بازدید 39136
۵

روزه و ناراحتی‌های روده

کد خبر: ۱۱۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸ 30 August 2010
یک جراح عمومی با بیان اینکه روزه در بهبود علایم سندرم روده تحریک ‌پذیر سودمند است افزود: سندرم روده تحریک ‌پذیر از شایعترین بیماریهای دستگاه گوارش است که در ایران هم شیوع فراوانی دارد.

به گزارش مهر، دکتر بهزاد رحمانی عضو کمیته اجرایی پنجمین کنگره جراحان عمومی ایران با اشاره به افزایش مراجعات در ماه مبارک رمضان بر اثر ابتلا به آپاندیسیت، علل بروز این عارضه را کم آبی برشمرد و افزود: کم آبی در طول روز به ‌ویژه در ماه مبارک رمضان از طریق جذب آب محتویات روده بزرگ جبران می‌شود و این خشکی مدفوع و کم آبی روده بزرگ عاملی برای بروز آپاندیسیت است.

وی با توصیه به روزه ‌داران مبنی بر نوشیدن مقادیر فراوان مایعات در فاصله افطار تا سحر با میزان کم نمک، اظهار کرد: تعریق یکی از راههای از دست دادن آب و املاح بدن است که از آن به عنوان دفع نامحسوس یاد می‌شود.

رحمانی، کاهش فعالیتهای غیر ضروری روزه ‌داران در طول روز را برای کم کردن میزان تعریق روزانه الزامی برشمرد و افزود: برنامه ‌ریزیها در ماه مبارک رمضان به نحوی است که حداکثر فعالیتها در فاصله افطار تا سحر انجام می شود که این امر ساعت بیولوژیک بدن را مختل می‌کند.

این جراح عمومی با بیان اینکه میزان ترشح هورمون در بدن در اوقات مختلف از شبانه ‌روز متفاوت و تابع این تغییرات است، گفت: مقادیر ترشح هورمون هنگام فعالیت و استراحت متفاوت است که دستگاه گوارش نیز از این تغییرات تاثیر می‌پذیرد.

رحمانی با بیان اینکه توصیه پزشکان به مبتلایان زخم اثنی عشر استفاده از پنج وعده غذایی در طول شبانه ‌روز است، گفت: شرایط برای بروز علایم و حتی خونریزی در این دسته از مبتلایان در ماه مبارک رمضان فراهم است از این رو گرفتن روزه برای این افراد مضر است.

وی با بیان اینکه روزه در بهبود علایم  سندرم روده تحریک ‌پذیر (IBS) سودمند است در ادامه افزود: سندرم روده تحریک ‌پذیر از شایعترین بیماریهای دستگاه گوارش است که در ایران هم شیوع فراوانی دارد.

رحمانی، استرس را عامل زمینه‌ ساز برای بروز این بیماری دانست و گفت: علایم سندرم روده تحریک ‌پذیر نظیر نفخ شکم و سایر علایم گوارشی در افراد روزه‌دار تخفیف می‌یابد.

وی به این دسته از بیماران توصیه کرد که افطار را با مایعات گرم به همراه مختصری مواد شیرین آغاز و حداکثر با نان و پنیر ادامه دهند و سپس وعده شام را دو ساعت بعد صرف کنند.

این جراح عمومی با بیان اینکه استفاده از مقادیر فراوان مواد حاوی قند با افت ناگهانی و به یک‌باره قند خون همراه است، گفت: وعده شام باید حاوی مواد پروتئینی، مایعات، میوه و سبزیجات کافی باشد.

رحمانی با بیان اینکه مواد قندی باید به وعده سحری اضافه شود در پایان بر  حجم کم غذا و استفاده از کالری ماندگار برای روزه ‌داران تاکید کرد.

پنجمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی 19 تا 21 آبان 89 با رویکرد عوارض و درمانهای سرطانهای شایع دستگاه گوارش در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
سلام وقت بخیر من سندروم روده تحریک پذیر دارم و الان بعد از دو روز روزه داری یبوست شدیدی رو تجربه میکنم چیکار باید بکنم؟
سلام من روده تحریک پذیر دارم روزه میکیرم پای راستم دردشدیدی داره ممکنه بخاطر رودم باشه راهنمایم کنین لطفا
سلام من از اول ماه رمضان‌ روزه میگیرم دل درد کمم دارم چیکار کنم دکتر رفتم گفته روده تحریک پذیر داری
کسی که در روزه گرفتن دچار یبوست می شود ، افطار باید خرما بخورد.
سلام من چسبندگی روده داشتم عمل کردم دوسال هستش روزه برام ضررداره؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر