بازدید 81974
۹

راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد

دانشمندان موفق به کشف این نکته شده‌اند که داوینچی در نقاشی‌هایش جلوه‌ای به کار می‌برد که به «سفوماتو» یا محوکاری شهرت دارد.
کد خبر: ۱۱۵۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳ 22 August 2010
محققان با استفاده از اشعه ‌ایکس در مطالعه نقاشی معروف لئوناردو داوینچی موفق شدند از شیوه رنگ‌آمیزی و قرار گرفتن این لایه‌ها در نقاط مختلف چهره مونالیزا سر دربیاورند.

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان موفق به کشف این نکته شده‌اند که داوینچی در نقاشی‌هایش جلوه‌ای به کار می‌برد که به «اسفوماتو» یا محوکاری شهرت دارد.

آنها به نتیجه رسیده‌اند داوینچی برای خلق این جلوه بصری حدود 40 لایه بسیار نازک رنگی روی نقاشی‌هایش بکار برده و برای این کار از انگشت دستش استفاده کرده است.

این لایه‌های نازک رنگدانه‌های هم‌خانواده نوعی سایه دور دهان مونالیزا استفاده کرده که موجب شده لبخندش چندان واضح نباشد و اگر مستقیم به چهره‌اش نگاه کنی این لبخند محو می‌شود.

محققان با استفاده از اشعه ‌ایکس در مطالعه این نقاشی موفق شدند از شیوه رنگ‌آمیزی و قرار گرفتن این لایه‌ها در نقاط مختلف چهره مونالیزا سردربیاورند.

از آنجا که ماه‌ها طول می‌کشد این لایه‌ها خشک شوند. کشیدن این نقاشی و رسیدن به این ایده‌آل سال‌ها طول کشیده است.

دانشمندان همچنین احتمال می‌دهند داوینچی برای کشیدن این لایه‌ها از انگشتانش استفاده کرده چون هیچ رد قلم‌مو یا کونتور (خط شکل‌ساز) در این نقاط دیده نمی‌شود.

داوینچی به دلیل استفاده از ترفند محوکاری برای ترکیب سایه‌ها و همچنین محو کردن خطوط طراحی نقاشی شهرت دارد، اما شیوه دقیق این هنرمند در به کار بستن این ترفند سال‌ها متخصصان هنری را به خود مشغول کرده بود.

کشف‌های جدید حاصل تلاش در آزمایشگاه مرکز تحقیقات و ترمیم موزه فرانسه و موسسه پرتوافکنی اروپا است. دکتر فیلیپ والتر، سرپرست این تحقیقات در ژورنال علمی Angewandle Chemie نوشت: «کمال تکنیک نقاشی لئوناردو داوینچی همیشه سحرآمیز بوده است. تغییر تدریجی رنگسایه‌ها و رنگ‌ها از روشنایی به تاریکی اصلا ملموس نیست. مهم‌تر اینکه شیوه نقاشی پوست انسان در پرتره‌های داوینچی به دلیل اهمیت بالایشان به اظهار نظرهای گوناگونی دامن زده است.»

او افزود:«باید تاکیدی جداگانه بر نازکی لایه‌های رنگی کرد: این مسئله بر دقت بالای نقاش به هنگام اعمال این لایه‌ها صحه می‌گذارد. همچنین ضخیم شدن تدریجی این لایه‌ها نشان می‌دهد برای رسیدن به چنین سایه‌ای باید لایه‌های نازک بسیاری بکار رفته باشد. حتی امروز هم کار داوینچی در خلق این لایه‌ها بسیار عجیب و جالب است.»

دانشمندان در این تحقیق از فناوری موسوم به طیف‌نمایی شبرنگ اشعه‌ایکس بهره برده‌اند. این فناوری به آنها اجازه داد بدون برداشتن نمونه از نقاشی و صدمه زدن به آن لایه‌ها و رنگ‌های نقاشی را بررسی کنند.

دانشمندان در این تحقیق پرتو قدرتمندی از اشعه‌ایکس روی نقاشی تنظیم کردند و نحوه ترکیب لایه‌ها و شیوه کشیدن لایه‌ها را کشف کردند.

علاوه بر مونالیزا، دانشمندان در این تحقیق رنگسایه‌های پوست در شش نقاشی مشهور دیگر از داوینچی را نیز بررسی کردند. «مریم مقدس در صخره‌ها»، «Madonna of the Carnation»، «یوحنای تعمیدگر» و «مریم مقدس و کودک» از جمله این نقاشی‌ها بودند.

دانشمندان کشف کردند هر لایه دو میکرومتر ضخامت دارد و این معادل یک ‌پنجاهم ضخامت تار موی انسان است. در نقاط روشن پوست این لایه‌ها بسیار نازک هستند، اما در نقاط تاریک ضخامت تا 55 میکرومتر می‌رسد.

نکته جالب استفاده داوینچی از رنگدانه‌های سیاه و قرمز است که با استفاده از فناوری‌های تحقیقی معمول اصلا قابل تشخیص نیستند. دکتر والتر و گروهش معتقد هستند داوینچی برای رسیدن به نقطه اوج محوکاری با رنگ‌های مختلف تجربیات بسیاری از سرگذرانده است.

پروفسور فرانسیس ایمس-لوئیس، مورخ هنری برجسته و معاون انجمن لئوناردو داوینچی، سازمانی که مخصوص تحقیق روی آثار این نقاش است گفت: «برای لئوناردو داوینچی بسیار مهم بود تا طیف رنگ‌هایش چنان ملایم باشند که تغییر تدریجی رنگ‌ها از تاریکی تا روشنایی در آنها مشخص نباشد. درست مثل دنیای واقعی اهمیت محوکاری در همین است.»

او افزود:«عجیب اینجاست او این کار را با دقتی بسیار بالا انجام داده است. در مونالیزا او به پیچیدگی و ابهامی دست یافته و آن را از طریق محوکاری القا کرده است.»

تابلوی نقاشی مونالیزا که به لبخند ژوکوند نیز شهرت دارد، شاهکار لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور ایتالیایی است که با رنگ روغن بر روی صفحه چوب سپیدار بین سال‌های 1503 تا 1506 میلادی نقاشی شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۹
خیر سرت با این خبرت... همه چیزش خوبه... همه هم می دونن لبخند ژکوندیا مونالیزا چیه و داوینچی کیه. اما حیف نیست عکسش رو نذاری؟ می تونیم خودمون بریم سرچ کنیم اما واسه خودت می گم ها!! باور کن یک وبلاگ از توی تابناک خبرهاش بهتره...
داوینچی یک نقاشی ساده کشیده ملت را شما سرکار گذاشتن
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
تو خوبى بابا
نمیدونم چرا تابناک هر هفته این خبر رو روی سایت میذاره ....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
حتماً يك دليلى داره كه مى ذاره شما ازش خبر ندارى
به نظر من کشف همچنین سرهایی هیچ مشکلی از مشکل دنیای امروز را حل نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
آدما بايد اينا رو حل كنن نه يك چند تا دانشمند
آدم سه حرفه ولى آدم بودن خيلى حرفه
اینکه داوینچی از این تکنیک باخبر بوده و از آن استفاده کرده نشان از نبوغ او دارد.
.
.
.
راز لبخند مونالیزا یک لبخند تلخ است نسبت به عاقبت طرح هدفمندی یارانه ها.
.
.
.
مرسی جالب بود
بابا این یه نقاشی معمولیه حالا من نمیدونم چرا اینقدر اینا ملت رو سر کار میذارن که این نقاشی شگفت انگیزه و ... اینا همه رو سرکار گذاشتن.
مردم همگي مجنون
در بي ثمري چون بيد
من از همه مجنون تر
كه از بيد ثمر خواهم!
ببخشیدا ولی این راز شما رو من 2 سال پیش توی یک مجله خوندم تازه اینطوری هم عنوان نزده بود که فکر کنیم الان خبر روز دنیاست
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
اوا توى ايران از موناليزا خبرى نيست اينو ديگه همه مى دونن
به اين دوستان عزيز عرص مي كنم كه قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهر شناس
( مونالیزا ) میگه :
خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است
کار ملت ایران از گریه گذشته است از ناراحتی می خندم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
شما که اینقدر باهوش و با ذکاوت هستید می شود لطفا بگوئید برای لبخند گم شده درچهره ملت مظلوم ایران را باید با چه اشعه ای باید کشف کرد
عمرا اگر بتوانید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
شما مى تونى ؟؟؟؟؟؟؟؟
همه میدونند داوینچی سبک سفوماتو رو استفاده کرده, این کجاش رازه!!!!!!

داوینچی مشهوره به بهترین کسی که سبک سفوماتو رو اجرا کرده, شما کجای کارین؟؟؟!!1
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
الان كه خوندى فهميدى ؟؟؟؟
اصلاً اگر راز لبخند موناليزا رو مى دونى چرا وارد اين سايت شدى؟؟؟ة
به نظر من خود داوینچی ام نمی دونسته لبخند ژکوند کشیده بیخیال نقاشی رو کشیده و گذاشته کنار نمی دوسته واسه قرنها یه عده آدم بیکار رو میذاره سر کار.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
مى دوستى شما هم يك آدم بيكارى كه اين مطالب رو خوندى و نظر مى دى
چقدر واقعاً مردم ايران از هنر دور شدن كه حتي اعجاز به اين ضرافت براشون بي‌مفهومه. مي‌بينين مشكلات اقتصادي چي به سر فرهنگ يك ملت مياره ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
دقيقاً
نکته جالب اینه که با تحقیقات مفصل اطلاعات کاملی راجع به اثار تاریخی شون پیدا می کنند که باعث جذاب تر شدن آنها می شود ولی در مورد آثار تاریخی ما هیچ کار جدیدی صورت نمی گیرد انگار منتظریم تا بمیرند و بعد برایشان مرثیه بخوانیم
البته این کار در غرب مرسوم است برای مثال در یکی از موزه های آمستردام فردی که یکی از تابلوهای رامبراند رو توضیح می داد با حرارت داشت راجع به این موضوع صحبت می کرد که با تصویر برداری با اشعه ایکس متوجه شدند که جای سر نیزه این سرباز سه بار عوض شده است! تا به این کیفیت زیبا رسیده است و داستان نقاشی ها را با داستان زندگی نقاش روایت می کرد
خداییش ما از زندگی و داستان نقاشی های فرشچیان چقدر می دانیم قدیم تر هاش پیش کش
بنام خدا.وقتی همه چیز تخصصی باشه افراد متخصص در مورد کارهای مورد تخصص خود نظر میدهند و تحقیق می کنند نه اینکه مثل ما افراد غیر متخصص بیایند تکنیک یه نقاش که مورد بررسی یک تیم متخصص قرار گرفته رو تمسخر کنن و اون رو با هدفمندی یارانه ها مقایسه کنن. غیره !!!
اگر ایشان زنده بود و می پرسیدند چقدر زمان برده است ، می گفت بابا با زنم دعوا کرده بودم و حوصله نداشتم و در 5 دقیقه آنرا کشیدم.
باور کن اگر این نقاشی رو یک ایرانی کشیده بود هیچ کس و هیچ کشوری اون رو به رسمیت نمی شناخت فقط می گفتند این یک نقاشی معمولیه که قیمتش حدود 1500 تومان می ارزه ولی چون یک ایتالیایی کشیده اینقدر مهمه و گرون !!؟؟.
كاش كارشناساني اين چنين ريز بين! كارهاي استاد فرشچيان را تحليل ميكردند. وااااااااااي كه چه دنيايي در كارهاي اين مرد نهفته است.
اگر كاربران محترم كتاب كد داوينچي را بخوانند ديگه اينطور اظهار نظر نمي كنند و خيلي از چيزها را متوجه ميشوند
این سیاست اونوری هاست . هرچی داشته باشند غیر قابل توصیف و بیی نظیره و هرچی که شرقی ها دارند بد نیست. سابقه تمدنی شرق با غرب را مقایسه کنید بعد انصاف می دهید که انواع هنر و صنعت و فرهنگ و ... درکدام پیشرفته تر است. اخیرا در ویکیپدیا سابقه تاریخی کشورها راذکر کرده بود که درصدر لیست ایران با 5300 سال سابقه تاریخی شناخته شدهو سپس مصر وسایر کشورهای شرقی بودند. این تجربه تاریخی کهن نشان از چه دارد؟ ایا غیر از فرهنگ و هنر می باشد؟ولی امروزه غرب با تبلیغ هنر و فرهنگ غربی سعی بر تحقیر شرق کرده ودرپی جذب نااگاهان و جهال به سمت غرب است . بطور نمونه نقاشی های پیکاسو را باکمال الملک مقایسه کرده ونظر بدهید وجدانا کدام بویی از هنر برده اند. غرب , مگر چند قرن است از بربریت و قرون وسطی خارج شده که ادعای سرامدبودن جهان رادارد. این ها تبلیغات غیر واقعی از نداشته های غرب است که متاسفانه بعضی از عوام شیفته و خودباخته ان شده و پشت به فرهنگ وملت خود کردهاند. حرف و درددل زیاد است و مجال کوتاه.
خلق را تقلیدشان بر باد داد _ ای دوصدلعنت بر این تقلید باد .
این برای ده همین بار است که می شنوم راز لبخند مونالیزا کشف شده خدا کند این آخرین بار باشه که این راز برای همیشه کشف شده. یکی دیگه پیدا نشه یه کشف دیگه بکنه
خود داویینچی هم موقع نقاشی فکر نمی کرده از این تکنیک داره استفاده می کنه.
بنده از طرف خود و کاربران فهیم سایت تابناک از شما تشکر می کنم و به واقع طرح چنین مطالب غنی با توضیحات علمی و فنی کامل، در ارتقاء دانش عمومی افراد بسیار موثر و مفید است. چهره مونالیزا (ژوکوند) آنقدر ماهرانه ترسیم شده که در نقاشی اصل، با هر بار نگاه کردن به آن، چهره را به گونه ای متفاوت از دفعه قبل مشاهده می نمایید.
خوبه! حالا چیزهایی رو ما کشف میکنیم که توی ذهن اون بنده خدا نبوده!
به چهره مردم ما هم که نگاه کنی لبخندی نمی بینی ولی وقتی عمیق نگاه کنی پوزخند رو می بینی!
كاربران محترم بايد بدانند كه هر كسي از خبري خوشش مي آيد لذا اين خبر براي من جالب بود چرا كه در دنياي هنر مورد مذكور يك معما بود .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار