بازدید 105597
۱

چه کسانی به دست "مختار" کشته شدند؟

کد خبر: ۱۲۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶ 15 October 2010
خبرآنلاین نوشت:

ابواسحاق مختار ثقفی معروف به "مختار ثقفی" از دلاوران و بزرگان عرب که به خونخواهی امام سوم شیعیان حضرت حسین بن علی علیه السلام و یاران او قیام کرد.

 وی در سال 1 هجرت بدنیا آمد، پدرش ابوعبیدبن مسعود ثقفی که در وقعه «یوم الحجر» درعراق به قتل رسید و مادرش "دومه" بنت وهب بود. مختار از مردم شهر طائف (مکه) و از قبیله بنی ثقیف بود که در خلافت عمربن الخطاب، همراه پدرش به مدینه رفت.

او در خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام، با آن حضرت در عراق بود و بعد از شهادت حضرت، در بصره ساکن شد. در زمانیکه امام حسن مجتبی علیه السلام (امام دوم شیعیان) در ساباط مدائن جراحت برداشت و در خانه سعدبن مسعود ثقفی عموی مختار که از زمان امام علی و به فرمان آن حضرت، فرماندار مدائن بود پیشنهاد کرد که امام مجتبی را دستگیر و نزد معاویه بفرستد تا از وعده های مالی فراوان معاویه، بهره مند شوند، ولی "سعد" به شدت با مختار برخورد و پشنهاد او را رد کرد و مختار ساکت شد.

این اولین سابقه مختار در تاریخ اسلام است که به او نسبت داده اند اینکه گفته شده که به همین دلیل مختار در نزد شیعیان، از «عثمانیه» بود تا اینکه بعدها به شیعیان پیوست، ساختگی است زیرا مختار قبل از واقعه کربلا سال 61 هـ ق، یکی از شیعیان مردم کوفه بود. زمانی که مسلم بن عقیل نماینده امام حسین علیه السلام به کوفه فرستاده شد در منزل او اقامت کرد. در حمله مسلم بن عقیل به دربار "عبیدالله بن زیاد" و شهادت مسلم، مختار از کوفه بیرون رفته بود و بعد از برگشت توسط عبیدالله دستگیر و زندانی شد.

 او در تمام ایامی که حادثه کربلا اتفاق افتاد در زندان بود. سال 64 هجری قمری، بعد از مرگ یزیدبن معاویه (عبدالله بن زبیر) حاکم مکه از مختار دعوت به همکاری کرد. مختار با شروطی با او بیعت و بعد از اینکه شهر کوفه به دست «زبیری ها» افتاد او به کوفه بازگشت.

قیام مختار
وی 5 سال بعد از حادثه خونین کربلا و یکسال بعد از نهضت «توابین» خود را با انتساب با هدف خونخواهی حسین بن علی علیه السلام و انتقام از قاتلان شهدای کربلا قیام کرد. 14 ربیع الاول سال 66 هـ ق، در کوفه به پا خاست و "عبدالله بن مطیع" را که کارگزار "عبدالله بن زبیر" بود بیرون کرد. قیام و جهت گیری اصلی جنبش مختار با شعار «یا منصور امت» و «یا لثارات الحسین» بود.

 درگیری های سختی در محله ها و میدان های کوفه شد، گروه هایی کشته و گروه هایی تسلیم شدند و مختار وارد قصر کوفه شد. اشراف کوفه با او بیعت کردند. به نقل از «اخبارالطوال» اغلب سپاه مختار از موالی ایرانی بودند (تاریخ خلفا/522). مختار بعد از تسلط بر حکومت، قاتلان واقعه کربلا را کشت و نیروهایی به اطراف فرستاد تا هم در مناطق دیگر غالب شده و هم جنایتکاران آنجا را به کیفرشان برساند. مدتها این تحرکات و نبرد با طرفداران بنی امیه به طول انجامید.

برخی از سرکردگان که به هلاکت رسیدند
شمار کشته شدگان در قیام مختار را بر 3000 نفر گفته اند از جمله: عمربن سعد و پسرش شمربن ذی الجوش، حکیم بن طفیل، زیادبن مالک، خولی، منقذبن مره، عبدالله بن اسید، سنان، زیدبن رقاد، مالک بن بشر، حرمله، عمروبن حجاج، ربیعة بن مخارق (فرمانده نیروهای ابن زیاد).

اقدامات مختار
مهمترین اقدام مختار، مقابله با سپاه شام بود که درسال 67 هـ ق بین سپاه او به فرماندهی "ابراهیم بن اشتر" و سپاه شام به فرماندهی "عبیدالله بن زیاد" صورت گرفت که در این جریان بعضی از اصلی ترین سرکردگان و رهبران شام که مدتها در جنگهای مختلف عراق، شرکت داشتند، مثل عبیدالله بن زیاد، حصین بن نمیرسکونی، شرجیل بن ذی الکلاع، همگی کشته شدند و بقیه سپاه نیز شکست خورده و فراری و در شهر «موصل» آواره شدند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱
خوب بود متشكر
یوم الحجر غلط است، اصلاح کنید یوم الجسر
سعید بن مسعود نام صحیح است، نه سعد بن مسعود
از ارایه اطلاعات خلاصه و مفیدتان متشکرم
ای بابا ، شما با این مطلب ، دیگه تا حدودی فیلمشو بی مزه کردین....
روحش شاد كه دل امام سجاد ع را شاد كرد
شمربن ذي الجوشن پسر عمربن سعد نبود.
تا اونجایی که حافظه بنده یاری میکنه شهر طائف شهر مدینه بوده است نه مکه.لطفا در سطر اول اصلاح فرمایید.
ممنون از اين مطلبتون اميدوارم از اين مطالب بيشتر روي سايت بگذاريد تا ما كه وقت براي كتاب خواندن به معناي واقعي نداريم از اين مطالبتون استفاده كنيم
با تشكر
ياعلي
خداوند مختارراقرین رحمتش فرمایدکه دل امام زمان خویش راکمی توانست شاد کند ایا مانیز خواهیم توانست دررکاب منتقم اصلی ظالمان درحق اهلبیت پیامبرباشیم یانه این الطالب بدم المقتول بکربلا
بسیار کار بجایی است که همزمان با پخش سریال مختار نامه مطالب تاریخی و حتی تحلیلی در این رابطه ارائه شود . چون کتابخوانی کم است لذا نوشتن مطالب تاریخی خلاصه شده می تواند بسیار مفید باشد همچنین معرفی کتابهای مرجع نیز در خواست می شود. با تشکر
به ابي انت وامي لك لفدائ يا حسين
در کتاب قیام مختار جدول کاملی از مجرمین واقعه کربلا که بدست مختار بدرک واصل شده اند درج گردیده ، این جدول شامل نام و نصب آنها ، جرمشان ونحوه هلاکتشان بدست نیروهای تحت امر مختار ثقفی است . از جمله در مورد شمر ملعون می نویسد شمر بدست سپاه مختار مثله شد و قطعات بدنش را به دیگ آب جوش ریختند .
البته برخورد امام سجاد علیه السلام با قیام مختار نیز بسیار درخور توجه است ، امام علیه السلام همواره از مختار تشکر و شادی دل اهل بیت علیهم السلام را از انتقامی که او از قاتلین و جنایتکاران واقعه کربلا گرفت را به او ابلاغ می فرمودند و به عبارتی هیچگاه قیام مختار را تکذیب نفرمودند اما توجه به این نکته نیز لازم است که امام علیه السلام هیچگاه در این قیام دخالت مستقیم نفرمودند .
برای شادی روح مختار صلوات
روحت شاد اي مختار ثقفي كه انتقام شهيدان كربلا را از نامردان آن زمان گرفتي.
درود و رحمت خداوند به سردار رشید اسلام
مختار از یاران با وفای امام علی امام حسن و امام حسین بوده خدایش بیامرزد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر