دارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر