بازدید 59098

تصاویر جالب از زندگی عشایر قشقایی

شیراز ـ خبرگزاری مهر: عشایر منطقه «سده اقلید» زندگی خود را با خودکفایی مبتنی بر دامداری و کشاورزی و نیز ساده زیستی در استان فارس سپری می کنند.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷ 06 September 2010














































تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۲
انتشار یافته: ۰
خوش به حالشون که هنوز هم با طبیعت عجین اند
.
.
.
چرا اين ايل ماهواره نداشت؟
.
.
.
كجاش جالبه؟!!
زندگي بدوي و به دور از امكانات!
اگه كه واقعا نظر شما اينكه كه جالبه، خدا ان شاء الله قسمتتون بكنه كه از جالب اون لذت ببريد!
خودکفایی! عجب بلاهتی
به به ؟؟!! دور از مدنیت چقدر جالبه
فوق العاده بود.
جالب بود
نمی دونید زندگی کردن با اقوام قشقایی چقدر زیبا و لذت بخشه
خدا قوت
زندگی زیباست ای زیباپسند زنده اندیشان به زیبایی رسند .
بسیار زیبا درعین حا سخت
خدا قوت هموطن
كجاش جالبه
اينكه مثل دويست ، پانصد يا هزار سال پيش زندگي مي كنند ؟
اين كه از ابتدايي ترين امكانات زندگي امروزي محروم هستند؟
چون فقط با زندگي ما متفاوتند و با ديدن اين عكسها تنها كمي نوستالژي كاذب ايراني يا ملي بهمون دست ميده
چرا فكري به حالاين بنده خدا ها نميشه ؟
عکس اول حرف نداشت.
خوشا به حالشون !!!!
اشكم در اومد ياد بچه گي هام بخير نزديكهاي غروب و دم صبح هنوز خورشيد طلوع نكرده اجاق را روشن مي كرديم و كتري سياه شده را روي اجاق مي گذاشتيم آخه چه صفايي داشت كنار هم بودن واقعا" زيبابود يادش بخير روزي فرا مي رسه ما دوباره به بيابون برويم وچادر بزنيم گوسفند بدوشيم و مشك بزنيم و بچه هامون بدون اينكه با مد سروكار داشته باشند بي ريا وساده آن روز در روستاهاي ايران فرا خواهد رسيد؟
توی این عکسها فقط زنها مشغول کار بودند پیر و جوان. نفهمیدیم مردان چه میکنند؟
يادش به خير عجب زندگي داشتيم
من در خردسالي در همين شرايط بزرگ شده ام و شايد بدتر و محرومتر.تصاوير برام ملموسند و عين همين ديروز بود .40سال قبل .اما باز هم عليرغم تفاوت زياد با اون سالها ،با اين نوع زندگيها و منشهاي پاك ،سازگارم و دوستشان دارم.خيلي از انسانهاي بزرگ اين سرزمين ميشناسم كه كودكي و خردسالي خود را عين همين اطفال محروم طي نموده اند واما اكنون وضعيت ديگري دارند.چه خوب است هواي ايل و آب و هواي پاك و سالم در طبيعت.چه خوب است استضعافي كه با استعداد و غرور انساني توام باشه و چه خوب است حفظ هويت و اصالت خود در هر شرايطي.من قدر اينگونه مادران با احساس را خوب ميدانم.من با همه رمز و رموز چنين بافتنيهايي و ابزارهاي آن آشنا هستم و زماني يار و ياور مادرم بودم تا بتواند در هرسال چند خورجين/گاله/آبكش وغيره ببافد.من احساسات پاك اين نوع مادران در تربيت و پرورش عاطفي فرزندان ديده و عينا لمس كرده ام.مهم نيست كه بي سواد باشند ،مهمتر اين است كه داراي احساس پاك و نجابتند.كودكاني كه دست نوازش چنين مادران نجيبي لمس ميكنند،پاك و مطهر ميشوند و به ندرت دچار انحراف ميشوند.
دوستتان دارم .
ش-ف
اشكم در اومد ياد بچه گي هام بخير.............مسخره تر از نظر بالا ندیدم.مد پرستی هر چی باشه بهتر از زندگی بدوی هست.
دیدن چنین عکسهایی مرا به یاد روزگارپرملامت و زجر آور نیاکانم می اندازد.در تعجبم کسانی که زندگی عشایری را تجربه کرده اند چرا از آن تعریف می کنند و مجددا آروزی داشتن چنین زندگی را می کنند.
چشمه هاشان جوشان، گاوهاشان شیرافشان باد
دوستي كه اشكش در اومده بود، چرا لطف نمي كنه و نميره به همون ايل خودش؟ اگه اينقدر دلتنگ اون زندگي بدون مد و كنار اجاقه چرا نميره؟ چرا نميره؟ چرا نميره؟
استرس شهرنشيني نداشتن عين خوشبختي است.
اي كاش به جاي تصاوير مبتني بر بدويت از تصاوير مبتني بر انسانيت آنها استفاده مي كرديد و دركنا آن تصاوير مربوط به مرگ انسانيت درشهرهاي بزرگ را نيز قرارمي داديد تا عبرتي باشد براي اهل فكر
اون سبیلو فقط جالب بود عجب سبیلی داشت اگر سر راه من سبز بشه دق میکنم/درود بر عشایر با صفای ایران که خدا بخاطر صفای درون , بی ادعایی و شکرگزاریشان به ماها هم عنایت می فرماید.
زندگي گاهي گريه است گاهي خنده/ گريه ما كجا خنده اينان كجا
عزيز من ذهن و فكر تو بدوي است و بد بختي هر كدام از اين سياه چادر ها چندين دكتر و مهندس تهويل ايران و دنيا دادند....و تو به فكر بد بختي خودت باش
جالبه از این لحاظ که هر فرهنگی غیر از فرهنگ حاکم جالبه. جالبه همانطوری که یک اثر تاریخی جالبه. جالبه مثل یک کوزه و سفالی که از زیر خاک در اومده. فکر کنید. اگر بتونیم اینها را به توریستهامون بشناسانیم چقدر درآمد نصیب مرکز نشینها می شه.
سبحان الله
زندگی درطبیعت به طبیعی بودنش خوش قابل تحسین است اگر با زندگی امروزی مقایسه شود خیلی هم درد اور وسخته از کمترین امکانات رفاهی بی بهره ولی از بهترین ومحکمترین عقاید ویایبندی به اصول وقوانین می باشند .یک شب در دل طبیعت بدور از هرگونه الودگی صوتی وماشینی یکسال خستگی از تن ادم بیرون میره . زیباتر از اینها هم هست که اینها یک صدم ان هم نمیشه ولی خوبه
بعضیها فکر کردند خوشبختی فقط تو خونه و ماشین و لوازم زندگی خلاصه می شه . چه بسا کسانیکه همه این چیزها را دارند ولی خوشبخت نیستند . همش جنگ و دعوا در زندگیشان جاریست . خوشبختی به آن می گویند که انسان دلش خوش باشد و با دیگران با صفا و صمیمیت زندگی کنه حالا می خواد تو بالای شهر تهران باشه یا تو کویر ایران . شما ملیاردها تومان پول داشته باش بهترین ماشین و خانه هم داشته باش . وقتی در دل مردم جایی نداشته باشی بدبخترین مردم هستی . وقتی دست کسی را نگیری سیاه بخت ترین ادمها در آخرت هم خواهی بود .
دست شما درد نکنه واقعا زیبا و جالبند . در ضمن به کسانی که از زیبایی این تصاویر چیزی ندیدند بگم که سادگی و صمیمیت و تلاش و کوششی که برای گذران زندگی خود می کنند همان زیبایی و جذابیت است که ما شهری ها آنرا کمتر داریم زندگی انها کمتر به دروغ و فریب و... عجین شده اما ما شهری ها ... بازم تشکر . در ضمن چاپم نکردی ، نکردی... چون من احساسم رو گفتم .
'
گرچه این نوع زندگیهابنظر سخت می اید اما صفاویکدلیشون به همه ان زندگیهای به اصطلاح متمدن می ارزد مردشور گول وماشین وبالا شهر نشینی بون فهم درک را ببرد
آره راست مي گيد البته مرگ خوبه ولي براي همسايه اگر جالبه خودتان هم تشريف ببريد با همين شيوه زندگي كنيد كجاي اين زندگي جالبه شما فكر مي كنيد اين بنده هاي خدا دوست ندارند شب ناموسشون را و بچهاشون رو يك جاي امن زير يك سقف جا بدند اينها از نداريه خجالت بكشيد نه از خوشي حتما كلي هم حظ كرديد وقتي عكس گرفتيد.
عزيزم اون كسي كه مسخره كرده نظر منو رو بهت بگم اين آخرين بارت باشه كه به نظر مخاطب بي احترامي مي كني من دوران كودكي ام را درچنين جايي گذرانده ام و خيلي هم افتخار ميكنم الان من چهل ساله شدم و باور مي كني بااينكه خدا به من توفيق داده تا دستم به دهانم برسد هرگز دنبال مد نرفتم و خدارا شاكرم تاآنجا درتوانم بوده ثروتم را در كار خير انجام داده ام و مي دهم .
اگه خودتون حاضرید برید اونجوری زندگی کنید به به و چه چه کنید.
بنده خدا ها محرومند
اونايي كه ميگن زندگي بدوي برن چن روز توي چادر زندگي كنن به دور از هياهوي سياست و دعواها و باندبازيها ببينن چقدر آروم ميشن
من خودم عشاير نيستم اما آشناهايي داريم كه عشايرن و با اينكه خانه ثابت هم دارند اما ترجيح ميدن كه كوچ كنن درصورتي كه هيچ نيازي هم به اين كار نيست
زندگي سختيه اما خيلي باصفاست صبحهاي زود و نسيم خنك توي بيابون و ...
براي بعضيا متأسفم كه اينقدر راحت همه را مسخره ميكنن
خیلی زیبا بود
کاش میشد برای مدتی هر چند کوتاه این نوع زندگی رو تجربه میکردیم اونموقع بهتر نظر مدادیم
ایلم قشقایی....
وقتی که بچه بودم گل بوی دیگری داشت/
این زندگی برایم آهنگ دیگری داشت

با اسب چو بی خود هی هی کنان ورقصان/
پر می زدم به هر سو
جاي تعجب بعضي از دوستان آنقدر زندگي امروزي در آنها تأثير گذاشته كه گذشته و تاريخ سرزمينشون فراموش كردن . گاهي اوقات درس از گذشته امروز ما را خواهد ساخت .
اول اینکه ایران تا 40- 50 سال پیش توی شهرهای بزرگش نه آب لوله کشی داشت و نه سیستم فاضلاب شهری و... پس زمان زیادی نمی گذره از این بدویت ما!!!- من با این زندگی آشنا هستم. این روش زندگی خیلی سخت است هرچند بزرگترها برای دوباره برگشتن به آن روزها اشک می ریزند!
دوم اینکه این مسئولایی که می دونند تازه چند دهه است متمدن شده ایم بهتره تا دیر نشده به فکر همه مردم باشند!! - اما کو گوش شنوا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار