بازدید 16909

حذف درس انشا در مدارس

درحال حاضر درس مستقلی به اسم انشاء در مدارس وجود ندارد. معلم ادبیات دوره دبیرستان دردرس دستور زبان فارسی مجبور است چهار درس املا، آیین نگارش، زبانشناسی و دستورزبان را با دانش‌آموزان کارکند
کد خبر: ۱۱۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹ 29 August 2010
روزنامه تهران امروز نوشت :

معلمان ادبیات می‌گویند دیگر درس مستقلی به نام انشاء در مدارس و جود ندارد و دانش‌آموزان در کنار چهار درس املا، آیین‌نگارش، زبانشناسی و دستورزبان به جای انشاءء تنها تمرین‌هایی برای خاطره‌نویسی و توصیف انجام می‌دهند.

بنابر گزارش این روزنامه ،یک دبیر ادبیات فارسی می‌گوید: «درحال حاضر درس مستقلی به اسم انشاء در مدارس وجود ندارد. معلم ادبیات دوره دبیرستان دردرس دستور زبان فارسی مجبور است چهار درس املا، آیین نگارش، زبانشناسی و دستورزبان را با دانش‌آموزان کارکند. دردرس آیین نگارش تمرین‌هایی برای خاطره‌نویسی و توصیف وجود دارد که به شکلی بسیارمحدود همان انشاءی سال‌های گذشته است.اما به خاطر کمبود وقت و مباحث زیادی که معلم ادبیات باید در کلاس به آن بپردازد عملا فرصت زیادی برای توجه به انشاء باقی نمی‌ماند.»

بنابرگفته این روزنامه ،آنچه بیشتر باعث نگرانی است ترس دانش‌آموزان از نوشتن است . الان دانش‌آموزان آن‌قدراز فضای نوشتن دورشده‌اند که از درس انشاء درست مثل درس ریاضی می‌ترسند حتی در همان ساعات اندک توجه به نوشتن در مدارس هم می‌گویند نمی‌دانیم باید چی بنویسیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۰
"... می‌گویند نمی‌دانیم باید چی بنویسیم." خب راست مي گويند!!! اين كه تنها مشكل آنان نيست!!!
بنويسند علم بهتر است يا ثروت
خدا خیرشون بده.
تنها درسی که توی مدت تحصیلم تقلب میکردم انشا بود.
حذف انشا رگه های به جا مونده از تخیل بچه ها رو از بین می بره...واقعا تاسف آوره.برای نظارت بر انشاء بچه ها هم ،وزارت ارشاد یه معاونت می گذاشت تا خط قرمزها رو نقض نکنه ولی تعطیلش نمیکردند.
این بدترین خبر ممکن در مورد آموزش و پرورش در ایران است. به عنوان دانش آموز سال های قبل و استاد دانشگاه فعلی باید بگویم که اگر یک درس از بین همه درس های دوران دانش آموزی قرار باشد که در همه عمر به کار آید ، این همان درس انشا و مهارت نگارش است. این روزها با دانشجویانی مواجه هستیم که با وجود اطلاعات تخصصی کافی ، بدترین برگه های امتحانی را تحویل می دهند. برگه هایی پر از غلطهای املایی و البته با جملاتی نادرست و زبانی الکن از روی کاغذ آوردن دانسته ها! این ، ارمغان توجه بیش از اندازه به تست زدن از دوران دبستان و حذف تدریجی آزمون های تشریحی است و اکنون باید گفت حذف درس انشا در مدارس ما را با نسلی مواجه خواهد نمود که توانایی نگارش یک نامه کوتاه اداری را نیز نخواهند داشت. مسئولین محترم باید توجه کنند که این امر کاملا مغایر با سیاست جدید آموزش عالی کشور است که مبنای توسعه علمی را بر چاپ بیشترین تعداد مقاله در ژورنال های معتبر قرار داده است. به نظر شما کسی که حتی نگارش به زبان مادری خود را نمی داند ، از راهی جز سرقت علمی می تواند در ژورنال های سخت گیر و بسیار حساس به نگارش آی اس آی مقاله ای چاپ کند؟
لطفا نظر من را نمایش بدهید، شاید مورد توجه یک ی از تصمیم گیرندگان این مملکت قرار گیرد و شاید چاره جویی برای دردهای فراوان ما گردد.
آیا میدانید عدم توجه به درس انشاء باعث شده تا امروزه فارغ التحصیلان دانشگاهی هم برای نوشتن یک نامه اداری با مشکل مواجه باشند و نتوانند خواسته اشان را روی کاغذ بیاورند و ندانند که چه چیز باید بنویسند
راس میگن. من از انشا بیشتر میترسم تا از ریاضی و فیزیک.
پس لطف كنيد چون بچه ها ازرياضي وعلوم واجتماعي هم خيلي مي ترسندتاسال تحصيلي جديد آغازنشده براي صرفه جوئي درهزينه چاپ كتب درسي وهم هزينه استخدام معلمين جديدوپرداخت حقوق معلمين شاغل اين چندتادرس راهم حذف كنندتا بچه هابتوانندباآرامش واردمدرسه بشوند.
این خیلی بد و وشحتناکه
می تونه باعث خشک شدن قریحه نویسندگی بشه

ما که نسل دوم انقلابیم ! توی ادبیات فارسی مشکل داریم ! هنوز هم غلط املایی و انشایی داریم با اون همه زنگ انشاها و املاها !

حالا زنگ انشاء حذف شده ؟ مسخره ست !!!
به نظر من هم انشا درس مهمي نيست!!!! بايد روي درس ديكته خيلي تاكيد كنند!! مخصوصا هر كسي كه پست و مقام مي گيرد!!!! حتما چند واحد ديكته را پاس كند تا مديران فعلي " راجع به " را "راجب " و" سي امين سالگرد ... " را "سيمين سالگرد... " و غلطهايي از اين دست را ننويسند.
نظام آموزشي تصوير محور شده در حالي كه در گذشته توصيف محور بوده و از اين رو علوم تكيه بر كلام و نوشتار كاملا مشهود بوده است. اگر نگاهي به متون روزنامه‌هاي 1320 به بعد بيندازيد در مي‌يابيد كه نظام اموزشي آن زمان با وجود كمبودها، چه ثمراتي در نوشتار داشته است.
متأسفانه در اين نظام اموزشي بعد از 12 سال دانش آموز حتي روخواني قرآن را بلد نيست، انگليسي او بسيار ضعيف است، مهارت‌هاي زندگي را نمي‌داند و ... از معارف دين و از تحليل ديني و تحليل تاريخ فرهنگ ايران اسلامي بي خبر است. شكايت از اين نظام آموزشي را پيش چه كسي ببريم. مجبوريم خودمان روي بچه‌هايمان كار كنيم.
این یعنی فاجعه. دوستانی که این خبر را می خوانند فکر نکنند کاری از دستشان بر نمی آید. شما می توانید برای اصلاح امور دعا کنید.
خدا را شکرکم‌کم خود ما هم از دايره‌ي هستي حذف خواهيم شد...
تا حالا كه درس انشا نگاري بوده است، ( ثانوي را سانوي ) و ( عليرغم را علارقم ) و ( سرقت را صرقت ) مينويسند واي به حال آن روز كه انشا برداشته شود حتما بايد چراغ دستي بردارند و به دنبال اكابري ها و پيكار با بيسوادي هاي زمان گذشته بروند تا يك خط نامه برايشان بنويسند واقعا خدا به داد ارباب رجوع هاي ادارجات و ارگان ها برسد كه همين الان دست خط آقايان را نمي شود خواند و نمي دانند كه چه بايد بنويسند خدا به فريادمان برسد كه ديگر بايد ( خوردن را خردن و بردن را بوردن ) بخوانيم
انشا پَر،روزنامه پر،تاریخ پر،منتقد پر.....
گامی دیگر در راستای تربیت مردان و زنانی که در نوشتن دو خط نامه اداری در می مانند
همان بهتر که نتوانند چیزی بنویسند اگر بنویسند یا جایی برای چاپ شدن ندارند چون روزنامه ای نیست یا در پشت میله های اوین خواهند رفت. اصلا این یکی از معضلات است نوشتن یعنی چه فقط بچه ها باید درس خاطره نویسی کنند
باید آقای دکتر حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به این اقدام عکس العمل نشان دهند انتظار ما از کمیسیون فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس این است که این موضوع را پیگیری و نتیجه را به اطلاع ایرانیان ادب دوست برسانند
خيلي كار خوبي كردن. تو مملكتي كه نوشتن و نويسنده و كتاب و ... كوچك‌ترين ارزشي نداره، انشا به چه درد مي‌خوره.
اين‌جوري بهتره چون شايد يه بيچاره‌اي بر اثر درس انشا به نوشتن علاقه‌مند بشه و با انتخاب شغلي در همين زمينه، خودش را تا آخر عمر بدبخت كنه.
این یعنی بچه ها از الان خفه شید تا بدا هم نتونید حرف بزنید
سلام من يك استاد دانشگاه و يك كارمند دولت هستم و بسيار حساسيت اين موضوع را درك مي كنم آيا فارغ التحصيلي كه نتواند حتي يك درخواست جهت انجام امور روزمره بنويسد (براي رفع حاجتهاي موثر زندگي) بد تر است يا نتواند معادله انتگرال و يا غيره را حل كند. لطفا اين موضوع را جدي بگيريد
واقعا یک دانش اموز درعرض 45دقیقه زنگ انشا چگونه بتواند هم فکرکند وهم بدون غلط نگارشی وبدون خط خوردگی بنویسدپس مجبور است در منزل انشایش را که قبلا نمی توانسته بنویسد بنویسدوخواهر یا برادریکه الان تجربه کسب کرده اندمشاق کمک میشوند وچنین میشود که می گویند تقلب کردی!!!
من پزشکم و مقیم استرالیا .
جالبه بدانید در استرالیا مهارت نگارش ( writing) مهمترین شرط ورود به رشته های گروه پزشکی است.
این حکایت از نظام آموزشی کارآمد و صحیح ما دارد که در سال های اخیر هم تقویت شده است!!!!!!!!
به جای حل مسلئه مثل همیشه صورت مسئله را حل میکنیم

چند وقت دیگه چون بچه ها از ریاضی می ترسند ریاضی را هم حذف می کنند


انشا نویسی باعث افزایش کارکرد مغز و افزایش قدرت تخیل مغز و افزایش قدرت حافظه در بیادآوری مطالب می شود

این تصمیم چنان غیر عاقلانه به نظر می رسد که هیچ چیز در مورد آن نمی توان نوشت. فقط امیدوارم تکذیب شود. یک استاد دانشگاه
ببخشيد من يه طرح جالب دارم . ميگويم بجاي ادبيات و فعل و مفعول و متمم و ..... بيايم کتاب يکي از نويسندگان معاصر را به بچه ها بديم بخونن هم نوشتارشون خوب ميشه و هم به ادبيات به چشم يه درس گرامري نگاه نميکنن . مثلا خيلي از بچه ها مي پرسن که اون همه گرامر به چه دردمون خورد ؟؟؟ مضاف اليه را کي بلده؟؟ يا جناس و ... . اما اگه بشه کتابي از يکي از نويسندگان معاصر و قديم يا يه کتاب شعر بهشون بديم بخونن خيلي ادبيات براشون شيرين ميشه و در کنارش تجربه شعر و نويسندگي هم پيدا ميکنن . تابناک لطفا پيگير شو . خواهشا . اين يه پيشنهاده . خواهشا خيلي جدي پيگير شو و اطلاع رساني کن
من انشا رو خیلی دوست داشتم
البته واضح و مبرهن است که دانش آموزان ما و حتی دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی هم قادر به نوشتن دو خط نامه نیستند من خودم توی یک اداره دولتی مشغولم دانشجو وحتی فارغ اتحصیل ارشد دیده ام که قادر به نوشتن یک درخواست ساده هم نیست تازه این ها از نسل ما هستند که روی انشاء اونقدر تاکید میشد این نسل که حتی نمیدونند انشا چی هست اون موقع ما اونقدر مشق می نوشتیم که دستمان پینه می بست ولی حالا که حتی دفتر را هم ازسیستم آموزشی حذف کردند وبچه ها را مفت خور بار می اورند که حتی از نوشتن یک نیم صفحه هم عاجزند خدا به داد این مملکت برسه با این سیستم آموزشی
وقتی دانشجوی ترم هشتم کارشناسی ادبیات فارسی توی امتحان پایان تر م کلمه (است) را (اسط) می نویسد دیگه چه انتظاری از این بچه های بیچاره دارید؟ این را یکی از دوستان نزدیکم که خودش استاد دانشگاه بود قسم می خورد و می گفت
اشکالی نداره, مهم اینه که گوگل جدیدا چاف داده و دو تا مجسمه جابچا شدن (خوبه دزدیده نشدن!!). اون مهمه, این که اتفاق مهمی نیست که ذهنتون رو مشغول میکنید.
محال بشینی برنامه های تلویزیون رو ببینی و مجری 80% جمله هاش اشتباه نباشه
خواهشا یکم دقت کنین ببینین چه فاجعه ای پیش میاد با این کار
حذف انشاء یعنی مرگ زبان فارسی
باز هم بی سواد پروری
خيلي بده. واقعا متاسفم
تو نباید آنچه را که در فکر داری بنویسی بلکه فقط و فقط آنچه را که به تو می گویند باید بنویسی !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار