بازدید 29259

تخریب خانه تاریخی نماینده سراب +عکس

شهرداری سراب پس از کسب نظر مسئول فنی در مورد خطر ساز بودن این بنا و اعلام تذکرات قانونی به وراث راسا جهت تخریب و رفع خطر از مردم اقدام کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۱ 30 August 2010
بخشی از خانه قدیمی حیدر شفیعی از نمایندگان سراب در مجلس شورای ملی (مجلس هجدهم) توسط شهرداری سراب تخریب شد.

احمد حسین پوری شهردار سراب در خصوص دلیل تخریب این بنا به خبرگزاری مهر گفت: این بنا از خانه‌های قدیمی و در حال استهلاک داخل شهر است و هر آن احتمال فرو ریختن بخشی از آن می‌‌رفت.

وی افزود: از آنجایی که طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها وظیفه ذاتی، برای رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک در معابر عمومی و کوچه‌ها و اماکن عمومی شهر بر عهده شهرداری نهاده شده است، شهرداری سراب پس از کسب نظر مسئول فنی در مورد خطر ساز بودن این بنا و اعلام تذکرات قانونی به وراث راسا جهت تخریب و رفع خطر از مردم اقدام کرده است.


سبک معماری و آجرهای این خانه نشان از قدمت آن دارد

احمد حسین پوری با رد اقدام غیر قانونی در این مورد افزود: شهرداری اطلاعی از اینکه محل مورد نظر تحت نظر میراث فرهنگی بود نداشته و اگر این بنا تحت نظر میراث فرهنگی بود حتما به شهرداری اطلاع داده می‌‌شد ضمن اینکه این امر رافع مسئولیت در برابر خطرات جانی احتمالی این بنای در حال استهلاک نیست.

شهردار سراب همچنین بیان کرد: قانونگذار نیاز به اخذ مجوز از سایر ارگان‌ها را برای رفع خطر از معابر عمومی و کوچه‌ها لازم ندانسته است.

وی اظهار امیدواری کرد وارثان این خانه تاریخی نسبت به ثبت ملی باقیمانده آن اقدامات قانونی را انجام دهند تا این ساختمان تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.

رحمان خاطری دادستان سراب نیز که مجوز تخریب بخشی از این بنا را صادر کرده است گفت: شکایت‌های مختلفی از طرف اهالی محل به دفتر دادستانی رسیده بود که در آن اهالی احساس خطر می‌‌کردند که ریزش این ساختمان موجب زیان جانی شود بنابراین دادستانی از شهرداری سراب خواست تا با عمل به وظیفه قانونی خود نگرانی شهروندان را برطرف کند و علت آسیب دیدن بخشهایی از درون بنا نیز سست بودن ساختمان بوده است .


بقایای خانه تخریب شده حیدر شفیعی در سراب

دادستان سراب وقوع هرگونه اقدام خلاف قانون را در این مورد رد کرد.

پروین دخت شفیعی از وراث قانونی این ساختمان معتقد است که عدم ثبت یک بنا توسط میراث فرهنگی نمی‌‌تواند و نیاید دلیلی بر حذف اثر تاریخی با قدمت 130سال از چیدمان شهری باشد.

وی آمادگی وراث خانه قدیمی شفیعی برای همکاری با سازمان میراث فرهنگی برای ثبت این اثر را اعلام کرد.

به نظر می‌‌رسد همچنان بین دیدگاه شهرداری و میراث فرهنگی در مورد یک بنای قدیمی اختلاف نظر وجود داشته و این موضوع موجب بروز مشکلاتی جدی در این عرصه شده است. شهرداری معمولا یک اثر قدیمی را بنائی فرسوده می‌‌خواند حال اینکه آن ساختمان می‌‌تواند اثری تاریخی باشد.

از سوی دیگر آیا اینکه یک ساختمان قدیمی و تاریخی به خاطر ثبت نشدن در فهرست آثار ملی می‌‌تواند آماج تخریب نهادهای مختلف قرار گیرد سئوالی است که باید جوابش را در وجدان خود جستجو کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۰
آقا شانس آوردیم بقیه آثار زمان گذشته به ثبت رسیده بودند والا الان شهرداری های اصفهان و شیراز و دیگر شهرها آنها را تخریب کرده بودند.
زلزله شهرداری 10 ریشتر
این همه خونه خراب تو این مملکت دارین بهد شما این مطلب رو گذاشتین رو سایت! جدا خجالت نمیکشین! اگه راست میگین یه مطلب اجتماعی در رابطه با بدبختی و خونه خراب شدن مردم به دست همین نمایندگان بزارین!
مگه سراب خودش چقدر قدمت داره كه بخواد خونه هاش قدمت تاريخي داشته باشه
من يك سرابيم

چرا با آثار ملي اين گونه برخورد مي كنيد؟
آيا شما كه به آثار ملي دل نمي سوزوني به من شهروند دل مي سوزوني
میراث فرهنگی کیلو چند!؟
وای
اين بنا بسيار ساده هست واز ظاهر آن پيداست كه ارزش تاريخي يا معماري خاصي نداشته است.
این مسائل از جانب شهرداریها خیلی غریب نیست .
اونها عادت دارند به همه گند بزنن .
به قول شاعر آنقدر سمن است كه ياسمن پيدا نيست
هر روز ما شاهد ده ها مورد تخريب اينگونه آثار طبيعي (مانند درياچه اروميه و . . . ) و باستاني (نظير تخت سليمان و . . .) هستيم
اما كو گوش شنوا
خدمت كاربران محترمي كه از سابقه تاريخي سراب اطلاعي ندارند و يا آن را دست كم مي گيرندعرض مي شود:
قدمت این شهرستان آنطوری که از مدارک و کتابهای موجود در این زمینه بر می آید به دوره پیش از اسلام برمیگردد. در گوشه و کنار این شهرستان آثاری به صورت خطوط اورارتویی مبین این مطلب است وجود دو سنگ نبشته اورارتویی در جوار سراب در منطقه نشت اوغلی و دیزج رازلیق از نظر آثار تاریخی بسیار اهمیت دارد آثار بدست آمده از دوره اورارتورها (معاصر مادها )به خط میخی نشانگر قدمت این شهر و تاریخی بودن آن می باشد. اين دو سنگ نبشته نشان از فتح نامه شاهان اورارتور هاست. وجود اين دو كتيبه نشانگر اهميت اين منطقه در آن زمانها مي باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار