بازدید 45939

اعلام نظر نهایی رهبر انقلاب در مورد دانشگاه آزاد

مجموعه بحث ها و تدقیق در ادله مختلف به این نتیجه قطعی منتهی شد که وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی است از جمله، هم به لحاظ مشروعیت وقف مذکور و هم از جهت صلاحیت هیئت محترم موسس در انشاء این وقف/ لازم است بندهای 5 و 10 مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود.
کد خبر: ۱۲۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۲ 11 October 2010
پس از اعلام نظر دو هيئت فقهي و حقوقي كه از سوي رهبر معظم انقلاب براي بررسي عميق و همه جانبه موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامي تعيين شده بودند، نظر نهایی رهبر انقلاب در مورد دانشگاه آزاد اسلامی اعلام و به آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامي و آقاي احمدي نژاد رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابلاغ شد.

به گزارش «تابناک» بطلان وقف و لغو برخی دخالت های شورای ‌انقلاب ‌فرهنگی در دانشگاه آزاد از جمله مواردی است که رهبر انقلاب در این نامه به آن اشاره کرده اند.

 نامه مذکور درباره وقف دانشگاه آزاد که روزنامه کیهان آن را منتشر کرده به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در پی مأموریت به دو هیئت فقهی و حقوقی برای بررسی عمیق و همه جانبه درباره وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه بحث ها و تدقیق در ادله مختلف به این نتیجه قطعی منتهی شد که وقف مزبور دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی است از جمله، هم به لحاظ مشروعیت وقف مذکور و هم از جهت صلاحیت هیئت محترم موسس در انشاء این وقف. همچنان که مشکل اساسی تحقق قبول مقام ذیصلاح نیز مطرح است، بنابراین وقف مزبور از لحاظ فقهی و حقوقی صحیح نیست.

ضمناً با توجه به ماهیت غیرخصوصی و غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است بندهای 5 و 10 مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسی مجدد قرار گرفته و اصلاح شود.

مراتب به جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم هیئت موسس و جناب آقای احمدی نژاد ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود.

سیدعلی خامنه ای
18/7/89

گفتنی است شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییر بندهای 5 و 10 ترکیب اعضای هیات امنا را به گونه ای قرار داده بود که نقش هیات موسس در آن به حداقل کاهش یافته و این شورا حق بیشتری برای دخالت در دانشگاه آزاد برای خود قائل شده بود.

 بندهای 5 و 10 مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح زیر بودند:

5 ـ دانشگاه مؤسسه‌اي است عمومي و غيردولتي و اموال آن بعنوان اموال عمومي محسوب مي‌شود. هيچ يك از اعضاي هيأت مؤسس، هيأت امناء ، مديران و ديگر اركان و مسئولين دانشگاه هيچ گونه حق مالكيت و حق انتفاع شخصي از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاكم و با رعايت مصلحت دانشگاه، صرف هزينه‌ها و پيشرفت و توسعة فعاليت‌هاي دانشگاه خواهد شد.

10 ـ اعضاء هيئت امناء عبارتند از:

1ـ پنج نفر از اعضاء هيئت علمي تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشياري و يا بالاتر به پيشنهاد و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي.
2ـ چهار نفر از اعضاي هيئت مؤسس كه حتماً يك نفر از آنها روحاني باشد.
3ـ وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و يا نمايندگان آنها.
4ـ رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها يا معاون وي.
5 ـ رئيس دانشگاه (دبير هيئت امناء).

تبصره1 ـ مدت عضويت هيئت امناء چهار سال بوده و در اولين جلسه از بين اعضاء يك نفر به رياست هيئت انتخاب مي‌شود.
تبصره2 ـ در صورت استعفاء هر يك از اعضاء هيئت امناء يا فوت يا بركناري يا ناتواني و يا هر  علت ديگر، جايگزين او طبق مقررات اين اساسنامه و براي باقيمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد.
تبصره3 ـ احكام اعضاء هيئت امناء با امضاء رئيس هيأت مؤسس صادر خواهد شد.

البته تبصره 3 در جلسه 89.4.1 شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح شده بود.

متن اصلاح شده به شرح زیر بود:

بنا به پيشنهاد اعضاء و به موجب تبصره ماده 30 آيين‌نامه داخلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اصلاح تبصره3 ماده 10 اساسنامه اصلاحي دانشگاه آزاد اسلامي (مصوب 24/1/1389) را به شرح ذيل تصويب نمود:

« تبصره3ـ احكام اعضاء هيئت امناء با امضاء رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي صادر خواهدشد.»
رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ـ محمود احمدي‌نژاد  
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
يعني همه چي برگشت مثل اولش يعني نه دولت بتونه نظارت و اعمال نظر بكنه ونه موسسين لازم بدونن كه به خاطر عدم دخالت دولت اونو وقف كنن
این اصلاحیات یعنی باز گرداندن حق واقعی دانشگاه آزاد به هیئت امنا
یعنی برگرداندن حق به حق دار

ای رهبر آزاده، اماده ایم آماده
با سلام
آقاي هاشمي رفسنجاني ولايت پذيري و ولايت مداري خودتو نشون بده بگو من سرباز كوچيك و فدايي مقام معظم رهبري هستم.به مصلحت دنيا و آخرتت.
این وقف کردن از آنجایی شروع شد که آقای احمدی نژاد با تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست دانشگاه آزاد را زیر نظر دولت بیاره.
حالا شد مثل روز اول ، دانشگاه آزاد رفت زیر نظر موسسین آن و قاعدتا دیگه وقفی هم لازم نیست.
یعنی دولت در این تصاحب ناکام ماند!
احسنت به رهبر فرزانه و با تدبير
اين بهترين روش براي جلوگيري از دست اندازي دولت به دانشگاه آزاده
چیه نکنه حرف مقام معظم رهبری را هم قبول ندارید؟ هر چی دولت میگه حتما باید اجرا بشه؟ابن کارها فقط برای جنگ سیلسی بین خودشان است وگرنه دولت دلش بحال مردم نمیسوزه حالا که مقام معظم رهبری تکلیف همه را روشن نمود دیگه حرفی باقی نمیمونه
احسنت به هوش و درایت مقام معظم رهبری انشالله همیشه سلامت باشند
روز از نو روزي از نو . الهي شكر كه ختم به خير شد.
حکم و تدبیر رهبر فرزانه دراین امر مهم
بایدتوسط دست اندرکاران اجرا شود.
تابناك جون واسه چي نظر ما رو تاييد نميكني !؟
مگه همه ش بايد تعريف كنيم !؟؟؟
یقیناً نظر رهبر معظم انقلاب باید فصل الخطاب قرار داده شود و هچ کس نباید بر آن حاشیه بزند یا نظر بدهد که اگر اینگونه شود از دایره ولایت پذیری خارج است
اگر همه به حکم قانون، هرچند ناخوشايند، احترام بذارن، کشور پيشرفت می کنه. بياييد منافع بلند مدت رو فدای مصلحتهای دنيايی خودمون نکنيم.
همه بايد تحت امر ولايت باشند - چه رئيس جمهور چه رئيس و موسس دانشگاه ازاد - متاسفانه هر وقت حكم رهبري بنفع ما يا حزبمان باشد ذوب در ولايت ميشيم
گر قدر دان باشیم ، این رهبرفرزانه مان هستند که همیشه راه گشای معضلات بوده و منافع طلبان را نا کام میگذارند - خدا را سپاس بیکران
ولایت پذیری و ولایت مداری خیر دنیا و اخرت را در پی دارد واقعا حکمیت رهبری عالمانه است.
مستدام باد سایه رهبری بر سر ما.
فتواي حضرت آقا پاسخ دندان شكن به دشمنان وحدت ايران اسلامي است .آنهايي كه مي خواستند باحذف سرمايه هاي انقلاب به خودشان دوران .....
خدا را شکر یکی از مسائلی که خیلی وقت کشور، دولت، مجلس و حتی قوه قضائیه را گرفته بود به خیر تمام شد
اقای هاشمی همیشه پشت وپناه رهبربوده این احمدی نزاده که باید ولایت پذیری شو نشون بده هرچند که تاحالا درجریان مشایی وقانون گریزی و....نشان داده .
صلاح مملکت را خسروان دانند
درود و سلم بر رهبر فرزانه که فصل الخطاب هستند و درود برکسانیکه با طیب خاطر برحکمشان گردن نهند بدون اینکه در دل ،تنگی خاصی احساس کنند.
*************************
شنیده ام که فردی گفته بود خدا هم نمیتواند وقف را لغو کند .حاج اقا دیدی نیاز به خدا هم نبود و بنده صالح خدا لغوش کرد؟

************************
آقا همیشه بهترین تصمیم رو می گیره
نگرانی های زیادی در مورد سرنوشت دانشگاه در میان کارکنان و اعضای هیات علمی این دانشگاه بوجود آمده بود که احمدالله با این تدبیر رهبری اوضاع به روال مناسب قبل برگشت داده شد. لطفا منعکس کنید
حکم و تدبیر رهبر انقلاب باید توسط مسئولین دانشگاه آزاد سریا اجرا گردد.
درود به هوش و درایت مقام معظم رهبری انشالله همیشه سلامت باشید
این حکم جای تقدیر داره. اعتمادم نسبت به تدبیر رهبری بیشتر شد. ان شاا... دولت مدعی ولایتمداری به آن عمل، و دست از این بازی های چند ساله بردارد.
نه سیخ سوخت نه کباب.. قضاوت بجایی بود...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی