بازدید 23066

زنگ زلزله تهران از كوه‌هاي حصارك

سازمان زمين‌شناسي كشور مجموعه‌اي حاوي حسگرهاي امواج الكترومغناطيس زلزله در اعماق (تونل 50 متري به عمق 10 متر) كوه‌هاي حصارك تعبيه كرده كه اين دستگاه قادر است چند ساعت قبل از وقوع زلزله بزرگ در تهران از طريق رديابي امواج، هشدار لازم را اعلام كند. پيش نشانگرهاي امواج الكترومغناطيس زلزله كه نمونه‌اي از آن در ارتفاعات توچال نيز نصب شده‌است، تاكنون بيش از چهار زلزله در نقاط مختلف كشور از جمله زلزله شهريورماه سمنان را يك روز قبل از وقوع رديابي كرده بود.
کد خبر: ۱۲۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۵ 10 October 2010
سازمان زمين‌شناسي كشور براي نجات تهران از زلزله –بزرگ‌ترين خطر طبيعي پيش‌روي پايتخت- كه فعل ‌و انفعالات درون زمين باعث وقوع آن مي‌شود، در ارتفاعات شمال و شمال‌غرب شهر، مجموعه‌اي در اعماق زمين نصب كرده است كه نسبت به «مشهورترين علامت زلزله» واكنش نشان مي‌دهد. تحقيقات علمي اثبات كرده است، هميشه قبل از وقوع زلزله، يك‌سري «امواج الكترومغناطيس» با فركانس مشخص از داخل زمين منتشر مي‌شود كه دستگاه‌هاي تعبيه شده در كوه‌هاي توچال و حصارك قادرند اين امواج را دريافت و نسبت به آن، با اعلام هشدار، «واكنش» نشان دهند. مسوول اين دستگاه مي‌گويد در صورت وقوع زلزله بزرگ در تهران، دستگاه پيش نشانگر يك روز قبل، امواج را ثبت مي‌كند كه شدت اين امواج الكترومغناطيس يك‌ساعت قبل از زلزله، به اوج مي‌رسد و قابل رديابي مي‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سازمان زمين‌شناسي كشور سه سال پيش دستگاهي براي دريافت امواج الكترومغناطيس ناشي از زلزله احتمالي تهران، در كوه‌هاي توچال بين ايستگاه‌هاي اول و دوم در عمق 30 متري زمين تعبيه كرد و در حال حاضر نمونه ديگر اين دستگاه در كوه‌هاي حصارك واقع در ارتفاعات شمال غرب تهران در انتهاي تونل 50 متري و عمق 10 متري زمين نصب شده است كه به كمك داده‌هاي اين دو پيش‌نشانگر، تاكنون وقوع 5 زلزله در استان‌هاي مختلف كشور و يك كشور همسايه –پاكستان- پيش‌بيني شده است.

امواج الكترومغناطيس زلزله، 5 ساعت قبل از وقوع زلزله، از درون زمين ساطع مي‌شود كه دستگاه‌هاي توچال و حصارك مي‌توانند آن را دريافت و در مقابل، علامت هشدار از خود منعكس كنند.

آخرين زلزله‌اي كه دستگاه «ردياب امواج الكترومغناطيس» در كوه‌هاي تهران موفق به پيش‌بيني آن شده است به زلزله 9/ 5 ريشتري 5 شهريور امسال در استان سمنان مربوط مي‌شود كه دستگاه نصب شده در حصارك توانست يك روز قبل از وقوع آن، امواج زلزله را شناسايي كند. طراح اين مجموعه در سازمان زمين‌شناسي درباره احتمال زلزله بزرگ در تهران كه خطر وقوع آن به‌تازگي پايتخت را با نگراني روبه‌رو كرده، مي‌گويد: در صورت وقوع زلزله ناشي از فعاليت گسل‌هاي تهران، دستگاه پيش‌نشانگر امواج شديدي را ثبت مي‌كند. امواج الكترومغناطيسي ناشي از زلزله تهران يك روز قبل از وقوع، دريافت خواهد شد و تا حدود يك ساعت قبل از زلزله، به حداكثر شدت خود خواهد رسيد. سيستم تحت كنترل سازمان زمين‌شناسي وابسته به وزارت صنايع با آنچه به‌تازگي مركز تحقيقات ساختمان وابسته به وزارت مسكن، در محوطه نزديك به پارك پرديسان براي پيش‌بيني زلزله بزرگ نصب كرده، كاملا متفاوت است؛ به‌طوري‌كه واكنش پيش‌نشانگرهاي حصارك و توچال به فعل‌ و انفعالات دروني زمين قبل از وقوع زلزله، اثبات شده است.

اين در حالي است كه طراحان دستگاه پيش‌بيني زلزله در مركز تحقيقات بدون آنكه نحوه عملكرد آن را توضيح بدهند از انتظارشان براي عكس‌العمل دستگاه به پيش‌زمينه‌هاي زلزله مي‌گويند و اميدوارند بتوانند 24 ساعت قبل از وقوع، تهران را از خطر مطلع كنند. با مهندس بهروز اميني طراح و مسوول دستگاه پيش‌نشانگر امواج الكترومغناطيس زلزله در سازمان زمين‌شناسي درباره نحوه كاركرد دستگاه و ماموريتي كه براي آن در مواجهه با زلزله بزرگ در پايتخت تعريف شده، گفت‌وگو كرده‌ايم:

دستگاه پيش‌نشانگر امواج الكترومغناطيس زلزله از چه سالي و براساس چه معيار علمي در تهران نصب شد؟

سال 1384 بود که زلزله خیز بودن کشورمان از یک طرف و خطر وقوع زلزله تهران از طرف دیگر محققان زمین شناسی کشورمان را بر آن داشت که با استفاده از تجربیات سایر کشورها اقدام به اختراع دستگاهی کنند که با استفاده از امواج الکترومغناطیس قادر به پیشگویی زلزله باشد. ایده طراحي این دستگاه توسط مهندس كوروش لطيفي از کشور چین گرفته شده است؛ اما نمونه این دستگاه در هیچ کجای دنیا ساخته نشده است و اگر داده‌های ما در این مسیر تکمیل شود، کشور ما به عنوان اولین کشور پیشرو در امر پیش‌بینی زلزله در دنیا مطرح خواهد شد. بر مبناي تحقيقاتي كه آن زمان انجام داديم، اولين دستگاه هشدار دهنده زلزله را طراحي و در توچال نصب كرديم.
سال 1386 توانستیم این دستگاه را در ایستگاه توچال بهره‌برداری کنیم که محل دقیق آن بین ایستگاه اول و دوم تله کابین توچال است و در عمق 30 متری زمین قرار گرفته و دستگاه‌هاي تقويت‌كننده در یک اتاقک قرار گرفته است. منبع تغذیه برق این دستگاه انرژی خورشیدی است.
پيش‌نشانگر چگونه كار مي‌كند؟

این دستگاه ساعاتی قبل از وقوع زلزله قادر است که امواج الکترومغناطیس ناشی از وقوع زلزله را دریافت کند.در واقع اگر عمق زلزله کم باشد این دستگاه قادر به دریافت امواج صوتي پيش‌نگار خواهد بود. این حسگرها در عمق 30 تا 70 متری چاه قرارگرفته مي‌شود تا از امواج سطحی زمین در امان باشد و قادرشوند امواجی که در داخل زمین از طریق زلزله دریافت مي‌کنند را ثبت کنند. دستگاه هشدار دهنده زلزله تاکنون از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چهار مرحله را پشت سر گذاشته است تا اینکه به مرحله کنونی رسیده است.

تفاوت دقيق دستگاه پيش‌نشانگر امواج الكترومغناطيس با دستگاه‌هايي كه موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در نقاط مختلف كشور نصب كرده است، در چيست؟

پیش‌نشانگرهای موسسه ژئوفیزیک قادر است که محل وقوع زلزله و همچنین عمق زلزله را بعد از وقوع اعلام کنند، این در حالی است که پیش نشانگر الكترومغناطيس قادر به پيش‌بيني زلزله قبل از وقوع آن است.

در واقع این دستگاه امواج رادیویی که با فرکانس کم از لایه‌های زمین عبور مي‌کند با سرعت دريافت مي‌كند و ما آنها را تحلیل مي‌کنیم و به عنوان مثال متوجه مي‌شویم که این امواج، مشابه امواج ناشی از وقوع زلزله بوده است که مجموعه این داده‌ها باعث مي‌شود قادر به پیش‌بینی زلزله شویم.این دستگاه در حال حاضر علاوه بر توچال در منطقه حصارک نزديك دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نیز نصب شده است که در داخل اتاقکی در درون چاهی به عمق 10 متر نصب شده است. این دستگاه در مقایسه با دستگاه اول که در توچال نصب شده است موفقیت بیشتری داشته است؛ چرا که توانست امواج الکترومغناطیسی ناشی از زلزله سمنان را ثبت کند.در واقع با توجه به اینکه اختلالات امواج ماهواره‌ای در ایستگاه توچال زیاد است همین امر باعث شده که دستگاه ما در دریافت امواج الکترومغناطیسی مشکل پیدا کند. این در حالی است که در مورد دستگاه ایستگاه حصارک این معضل وجود ندارد و در نتيجه موفقیت این دستگاه به نحو فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده است.

با توجه به اینکه تهران ازمناطق پرخطر وقوع زلزله است، چند نمونه ازاین دستگاه باید درآن نصب شود؟

با در نظر گرفتن خطرپذیری تهران در برابر زلزله ، لازم است که این دستگاه در سه نقطه تهران نصب شود. در حال حاضر دو نمونه از آن نصب شده است که نصب یک دستگاه دیگر در شهرری به دلیل نزدیکی به گسل کهریزک ضرورت دارد تا حفاظت مناسبی در سطح شهر از این لحاظ صورت گیرد.
راجع به امواج الکترومغناطیس ناشی از وقوع زلزله توضیح دهید.

ببینيد، شباهت این مساله همانند تخلیه الکتریکی در ابرها است.اساسا در زمان وقوع رعد و برق به دلیل حرکتی که در ابرها صورت مي‌گیرد، بارهای مثبت و منفی روی هم انباشته مي‌شوند و سبب تخلیه الکتریکی مي‌شود که به دنبال آن امواج الکتریکی ایجاد مي‌شود.در پوسته زمین نیز در محلی که زلزله رخ مي‌دهد به علت تجمع بارهای الکتریکی، تخلیه الکتریکی صورت مي‌گیرد. به عنوان مثال در زلزله‌هایی که در قم و کاشان رخ داد به قدري شدت امواج زياد بود كه دستگاه پيش‌نشانگر الکترومغناطیس زلزله قادر شد امواج الکترومغناطيس ناشی از وقوع زلزله در قم و کاشان را دریافت کند.

فکر مي‌کنید نتایج حاصل از تجربیات شما چه موقع قطعیت پیدا مي‌کند؟

در حال حاضر تحلیل‌های ما در خصوص امواج الكترومغناطيسی ناشی از زلزله بسیار دقیق است و به داده‌های خوبی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم که در آینده در قالب یک مقاله آنها را منتشر خواهیم کرد. در این زمینه شرکت «کاوشگر کان سنگ» تحلیل‌های روزانه ناشی از تجربیات به دست آمده در این زمینه را به صورت روزانه مکتوب مي‌کند و اطلاعاتی که از سال 2006 میلادی تاکنون در این راستا ثبت شده است شامل مولفه‌های مختلف در این مسیر نظیر امواج الکتریکی ناشی از رعد و برق، توفان‌های مغناطیسی و خورشیدی و ثبت زلزله‌هایی که رخ مي‌دهد، است. در حال حاضر این شرکت نزدیک به 6 ماه است که با سازمان زمین‌شناسی اقدام به انعقاد قرارداد در این زمینه کرده است که مستند داده‌ها، تحلیل‌ها و رخدادهای مربوطه در این زمینه را کاملا ثبت مي‌کند.

فکر مي‌کنید تحقیقات و بررسی روی دستگاه حصارک و توچال چه زمانی تکمیل شود و از چه سالی مي‌توان اطمینان داد که زلزله در تهران قابل پيش‌بيني است؟

زمان دقیق را نمي‌توان برآورد کرد. درصورت توانايی دستگاه در ثبت چند زلزله و مستند سازی مدارک این امکان به وجود خواهد آمد. در واقع اگر ایستگاه‌های پیش نشانگر زلزله در مناطق زلزله‌خیز کشور احداث و بهره‌برداری شوند، الگوهای امواج سریعتر به‌دست خواهد آمد.
اگر زلزله بزرگ تهران که وقوع آن محتمل است رخ دهد چند ساعت قبل از وقوع، دستگاه حصارک علائم هشداردهنده را اعلام خواهد کرد ؟ آیا با فرض اینکه این دستگاه هنوز درمرحله تست است سکوت مي‌کنید؟

در صورت وقوع چنین زلزله‌ای دستگاه پیش‌نشانگر قطعا امواج شدیدی را ثبت خواهد کرد. براین اساس، امواج پیش نشانگر از یک روز قبل از زلزله دریافت شده و تا حدود یک ساعت قبل از زلزله به حداکثر شدت خود خواهد رسید. با این اوصاف زمان آن رسیده که مسوولان با صرف هزینه اندک و بدون وابستگی به دیگر کشورها این روش را از نزدیک مشاهده کرده و حمایت‌های لازم خود را به عمل آورند که در این صورت سکوت ما نیز معنا نخواهد داشت و این سکوت شکسته خواهد شد.
امواج الكترومغناطيس زلزله دقیقا از چه زمانی آغاز مي‌شود؟

امواج پیش نشانگر زلزله از حدود 5 ساعت قبل از زلزله شروع مي‌شود و سپس بعد از یک ساعت متوقف مي‌شود. دستگاه الكترومغناطيس زلزله قادر است که تا شعاع 100 کیلومتر امواج زلزله را دریافت کند، هرچند تاكنون نتايج قابل قبول اين دستگاه نشان مي‌دهد كه عملكرد آن توانسته 5 زلزله دورتر از شعاع 100 كيلومتري را قبل از وقوع شناسايي و نسبت به آن واكنش نشان دهد.
هزینه نصب و نگهداری این دستگاه چقدر است؟

بیشترین هزینه این دستگاه مربوط به حفر چاه است. به عنوان مثال هزینه حفر چاه در تله کابین توچال 70 میلیون تومان بوده است که در حصارک این رقم به 300 میلیون تومان رسید؛ اما هزینه ساخت دستگاه نزدیک به 30 میلیون تومان است که هزینه نگهداری سالانه آن نزدیک به 20 میلیون تومان است، البته این هزینه بسته به نوع زمینی که قرار است دستگاه در آن نصب شود ممکن است کاهش یا افزایش داشته باشد؛ چرا که ممکن است در یک مکانی چاه آماده وجود داشته باشد که در سرشکن کردن هزینه‌ها بسیار موثر است. البته این همه ماجرا نیست و بیشتر، اختلالات ماهواره‌ای است که باعث مي‌شود دستگاه پیش نشانگر الكترومغناطيس از لحاظ کارکرد دچار مشکل شود. براین اساس مکاتبات صورت خواهد گرفت تا شاید با کاهش اختلالات ماهواره‌اي شرایطی فراهم شود که دستگاه بتواند مسیر طبیعی خود را طی کند.

نمي‌توانید دستگاهتان را در مکانی که اختلالات ماهواره‌اي کم باشد نصب کنید؟

مساله این است که این دستگاه براساس نزدیکی به گسل‌های زلزله نصب شده است. جایی که امکان وقوع زلزله زیاد است، البته جنس زمین هم مهم است و باید به عنوان مثال از مواد معدنی به دور باشد. دستگاهی که در ایستگاه توچال نصب کرده‌ایم، به دلیل اختلالات ماهواره‌ای اثربخشی‌اش در حال کمرنگ شدن است، این درحالی است که هزینه راه‌اندازي و نصب این دستگاه تقریبا 70 میلیون تومان بوده است که سالانه 4 میلیون تومان نیز بابت اجاره زمینی که دستگاه در آن قرار دارد باید پرداخت شود و اگر قرار باشد به خاطر اختلالات ماهواره‌اي کارکرد این دستگاه را نادیده بگیریم هم ضرر مالی کرده‌ایم و هم اینکه عدم نصب دستگاه در گسل زلزله نیز اثربخشی دستگاه را زیر سوال خواهد برد.

تاکنون دستگاه پیش نشانگر الكترومغناطيس چند زلزله را توانسته است پيش‌بيني کند؟

تاکنون دقیقا این دستگاه توانسته است 5 زلزله شامل: بروجرد، پاکستان، قم، کاشان و سمنان را پيش‌بيني کند. به طوری که زمان وقوع زلزله پاکستان از یک روز قبل، زلزله سمنان از 5 ساعت قبل، زلزله بروجرد نزدیک به یک روز قبل و زلزله قم و کاشان از ساعاتی قبل، دستگاه قادر به دریافت امواج الكترومغناطيسی ناشی از وقوع زلزله شد که این مساله به معنی امکان پيش‌بيني زلزله است. زلزله کاشان (شمال شرقی آران و بیدگل) در تاریخ 14/ 6/ 1384 ساعت 14 با شدت ML=4.8 و در عمق 14 کیلومتر که دارای پس لرزه‌های متعدد بود. دو روز قبل امواج پیش نشانگر توسط ایستگاه تله کابین توچال ثبت شد.

زلزله قم در تاریخ 28/ 3/ 1386 با بزرگی 6/ 5 ریشتر و در عمق 20 کیلومتری رخ داد که به علت مشکل به وجود آمده در رایانه ثبت نشد.

زلزله پاکستان در تاریخ 16/ 7/ 1384 رخ داد و امواج پیش نشانگر آن از دو روز قبل تا زمان وقوع زلزله محسوس بود. زلزله بروجرد در تاریخ 12/ 2/ 1387 با شدت 7/ 4 ریشتر در شهرستان بروجرد رخ داد و از یک روز قبل دریافت شد. زلزله استان سمنان در تاریخ 5/ 6/ 1389 در ساعت 49/ 53/ 23 در 50 کیلومتری طرود سمنان در فاصله 278 کیلومتری تهران رخ داد و امواج پیش نشانگر آن از یک روز قبل از زلزله آغازشد و تا 1 ساعت قبل از زلزله ادامه یافت. همگام با پس لرزه‌های روز بعد هم امواج پیش نشانگر ادامه یافت.

اما در این زمینه اطلاع‌رسانی نکردیم، چرا که باید به الگوی فرکانسی ثابت در این زمينه برسیم و در غیر این صورت ممکن است شبیه چوپان دروغگو شویم و اعتماد افکار عمومي‌به صحت داده‌های این دستگاه از بین برود.

برای اینکه به این الگوی فرکانسی دست پیدا کنید، چه اقداماتی باید انجام شود؟

به اعتقاد من بهترین راهکار دسترسی سریع به الگوی فرکانسی این است که با حمایت‌های لازم در این مسیر شرایطی فراهم شود که این دستگاه در مناطق پرخطر زلزله در اقصی نقاط کشور نصب شود که این مساله باعث مي‌شود که رسیدن به الگوی فرکانسی هر چه سریع تر محقق شود.

زمانی که دستگاه، زلزله سمنان را پيش‌بيني کرد با توجه به احتمال وقوع آن از نظر انسانی وظیفه خود نمي‌دانستید که مسوولان را آگاه کنید؟

اطلاعات کافی وجود ندارد که زلزله‌ای که در فاصله 278 کیلومتری ما رخ داده، بتوانیم بزرگی و مکان دقیق آن را مشخص کنیم. این دستگاه در واقع برای مسافت‌های کمتر از 100 کیلومتر و زلزله‌هايی با بزرگی بیش از 5 ریشتر کارآیی مناسبی دارد. تعداد ایستگاه‌ها مي‌بایست کافی باشد تا بتوان مکان یابی و برآورد شدت زلزله به نحو مطلوب صورت گیرد.
دستگاه شما فقط از روی امواج الكترومغناطيس از وقوع زلزله با خبر مي‌شود؟ یعنی اینکه چه عوامل دیگری در داخل زمین به جز امواج الکترومغناطیس ممکن است ساطع شود که نشانه آستانه زلزله باشد؟

امواج الکترومغناطیس از کانون خاص خود تشعشع مي‌شوند. همین امواج در عبور از لایه‌های مختلف پوسته زمین تا حدود زیادی جذب شده و موجب بالا رفتن درجه حرارت سطح زمین و حتی هوا مي‌شوند. این امواج مي‌توانند موجب ایجاد اضطراب و استرس در برخی از حیوانات شود. به طور کلی ساطع شدن امواج الکترومغناطیس مي‌تواند پیش نشانگرهای دیگری را به تبع خود به وجود آورد. امواج الکترومغناطیس در سه جهت فضائی دریافت مي‌شود و مهمترین داده این سیستم محسوب مي‌شود. امواج صوتی و فرا صوتی نیز به گونه فرعی به عنوان چهارمین کانال داده پیش‌نشانگر دریافت شده و مورد ارزیابی قرار مي‌گیرد. در زلزله‌هايی که عمق کانون زلزله کم است (مانند زلزله بم) امواج صوتی پیش نشانگر در حد شنوايی خواهد بود. پیش نشانگر‌های زلزله متنوع هستند و اغلب روابط علت و معلولی با یکدیگر دارند و در این میان امواج الکترومغناطیس جایگاه خاصی دارد.

با توجه به اینکه دستگاه پیش نشانگر الكترومغناطيس از طریق امواج مغناطیسی ناشی از زلزله ،مي‌تواند زلزله را پيش‌بيني کند چه تضمینی وجود دارد که سایر امواج موجود نظیر امواج ناشی از آزمایشات هسته ای ،رعد و برق و... به اشتباه به عنوان الگوی فرکانسی زلزله ثبت نشوند؟
اصولا امواج الكترومغناطيسی ناشی از زلزله با امواجی که از طریق رعد و برق یا آزمایشات هسته ای ایجاد مي‌شود کاملا متمایزاست و در حال حاضر تیم تحقیقاتی ما روی این موارد بررسی‌های دقیقی انجام داده است.بدین ترتیب در آینده‌ای نزدیک شرایطی ایجاد خواهد شد که امواج الکترومغناطیسی زلزله کاملا قابل تشخیص از سایر امواج باشد.

اخیرا مرکز تحقیقات مسکن وساختمان نيز دستگاهی را طراحي كرده که قادر به پیشگویی زلزله است.آیا شما از جزئيات این دستگاه اطلاعی دارید؟

شخصا برای مرکز تحقیقات مسکن وساختمان در مورد دستگاه پیش نشانگر الكترومغناطيس سخنرانی‌هايی کرده‌ام و قرار شد که همکاری لازم در این زمینه محقق شود، اما متاسفانه مراحل اداري مانع ازاین اتفاق مي‌شود.

پس بااین اوصاف شما اصلا از جزئیات دستگاه زلزله سنج مرکز تحقیقات اطلاعی ندارید؟
خیر. هر زمان که هم دراین مورد پرس و جو کرده‌ایم با پاسخ‌های کلی نظیر اینکه دستگاه ما سری است و... مواجه شده‌ایم. این در حالی است که به نظر مي‌رسد با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور ما همکاری نهادهای ذی‌ربط در این راستا امری ضروری است، اما متاسفانه برخی از دستگاه‌ها راه خود را مي‌روند.

سازمان زمین شناسی از سال 86 تا کنون نتایج یافته‌های این دستگاه به خصوص پيش‌بيني زلزله سمنان را به نهادهای دولتی اعلام کرده است؟

مسوولان مختلف از جمله ريیس جمهور و وزیر صنایع و معادن از نحوه کار این دستگاه بازدید کرده‌اند و حتی آقای مهندس محرابیان اعلام کردند این دستگاه بايد در مناطق زلزله خیز احداث شود، اما این همه ماجرا نیست و درخواست ما این است که پی‌گیری‌های لازم از سوی این مقامات صورت گیرد. قابل انکار نیست که نقش مسوولان رده بالا در به سرانجام رساندن این دستگاه بسیار چشمگیر خواهد بود. البته در این راستا با پژوهشگاه زلزله و موسسه ژئوفیزیک در حال تبادل نظر هستیم، ولی اختصاص بودجه مساله اصلی است.

آیا از این دستگاه نگهبانی مي‌شود؟

از آنجايی‌که امواج ناخواسته (نویز) موجب اختلال در کار دستگاه خواهد شد، وجود نگهبان امکان پذیر نیست. در ایستگاه تله کابین توچال دوربین قابل کنترل وجود دارد که یکی از اهداف نصب آن نگهبانی است. برای ایستگاه حصارک که جدیدا مورد بهره برداری قرار گرفته در نظر گرفته ایم دوربین قابل کنترل و سیستم هشدار نصب کنیم.

داده‌های این دستگاه به سازمان زمین شناسی ارسال مي‌شود؟

داده‌های هر دو ایستگاه در سازمان زمین شناسی ثبت شده و پس از پردازش‌های ابتدايی مورد تحلیل قرار مي‌گیرند. این تحلیل‌ها روزانه، ماهانه و سالانه بوده و در سیستم آرشیو با سرعت بالا قابل دستیابی هستند. حجم داده‌ها برای هر ایستگاه در یک روز 130 مگابایت است که محققین مي‌توانند از آنها بهره گرفته و با توجه به رویداد‌های زلزله تحلیل‌های خاص خود را عملی كنند.

افرادی هستند در سازمان که شبانه روزی و هرلحظه داده‌های این دستگاه را دریافت کنند؟
در سازمان زمین شناسی 4 نفر از اعضاي شرکت «کاوشگر کان سنگ» در ساعات اداری روند ارتقاي نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، تحلیل داده‌ها و آرشیو داده‌ها را انجام مي‌دهند.

نرم افزار نصب شده روی دستگاه قادر است در صورت بروز ناهنجاری شدتی در امواج ثبت شده به یک یا دو نفر از اعضا پیامک بزند، البته این روش موقتی است و پس از نصب تعداد ایستگاه پیش نشانگر مي‌بایست «مرکز مانیتورینگ پیش نشانگر» تاسیس شود تا بتواند به طور شبانه روزی به رصد داده‌های پیش نشانگر بپردازد. البته با ابداع روش‌های خاص تحلیلی این امکان به وجود آمده که تحلیل گران بتوانند به سرعت امواج خاص پیش نشانگر را تشخیص دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
منظور از امواج مزاحم همون پارازیته دیگه؟
بسیاز عالی. دست متخصصان درد نکند. ولی باید حتما به راههای تخلیه هم فکر کرد. میدونید که ورودی و خروجی های تهران برای یه تعطیلی به چه روزی در میاد خدا به داد برسه اگه بعد از یه چنین هشداری بخواد تخلیه شه
پیش بینی زلزله ؟ خیلی ادعای بزرگیه ! در هر صورت ما که از خدامونه کشورمون همچین تکنولژی پیشرفته ای داشته باشه انشاالله .
دستشون درد نکنه. اما امیدوارم نتونند پیش بینی کنند چون در صورت انتشار خبر قبل از زلزله، فکر کنم تعداد قربانیانی که قصد فرار داشتن و در تصادفات و دعواها و له کردن همدیگه فوت می کنند، از خود قربانیان زلزله بیشتر باشه.
امیدوارم در صورت وجود چنین دستگاهی مسئولان در صورت دریافت علائم زلرله بدون واهمه از بعضی مسائل به مردم اطلاع رسانی کنند.
مهم نیست چه دستگاهی را کجا نصب کرده اند مهم اینست که ملاحظات سیاسی آقایان اجازه نجات جان مردم را میدهد یا نه اینها جزو ملت مورد نظرآقایان نیستند
حداقل به لو له های که باطری ها خورشیدی را روی آن گذاشته اند یک رنگ می زدند!
من فقط ميدانم كشورهاي كه حرف اول را در زلزله و زمين شناسي ميزنند.طي تحقيقاتي كه كردن 20 ثانيه زودتر مي توانند وقوع زلزله را اعلام كنند.اين كارها فقط نمايش است.حتي پس از وقوع زلزله كه توسط ژئو فيزيك دانشگاه تهران اعلام مي شود سازمان زمين شناسي در جريان قرار مي گيرد چه برسد به پيشگوئي....
آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم
یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم
باسلام و متشكر بابت پيگيري مشكل زلزله تهران كه عملي شدن طراحي شما جان دهها ميليون در تهران نجات مي يابد اما چند كار ضروريست اول اينكه در كنار پيشرفت اين كار سيتم اطلاع رساني مثلا2نيمه شب اين اتفاق بيافتد بايك سيستم مطمئن بايد به مردم در حال خواب خبر داد دوم اطلاع رساني زلزله حداقل به دولت يا يك تذكر كلي به مردم سوم نصب ان در ديگر نقاط تهران و شهرستان البته به گفته شما با همكاري دولت و ديگر اركانهاي دولتي و بدور از موازي كاري
راستي نكنه دوستان از ما بهترون براي خودشان در بخش مسكن دارنده دستگاه مي سازند تا قبل زلزله باخبر شوند
از زلزه 16000 خانواده هوو چيني بيشتر است ؛ تازه ادامه همين ماشين ها را به اسم ديگري دارند غالب ميكنند چقدر رو دارند؟
الحمد الله خسته نباشند بااستفاده بيشتر ازعلوم روز جلوي تلفات گرفته مي شود ولي بايد به مردم نيز اموزشهاي لازم داده شود
اگه زلزله سمنان رو يش بيني كرده بود چرا اعلام نشد كه مردم محل رو تخليه كننده چون اگر اطلاع رساني نباشه يكي كه سهل است اگر1000 دستگاه هم نصب بشه بي فايده است
تخليه چيه؟ اون آقا فكر ميكنه زمان زلزله بايد تهران رو تخليه كرد؟ نه بابا برو توي پاركي زمين فوتبالي يه محوطه باز. اونطوري كه بايد زندگي تعطيل بشه و همه فرار كنن.
آخه تهران به این گندگی مگه چند ساعت قبل زلزله فایده داره؟
وقتی همه بفهمن که تا سر کوچه نمیشه رفت، چه برسه که از شهر خارج شد.
البته باید دید کاربرد این سیستم برای مسئولین هست یا مردم؟؟
چند وقت پیش نیز مرکزتحقیات مسکن وساختمان چنین ادعایی را مطرح کرد به نظر می آید خالی بندی است
پس چرا به مردم سمنان و اون روستاهايي كه خراب شده بود هشدار ندادند؟؟؟ خداييش دروغ به اين بزرگي؟؟ آخه خجالت نمي كشيد؟ راستي مگر زلزله به دليل بد حجابي بانوان نيست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان