بازدید 45317

احمدی‌نژاد: مجلس در راس امور نیست

این جمله مربوط به زمانی است که در ایران ، نظام پارلمانی حاکم بود و اکنون که پست نخست وزیری حذف شده ، قوه مجریه ، قوه اول کشور است... دولت روسيه بايد بداند كه ما هيچ اقدامي عليه منافع روسيه انجام نداده‌ايم... بعضي رسانه‌ها هم هستند كه مي‌گويند ما طرفدار دولت هستيم، ‌دلسوز دولت هستيم، البته من اعتقاد ندارم كه دلسوز دولت هستند... به 80-70 كشور جهان سفر كرده‌ام... امیدوارم دولت یازدهم در جهان بدرخشد.
کد خبر: ۱۲۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴ 18 September 2010
 عصرایران - محمود احمدی نژاد در گفت و گویی با ارگان رسمی دولت -ایران - به بیان دیدگاه های خوددر امور مختلف پرداخت که شاید مهم ترین و جنجالی ترین بخش از سخنان وی ، تفسیر جدید او از جمله معروف امام خمینی(ره) بود که مجلس را در رأس همه امور معرفی کرده اند.

احمدی نژاد در این باره گفته است که این جمله مربوط به زمانی است که در ایران ، نظام پارلمانی حاکم بود و اکنون که پست نخست وزیری حذف شده ، قوه مجریه ، قوه اول کشور است.

اصلاح سازمان ملل متحد

وي در اين گفت‌و‌گوي صريح كه 2ساعت به طول انجاميد، افزود: اكنون بايد ساختار سازمان ملل با همكاري كشورها تغيير كند و اين اصلاح بايد به يك مؤلفه واحد تبديل شود. دكتر احمدي‌نژاد درباره دلايل حضور هر ساله در مجمع عمومي سازمان ملل اظهار داشت: سازمان ملل يك ظرفيت است و حتماً بايد از آن استفاده كنيم و كساني كه مي‌گويند شما كه سازمان ملل را قبول نداريد، چگونه هر سال در آن حاضر مي‌شويد، نه به اصول مديريت توجه دارند نه به اصل ديپلماسي! اگر ما حضور پيدا نكنيم، چه اتفاقي مي‌افتد؟ آيا مي‌تواند اثرگذار باشد؟ پاسخ منفي است.

از طرف ديگر اين مسئله زماني است كه ما حضور پيدا كنيم و در آنجا حل شويم؛ يك موجي را 4 تا كشور درست كنند، ما نيز همان‌ها را تكرار كنيم، كما اين كه در سال‌هاي گذشته برخي اين كار را مي‌كردند. الآن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تحت فشار امريكا و متحدانش برخي تصميمات را اتخاذ مي‌كند. پس ما بايد بيرون بياييم؟ اين حرف غلطي است.

ما حقوقي داريم كه با اتكا به آن، در مقابل آنها مي‌ايستيم. با بيرون آمدن و نرفتن، مشكل حل نمي‌شود. ما فكر مي‌كنيم مديريت‌هاي جهاني همچون سازمان ملل و آژانس بايد در اختيار دولت‌هاي مستقل باشد و بايد براي رسيدن به اين هدف تلاش كرد.

تحول در  وزارت خارجه

رئيس‌جمهور همچنين در پاسخ به سؤالي درباره ارزيابي‌اش از وضعيت وزارت خارجه به عنوان دستگاه ديپلماسي گفت: سياست خارجي در وزارت خارجه تنظيم نمي‌شود، گرچه وزارت خارجه پيشنهاد مي‌دهد و مسائل را پيگيري مي‌كند، اما در واقع وزارتخانه مجري سياست‌هاي خارجي است، يعني بخش مهمي از بار اجراي تصميمات سياست خارجي در حيطه وزارت امور خارجه است. البته مركز هماهنگي فعاليت‌هاي خارج از كشور هم هست. اگرچه متأسفانه نهادهايي داريم كه بدون هماهنگي عمل مي‌كنند.

دكتر احمدي‌نژاد در اين‌باره افزود: موضوع مهم اين است كه تغيير نگاهي كه در سياست‌ خارجي رخ داده، بايد در وزارت خارجه نهادينه شود. بالاخره چندين سال اين وزارتخانه بر مسير همراهي با معادلات جهاني حركت كرده، حالا بناست تحول رخ دهد، البته تحولاتي نيز شروع شده كه من اميدوارم اين تحولات به سرعت جلو برود.

رئيس‌جمهور درباره جزئيات اين تحول گفت: ساختار وزارت خارجه، تشكيلات سفارتخانه‌ها و درجه‌بندي آنها بايد عوض شود. همچنين ارزيابي‌ها و ادبيات ديپلماتيك بايد تغيير كند كه اين كار آغاز شده و من اميدوارم با سرعت ادامه پيدا كند و تكميل شود.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سؤال كه آيا دستگاه ديپلماسي انتظارات شما را برآورده كرده است، گفت: بالاخره در سياست خارجي همه با هم كمك مي‌كنيم و كار را جلو مي‌بريم.

تحریم ها بی تاثیرند

دكتر احمدي‌نژاد درباره تحريم‌هاي اخير نيز گفت: بيش از نيمي از كل كشورها مي‌گويند ما به مراودات اقتصادي با ايران ادامه مي‌دهيم. ما بايد اقتصادمان را از نگرش به سمت اروپا به سمت داخل برگردانيم و ثانياً با ديگر كشورها به مراوده بپردازيم. البته اين كار زحمت دارد اما بايد انجام بشود.

رئيس‌جمهور درباره نقش امريكا در تحريم‌ها گفت: امريكا 30 سال است كه با ما مراوده ندارد. در حقيقت امريكا ديگران را تحريم كرده است. به آنها ديكته كرده‌اند كه شما حق نداريد به ايران كالا بفروشيد، يعني حق نداريد سود ببريد. اروپا حدود 23 ميليارد دلار با ما مبادله دارد كه حدود 6/3 ميليارد دلار آن صادرات ايران به آنهاست و حدود 19 ميليارد دلار نيز صادرات آنها به ماست. اعلام كرده‌اند كه بخشي از كالاها را به ايران نمي‌دهند اين سبب مي‌شود كه اولاً توليد داخلي ما به سرعت رشد كند، ثانياً اين مسئله باعث مي‌شود كه فرصت براي ديگران پيدا شود.

دكتر احمدي‌نژاد افزود: مي‌خواهند با جنگ رواني، خلأ تأثيرناگذاري اين كاغذ پاره‌ها را پر كنند چرا كه اثري كه اين قطعنامه‌ها بتواند در زندگي مردم داشته باشد، ندارد. اقتصاد ما حدود 900 هزار ميليارد تومان در سال چرخش دارد. بنابراين 19 ميليارد در مقايسه با آن به حساب نمي‌آيد.

هدفمندی یارانه ها

رئيس‌جمهور درباره طرح هدفمندي يارانه‌ها هم گفت: اين طرح با قدرت اجرا مي‌شود، البته عده‌اي هستند كه خيال مي‌كنند اين موضوع فرصتي براي تبليغ عليه دولت و ملت و آسيب زدن به كشور به آنها مي‌دهد اما بدانند كه اشتباه مي‌كنند و اين يك طرح كاملاً مردمي است و با كمك مردم اجرا خواهد شد.

بیانیه تهران درباره مبادله سوخت هسته ای

دكتر احمدي‌نژاد در ادامه اين گفت‌وگو بااشاره به بيانيه تهران اظهار داشت: بيانيه تهران فقط درباره موضوع هسته‌اي نبود. در واقع يك شكاف در مناسبات سياسي حاكم بر جهان بود. اين بيانيه ابتكار عملي بود كه خارج از اراده امريكا و دوستانش اتفاق افتاد. يكي از دلايل صدور قطعنامه عليه ايران هم اين بود كه بگويند هيچ كس برخلاف اراده آنها حق ندارد ابتكار عمل داشته باشد. بيانيه تهران كار خود را مي‌كند ولو اينكه منجر به يك توافق براي تأمين سوخت رآكتور تهران نشود.

تدوین برنامه پنجم

رئيس جمهور در ادامه در‌خصوص تدوين برنامه پنجم و روند تصويب آن در مجلس گفت: من در ابتدا از نمايندگان محترم تشكر مي‌كنم، ما با نمايندگان يك مجموعه هستيم و جدا نيستيم، منتهي تقسيم كار شده است. تدوين برنامه و شاكله آن با دولت است و نمايندگان بايد آن‌را ببينند، اگر جايي سؤال وجود دارد، بايد جواب بدهيم و اگر قسمتي ناقص است بايد تكميل كنيم و به مجلس ارسال كنيم. ما انتظار نداريم كه مجلس خودش از اول برنامه را بنويسد و در واقع لايحه را كنار بگذارد.

رشد اقتصادی ایران

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سؤال كه آيا اقتصاد ايران توان رسيدن به رشد 8 درصدي را دارد يا خير؟ گفت: اقتصاد ايران اين ظرفيت را دارد. شرط آن هم اين است كه روان‌سازي شود، موانع اتلاف منابع گرفته شود و از طرف ديگر به ضرورت تمركز در تصميم‌گيري احتياج دارد.

اگر هر بخشي از چند جا مديريت شود، راندمان كار پائين‌مي‌آيد، ابزارها اگر در دست دولت باشد مي‌توانيم به آن 8درصد دست پيدا كنيم منتهي توجه داشته باشيد همين سال‌هاي گذشته هم در بعضي از بخش‌ها ما بيش از 8‌درصد رشد داشتيم، در بخش ساختمان كه مسكن هم بخشي از آن است ما بيش از 8 ‌درصد رشد داشتيم، در بخش صنعت رشد بسيار بالايي را تجربه كرديم.

روابط ایران و روسیه

دكتر احمدي‌نژاد در ادامه مصاحبه خود به روابط ايران و روسيه اشاره كرد و گفت: ما و روسيه دو كشور همسايه هستيم و دو كشور همسايه هم بطور قهري بايد با هم دوست باشند. ما دو تا قدرت بزرگ دنيا با توان اثرگذاري در مناسبات جهاني هستيم كه مي‌توانيم با يكديگر همكاري كنيم و اگر اين همكاري صورت پذيرد قدرتمان با يكديگر هم‌افزا خواهد بود.

دولت روسيه بايد بداند كه ما هيچ اقدامي عليه منافع روسيه انجام نداده‌ايم، هيچ وقت تلاش نكرديم به قول سياسيون بي اخلاق با كارت روسيه، بازي كنيم. در مناسبات جهاني هم اين انتظار وجود دارد كه آنها نيز چنين كاري را نكنند. اما متأسفانه برخي اتفاقات رخ داد كه ديگر براي ما قابل تحمل نبود.

اين انتظار نبود كه مواضعي بگيرند كه ابزار دست تبليغات عليه ملت ما باشد و در كنار امريكايي‌ها بايستند. بايد به اين نكته اشاره كنم كه با روسيه در حال صحبت هستيم كه براي توليد 4 هزار مگاوات نيروگاه ديگر به تفاهم برسيم. اميدواريم كه در مسير درست حركت و از پتانسيل‌هاي مثبت يكديگر استفاده كنيم.

فضاسازی علیه دولت بی سابقه و بی نظیر است

رئيس جمهور همچنين در خصوص مسائل داخلي و نحوه مواجهه دولت با برخي جريان‌هاي مخالف دولت گفت: هدف خدمتگزاري به مردم و پيشبرد امور كشور است. البته ايستادگي در برابر طراحي‌هاي دشمن جزو محورهاي اساسي سياست خارجي دولت است. همانطور كه گفتم، در داخل هم اساس كار ما خدمت به مردم است، البته آن كساني كه از داخل در ارتباط با دشمن بخواهند فتنه‌انگيزي كنند،دستگاه‌هاي رسمي شناسايي مي‌كنند و برخورد مي‌كنند، يك بخشي هم هست كه ما خيلي وارد آن نمي‌شويم و آن فضا‌سازي‌هايي است‌كه مي‌كنند. واقعيت اين است كه فضاسازي‌هايي كه عليه دولت نهم و دهم مي‌كنند، بي‌سابقه و بي‌نظير است.

 يكي از محورهاي آنان اين است كه عليه دولت دست به بهانه تراشي بزنند، در صورتي كه اساس اين‌است كه عدالت اجرا شود، آنهايي كه منابع ملت را بردند پس بدهند و آنهايي كه عليه ملت قيام كردند و خواستند با كمك دشمن براندازي كنند بايد جواب بدهند. آنهايي كه خودشان را مالك كشور مي‌دانستند، بايد پاسخگو باشند، آنهايي كه از ساختار معيوب اقتصادي سوءاستفاده‌هاي بسيار كلاني كردند، بايد جواب بدهند، دولت همه هم‌وغمش اين است كه حقوق ملت را برگرداند. برخي‌ها هم مي‌خواهند جابه‌جايي در موضوع ايجاد كنند، در گوشه‌‌وكنار دولت بگردند و يك مسئله‌اي پيدا كنند و به نحوي القا‌كنند كه مسئله كشور الآن اين است. اما اين اقدامات اثر ندارد. توده‌هاي مردم امروز آگاه هستند.

رئيس جمهور در ادامه با اشاره به بحث استقلال قوا از يكديگر خاطرنشان كرد: بعضي‌ها استقلال قوا را فقط براي قوه مقننه و قوه قضائيه مي‌خواهند. اتفاقاً قوه مجريه، قوه اول كشور است، بعضي‌ها يك جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زماني كه نظام ما پارلماني بوده برجسته مي‌كنند، آن‌زمان رئيس‌جمهور مسئول اداره كشور نبوده بلكه نخست‌وزير مسئول اداره كشور بوده كه از طريق مجلس انتخاب مي‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترين بود. اكنون در قانون اساسي قوه مجريه بار اصلي اداره كشور را بر دوش دارد و قواي ديگر بايد كمكش كنند.

ضمن اين‌كه در قوه مجريه، جايگاهي است به‌نام رياست جمهوري. رئيس جمهوري علاوه بر اين‌كه رئيس جمهور هست، رئيس دولت هم هست. رئيس جمهور بعد از رهبري بالاترين مقام كشور است، رئيس جمهور مجري قانون اساسي هم هست، اين ديگر به استقلال قوا ربطي ندارد. مردم رأي مستقيم مي‌دهند، رئيس‌جمهور كه انتخاب مي‌شود، رئيس دولت است، رئيس قوه مجريه است، اين يك قوه مستقل است. علاوه بر اين‌ها رئيس‌جمهور مجري قانون اساسي هم است، مسئول امور اداري، برنامه، بودجه و استخدامي كشور شخص رئيس جمهور است. يعني ساير قوا هم اگر بخواهند كار برنامه، بودجه، استخدامي و اداري داشته باشند مسئولش رئيس‌جمهور است. معناي اين موضوع، دخالت در قوا و نقض استقلال قوا نيست.

دكتر احمدي‌نژاد در‌خصوص برخي افراد و گروه‌ها كه خود را منصوب به ايشان مي‌دانند و عليه دولت هم فعاليت‌هايي دارند، گفت: كساني هستند كه مي‌گويند ما اين دولت را سركار آورديم، ستاد زديم، تبليغات كرديم. ما تشكر مي‌كنيم از آنها اما نكاتي درباره اين گروه‌ها مي‌گويم، اولاً من در انتخابات گفته‌ام كه ستاد ندارم، اگر كسي هم كار كرد بعداً توقع نداشته باشد كه در اداره امور كشور دخالت كند، اين نكته مهمي است، من قبلاً اين را اعلام كرده‌ام كه وظيفه‌ام اين است كه كانديدا شوم. دوستان براي انجام وظيفه سخنراني كرده‌اند. من تشكر مي‌كنم از اين‌كه انجام وظيفه كرده‌‌اند، اما حالا نبايد توقع داشته باشند كه دولت مجري نظرات آنها باشد. اما حالا دولت بايد بتواند كار خودش را بكند، بالاخره دولت تصميم‌ مي‌گيرد، يك عده خوششان مي‌آيد، يك عده خوششان نمي‌آيد. البته اين به اين معني نيست كه همه تصميمات دولت درست است، ما هم اشتباه داريم، اما بررسي و اصلاح مي‌كنيم ولي دولت نمي‌تواند اختيار خود را به كس ديگري بدهد. برخي رسانه‌ها هم هستند كه اين گونه مسائل را مطرح مي‌كنند.

رسانه مستقل کم است

رئيس جمهور با اشاره به نقش رسانه‌ها و رابطه آنها با دولت افزود: متأسفانه دركشور ما رسانه مستقل كم است. اين رسانه‌ها متعلق به يك گروه هستند اما نمي‌خواهند بگويند كه گروه هستند. البته برخي از رسانه‌ها كه از روز اول مخالف دولت بودند، همه چيز را سياه مي‌بينند، آنها زماني سفيد مي‌بينند كه مسائل دست خودشان باشد، و جالب آنجاست كه آنها به كارهاي دولت اصلاً نمي‌پردازند، هميشه در حاشيه‌اند. بعضي رسانه‌ها هم هستند كه مي‌گويند ما طرفدار دولت هستيم، ‌دلسوز دولت هستيم، البته من اعتقاد ندارم كه دلسوز دولت هستند. دلسوز نيستند مگر معني دلسوز چيست؟ به شما بگويم كه برخي اتفاقات در رسانه‌هاي ما مي‌افتد كه من از اساس به آنها اعتقاد ندارم، آنهايي كه راجع به خود من است، من شخصاً گذشت مي‌كنم.

دكتر احمدي‌نژاد با انتقاد شديد از برخي رسانه‌ها افزود: بعضي از روزنامه‌ها خودشان را معيار حق و باطل مي‌دانند. خيلي جالب است كه مي‌گويند اگر ما گفتيم كه مثلاً اين بد است همه بايد بگويند اين بد است. سعي كنند منصف باشند. در رسانه‌هاي ما اخلاق بايد حرف اول را بزند.

عده ای فکر می کنند چند نفر ولایتمدارند و بقیه فاسد هستند

متأسفانه بعضي همين طوري افراد را متهم مي‌كنند. من اين مسائل را قبول ندارم. فكر مي‌كنند كه در بين اين 75 ميليون نفر فقط چندنفر هستند كه ولايتمدار هستند و بقيه فاسد هستند، من اين اسلام را قبول ندارم، اسلامي كه به‌خودش اجازه مي‌دهد كه هر كسي را لجن‌مال كند، فكر كند كه تعداد كمي مسلمان هستند بقيه 75 ميليون نفر بي دين هستند، من اين اسلام را قبول ندارم، اصلاً آن را اسلام نمي‌دانم، نظام اسلامي نظام حداكثري است، هم در آرمان‌ها حداكثري هستيم هم در مردم، 40 ميليون نفر در انتخابات شركت كردند، همه خوشحال هستند، اما من يك دغدغه دارم كه چرا چهار ميليون نفر شركت نكردند، جامعه اسلامي «كلكم‌راع» و «كلكم مسئول» همه بايد بيايند، چرا چهار ميليون نيامدند؟ بايد دغدغه داشته باشيم، چهار ميليون انسان محترمند. ما فكر مي‌كنيم همه 75 ميليون طرفدار نظام، رهبري و ولايت فقيه‌اند، خدا، اسلام، عدالت و عزت كشور را مي‌خواهند اما يك عده مي‌خواهند بگويند ولايت در انحصار ماست. در صورتي كه ما معتقديم 75 ميليون نفر ملت طرفدار ولايت هستند. طرفدار اسلام، دين و پاكي هستند.

حداکثر تعامل با قوا را داریم

دكتر احمدي‌نژاد در خصوص «اتحاد قوا» نيز اظهار داشت: ما واقعاً حداكثر تعامل با قوا را داريم. هر چقدر عليه ما انتقاد شود ما سكوت مي‌‌كنيم. ما فكر مي‌كنيم، سه قوه يكي هستند، تفكيك قوايي كه از غرب آمده در نظام اسلامي اصالت ندارد. حقيقت يك تقسيم‌كار است و خود كار يك موضوع بيشتر نيست، و آن ساختن ايران و خدمت به مردم و اجراي عدالت است. اين كار تقسيم شده و هر كس گوشه‌اي از كار را مي‌گيرد. همه اجزاي يك مجموعه هستند ولي بنا بر يك منطقي بايد تقسيم كار شود.

فضای جمهوری اسلامی یک نعمت الهی است

وي در پايان اين مصاحبه با اشاره به اين نكته كه همگي بايد قدر نظام اسلامي را بدانيم، خاطرنشان كرد: واقعاً فضاي جمهوري اسلامي يك نعمت الهي است، من به 80-70 كشور جهان سفر كرده‌ام، در بين مردم، دانشگاهيان و سياستمداران آنها حضور يافته‌ام، هر روز هم دارم مي‌خوانم، مردم ما هم دنيا را ديده‌اند، اهل دنيا‌گردي هستند، ايراني‌ها به اين مسئله خيلي علاقه‌‌دارند و خوب هم هست، چون روح ملت ايران بزرگ است و نگاهش جهاني است، مشكلاتي داريم اما بالاخره مسيرمان مسير درستي است، با سرعت در مسير خوب جلو مي‌رويم، بايد همه كمك كنيم، همدلي، برادري و هم افزايي باشد، همچنين اميد و نشاط در جامعه باشد، كه تا حد بسيار بالايي الحمدلله هست، من اعتقادم اين است كه اين مسيري كه امروز در برابر ملت ايران باز شده، ادامه دارد، به لطف خدا هيچ عاملي ديگر نمي‌تواند تغيير در اين راستا ايجاد كند و همه اين دشمني‌‌ها عليه ملت ايران به سنگ مي‌خورد.

همانطور كه گفتم آينده از آن ملت ايران ‌است و مسير هم مسير خوبي است، اين مشكلاتي را هم كه داريم ان‌شاءالله به فضل‌الهي در اين سه سال دولت دهم، تا حد زيادي حل مي‌شود.

وي ابراز اميدواري كرد دولت يازدهم ديگر در افق جهان بدرخشد، يعني يك جايي باشد كه اين انرژي ملت ايران در مناسبات جهاني رها شود. ديگر مشكل مسكن، ازدواج و اين مشكلات جلو پاي جوانان نباشد. همه با معيارهاي جهاني وارد بشوند، رشد كنند و به جاي مطلوب برسند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی