بازدید 29864

چینی‌ها چاقوی زنجان را غلاف کردند

کد خبر: ۱۱۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴ 04 September 2010
صنعت چاقوسازی زنجان امروز در حالی آخرین پتکهای صنعتکاران را بر روی تیغه‌های خود تحمل می‌کند که ورود چاقوی چینی به بازار و نبود تقاضا برای خرید چاقوی مرغوب زنجانی تیشه به ریشه این هنر و صنعت اصیل زده و هنرمند چاقوساز را خانه نشین کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، بی شک زنجان را با چاقوی اصیل و مرغوبش می‌شناسند و همه افرادی که به زنجان سفر می‌کنند حتما سری به بازارهای چاقوی اصیل زنجان سری می‌زنند.
 
امروز هنرمندان چاقوساز زنجانی در گرمای سخت تابستان در کنار کوره آتش، از صنعتی که روزگاری نه چندان دور به آن افتخار می‌کرد، می‌نالد و افسوس زمانی را می‌خورد که هنرش و صنعتش خریداران و قدرشناسان فراوان داشت.
 
حمید اسدی چاقوساز زنجانی که از 9 سالگی به شغل چاقوسازی مشغول است امروز در حالی فرزند خود را از ورود به این عرصه منع می‌کند که خودش پینه‌هایی از زخمهای ناشی از پتکهایی آهنی بر دستانش دارد.
 
اسدی با بیان اینکه در روزگار نه چندان دور که هنوز پای چینی‌ها به صنعت چاقوسازی زنجان باز نشده بود، بازار چاقوی زنجانی بسیار داغ بود، می‌گوید: متاسفانه با ورود چاقوی چینی صنعت چاقوی زنجان روبه افول رفت و این هنر اصیل در غبار فراموشی و بی توجهی گم شد.

وی تقاضا برای چاقوی زنجانی را  بسیار ناچیز دانست و در عین حال تاکید کرد: کسی که هنر را درک می‌کند و به دنبال جنس اصل و ناب است هیچ وقت به دنبال خرید چاقوی چینی نمی‌رود.
 
این استادکار رشته چاقوسازی با اذعان به اینکه روزانه تنها چند دسته چاقو تولید می‌کند، افزود: چاقویی که ما درست می‌کنیم تنها برای نمونه یکی از چاقوهای جیبی به قیمت هزار و 800 تومان از ما خریداری می‌شود ولی همین چاقو توسط مغازه دار به قیمت چهار تا شش هزار تومان فروخته می‌شود.
 
اسدی  که 26 سال است گرمای تیغه‌های سرخ گداخته چاقو را حس می‌کند، با ناامیدی از آینده‌ای سخن می‌گوید که از آن وحشت دارد؛ از روزی که پیرشده و تنها و تنها عشق به هنر چاقوسازی را با خود از جوانیش برای دوارن پیری و کهنسالی به یادگار برده است و نه چیز دیگری را.
 
 
وی از بد قولی مسئولان در خصوص بیمه چاقوسازان و جلوگیری از ورود چاقوی خارجی می‌گوید و می‌افزاید: به رغم قول مسئولان برای جلوگیری از ورود چاقوی خارجی، در مقابل هر پنج چاقوی زنجانی بیش از 100 چاقوی خارجی وجود دارد.
 
به گفته اسدی، در گذشته بیش از هزار استادکار چاقوساز وجود داشت ولی در حال حاضر تنها کمتر از 100 استادکار و فعال چاقوساز زنجانی وجود دارد و استادکاران با ناامیدی از این رشته به طرف فعالیت در عرصه‌های دیگر همانند بنایی، مسافرکشی و کارگری در کارهای ساختمانی رفته‌اند.
 
سید اسحاق موسوی که از چاقوفروشان زنجانی است همچنین از تولید چاقوی زنجانی در یک کارخانه در کشور چین خبرداده و می‌گوید: عامل اصلی و مقصر اصلی در زمینه افول و اضمحلال صنعت چاقوسازی زنجان، دولت است.
 
 
عدم استقبال از چاقوی زنجان موجب کاهش تولیدات چاقوی زنجان شده است

وی با بیان اینکه دولت باید جلوی واردات بی رویه چاقوی چینی را بگیرید، تأکید کرد: واردات بی رویه چاقوی چینی موجب از بین رفتن صنعت چاقوی اصیل و مرغوب شده است.

هنرمند زنجانی امروز درگیر مشکلات فراوانی است، مشکلاتی که کمر صنعت چاقوسازی زنجان را آنچنان خم کرده که دیگر نمی‌تواند به این راحتی‌ها کمر راست کند و در این میان مسئولان تنها نظاره گر اضمحلال و شکست چاقوی زنجانی هستند.

بی شک نبود حمایت از هر قشر و هر هنری موجب افت و عدم توسعه آن هنر و صنعت شده و روند منسوخ شدن آن هنر و صنعت را فراهم می‌آورد روندی که امروز صنعت ریشه دار چاقوسازی در استان زنجان را در این مسیر قرار داده و موجب شده هنرمندان این صنعت با ارزش در میان سکوت و بی تفاوتی مسئولان مرتبط با این صنایع دستی آرام آرام در مسیر نابودی گام بردارد.
 
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: تولید چاقوی بی کیفیت توسط برخی سودجویان، لطمه بزرگی به این صنعت وارد کرده است.
 

نمونه چاقوی چینی که براساس کپی طرح چاقوی زنجان ساخته شده است

امیر الهی با تاکید بر اینکه باید بحث مهر اصالت را با همکاری اساتید چاقوسازی پیگیری کنیم تا ورود اجناس نامرغوب به بازار، متوقف شود، افزود: صنعتگران این حوزه، هنرمندانی هستند که بی ادعا، تیغه فولادی را تبدیل به شی زیبایی می‌کنند که امروز در جوامع بشری، کاربرد فراوانی دارد و به نوعی بخش مهمی از لوازم و ابزار زندگی ما را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: امروز با ورود چاقوهای چینی بی کیفیت، این صنعت مهم استان که در کل کشور از آن به عنوان سوغات زنجان یاد می‌کنند تحت تاثیر قرار گرفته و ضعیف شده است.

الهی با اشاره به کیفیت نامرغوب بسته بندی چاقوهای زنجان و شکیل نبودن آنها و ناهمخوانی با معیارهای روز افزود: چاقوی زنجان به رغم کیفیت تولید مطلوب، به صورت شکیل و بر طبق مد روز ساخته نمی‌شود و همین امر در بحث بازاریابی، مشکل آفرین می‌شود که برای رفع این معضل، باید چاره‌ای اندیشیده شود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از جدیت سازمان در راستای حمایت و رفع مشکلات چاقوسازان زنجانی خبر داد و گفت: چاقو سازان استان می‌توانند با تعامل و همکاری با سازمان، مشکلات خود را به این حوزه اعلام کند تا راهکارهای مناسب جهت رفع موانع اتخاذ شود.
 

  کارگاه‌های چاقو سازی که تعطیل شده‌اند

رئیس اتحادیه چاقوسازان استان زنجان از فعالیت تنها 130 نفر در رشته چاقوسازی خبر داد و گفت: این تعداد چاقوساز در گذشته بیش از هزار نفر بودند که متأسفانه وضعیت موجود حاکم بر بازار عرضه و تقاضای چاقو، باعث فرار چاقوسازان از این هنر صنعت شده است.

رضا رابط با اشاره به اینکه بیشتر فعالان و صنعتگران چاقوسازی استان زنجان امروز به دلیل عدم وجود بازار مناسب و عدم حمایت موثر از سوی نهادهای متولی، دیگر توان فعالیت در این صنعت را ندارند، افزود: بی شک آنچه که امروز صنعت چاقوسازی استان زنجان با آن دست و پنجه نرم می‌کند محصول سالهای گذشته است اما هم اکنون نیز بی تفاوتی مسئولان و عدم توجه آنان به این بخش صنعت چاقوسازی و چاقوسازان استان را با مشکل مواجه کرده است.
 
رابط در ادامه با بیان اینکه چاقوسازان تاکنون موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند، افزود: چاقوسازان واجد شرایط دریافت سهام عدالت هستند ولی تاکنون در این زمینه هیچ یک از نهادهای مرتبط کاری را انجام نداده‌اند.
 


رابط در ادامه با انتقاد شدید از عملکرد صنایع دستی در عدم جلوگیری از عرضه چاقوهای چینی و خارجی در استان افزود: در حال حاضر چاقوهای خارجی و به خصوص چینی با کیفیت نامناسب وارد بازار استان زنجان شده و به گونه‌ای بازار چاقوی زنجان به عنوان مبدا صادرات چاقوی چینی به سایر نقاط کشور شده است.
 
به هر حال امروز صنعت چاقوسازی زنجان با پیشینه چندین صد ساله در معرض نابودی قرار گرفته و بهتر است مسئولان تا زمان باقیمانده نگذارند از آتش کوره‌های چاقوسازی و پتکهای هنرمندان چاقوساز زنجانی تنها خاطره‌ای باقی بماند.
 
چاقوسازان زنجانی در آستانه سفر دور سوم ریاست جمهوری به استان زنجان از شخص رئیس جمهور می‌خواهند با تصویب عدم ارائه مجوز ورود چاقوی چینی به کشور، صنعت چاقوسازی زنجان را که پیشینه چندین صدساله دارد از نابودی نجات دهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۰
با همین چاقو زنجان قرار بود دست دشمنان رو قطع کنیم که گویا تمام شد.
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که در نظام طبیعت ضعیف پامال است.
روشهای تولید سنتی با هزینه تولید بسیار بالا منسوخ و محکوم به فنا است تجارت آزاد یعنی همین . بهتر است صنعتگران به جالی ناله و نفرین بفکر نو آوری و کاهش هزینه ها باشند . البته انصافا دولت هم باید کمک و پشتیبانی کند
چاقو صرفا یک ابزار نیست بلکه هنری است که با بی توجهی دولت دارد فنا می شود .
اجازه ورود همه وسايل چيني ايراني ها را بيچاره كرده
چاقوی زنجان هم آن چاقوی قدیمی نیست. من ساکن زنجانم و هر بار که مسافری داشتیم کادو چاقوی زنجان خریدیم و حرفهای پشت سرش را تحمل کردم. من خودم قسم خوردم دیگه پول به چاقی زنجان ندم دیگه!
آه ای ایران
چرا دولت مثل تعرفه واردات خوردوي خارجي، براي واردات كالاهاي چيني تعرفه بالا قرار نمي‌دهد تا قيمت آنها حداقل با كالاهاي ساخت داخل برابر شود؟
این چاقو های جیبی واقعا چه مصرفی دارند؟
غیر از اینه بخش عیمی ازجنایت ها و قتل های فعل در حالی بوده که شخص سلاح سرد بره داشته؟
حالا تولید اینا درسته؟
درست نیست؛ می واد زنجان باشه می خواد هرجای دیگه
همان بهتر که تعطیل بشوند.البته نباید اجازه فروش هیچگونه چاقویی غیر آشپزخانه ای در بازار داده شدو.
اگر اینطور پیش برود شاهد ورود غیرت چینی هم خواهیم بود.
دم کلیه مسئولین و دست اندرکاران داغ داغ داغ !!!!!
اگر چین نباشد تن من مباد که ادامه حیات ما فقط به چین است و بس
نه غربی نه غربی فقط چین فقط چین
منفی بافی و سیاهنمائی میکنید !
حالا به فرض من یه دونه خریدم ( مثل همونی که توی عکس بود ) بعدش منم و نیروی انتظامی و . . . مگه بیکارم ؟؟!!
صنعت باید صنعت باشد . فرض کنید اگر امروز اتومبیل به همان شیوه دهه 1920 میلادی و مثل مدل T فورد ساخته شود چه به سر صنعت اتومبیل می آمد . از چینی ها دلگیر نباشید بلکه از شیوه اداره بازار و صنعت به روش کهنه سنتی دلگیر باشید که هنوز به جای تولید انبوه و فروش ارزان به فکر تولید کم و احتکار و خودبزرگ بینی افراطی است . نتیجه آن هم همین است که برسر چاقوی زنجان و امثال آن آمده است .
تردید نکنید که جنس معتبر و مرغوب هیچگاه بازار خود را از دست نمی دهد، و اینکه تولید کننده بخواهد در یک بازار غیر رقابتی جنس نامرغوب خود را بخورد مردم بدهد در دراز مدت امکان پذیر نیست.
این چاقوهایی که الان در زنجان ساخته میشود بیشتر به در شکم پاره کردن میخورد تا هندوانه !!
هنرمند باید هنرش را برای استفاده مردم بکار ببندد نه فقط اینکه بگوید قشنگ است یا کیفیت دارد یا . . . ولی وقتی چاقو رو تو دستت میگیری پدرت در بیاد تا یه خیار پوست بکنی .
سلام/ من خودم چاقو فروش هستم و چاقو های المانی و برزیلی میرفوشم ولی تو خونه چاقو زنجانی دارم
اكثر صنايع وتوليد ما بخاطر واردات بي رويه خارجي تعطيل شده اند
همه چیز اینطوری شده.!
چرا در هر کاری اول دولت بعد هم خارجیان (چینی ها) را مقصر میدانیم ؟ چرا از خود صنعت گران و فروشندگان داخلی گلایه نمی کنید ؟ 1- صنعتگر کالای بی کیفیت و بسیار گران قیمت عرضه میکند 2- فروشندگان داخلی یک کالا را چند برابر قیمت خرید می فروشند حالا کجا تقصیر دولت است ؟ مصرف کننده بیچاره باید به کجا شکایت کند که محصول داخلی بی کیفت وگران به او میدهند ؟ اینجاست که چینی ها عقلشان کار میکند همان محصول بقول شما بی کیفیت را باقیمت نازل (واقعی) میفروشند البته در اینجا باز هم فروشندگان کالا ضرر نمی کنند چون همان کالای چینی را باز به قیمت چند برابر می فروشند .
حتما همه اینها در راستای ایجاد اشتغال و رشد صنعت کشوره !!!
واقعا دولت داره سنگ تموم می زاره در حمایت از صنایع اصیل کشور
آقا جان چینی ها 100 تا چاقو بسازن یکیش دسته نداره. خیالتون راحت
این یک فاجعه است .
چاقو سازی نیز خوابید ازشومی
در عوض ،چين در مجامع بين المللي به نفع ما راي خواهد داد.
د آخه اگه جنس چینی نباشه که کارخونه های ایرانی پدر مردم رو در میارن.در ثانی چراجنس چینی رو می خرید که وارد بشه؟
محمد از ورشو
خانه از پاي بست ويران است خواجه در پي نقش ايوان است.
ما نفت داریم کافی است................
اقتصاد و صنعت ما هنوز جهانی نشده است ولی صدای صنعت و اقتصاد سنتی درآمده است
فقط دروازه های ایران به روی یک کشور چین باز شده ما به نفس نفس افتاده ایم اگر روزی اقتصاد و صنعت ما باز و جهانی شود نابود میشویم
دیگر روشهای سنتی و مستحلک و انرژی بر با بازده پایین جواب نمیدهد
ورود اجناس چيني بسياري از مردم مارا نابودكرد!
بهترين راه اينه كه به خاطر قدمت و شهرت شهر زنجان در چاقوسازي دولت با حمايت از بخش خصوصي چرخه توليد چاقوي صنعتي رو به زنجان بياره.
کسادی صنایع کفش تبریز و تهران ، چاقوی زنجان ، سیر همدان ، قالی کاشان و کرمان و .... من فکر کنم فردا باقلوا و قطاب یزد هم توسط چین تولید و روانه ایران شود خلاصه این واردات مخرب کل ایران را در برگرفته و ما به امید رای نیم بند ممتنع یا مخالف چین به قطعنامه های شورای امنیت نشسته ایم .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر