بازدید 15795

رفتار و تعامل متقابل مردم و پلیس چگونه باید باشد؟

پلیس ویترین تمام نمای فرهنگ یک کشور است و برخورد مناسب پلیس در رفتار با شهروندان، ظرفیت های بالای یک سیستم سیاسی ـ اجتماعی را در تحمل عقاید گوناگون شهروندان در چهارچوبی قانونی، نشان می دهد و.../ نیروهای پلیس انسان هایی غیر از خود ما نیستند، آنان همان خود ما هستیم که لباسمان به ضرورت انجام یک وظیفه عوض شده، پس باید بکوشیم تا خستگی زحماتشان را هر چند با لبخند و تشکری کوتاه از تنشان به در کنیم و...
کد خبر: ۱۲۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵ 09 October 2010
هفته نیروی انتظامی که هر سال در مهر ماه برگزار می شود، فرصتی است برای خادمین مردم در پلیس که در واقع بار اصلی امنیت شهروندی را در کشور بر عهده دارند، تا مروری بر دستاوردها و نقایص احتمالی خود داشته باشند.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که نیروی انتظامی و سازمان پلیس کشور از معدود سازمان های موجود در ایران است که خوشبختانه هر از گاهی به خود انتقادی می پردازد و خود از زبان مسئولینش آشکارا از برخی عملکردهای خود انتقاد و قول به بهبود آن می دهد.

بنابراین، باید گفت که پلیس اتفاقا نیرویی است که در بیرونی ترین لایه های اجتماعی حضور دارد و عملکردش بر خلاف بسیاری از سازمان های دیگر، نه در لابلای پوشه های عریض و ضخیم پرونده ها و گزارش ها، بلکه در مقابل انظار عمومی نمود بیرونی دارد و هرگونه نقص و تقصیری از این سازمان در چشم به هم زدنی گوش به گوش می چرخد و فضای شهر را پر می کند.

در چنین فضایی وجود تساهل و تسامح در پذیرفتن دیدگاه ها و انتقادات دیگران، گامی رو به جلو برای پلیس ایران است؛ حال اگر با وجود همه این شرایط، در سازمان پلیس کشور خود انتقادی همچنان اولویت داشته باشد، قطعا اتفاق مبارکی در راه خواهد بود.

بنا بر این گزارش، در بیشتر موارد، برخوردهای مردم با پلیس در شرایط نرمال و طبیعی صورت نمی گیرد و مردم غالبا هنگامی با پلیس برخورد می کنند که هر کدام به گونه ای با مشکلی روبه رو شده اند و در این شرایط و احوالات است که برخورد و رفتار پلیس بیش از پیش در انظار مردم نمود پیدا می کند.

به بیان بهتر، پلیس هر کشور، ویترین تمام نمای فرهنگ یک کشور است و برخورد مناسب پلیس در رفتار با شهروندان، بدون شک ظرفیت های بالای یک سیستم سیاسی ـ اجتماعی را در تحمل کردن آرا و عقاید گوناگون شهروندان در چهارچوبی قانونی، نشان می دهد و این نگاه می طلبد که پلیس یک کشور از میان نخبه ترین و تحصیل کرده ترین افراد برگزیده شود تا ضمن آگاهی با حقوق شهروندی ملت و احترام به آنان از منزلت و جایگاه بالای خویش نیز آگاه باشد.

این گزارش می افزاید: هرچند وجود خودانتقادی در سازمان پلیس کشور، یک رخداد مبارک و خجسته است، هنگامی ثمره این خود انتقادی عاید شهروندان خواهد شد که روز به روز از نقاط ضعف این سازمان اجتماعی ـ امنیتی کاسته شود و روز به روز به سمت تخصصی تر شدن برود و به این نکته آگاهی یابد که ضرورت دارد پلیس در تعامل با شهروندان، شأن خود و آنان را نگه دارد.

بنابراین، این انتظار طبیعی است که مثلا نگاه پلیس به یک اعتراض دانشجویی نسبت به برخورد با گروه های اراذل و اوباش تفاوت داشته باشد و... و طبیعتا برخورد پلیس با امور هر قشر از شهروندان، نیروی متبحر و آموزش دیده ای را می طلبد که حضورش در صحنه، آرامش را به مردم بازگرداند.

البته باید خاطرنشان کرد، پلیس این کشور که تک تک آنان از برادران، خواهران و دوستان و آشنایان ما هستند، آنچنان در حفظ امنیت و حراست از مرزهای طولانی این خاک سرافراز جانفشانی می کنند که گفتن و تمجید از این فداکاری های آنان، ذکر بدیهیات است و نام بردن از این رشادت ها، صفحه های طولانی می طلبد، با وجود این، باید نسبت به رفتار پلیس به ویژه در درون شهرها و شهروندان حساس بود، چرا که پلیس ویترین نظام است و هر چه این ویترین زیباتر و جذاب تر باشد، بهترین معرف برای مردمانش خواهد بود.

در پایان باید افزود: نیروهای پلیس انسان هایی به جز خود ما نیستند، آنان همان خود ما هستیم که لباسمان به ضرورت انجام یک وظیفه عوض شده، پس باید بکوشیم تا خستگی زحماتشان را هر چند با لبخند و تشکری کوتاه از تنشان به در کنیم و در برخورد با آنان همان گونه که انتظار یک برخورد محترمانه را داریم، با احترام برخورد کنیم.

به همین مناسبت، به سهم خود از زحمات بی دریغ جان برکفان نیروی انتظامی ـ اعم از پلیس آگاهی، راهنمایی و رانندگی، کلانتری ها، مبارزه با جرایم، فوریت های پلیسی، پاسگاه های مرزی، پلیس راه و... تشکر می کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۰
مدتی بود امنیت محدوده حوزه استحفاضی کلانتری 108 نواب از نظر امنیتی ضعیف شده بود که با آمدن جناب سرهنگ باهنر به کلانتری 108 نواب مردم بیشتر احساس امنیت میکنند و یکی از برنامه های کاری ایشان حضور در مساجد و از نزدیک شنیدن مشکلات مردم ورفع آن میباشد که بنده به عنوان یکی از نمازگزاران مسجد امام عصر(عج)به نوبه خودم از زحمات خالصانه ایشان تشکر مینمایم،واز دیگر کلانتریها میخواهم همانند ایشان جهت رفع مشکلات مردم در مساجد حضور یابند.
کسی منکر اهمیت حضور پلیس و گره گشایی و کارگشایی آن نیست اما به قول شاعر که می گوید: چو بید بر سر ایمان خویش می لرزم! فاصله بین مجرم و انسان سالم گاهی به اندازه یک خطر باریک می شود، باید در برخوردها و نوع نگاه احترام کامل طرفینی باشد و تا وقتی کسی مجرم شناخته نشده و یا واقعا مشکوک نیست، برخورد خشن بروز نکند. در ضمن از آنجا که همان پلیس برخورد کننده با اشرار و دزد بنا به ضرورت با معضلات اجتماعی هم می خواهد برخورد کند، کسانی که مجرم نیستند، حال یا فرهنگ و عرفی را قبول ندارند و یا آگاه نیستند، موجب می شود تا چهره ناگواری از تعامل پلیس و مردم رخ دهد. در اینجا نباید از پلیس استفاده کرد.
جمله تان را اصلاح کنيد رفتار و تعامل متقابل مردم و پلیس چگونه باید باشد؟ را به رفتار و تعامل متقابل پليس و مردم چگونه باید باشد؟ تغيير دهيد.مردم شان بسيار بالايي نسبت به نيروهاي يک سازمان دولتي حقوق بگير دارند.اين پليس هست که به عنوان نماينده حکومت بايستي به ولي نعمت خود ( مردم) احترام بگذارد.مردم بدهکار هيچ سازمان و ارگاني نيستند.پليس اگر کاري انجام مي دهد وظيفه اش هست و بابت آن از بيت المال همين مردم حقوق مي گيرد و بنابراين منتي بر آن نيست.خودتان هم خوب مي دانيد که رفتار پليس در سالهاي گذشته در شان ملت بزرگ و متمدن ايران نبوده است.بنابراين کارکنان پليس بايستي براي رفتار با مردم آموزش ببينند و نيازي به اين همه تعريف و تمجيد بيجا نيست.
با سلام و احترام به حضور مامورین پلیس کشورمان
البته کسی نمیتواند منکر زحمات بی پایان مامورین پلیس در کشورمان باشد اما پاره ای از رفتار های غیر حرفه ای که از عده معدودی از نیروهای پلیس سر میزند باعث از بین رفتن زحمات سایر نیروهای پلیس میگردد شایسته است که فرماندهان و سیاست گذاران پلیس کشورمان با درایت و تدبیر بیشتر و با استفاده از علم روز در ارتقای رفتار حرفه ای پلیس کشورمان با مردم در سطح شهر هاجایگاه و ارزش و محبوبیت پلیس را در بین مردم کشورمان ارتقا بخشد .در پایان باز هم از تمام مامورین وظیفه شناس و با شرافت نیروی انتظامی که صادقانه در خدمت مردم کشورمان هستند تشکر میکنم
باتشکر
یک ایرانی
متاسفانه در روستاهای دور افتاده که تنها نهاد انتظامی در آنها پاسگاههای آن محل می باشد با مراجعان که اکثراً افراد مظلوم و ستمدیده هستند برخوردهای به دور از شان و مقام یک انسان صورت می گیرد و روستایی بی چاره دادش به جایی نمی رسد.
مدت 2 سال است با110 و197 تماس می گیریم حتی مراجعه حضوری به197 داشتیم درخصوص مزاحمتهای فردی شروربنام شهرام که درمقابل چشم مردم خریدوفروش موادمخدرانجام می دهددرمنطقه 6 تهران خ ایرانشناسی روبروی پزوهشگاه وزارت علوم داخل فضای سبزسکونت دارد بطورعلنی خودروهاوموتورسواران ساعت 10 شب مراجعه می کنندوحشیش وکراک تحویل می گیرندناجا می گویددرحین ارتکاب جرم به ما اطلاع بدهید ؟آخرمن یک خانم 45 ساله بدون دفاع که نگران فرزندانم هستم چگونه می توانم اون ساعت شب بروم به خیابان وجلوی چنین فردشروری که موجب سلب آسایش اهالی محل شده با 110 تماس بگیرم که آیابیایندیانه بعدهم چنین فردی یکجای ثابت که نمی ایستدکه من دائم به دنبال ایشان بروم تمامی اهالی منطقه استشهادپرکردن مدیر مدرسه دخترانه فرزانگان چندباباحراست آموزش وپرورش مکاتبه کرده هرسال 20 روزایشان به زندان می رودومجدداباکوله باری ازتجربه به سراغ مردم مظلوم محل می آید توروبه خداکسی رسیدگی کند ایکاش این فرد(موج سبزی )بودتاازدرودیوارماموربرای دستگیریش می آمد!!تمام خودروهای اهالی محل به یک نوعی برای یکبارهم که شده توسط این فردآسیب دیدن چندین باربعدازاستعمال کراک مادرپیرش راتاحدمرگ کتک زده که مردم توانستن مادرشان رانجات دهندتوروبه خداکاری کنید
با سلام و خسته نباشید . همون طور که اشاره کردین پلیس سمبل فرهنگ هر کشوری هست و باید تلاش بشه تا این ویترین اجتماعی سیاسی زیباتر و منعطف ظاهر شه .لذا در انتخاب نیروی پلیس بایستی از لحاظ آموزشی ..تحصیلی در سطوح بالا تجدید نطر بشه .. با سپاس
ما از زحمات پلیس بیخبر نیستیم ولی آنهاهم باید به درخواستهای قانونی و مشروع مردم پاسخ مناسب بدهند من از اصفهان این مطلب را برای شما می نویسم و امیدوارم به نحوی به نظر مسئولین نیروی انتظامی برسد چند سالی است که نیروی انتظامی بخشی از فعالیتهای خود را (اداره آگاهی - نظام وظیفه - یک شعبه از دادگاه ) را در خیابان قائمیه کوی فضیلت مسقر کرده و تاکنون به درخواستهای مردم محل درخصوص حل ترافیک وازدحام بوجود آمده که آسایش اهالی را کلا مختل کرده پاسخی نداده است من ازبرادران محتر م نیروی انتظامی درخواست می کنم به وضعیتی که در این کوچه بوجود آمده است رسیدگی کنند و خدا و وجدان خود را در نظر بگیرند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی