بازدید 69299
۱

مشخصات کامل پنج سکه‌ جدید بانک مرکزی

وی در مورد طرح و نقش این سکه گفت: طرح روی سکه 2 هزار ریالی از دو خوشه گندم تشکیل شده که در وسط آن رقم 2 هزارریال نقش بسته و در بالای رقم نوشته جمهوری اسلای ایران حک شده است. بر روی دیگر این سکه و در وسط تصویر بارگاه امام رضا(ع) قرار دارد که در بالای آن نوشته پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حک شده و در زیر آن سال 1389-1339 نقش بسته است.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۸ 09 August 2010

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک با اعلام مشخصات کامل 5 سکه جدیدی که توسط بانک مرکزی ضرب شده است، خبر داد: بسته‌بندی سکه‌های طلای رایج در بازار ساماندهی می‌شود.

مجید صنیعی در گفتگو با مهر درباره مشخصات 5 سکه ای که یکشنبه هفته جاری(مرداد 89) در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی توسط مسئولان این بانک رونمایی شد، گفت: کل تولیدات سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی (ضرابخانه) به مناسبت یاد بود پنجاهمین سالگرد تاسیس این بانک شامل 5 قلم سکه در آلیاژهای مختلف است.

سکه 2 هزار ریالی

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک افزود: اولین قلم از این سکه ها، سکه 2 هزار ریالی با آلیاژ مس، روی و نیکل با وزن 6.8 گرم و قطر 26.3 میلیمتر بود.

وی در مورد طرح و نقش این سکه گفت: طرح روی سکه 2 هزار ریالی از دو خوشه گندم تشکیل شده که در وسط آن رقم 2 هزارریال نقش بسته و در بالای رقم نوشته جمهوری اسلای ایران حک شده است. بر روی دیگر این سکه و در وسط تصویر بارگاه امام رضا(ع) قرار دارد که در بالای آن نوشته پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حک شده و در زیر آن سال 1389-1339 نقش بسته است. 

سکه 5 هزار ریالی

وی با بیان اینکه دومین سکه 5 هزار ریالی با همان آلیاژ مس، روی و نیکل به وزن 10.1 گرم و قطر 29.3 میلیمتر است، تصریح کرد: دو نوع سکه مذکور به دلیل اینکه یادبود است، در تیراژ محدود ضرب می شود و فقط امسال در اختیار مردم قرار می گیرند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ضرب سکه های 2 هزار ریالی و 5 هزار ریالی در سال آینده ادامه نخواهد داشت، افزود: این سکه ها بسته به سفارش ممکن است بین 5 تا 20 میلیون قطعه ضرب شود.

صنیعی در مورد طرح و نقش سکه 5 هزار ریالی نیز گفت: طرح روی این سکه مانند سکه 2 هزار ریالی است، با این تفاوت که به جای رقم 2 هزار ریال رقم 5 هزار ریال بر روی آن قرار گرفته است. بر وسط روی دیگر سکه 5 هزارریالی نوشته پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که توسط یکی از اساتید برجسته خوشنویسی ایران انجام شده، قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در اطراف آن 50 دایره از کوچک به بزرگ که نشان دهنده 50 سال قدمت بانک مرکزی است، حک شده است و در زیر آن نوشته سال 1389- 1339 حک شده که بیان کننده سال تاسیس و پنجاهمین سال تاسیس این بانک است.   

سکه نقره 5 بهار آزادی

وی درباره مشخصات سومین قلم سکه ای که در بانک مرکزی ضرب می شود، عنوان کرد: سکه نقره در اندازه 5 بهار آزادی به صورت یادبود پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی با وزن 24.95 گرم و قطر 40 میلیمتر از جنس نقره خالص است که در جعبه های نفیسی قرار گرفته و همانند سکه های طلا در بانک کارگشایی به میزان کافی در اختیار مردم قرار می گیرد و توزیع می شود.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک درباره طرح و نقش سکه نقره 5 بهار آزادی نیز اظهارداشت: بر روی این سکه در مرکز نوشته پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت خوشنویسی شده توسط یکی از اساتید به نام ایران و در اطراف آن 50 دایره از کوچک به بزرگ و در زیر آن نوشته سال 1389-1339 قرار دارد و در روی دیگر آن در مرکز تصویر ساختمان بانک مرکزی و نوشته لاتین پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی و در زیر آن سال تاسیس به میلادی 2010-1960 قرار گرفته است.

سکه 2.5 بهار آزادی

صنیعی چهارمین سکه را سکه طلای یادبود در اندازه 2.5 بهار آزادی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی اعلام و بیان کرد: عیار طلای این سکه همانند سایر سکه های بهار آزادی 900 در هزار است که وزن آن 20.34 گرم و قطر 30 میلیمتر بوده که به تعداد محدود و به صورت یادبود است و به میزان وسیع در بازار توزیع نمی شود.

وی ادامه داد: سکه های مذکور به تعداد بسیار اندک ضرب شده و فقط در اختیار بانک مرکزی است و جنبه فروش ندارد. همچنین طرح این سکه همان طرح سکه 5 بهار آزادی است.

سکه یک گرمی

وی ادامه داد: اما پنجمین سکه که قرار است همانند سکه های ربع، نیم و تمام بهار آزادی فراگیر شود، سکه یک گرمی یا اصطلاحا سکه گرمی با وزن 1.01 گرم و قطر تقریبی 13.3 میلیمتر است. عیار سکه گرمی نیز همانند سایر سکه های بهار آزادی رایج در بازار 900 در هزار است.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک در مورد تفاوت سکه یک گرمی با سایر سکه ها گفت: بانک مرکزی این سکه را در بسته بندی های خاصی به میزان نامحدود همانند سایر سکه های طلا به بازار عرضه خواهد کرد، اما بسته بندی آن امنیتی است.

وی در تشریح نکات امنیتی سکه گرمی گفت: در بسته بندی این سکه، کاغذ امنیتی دارای 6 مشخصه قرار گرفته، به نحوی که این کاغذ همچون اسکناس دارای واتر مارک مواج بوده، دارای الیاف نامرئی فلورسنتی رنگی همچون اسکناس و جنس آن همانند جنس اسکناس است.

صنیعی در مورد مشخصات چاپی این سکه نیز گفت: آرم بانک مرکزی به رنگ صورتی بر روی آن قرار گرفته اما برای چاپ این آرم از مرکبی به نام مرکب ترمو یا حرارتی استفاده شده است که رنگ صورتی آن با کوچکترین حرارت یا لمس دست و حرارت بدن به تدریج محو می شود و پس از مدتی با سرد شدن، رنگ آن به جای خود بازمی گردد.

وی ادامه داد: ضمنا در طراحی گوشه های بسته بندی سکه گرمی 4 گل ختایی کار شده که وقتی در مقابل نور قرار می گیرد، طرح ناقصی دارد که با همپوشانی طرح پشت آن تکمیل می شود. همچنین گلی در دور سکه کار شده که رنگ آن در بسته بندی سبزرنگ است و پشت آن نیز طرح تکمیلی گل قرار گرفته که در مقابل نور، دو طرح ناقص یکدیگر را کامل می کنند.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک عنوان کرد: در حاشیه دور بر روی و پشت بسته بندی سکه ریز نوشته هایی مشاهده می شود که رنگ آن بر روی طرح چاپی سبز و در پشت به رنگ آبی است که اگر در زیر ذره بین مشاهده شود نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: زمینه طرح پشت و روی سکه گرمی آبی است و آرم بانک مرکزی به صورت پراکنده بر روی آن چاپ شده است. برای چاپ آرم بانک مرکزی در این سکه از طراحی خطی با استفاده از مدالین استفاده شده، به این صورت که خطهایی موازی و با زوایای خاص بر روی آن تعبیه شده است.

صنیعی با بیان اینکه سکه های گرمی با طرح پرتره بر روی یک طرف آن در ضرابخانه های سایر کشورها کمتر ضرب می شود، دلیل این امر را مشکل بودن ضرب اینگونه سکه ها با توجه به ضرافت نقشهای آنها عنوان کرد و افزود: ضرب سکه گرمی کار نفیسی است که در ضرابخانه بانک مرکزی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح پشت سکه گرمی با ظرافت خاصی طراحی شده، همچنین پورتره حضرت امام (ره) نیز با تمام ظرافتها بر روی آن تعبیه شده است، گفت: هیچکس انگیزه جعل این سکه ها را پیدا نخواهد کرد، زیرا قادر به ضرب این نقوش نخواهد بود، نکات ریزی در لبه های سکه کار شده که هیچ ماشین یا دستگاهی قادر به تعبیه نیست.

ساماندهی بسته بندی سکه ها

وی با تاکید بر اینکه سکه گرمی همچون سایر سکه های طلای رایج در بازار توزیع خواهد شد، از برنامه ای برای ساماندهی وضعیت بسته بندی سکه های طلای ربع، نیم و یک بهار آزادی رایج در بازار خبرداد و گفت: بر این اساس این سکه ها در بسته بندی های امنیتی و شکیل وارد بازار می شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه بسته بندی های سکه گرمی در مورد سایر سکه های بهارآزادی نیز اعمال خواهد شد، گفت: همچنین 6 نکته امنیتی به کار رفته در بسته بندی سکه گرمی در سایر سکه ها نیز اجرایی خواهد شد. هر سال نیز سکه ها با بسته بندی بهتری در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته یک مورد دیگر امنیتی در بسته بندی سکه های گرمی وجود دارد که آن شماره سریالی است که به عنوان شناسنامه تولید سکه ها که روز و زمان تولید آن مشخص است، بر روی سکه درج می شود. مرکب چاپ سریال نیز فلورسنتی است که زیر لامپ uv تبدیل به رنگ نارنجی می شود.

صنیعی در مورد قیمت سکه گرمی نیز عنوان کرد: قیمت سکه گرمی کمی بالاتر از نصف قیمت سکه ربع بهار آزادی خواهد بود، اما به هر حال قیمت سکه ها تابعی از قیمت طلای جهانی است و به روز خواهد بود که سکه گرمی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
فکرشو بکنید..
حقوق10سال پیش یک کارگر الان بشه 20 سکه 500 تومانی
با سلام ایکاش فکری میشد تا از کمبود وجوه ریز 2000 ریالی و 5000 ریالی مردم راحت میشدند. اینکه فقط برای امسال باشد برای سالهای بعد چی؟ چرا سکه های طلا محدود باشد. ما حتی هنوز نتوانستیم سکه های سی امین سالگرد انقلاب را تهیه کنیم. سکه امام علی و حضرت محمد (ص) نیز همینطور
سکه ی پونصد تومنی؟؟؟
این دولت با اقتصاد چه کرده؟؟
يعني ورودي تاکسي 5000 ريال انشالله که تورم کم شده
عکاسی در مراسم رونمایی نبود حداقل عکس این سکه ها را چاپ کنید. شما مثلا خبرگزاری هستید ببم جان
خوب عکس این سکه ها رو هم بی زحمت میذاشتید ، اینجوری که نوشتید ما باید چه جوری تجسم سه بعدی کنیم که سکه چه جوریه ؟!
"وی در تشریح نکات امنیتی سکه گرمی گفت: در بسته بندی این سکه، کاغذ امنیتی دارای 6 مشخصه قرار گرفته، به نحوی که این کاغذ همچون اسکناس دارای واتر مارک مواج بوده، دارای الیاف نامرئی فلورسنتی رنگی همچون اسکناس و جنس آن همانند جنس اسکناس است"

سکه مگه کاغذ داره؟!؟!؟!!؟!؟
به به رونمایی شد پیشرفت کردیم آمریکای جنایتکار رو نابود کردیم اسراییل رو از نقشه پاک کردیم فقط یک گام دیگه مونده اونم رونمایی از سکه یک میلیارد ریالیه. سال 1404 قراره برسیم به جایی که سالها پیش بودیم
این سکه های یادبود که به تعداد محدود است و فقط در اختیار بانک مرکزی است یعنی به از ما بهتران می دهندتا بعداً ارزش کلکسیونی پیدا کند و غیره
این سکه ها نیزمانند250ریالی بصورت یادبود واردچرخه پولی می شوندوتثبیت می شوندوبصورت دائمی مورداستفاده قرارمی گیرند.
پیشنهاد می دهم که سکه های نقره را با نام " پیروزی" و در ابعاد مختلف توزیع کنند و واژه "بهارآزادی" مختص طلا باشد.
این نشان بی ارزش شدن بیش از پیش پول ملی است به همین امارات بغل دستمان نگاه کنید ببینید در طی ده سال گذشته چقدر ارزش پولش افت کرده
خوش به حال مردم ایران با سقوط ارزش پولی به نام ریال (بخوانید ریال سابق)
بانک مرکزی ما به جای حفظ ارزش پول ملی هر از چند گاه از سکه های مضروب پرده برداری می کند و انگار نه انگار که وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است. لطفا قبل از ضرب سکه 100000 ریالی یک مقدار اسفند هم برای خود دود کنند تا خدای نکرده چشم زخمی نخورند.
آوردن عکس این سکه ها مگر مشکلی داشت؟ ضمنا حالابه راحتی می توانید بگوئید قیمت مرغ در میادین تره بار فقط 8 سکه نا قابل
با توجه به طرح روی سکه، قطعا قیمت آن از قیمت طلای هم وزنش کمتر خواهد بود.
راست میگین سکه های 2000 ریالی و 5000 ریالی سال دیگر ضرب نخواهد شد بلکه سکته های 10000 ریالی و 20000 ریالی را باید انتظار بکشیم.
ببخشید! سکه هایی را که نمی خواهید پخش کنید چرا ضرب می کنید؟
ضمن سلام و خسته نباشید . از مدیرکل محترم سوالی دارم مگر نه اینکه تمامی قومیت های ایرانی هیچ فرقی باهم ندارند ! مگر نه اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی و همینطور 8 سال دفاع مقدس نقش ملت آذربایجان فراموش نشدنی است ! پس چرا در ضرب سکه ها و اسکناس های جمهوری اسلامی که پس از انقلاب تاکنون بیش از صد نمونه چاپ و ضرب شده اند و به انواع تصاویری از آثار باستانی و ملی آراسته شده اند اما در هیچ یک از این ها حتی یک نمونه از آثار ملی و ... آذربایجان چاپ و ضرب نشده است ! این چه جور اتحاد و یک پارچگی است .!؟ آیا این یک نمونه از انگیزه های برای تحریک احساسات مردم آذربایجان نیست !؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار