بازدید 13502

وام اجاره مسكن مي‌آيد

کد خبر: ۱۱۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴ 06 September 2010
نمايندگان ويژه دولت در تصميم‌گيري‌هاي بخش مسكن، بعد از چند ماه بررسي روي طرح «پرداخت وام اجاره مسكن»، سرانجام راي موافق دادند و مصوب كردند اين تسهيلات از نيمه دوم امسال با كاهش تب‌اجاره‌بها در تهران، در كل كشور پرداخت شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، وام اجاره مسكن كه عنوان آن «تسهيلات وديعه» است فقط به افرادي كه ساكن بافت‌هاي فرسوده هستند و تمايل دارند خانه قديمي خود را نوسازي كنند، تعلق مي‌گيرد تا در زمان ساخت‌وساز، بتوانند بخشي از هزينه اجاره يك واحد مسكوني را تامين كنند. طي ماه‌هاي اخير مقاومت‌هايي در مسير پرداخت وام اجاره مسكن وجود داشت با اين توجيه كه ورود چنين تسهيلاتي به بازار اجاره مسكن مي‌تواند منجر به تكرار داستان «وام خريد مسكن و افزايش قيمت در سال 86» شود، اما در مجوزي كه هم‌اكنون براي وام وديعه صادر شده، تاكيد شده است اين وام بايد به صورت محدود داده شود. وام اجاره مسكن مخصوص ساكنان بافت‌هاي فرسوده، بين 4 تا 12 ميليون تومان است كه سقف آن براي كلان‌شهر تهران در مرز 10 ميليون تومان خواهد بود.

مسئولان حوزه نوسازي بافت‌هاي فرسوده در وزارت مسكن در نظر دارند نرخ سود تسهيلات وديعه را در حد نرخ كارمزد تعيين كنند كه اين موضوع با توجه به اينكه بايد مابه‌التفاوت نرخ كارمزد تا سقف 12 درصد از محلي تامين و به بانك مسكن پرداخت شود، بايد از محلي مشخص تامين اعتبار شود.
نمايندگان ويژه دولت در شوراي عالي مسكن براي جلوگيري از تاثير تورمي اجراي طرح پرداخت تسهيلات وديعه در بازار اجاره، تدابير لازم را اتخاذ كرده‌اند.

اين طرح قرار است از ابتداي نيمه دوم امسال اجرايي شود تا تب تقاضا در بازار اجاره و همچنين روند رشد اجاره‌بها تا آن زمان فروكش كند. همچنين تعداد تسهيلاتي كه قرار است پرداخت شود نيز محدود و در حد 3 هزار فقره است كه البته فقط بخشي از آن سهم شهر تهران است. مسوولان بافت‌هاي فرسوده اين شيوه ارائه تسهيلات وديعه را مناسب و بي‌تاثير روي نرخ‌هاي اجاره توصيف مي‌كنند. هم‌اكنون در شهر تهران عمده نابساماني‌ها در بازار اجاره به مناطق شمالي شهر مربوط مي‌شود، اما در بافت‌هاي فرسوده كه مالكان براي اجاره‌نشيني قطعا همين مناطق را انتخاب خواهند كرد، وضعيت اجاره‌بها تقريبا قابل قبول است.

هرچند برخي كارشناسان معتقدند پرداخت هر نوع تسهيلات خريد يا اجاره مسكن مي‌تواند منجر به تحريك طرف تقاضا براي پرداخت بيشتر هزينه تامين مسكن و در نهايت افزايش نقدينگي و رشد تورم شود، اما به نظر مي‌رسد كنترل نحوه پرداخت به‌صورت سهميه 3 هزار فقره‌اي در سال، تاحدي از اين وضعيت جلوگيري خواهد كرد.

براي وام‌اجاره كجا مراجعه كنيم؟

به گزارش دنياي‌اقتصاد، تسهيلات وديعه مسكن قرار است از محل خط اعتباري مسكن‌مهر تامين و پرداخت شود كه براي اين منظور فعلا حدود 50 ميليارد تومان از خط 3500 ميليارد توماني مسكن‌مهر به اين بخش اختصاص داده شده است.

بانك عامل پرداخت‌كننده تسهيلات وديعه، بانك مسكن تعيين شده است. طرح پرداخت تسهيلات وديعه مسكن به شركت عمران و بهسازي شهري مربوط مي‌شود. اين شركت اميدوار است با ارائه اين تسهيلات، تمايل مالكان خانه‌هاي قديمي و ريزدانه به تخريب و نوسازي برانگيخته شود و از اين طريق مشكلات انبوه‌سازان براي ورود به بافت مرتفع شود.

بر اين اساس، افرادي كه واحد مسكوني آنها در بافت فرسوده قرار دارد، اگر قصد ساخت‌وساز داشته باشند، مي‌توانند با در دست داشتن قرارداد اجاره و پروانه ساختمان از شهرداري، پس از ابلاغ مصوبه تسهيلات وديعه، براي دريافت وام به بانك مسكن مراجعه كنند.

احمد صادقي، معاون وزير مسكن و مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري درباره ضمانتي كه بايد در ازاي دريافت تسهيلات وديعه نزد بانك گذاشته شود، اعلام كرده است: در نظر داريم با نظام بانكي هماهنگ كنيم تا زمين ملك به عنوان ضمانت نزد بانك به رهن گذاشته شود تا افراد مشكلي از بابت تامين ضامن نداشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آفایان به کی باید گفت : وام را برای خرج کردن نمی دهند ! وام را برای سرمایه گزاری باید داد . از فردا صاحب خانه ها بهای احاره را به همین بهانه بالا می برند میگی نه نگاه کن .
یه فکری هم به حال اجاره نشینهای بدبخت بکنید که به علت نداشتن پول پیش زیاد مجبورند کرایه زیاد بدهند و به همین دلیل بیشتر درآمدشون را دو دستی تقدیم صاحب خونه ها میکنند. شما ها که قرار بود وضع مسکن رو بهتر کنید. پس چی شد.اجاره نشین بدبخت همونطور بایستی بدبخت بمونه. مگه نه؟
.
.
این کار باعث سوء استفاده دلالان و صاحبا خانه های بی انصاف و خدا نترس میشود.
بهتر است تولیدات انبوه مسکن مدنظر قرار گیرد و این وام ها به امکان خرید خانه های فوق الذکر اختصاص داده شود
.
.
.
فکر نمیکنید قیمت اجاره ها زیاد بشه؟!
به شرطی که ضمانتی برای کاهش مقدار لازم از روی اجاره بها توسط موجرها وجود داشته باشد ، که نیست و این هم مثل منابع دیگر به هدر خواهد رفت.
دفعه قبل هم گفتند و ندادند و فقط وديعه ها بالا رفت خدا به داد مستاجران برسد براي سال بعد
اخيرا بخشنامه اي در شهرداري اجراء ميگردد كه تمايل ساكنين در بافتهاي فرسوده را به نوسازي املاك خويش به شدت كاهش داده و آن اجباري شدن نصب آسانسورجهت طبقات سوم به بالاست وبا عنايت به اينكه عرصه اكثر املاك واقع شده در اينگونه بافت ها درحد 80 الي 90 متر ميباشد كه ميبايستي 20متر به راه پله و آسانسور اختصاص يابد.بهتر است در اين خصوص نيز تجديد نظر شود
چقدر احمقانه
شما که دارید این وام را برای تعمیر خانه ها میدید چرا اسم درستی انتخاب نکردید که باعث افزایش اجاره ها نشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل