بازدید 121099

«درياقلي» ركاب زد تا آبادان سقوط نکند!

اگر هشیاری، عزم و دلیری این مرد گمنام که چند روز بعد به شهادت رسید، نبود، کسی نمی‌داند چه رخدادهای تلخی پیش می‌آمد و سرانجام چه سرنوشتی برای مردم ایران ـ و حتی منطقه ـ رقم می‌خورد! دست کم این بود که آبادان با تلفاتی سنگین سقوط می‌کرد و باز پس گرفتنش نیازمند نبردهایی خونین تر و پرهزینه تر از فتح خرمشهر بود! جا دارد آنها که گذشته را به ارزانی می‌فروشند و به سادگی نفی می‌کنند، بدانند که اگر این شهیدان گمنام نبودند...
کد خبر: ۱۲۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۳ 26 September 2010
سرويس دفاع مقدس ـ دشمن تا دندان مسلح به سمت آبادان پيشروي مي كرد و از اين هجوم گسترده كسي آگاهی نداشت. در اين ميان، يك جوان ساده به نام درياقلي متوجه اين قضيه مي شود و با دوچرخه كهنه اش چند كيلومتر ركاب مي زند تا خبر اين هجوم گسترده را به آگاهی مدافعان شهر برساند... .

به گزارش خبرنگار «تابناک»، به مناسبت پنجم مهر، سالروز شكست حصر آبادان، بجاست از درياقلي سوراني يادی شود و اينكه مزار اين جوانمرد بزرگ در قطعه اموات! بهشت زهرا(س) به خاك سپرده شده است.



پوستري كه در سال هاي خيلي دور براي درياقلي سوراني تهيه شده بود

«دریاقلی» اوراق فروشی بود در گوشه ای از «کوی ذوالفقاری» آبادان و در گورستانی از اتومبیل های فرسوده زندگی می‌کرد. در ماه های آغاز جنگ، آبادان در محاصره نیروهای دشمن بود و در کوران اختلافات داخلی جناح های سیاسی و آشفتگی های ماه های آغاز جنگ در آستانه سقوط قرار داشت، تقدیر این بود که هنگامی که دشمن، غافلگیرانه از رودخانه بهمنشیر گذشته و وارد آبادان شده بود، تنها دریاقلی متوجه حضور و نیت شوم دشمن بشود.

دریاقلی در آن شب پاییزی آبان ماه 1359 با شجاعت و عزمی شگفت، مسافتی 9 کیلومتری را با وجود حضور دیدبانان دشمن و خطرات موجود با دوچرخه کهنه خودش پشت سر گذاشت تا این خبر را به مدافعان شهر برساند و پس از آن بود که با حضور رزمندگان و مردم شهر، دشمن به آن سوی بهمنشیر رانده شد یا تن به مرگ و اسارت داد تا حماسه‌ای بزرگ پدید آمد.

اگر هشیاری، عزم و دلیری این مرد گمنام که چند روز بعد به شهادت رسید، نبود، کسی نمی‌داند چه رخدادهای تلخی پیش می‌آمد و سرانجام چه سرنوشتی برای مردم ایران ـ و حتی منطقه ـ رقم می‌خورد! دست کم این بود که آبادان با تلفاتی سنگین سقوط می‌کرد و باز پس گرفتنش نیازمند نبردهایی خونین تر و پرهزینه تر از فتح خرمشهر بود! جا دارد آنها که گذشته را به ارزانی می‌فروشند و به سادگی نفی می‌کنند، بدانند که اگر این شهیدان گمنام نبودند، آنها امروز چیز چشمگیری برای معامله کردن و فروختن نداشتند!
 

يادبود شهيد درياقلي سوراني در آبادان


مزار شهید دریاقلی سورانی در میان قطعه اموات بهشت زهرای تهران!
 








شعري از استاد محمدرضا تركي كه براي شهيد درياقلي سروده شده:

آن سوی نخل ها پُر سرباز دشمن است
این شهر ِ در محاصره، شهر تو و من است
دشمن نفوذ کرده و این شهر بی پناه
اینک به زیر چکمهّ ناپاک دشمن است
دریاقلی! رکاب بزن، یا علی بگو
چشم انتظار همت تو دین و میهن است
ای مرد اهل درد، بنازم به غیرتت
این خانه‌ها هنوز پر از کودک و زن است
فردا ـ اگر درنگ کنی ـ کوچه‌های شهر
میدان جنگ تن به تن و تانک با تن است
از راه اگر بمانی و روشن شود هوا
تکلیف شهر خاطره‌های تو  روشن است!
دریاقلی! رکاب بزن گرچه سهم تو
از این دیار، ترکش و یک مشت آهن است
دریاقلی! به وسعت دریاست نام تو
تاریخ در تلفظ نام تو الکن است
هی مرد ِ مرد از نفس افتاده‌ای مگر؟!
همپای مرگ، کار تو امشب دویدن است
چون موجها به دامن ساحل نمی‌خزی
دریایی و طریقت  دریا تپیدن است.

عكس ها از وبلاگ مرد آباداني: http://abadanman.webphoto.ir
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۹
انتشار یافته: ۰
در دانشگاه صنعتی اصفهان تاتری به یاد او اجرا شد.
نحوه درگذشت اين بزرگ مرد را بنويسيد
روحش شاد.شهید
سلام و رحمت خدا بر دریاقلی های ایران زمین باد جاوید باد سرزمین بزرگ ایران که دریا قلی ها خاطره آرش و رستم را در اذهان زنده کردند
یاد شهید پاسدار جمشید رئیسی گرامی . تاریخ مجروحیت 11/08/59شهادت 16/08/59
شهید جمشید رئیسی در هنگام گشت شناسائی بر روی رودخانه بهمنشیر درست چهل روز بعد از شهادت پسر عمویش امیر رئیسی مورد اصابت گلوله دشمن قرار می گیرد و بعد از 5 روز براثر شدت جراخات وارده به شهادت می رسد . یاد شهدای آبادان گرامی . بخصوص بچه های مسجد امام حسن مجتبی (ع) ذوالفقاری آبادان گرامی باد
مهم یاد و خاطره این شهیدان و حماسه هایی است که خلق کردن. عمل این شهید از دهقان فداکار کمتر نبوده چرا نامی از این شهید در کتب درسی نیست. تابناک خدا پدرت رو بیامرزه از این شهدا بیشتر بنویس.
يعني اين همه خرج براي زيبا كردن خيابونها ميشه يكي نيست بياد اين مزار شهيد رو سر و ساموني بده؟؟؟ بايد ياد اين شهدا بهتر در اذهان باقي بمونه
Gryee maroo darawordi Taabnak!!

Yaade hamyee Shahidanee Defaae Mogdaas Jawidan Baad
Yek Bassiji az gorbaat
از ریاست سازمان بهشت زهرا و شهردار محترم تهران توقع میرود تا در مورد مزار این حماسه ساز اقدامی شایسته انجام دهند گرچه این بزرگان به این چیزها نیاز ندارند وبا خدای خود معامله کرده اند و ما نیازمند شفاعت این عزیزان هستیم . روحشان شاد باشد .
یاد و نام تمام شهدای گرانقدر گرامی باد ایکاش آن روحیه و آن حال و هوا هنوز بود
بسمه تعالی.پیشنهاد می شود فدراسیون دوچرخه سواری تور دوچرخه سواری را به مناسبت بزرگداشت یاد آن شهید معظم برگزار نماید.
چرا قبر غریبش در تهران است؟!
به نظرم این شهید عالیقدر با آنهمه دینی که به گردن ما دارد باز هم مظلوم واقع شده. از سنگ قبرش پیداست. هر چند که آرامش ابدی را پیدا کرده است. اما آیا بنیاد شهید نمی توانست برای این شهید یک بنای یادبود زیباتر بر مزارش بگذارد.
لطفا نحوه درگذشتشان را بیان کنید تا مشخص شود چرا در قطعه شهدا نیستند.
اگر همچین فردی در غرب افتخار میافرید ؛ علاوه بر اینکه قهرمان ملی معرفی مینمودند بلکه مدال قهرمانی نیز به او اعطا میکردند.
افتخار کردم در مملکتم از اینوع قهرمانان داریم
روحش شاد.
این دیار از دیر باز سرزمین کودکانی بود که شیر پاک مادر از آنان مردانی ساخت تا عشق به این خاک را بزرگترین آرزوی خود ببینند....
سلام.
کتاب درسی ما جای پتروس دروغین هلندی است و دریاقلی قهرمان ایران زمین گمنام! یک مجسمه در یکی از استان های مرزی وحود دارد که ماجرای اسارت گرفته شدن یک کماندوی عراقی توسط یک دختر محلی را نشان می دهد... لطفا این مطلب را هم پیگیری بفرمایید.اجرتان با شهدا.یا حق
گمنامی ات مبارک ای شهید
کاری که این شهید بزرگوار کرد من رو یاد کار اقای ماراتن انداخت
جا داره فدراسیون دوچرخه سواری مسابقه ای به نام این شهید ترتیب بده
تا همون تور که ماراتون جهانی شد انشاالله نام این شهید هم جهانی بشه
با سلام . ای کاش در کتابهای درسی دانش آموزان این فداکاری درج می شد تا نام او در کنار نام ریزعلی -دهقان فداکار- احساس غرور و فداکاری را در روح فرزندان ایران زمین زنده نگه میداشت
ياد مردان با غيرت ايراني گرامي باد
فقط دریاقلی نبود که مانع از سقوط ابادان شد. امیر قهرمان منوچهر کهتری را از یاد نبرید.
یادش همیشه در قلب ما می ماند. اگه چه خیلی دیر از این مردان یاد می شود. اما مظلومان تاریخ همیشه سربلندند.
شاد باد روح بزرگمردان گمنام تاریخ انسانیت.
سرگذشت این مرد و کاری که کرد در من بغض ایجاد کرد و شعر زیبایی که در وصف کارش سروده شده اشک من را جاری کرد.یادش گرامی باد.
درود بر روان پاک دریاقلی ....مزار او اهمیتی ندارد که در کجا باشد مهم این است که یاد او و امثال او را پاس بداریم....عشق منی دریاقلی .....
جا دارد آنها که گذشته را به ارزانی می‌فروشند و به سادگی نفی می‌کنند، بدانند که اگر این شهیدان گمنام نبودند، آنها امروز چیز قابل توجهی برای معامله کردن و فروختن نداشتند!
سلام: قابل توجه كارگردانان فيلم وسريالهاي سينما وتلوزيون.پيشنهاد ميكنم بخاطر ارج نهادن به مقام اين شهيدعزيزوفداكاري اوفيلمي از حماسه اين مجاهدراه خداو وطن ساخته شود ما از اين سوژه هاي بكر وناب كم نداريم نگذاريد اين عزيزان به فراموشي سپرده شوند
کاش این روزها هم یک دریا قلی از رکابزنان می آمد و ما را از خواب غفلت بیدار می کرد.
خیلی خوب بود مرسی تابناک
ای کاش تابناک همیشه از شهدا یاد کنه نه فقط تو هفته ی دفاع مقدس!!!!
بي شال وبازوبند خاكت هزاران پهلوان دارد كشتارگاه رستم وآرش ايران درآتش
زنده باد شیر مردان خطه گرم خوزستان
وای .....دوست دارم فقط گریه کنم.....
درود بیکران برتمامی سربازان و رزمندگان جانبرکف که همچون کوه در مقابل تجاوز دشمنان از آب و خاک ایران و از شرف ملت مان دفاع کردن همیشه در یادها خواهید ماند
اشک در چشمانم حلقه زده. این بزرگ مردان را خیلی ها نمی شناسند.
از تابناک به خاطر توجه به این شهید عزیز که فداکاریش از دهقان و پطرس فداکار بزرگ تر و موثرتر و در عین حال فراموش شده تر است تشکر می کنم.جا دارد شرح این فداکاری بزرگ در کتابهای درسی بیاید و در رادیو تلویزیون بارها و بارها تکرار شود. متاسفانه خبر موثق داریم که آموزش و پرورش در برابر پیشنهاد گنجاندن فداکاری این شهید در کتابهای درسی این شهید را ناشناس اعلام کرده و فداکاری او را نیازمند به تایید ارگانهایی مثل بنیاد شهید دانسته است!
واقعا گمنامی و ناشناخته بودن این شهید حتی در دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش مایه شرمساری است. راستی اگر شهیدان ما فداکاریشان را مشروط به تایید بنیاد شهید و آموزش و پرورش می کردند چه اتفاقی می افتاد؟!
مزار این شهید در قطعه 34 ردیف 90 شماره 28 و همان گونه که نوشته اید در میان درگذشتگان معمولی و نه شهدای بهشت زهرای تهران قرار دارد. البته اخیرا سنگ قبر آن تعمیر شده است.
فیلم سینمایی شب واقعه در پاسداشت کار عظیم این بزرگمرد ساخته شد و در جشنواره فجر 88 به نمایش درآمد. استقبالخوبی هم از این فیلم شد و باعث شناخت بیشتر مردم و جوانان از دریاقلی سورانی شد.
از آقای اسدی تشکر می کنم.
خداوندا شعور و معرفت حفاظت از ارزشهایی که شهدا ی گرانقدرمان برای آنها جانفشانی کردند را به ما ارزانی دار.
پروردگارا قلبهایمان را یکرنگ، ایمانمان را قوی و نعمت یکدلی و وحدت را به ما عطا کن که این مرز و بوم اسلامی را آباد،آزاد و سرفراز گردانیم.
خدایا حسد و بغض و کینه،خودخواهی و زیاده خواهی را از ما دور بدار و ما را در مدار عشق ورزان خود قرار بده
دلموم گرفت کا اشکمون در اووردی غریبانه شهید شدی غریبانه هم دور از دیار مدفون شدی ؟؟؟!!!
محمد جهان ارا؟ایرانی ابادانی.خرمشهری .کرد.بلوچ.ترک.لر.عرب و... میشناسندش.ایران یکپارچس.
سلام حالا که دولت در حق این شهر کوتاهی میکند بیایید با نوشتن خاطرات و مطلب در مورد شهر عزیزمان آبادان به سایت های خبری مقاله بنویسیم.زنده باد یاد و نام شهیدان.قربونشون بشم فقط هفته ی دفاع مقدس یاد آبادان می افتند.
ياد اين عزيز بزرگواروصدهادلاورمرد وزن ايراني كه درآن روزهاي وانفساي محاصره ابادان جانفشاني كردند وبا ساده ترين وكمترين امكانات نگذاشتند دشمن بعثي با امكانات غول آسايش قدم به خاك جزيره آبادان بگذارد گرامي باد وبخصوص ياد دلاور مردان شهيد تكاور نيروي دريايي كه در جنگ هاي خرمشهر حماسه آفريني كردند وبشكل گمنام شهيد شدند نيز گرامي باد.
درود بر تمامی شهیدان راه خدا خصوصاً مدافعان خرمشهر و آبادان ، آنان که در گمنامی تمام و فقط برای دفاع از اسلام و مملکت خود بی مهابا جنگیدند و بی ادعا بودند . درود بر شهیدان مسجد مهدی موعود (عج) آبادان شهیدان ؛ برادران غابشی؛ اسکندری، آخوندزاده، برادران قبادی ، و ... .
سلام سالروز شهداي حصر آبادان و جنگ تحميلي گراميباد.جاي خوشحالي دارد بعد از 29 سال ياد شهيد دريا قلي زنده گرديد.
با نام الله پاسدار حرمت خون شهيدان و با سلامبر روح پر فتوح بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام خميني امام راحل و با سلام بر مقام عظمي ولايت حضرت آيت الله خامنه اي
آبادان شهر نخلهاي سوخته و شهر شهيدان هميشه گمنام و سرافراز
ولي آيا شهرهاي آبادان و خرمشهر كه پيشاني ملت ايران و نماد مقاومت و ايثار و از خود گذشتگي در دوران دفاع مقدس است به حق جايگاهي دارد
با حضور و از نزديك مشاهده وضعيت اين دو شهر خودتان قضاوت كنيد؟؟؟؟؟!!!!!!
خوشا به سعادتشان که غریبانه با خدا معامله کردند خوشا به سعادتشان روحشان شاد
كاش در كتب درسي مثل دهقان فداكار رشادت و ايثار درياقلي ثبت شود . علي از اصفهان
زنده باد شیرمردان دیروز و شعار مردان امروز
جاي بسي تاسف دارد
من پيشنهاد مي كنم با تشكيل يك كميته مردمي مزاري با شكوه براي وي تهيه گردد.
شعر هم خيلي زيبا و حماسي بود. خدايي اشك من رو كه در آورد
با سلام و ضمن تشكر از ياد آوري چنين حماسه هايي آيا بهتر نيست بجاي تهيه اينهمه سريال بي معني كه به خورد خانواده ها ميدهند از چنين حماسه هايي فيلم و سريال تهيه كنند؟
درود بي كران براين شهيد و شهداي جنگ تحميلي
بهتر است سينماگران از زندگينامه اش فيلم بسازند
جا دارد كه داستان فداكاري اين مرد شجاع بجاي داستانهايي همچون پتروس فداكار كه افسانه اي بيش نيست در كتابهاي درسي تعويض گردد.
از امیر سرتیپ کهتری و رزمندگان گردان 153 تیپ 2 قوچان لشگر 77 پیروز خراسان ناجی آبادان نیز یادی بکنید
چه می توان گفت در رسای آن آزادمردان سر سپرده به خدا،شهیدان والامقام این عصر ودیار .شهادت گوارای وجودتان ای پاکباخته گان راه خدا.برخیزید تا ببینید که امروز به نام شهید وشهادت چه قدرت طلبی ها می شودو چه حرامهایی که انجام نمی شود.یادتان همیشه ماندگار باد.
باسلام دورد ورحمت خدا براو باد ولی متاسفانه کی قدر این شهدا را میداند
روحش شاد یادش گرامی . یاد همه شهدای دفاع مقدس گرامی باد . براستی چه مردان شجاعی بودن
با سلام - چرا اين شهيد بزرگوار در قسمت شهدا دفن نشده و سنگ قبري در شان اين شهيد وجود ندارد؟
اشك ما رو درآوردي تابناك! خداوند اين شهيد و شهداي ديگر سرفراز اين آب و خاك را با حضرت اباعبدلله عليه السلام محشور فرمايد.
دریاقلی! به وسعت دریاست نام تو
تاریخ در تلفظ نام تو الکن است
دریاقلی درمیان مانویسندگان جنگ، به دریاقلی اوراق فروش معروف است. ضمن این که ازشمابخاطرانعکاس نام و خاطره ی دریاقلی تشکرمیکنم به روح این بزرگ مردتاریخ که مانع نفوذدشمن در خاک کشورمان شدنیزدرودمیفرستم.
متاسفانه تاكنون از سوي مسئولين شهر آبادان براي ناجي شهر خود هيچ نمادي ساخته نشده .بهتر بود پيكر آن شهيد به آبادان منتقل و جوار شهدا جنگ دفن ميشد.
در این روزگار اندوده از تزویر، وقتی داستان و به ویژه شعر توصیف روزگار این مرد را خواندم، اشک بر پهنه ی صورتم جاری شد. روحشان شاد و یادشان در عمق جانهای ایرانیان جاودان.
قاتحان واقعی جنگ اینها هستند نه کسانی که قدر زحمات و جانفشانی شهدا نمی دانند!
یونانیها به ماراتن شون چه فخرها که نمیکنن.اما متاسفانه ما از دلیر مردامون چه بیخبریم
آفرین که این را نوشتید.فقط همان پاراگراف های بالا نوشتید "مزارش به خاک سپرده شد" اگه اصلاح کنید خوب میشه.متاسفم برای ملتی که قهرمانش کسی هست که زیر تانک میپره و اونایی که با وجدانشون زندگی کردند این قدر غریبند.نشنیده بودم اسمش و داستانش رو.ممنون.
سلام و درود به روح همه شهیدان وعزیزانی که در 8 سال دفاع مقدس مردانه در استان خوزستان با تمام وجود جنگ را احساس و با ان زندگی کردند انهایی که ادعای ولایت دارید چرا امام گفت خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد ؟اقایان هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی و دکتر احمدی نزاد ایا شما دین خود را به خوزستان ادا کردید ؟ به قول رزمندگان سابق پایتخت نشین که زمانی در استان بوده اند شهر کاملا مثل سابق است و ادم در پیدا کردن ادرس مشکل ندارد .استان ما فقط وظیفه استخراج نفت و .. برای کشور دارد ؟شاید من هم مثل اکثریت فامیل راهی جز مهاجرت ازاستان نداشته باشم .
تاریخ ایران و به خصوص هشت سال دفاع مقدس و سراسر حماسه آن پر است از این رشادتها و جانبازیهای این مردان مرد گمنام.آنوقت در کتابهای درسی کودکان ما سالیان متمادی داستانی وجود داشت به نام "پطروس " یا همان پسر فداکار که اخیرا معلوم شد که این یک داستان تخیلی بوده و ریشه در واقعیت نداشته است.آیا بهتر نیست برنامه ریزان و تهیه کنندگان کتابهای درسی گوشه چشمی نیز به این دلاوریها داشته باشند؟
شهیدان در قلب مردم عارف جای دارند و روی زمین آنان را حاجت به مزار نیست. پیش از آنکه برای سنگ مزار شهیدان ناله بزنید ،نگران مرام و اخلاق و ایمان الگو نشده ی آنان باشید. ضمناً عکس های سنگ مزار شهید قدیمی و جمع اوری شده از اینترنت است. نزدیک به یک سال است که بنیاد شهید حرکتی به خود داده و سنگ جدیدی نصب کرده، که عکس آن نیز در اینترنت قابل رویت است.
مطمئنا نجات يك قطار و مسافران ان توسط ريز علي (دهقان فداكار )كار بسيار ارزشمندوقابل تقديري است و لي چرا بعد از گذشت سالها از حماسه در ياقلي مانبايد نامي از وي در كتابهاي درسي وادبيات كشورمان ببينيم ونه تنها براي فرزندانمان بلكه براي خود مانيز بيگانه باشد . اوكه شهري را بامردمانش از دست دشمني پست وبيرحم نجات داد .
دوی ماراتن رو به خاطر یکی از همین فداکاری ها پایه ریزی کرند. بهتره مسئولین هم برای یاد بود این فداکاری مراسمی مثل ماراتن در نظر بگیرند.
چرا مزار اين شهيد عزيز اينقدر مهجور وبي رونق است .در حالي كه بنياد شهيد براي ساماندهي مزار شهدا اعتبار در اختيار دارد !؟
یاد شهدای عملیات غرورآفرین ثامن الائمه گرامی باد.
چرا باید آرامگاه چنین شخص تاثیر گذاری در تاریخ جنگ ایران اینگونه باشد و براستی اگر این شهید نبود ما باید چقدر جوانانمام را از دست میدادیم تا بتوانیم شهر مهم واستراتزیک آبادان را پس بگیریم.متاسفانه در یک تاریخهای مشخص یاد این عزیزان میفتیم.
ياد و خاطره رزمندگان و سرداران گمنام دفاع مقدس گرامي باد.
پيشنهاد مي كنم به جاي داستانهاي خارجي مثل پترس(كه جعلي از كار در اومد) و مجسمه اي كه جواهراتش رو اهدا مي كنه و ... داستان اين شهيد عزيز در كتابهاي ابتدايي نوشته بشه.
فقط بلديم حرف مفت بزنيم... اگر براي اين شهيد والا مقام ارزش قايل بوديم اين مزارش نبود...
بياموزند آرامش را از دريا .خروش درون را از دريا .پاكي را از دريا كه كثافت رادر درونش نگه نمي دارد.بياموزيد وطن داري را از دريا قلي و امثال به خاك خفته آنها .و كمتر من و من و من كنيد .او براي مردمش حراسان بود .آيا شما هم براي مردم حراسانيد.
ممنون از اینکه گاهگاهی یاد رشیدان فرزندان خلف ایران زمین را دریادها گرامی میدارید.
فیلم سینمایی" شب واقعه "به کارگردانی شهرام اسدی در باره این شهید و اتفاقات آن شب تولید شده است.
امیدوارم که از این دریا قلیها باز هم پیدا شود و لی چشممان آب نمی خورد
در المپيك يك مسابقه دو به نام ماراتن مي باشد كه همگي اطلاع داريد ايشان براي اطلاع دادن مردم آتن از لشكركشي ايران يك شبانه روز دويد و اين خاطره بزرگ برايش مانده است. خوب شد تابناك گفت. وگرنه اصلا من اين آقاي درياقلي كه ارزش زيادي برايش قائلم نمي شناختم. از وضع قبر و ... كه شرمنده شدم.
ياد جناب حجه الاسلام و المسلمين عراقي كه با رشادت و دلاوري نيروهاي مسجد امام حسن مجتبي (ع) را مهيا نبرد نمود و تا آمدن نيروهاي كمكي به جنگ با متجاوزان شتافت و با اندك نيرو بسيجي تا آمدن نيرودر مقابل متجاوزان ايستادبه خير
عكسهاي مزارشهيددرياقلي سوراني راديديم . افسوس وصدافسوس ...مسئولان ببينيدوباوركنيدافتخارشهادت نصيب همه كس نميشود.شماهاخيلي باين شهيد بدهكاريد.آيامزاراوبايدچنين باشد؟
با سلام و صلوات به روح همه شهیدان شاهد امروز ما ! برای من دیدن مزار این خوشنام مرد گمنام نام جای بسی تاسف و کمی تعجب دارد . مزار ایشان در غربت شهری چون تهران چرا اینقدر قریب و غریب است ؟ سازمان ایثارگران پاسخی دهد و دل غم دیده مارا مرحمی باشد.
سلام و صلوات خدا بر روح بلند و والامرتبه ي شهيد عزيزمان درياقلي سوراني.
او به راستي ماراتن ايران است هرچند در مورد داستان ماراتن شک و شبهه است ولي اين عزيز بزرگوار حق است و پاداش عملشا را به بهترين نحو يعني شهادت گرفت .
روحش شاد
يک جوان آباداني
درود خدا برشهدای مظلوم آبادان و همه شهدای تاریخ انقلاب
كاش ذكر ميكرديد كه شهيد از ناحيه پا مجروح شدولي چون نتوانستند در آنجا مداوا كنند به تهران فرستاد شد. از آبادان تا تهران را با قطار باري آمد و زماني كه به تهران رسيد بر اثر خونريزي اين چند روز شهيد شد. و به همين دليل است كه در بهشت زهراي تهران مدفون شده و تازه نه در قطعه شهدا چرا كه هنوز قطعه شهدايي نبود
خدايا ، ما چه مي كنيم با خون اين مردان بي ادعا
بیننده محترم اگر نوشته پایین عکس این شهید را بخوانی نحوه شهادت ایشان را متوجه می شوی
براستی اگر شهدا نبودند چه می شد؟
درودخدابردرياقلي وشهداي مظلوم وبا غيرت ابادان
تاريخ وفات !!؟ لطفاً حالاكه زحمت درج اين مطلب را كشيده اي ، زحمت تعويض سنگ قبر اين عزيز رو هم بكشيد. روحش شاد.
كاري كه اين شهيد بزرگ انجام داده چيزي شبيه كار ماراتن در زمان يونان باستان بوده با اين تفاوت كه كار اين شهيد بسيار پر اهميت تر بوده چرا كه ماراتن خبر پيروزي را به شهر رسانده اما او خبر حمله دشمن اما يونايان چطور قهرمان شان را بزرگ مي دارند و ما چطور !!!
مدیون خون شهدا هستیم . امادریغ ودرد که این فداکاری ها را از یاد برده ایم .
پس از نجات آبادن توسط دریاقلی منافقین آدرس محل زندگی او را به دشمن دادند و هواپیماهای رژیم بعثی با بمباران آنجا او را به شهادت رساندند.
روحش شاد اين يعني غيرت ايراني
من كه خوزستاني هستم تا الان اسم اين دلاور را نشنيده بودم ممنون از كار بزرگي كه كرديد و او را از گمنامي درآورديد اين بزرگ مرد را بهتر به مردم معرفي نماييد برايش فاتحه بخوانيم درود برتو تابناك و سپاس...
كاش اين جماعت پرهيا هوي بي خاصيت كه امروز ادعاي مديريت ميكنند ياد بياورند كه اين مردم بودند كه ان دوران را مديريت كردند واين مردم هستد كه امروز هم با صبر وتلاش شرايط را مديريت ميكنند
یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد
یادش گرامی
چرا روی سنگ قبر این شهید بزرگوار نوشتند: وفات !!!!؟؟
جا دارد كه از اين شهيد بزرگوار در رسانه هاي ملي نيز ياد شود چرا كه او شهيد گمنامي است بين شهدا تا ديگران نيز با وجود چنين شخصيت بزرگ مرد آشنا شوند.همچنين به گوش مسئولين زيربط رسيده شود تا براي باز سازي مزار شهيد سوراني اقداماتي صورت پذيرد
یاد تمامی بچه های جبهه بخیر.خدا را شکر که این فرصت را به من داد که چند صباحی افتخار حضور در کنار رزمندگان داشته باشم.مردم هر کشوری در دنیا خیانت به کشورشان را جواب خواهند داد.
یاد دلیر مردی که جان بسیاری از مردم آبادان مدیون اوست گرامی باد.چه عجب که کسی هم یادی از این شیر مرد کرد.آبادان گلهای پرپرت کو؟؟
درود بر این مرد دلاور.روحش شاد .افسوس از این عکسها ...
روحش شاد
سلام
يه روزي تو اون روزگاراي جنگ جهاني يه سربازي چند كيلومتر مي دود بعد تا آخر تاريخ به يادش مسابقه دوي مارتن مي زارن حالا به نظر شما نمي شه يه مسابقه دوچرخه سواري به ياد اين عزيز دلاور و به نام خودش از همان مسيري كه اون ركاب زده هر ساله تو اون تاريخ بزارن تاياد اون بزرگوار و همه هم سنگراش جاودانه تر تو دنيابشه.بهتر نيست بجاي هزينه هاي آن چناني براي يه مشت... كه تو جشنواره هاي صدمن يه غاز سينمايي ميان و كلاس الكي ميزارن و واسه هم ديگه نوشابه باز ميكنن باري حفظ ياد و خاطره عزيزاني چون شهيد درياقلي مسابقه بين المللب بزارن ؟
بهتر نيست فيلم سازهاي ما بجاي درست كردن فيلم هايي به سبك فيلم فارسي هاي قديم براي درست كردن فيلم اين فداكاري ها رو به تصوير بكشن؟
درپوستر بنیاد شهید تاریخ تولد 1325 قید شده ولی روی سنگ قبرتاریخ تولد1322 که متناقض است .
اگر غربیها همچین کسی داشتند، امروزه داستان او را در کتابهای درسی خودمان میخواندیم مثل پتروس هلندی فداکار که یک داستان خیالی بیش نیست ولی مجسمه این فرد خیالی در میادین هلند برپاست و همه او را میشناسیم. چند دانش آموز ایرانی دریاقلی را میشناسد ؟
باسلام
سلام ودرود وبهشت خدا بر او باد وراه آن شهید پر رهرو باد .
پيشنهاد مي كنم در سالگرد شهادت ايشان كه دور هم نيست مسابقه ملي دوچرخه سواري يادواره اين شهيد بزرگ برگزار شود ... ماراتن را به ياد بياوريد ...
تو اين مملكت يه مرد پيدا نميشه سنگ قبر اين شهيد بزرگ را (هم شأن شهيدان) تعويض كنه
بنياد شهيد كه خوابه!!!
پیشنهاد میکنم که به فدراسیون دوچرخه سواری پیشنهاد برگزاری یک تور سالیانه به نام این شهید رو بدین
برای خودم متاسفم که این گمنامان به همین سادگی فراموش می شوند ومزار این عزیز مرمت نمی گردد
درود خدا بر مردان با غيرتي كه تا پاي جان از حريم اسلام وايران دفاع كردند يادشان همواره جاودان باد
مزار شهید دریاقلی سورانی در میان قطعه اموات بهشت زهرای تهران!!

یاد شهید قائدی بخیر
عقلا مزارش را از اینحلت در بیاورید و حالت یادبود بهش بدین
روحش شاد
- با سلام هنوز ارزش کار شهید دریا قلی سورانی و ارزش عمل تاریخی وی بر مردم ایران روشن نیست. کافیست
بدانیم که در جنگ با روسیه تزاری

که روسها با غافلگیری نیروهای ایرانی
در زمستان با استفاده از کاوهای نر توپخانه
خود را از ارس عبور دادند و سپاه عباس مبرزا را در اصلاندوز غافلگیر کردند که نتیجه آن عهدنامه ننگین ترکمانچای شد.
اگر در حاشیه ارس مرد بیدار دلی همچون شهید دریاقلی یا چشمان بیدار
و آگاه خبر از این حرکت غافلگیرانه میآورد
شاید هرگز چنین بلایی که نتیجه عهدنامه ننگین ترکمانچای بود بدان دچار نمیشدیم.و چه بسا که اگر بیداری وی نبود ایران و ایرانی عواقب ترکمانچای دیگری را تحمل میکرد.
آنانی که امروز سینه سپر کرده و با فیگورهای مختلف دم میزنند باید بدانند اگر این شیرمردان نبودند ایرانی نبود تا بر آن بتازند.
یاد همه شهیدان گلگون کفن زنده و جاوید
نثار روح مطهر همه شهدا صلوان
روحش شاد امیدوارم من تو در روز قیامت در مقابل رشادت او پاسخگو باشیم
سلام بر روح همه دلاور مردان و زنان رزمنده ایرانی سلام وهزاران درود
ياد دريا قلي اين دريا دل پاكنهاد تا هميشه تاريخ گرامي باد.
مرحبا به همت بنیاد شهید که قبر این مرد خدا اینگونه مظلومانه مانده است .اگر بنیاد شهید بودجه ندارد جوانان بسیجی وطن حاضرند قبر این شهید را به گونه ای که شایسته است تعمیر کنند
با سلام
در شهرك يزدانشهر از توابع نجف اباد مزاري با همين عكس وبه همين نام وجود دارد كه بنده بارها برسر مزار ايشان رفته ام واز انجاييكه فاميلهاي سوراني در اين منطقه سكونت دارند به نظرم محل واقعي مزار ايشان در قبرستان اين شهرك ميباشد.
یادشان گرامی باد تا ابد و جاودانه
ای آبادان پر بلا گلهای پرپرت کو یاران رهبرت کو
ازشهرمهروصفا وصمیمیت آبادانیم مو
شهری گرم ومردمی از جنس آفتابیم مو
سرجمع معرفت مثال خوش هر محفلم
طلایی رنگ قزح آسمون سرخ وآبیم مو
تیر وترکش وخاری به چشم اهریمنم
بامرام وبصیرت شجاع دل اهوارییم مو
بگذشت شهریور تلخ وسختی نکرد نا امیدم
سر به آسمان ساییدم ودرپنجمین روز مهر شدم مو
خاکم مقدس شد از حماسه مردان خاکر یزم
زآن موقع مثال ادای دین به دین ومیهنم مو
ازبوی آلاله های خفته د رباغ شهر سرمستم
نخل باسق عروس سرافراز بی سرم مو
دانی که هیچ شوری دگر نمی روید به خاکم
بسکه شیر ین بی نام وکفن خفته در برم مو
ثامن الایمه چه خوش پای گذاشت روی چشم وسرم
ضامنم شد که دست بوس ارتش رضا ومشهدم مو
افق انتظار و نقطه وصل یاران خضر نبیم
دو شط آب حیات فدایی به لب تشنگان ولاییم مو

ابراهیم از دبی
يادش گرامي...اصلش اصفهاني وروستاي سوران شهرستان تيران و كرون
بايد مسئولين بنياد شهيد مزار اين شهيد والامقام را كه غريبانه در قطعه اموات قرارگرفته را باز سازي نمايند . مگر هزينه آن چقدر مي شود . اگر واقعا او يك شهر و جان هزاران زن و مرد و كودك را كه در صورت سقوط آبادان شهيد مي شدند را نجات داده آيا ارزش اين را ندارد كه مسئولين امر حداقل اين يك كار بسيار ناچيز را ابراي تجليل از وي نجام دهند.
حماسه دریا قلی باید در کتاب فارسی دبستان نوشته شود
بنازم به غیرتت ای دریاقلی دریاهای جهان مانند تو گمنام وبی پروا فراوان بودند .دروورحمت برتوای سرباز گمنام ایران زمین
شهيدان هميشه گمنام بوده اندروحشان شاد باد
تاریخ تولد در سنگ قبر 1322 در عکس بنیاد شهید 1325 خدا رحمتش کناد
يادشهيد درياقلي ناجي ايران گراميباد
درود به روان پاک شهیدان هشت سال دفاع مقدس
اگر در کشورهای دیگر چنین کسانی بودند چه اسطوره ها وفیلمهایی از آن می ساختند ولی در کشور ما خیلی این افراد را نمی شناسند(از جمله خود من)
ممنون از اگاهیتون
چه حماسي اي از اين بزرگتر؟جا دارد اهالي سينماي جنگ تاملي بر اين حماسه ماندگار داشته باشند.
دوستت دارم ای شهید........
بزرگ است نام او بر بام ميهنم /تا هست جاودان نام ميهنم/امروز اگر به جاست ايران سر فراز/مديون پاي اوست اين مام ميهنم /
به روح پاکش سلام و صلوات.
اونايي كه دنبال مردان بي ادعا هستن
حداقل بريد سر قبرش
به دوستان تابناکی پیشنهاد می کنم این نوشته را با این نظرات خوب و شایسته برای مسئولان کشور ارسال کنندتا شاید برای این شهید و قدردانی از ایشان فکری شود.
به اطلاع دوستمان برسانم فیلم "شب واقعه " درباره ی دریا قلی پارسال ساخته شد...
من سورانی را میشناسم قبل از انقلاب هر کس ماشینش خراب میشد سراغ او میرفت ولی هیچوقت فکر نمیکردم یک روز شهرم را او نجات دهد. روحش شاد و یادش گرامی باد.
اصفهانی! به خودت نگیر چی چی میگوی! دریاقلی از همون اول آبادانی بود کا!
سلام بر آبادان ، سلام بر دريا قلي ها ، سلام بر خطه خونگرم خوزستان ،سلام بر خليج تا ابد فارس ، سلام بر ايران .
روحش با امام حسین ع مشهورباد
سلام
فیلم شب واقعه در جشنواره امسال درباره ی همین شهید بزرگوار بود اگه بیاد تو سینما نری ببینی از دستت رفته وا..........
مظلوميت شهدا تمامي ندارد. چرا بايد اين همه سال حتي نامي از اين بزرگ مرد نشنيده باشيم؟؟؟
من پبشنهاد ميكنم يك مسابقه دو به همان مسافتي كه ايشون ركاب زدن و به نام ايشون در سالگرد شهادتش برگزار بشه.
جاي نام خيابان درياقلي در تهران خالي است.
بهتر است مسابقات دوچرخه سواري به نام اين شهيد عزيز و براي خاطر رشادت او سازمان تربيت بدني راه اندازي كند. مگر مارتون جز اين كرد كه نامش هزاران سال در تاريخ زنده مانده؟
مسابقات درياقلي حتما پرشركت كننده و با شكوه خواهد بود.
ياد عزيزان را اين گونه گرامي بداريم
حالا که شناخته شده چرا براش کاري نمي کنند ؟ملت نبايد چيزي از اونا بدونن؟ فقط جومونگ و ... افسانه هاي اجنبي ها رو بشناسن ؟
درود بر شهيد دريا قلي سوراني
به نظر من نبايد سنگ مزار شهيد سوراني عوض شود.چرا؟
تعويض سنگ ، ساخت مزار هاي گران قيمت و.... تاثير زيادي روي مخاطبان دوران دفاع مقدس ندارد.(جوانان نسل سومي)
شهيد دريا قلي سوراني قبل از شهادت ، قبل از رزمنده بودن ، قبل از بسيجي بودن ، قبل از اوراق فروش بودن قبل از ... يك مرد بود.
يك انسان كامل بود
يك فرد غيرتمند بود
يك مرد دلير بود
يك مرد وطن پرست بود
يك مرد ....مرد ..... مرد..... بود
خصوصيات فردي اين شهيد موجب شد تا خدا توفيق بسيجي بودن و شهادت را به ايشان بدهد.
سنگ مزارش رو با چهره زيباي او در آن عكس قديمي ببينيد. تاثير گزاري اين مقاله به خاطر اين دو عكس است .
بي مزد بود و منت هر خدمتي كه كردم...
بوي خدا رو مي شود از سنگ مزارش استشمام كرد.
گرانتين سنگ مزار چقدر است؟
يك ميليون ..... ده ميليون .....
آنقدر مزارهاي گران قيمت در شهركهاي نظامي تهران مانند حكيميه تهران -اتوبان بابايي - خيابان ايران (تهران) وجود دارد بدون زاير!
اجازه بدهيم جوانان ما با واقعيات جنگ آشنا شوند نه با ويتريني كه ما از جنگ مي سازيم .
در آشنايي جوانان ما با واقعيات دوران دفاع مقدس اصلا موفق نبوديم .اصلا.
مرد بودن خصوصيتي است كه كمتر در جوانان ما ديده ميشود.
درود به شرف دریا قلی ودریا قلی های دیگر گمنام
پيشنهاد:
يك نفر باني كار بشود و شماره حساب اعلام كند همه حاضريم پول بگذاريم و يك مزار در شان اين شهيد بزرگ مشور بازسازي شود.
من هم به نوبه خودم به روح مقدس این شهید بزرگوار درود میفرستم و پیشنهاد می کنم قبر مقدس ایشان به شهر خوبیها و مهربانیه و مظلوم آبادان منتقل گردد تا بلکه مردم آن دیار که از ایثار و فداکاری ایشان مطلع هستند بتوانند
قدر دان او حداقل بعد از او باشند و میدانم این امر کار غیر ممکنی نیست
چنين شهيداني جاي در قلب ما دارند و جاودانه هستند.اما آقا يا خانم تابناك يادي هم از خلبان جنگنده سرفراز ارتش كه دليرانه پل بهمن شير را منهدم كرد تا ارتش عراق از آمدن به آبادان باز بماند هم بكني.به حقايق بنگر
یاد همه شهدای آبادان به خیر خسرو میشانی -اکبر کواری-محمود کارده-حسین جوکار-احمد علی پور و ..........
خیلی قشنگ بود مثل داستانهای شاهنامه میمونه ،حماسی و پر از حس میهن دوستی
حب الوطن من الایمان
ترا بخدا سنگ قبر اين شهيد بزرگ را (هم شأن شهيدان) تعويض كنيديا لااقل بسپاريد دست خود مردم تا اين كار را بكنن.

ازآريوبرزن گرفته تا درياقلي و حسين فهميده.يك دنيا رشادت و از جان گذشتن بخاطر مام وطن تا نا سپاسي و قدر نشناسي ما چقدر فاصله است???لطفا جواب بدهيد!!!
یادش گرامی باد
ايا از خانواده او خبري داريد؟لطفا اعلام كنيد
شهيد درياقلي تك و تنها در فلكه ايستگاه 7 ذولفقاري گاراژ اوراقي رو سنگري كرد و مقاومت كرد تا شهيد شد.
با سلام دیروز هم نظر گذاشتم درج نکردید ظاهرا در بازگویی تاریخ جنگ هر چه مطابق نظر شماست اهمیت دارد ضمن تجلیل از این شهید سرافراز که با مردانگی خود موجب نجات آبادان گردید بد نیست ذکر خیری هم از رزمندگان گردان 153 تیپ دو قوچان لشگر پیروز خراسان و فرمانده دلیر آن امیر سرتیپ کهتری بفرمایید که یکی از عوامل اصلی عدم سقوط آبادان در آن روزها و شکست حصر آبادان در روزهای مهر سال بعد آن بودند.
احتمالا همه شما از داستان ماراتن خبر دارید
انشاله 1000 سال بعد مسابقاتی را به نام این عزیز برگزار خواهند کرد ...
روح ان عزیز قرن رحمت باشد

روزگاریست شیطان فریاد میزند : انسان پیدا کنید تا سجده کنم ؟؟؟
از بعضي ها اين قدر تعريف شده كه حفظيم ولي واقعيتهاي به اين مهمي وپرافتخاري رو كسي نمي دونه
چند شب پيش از تلويزيون يه فيلم مستند مانندي پخش شد درباره ي "غيور اصلي"كه اون هم با دلاوري روزاي اول جنگ اهوازو نجات داده بود
قهرمانهاي واقعي اينها هستند.
سلام و درود خداوند بر روح بزرگ و غیرت ایرانی این سرباز باوفای وطن عزیزمان ایران. روحش شاد.
با بلوایی که دوستان دانشگاهی هنگام دفن پیکر پاک شدای گمنام بپا میککند این غربتها عجیب نیست
بیایید مسابقه ای به نام او در دوچرخه سواری تعریف کنیم. میدانید خارجی ها دوی ماراتن را بنام کسی گذاشته اند که 40 کیلومتر دوید تا خبر شکست ایرانیان را به رومیها بدهد؟؟؟ آن وقت کشور خود ما هم در این مسابقه ماراتن شرکت می کند!!!!!!! (شبیه مثال خر برفت و خربرفت...)
اومعناي وطن پرستي را به همه ماياد داد
خيلي وقته نظر دادم چرا نمي زنيد؟
از امي احمد مدركيان و لشگر 28 كردستان و امير جوادي طراح شكست حصر ابادان چه خبر سايت تابناك كه فكر مي كمي فقط جنگ توسط سپاه اداره شده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل