بازدید 9647

ترور ازسر بی‌شعوری راه به‌جایی نمی‌برد

مسعود فراستی: قبل از نقد و بعد از نقد و به‌جای نقد، «ترور» از سربی‌شعوری راه به جایی نمی‌برد.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱ 08 August 2010

نمایش فیلم‌سینمایی «زمهریر» به کارگردانی علی روئین‌تن در جشنوراه بیست و هشتم فجر با واکنش تند منتقدان، نویسندگان و اهالی رسانه و مطبوعات روبه رو شد و جلسه پرسش و پاسخ آن به پرحاشیه‌ترین جلسه پرسش و پاسخ بدل شد.

به گزارش شبکه ایران، با گذشت نزدیک به 6 ماه در حالی که به نظر می‌رسید گذر زمان تب تند انتقادات را فروکش سازد، یک کارگردان سینما در یک برنامه تلویزیونی به بهانه انتقاد از داوری انجمن منتقدان بار دیگر موضع‌گیری درباره این فیلم را به جریان انداخت.

علیرضا رئیسیان در برنامه جمعه هفته گذشته «هفت» درباره‌ انتخاب نشدن «چهل ‌سالگی» توسط انجمن منتقدان، گفت: اگر انجمن منتقدان فیلم مرا انتخاب کند جای تعجب دارد.

رئیسیان با اشاره به حضور رئیس این انجمن در برنامه «دو قدم مانده به صبح» و اشاره ضمنی به انتقادات وی در خصوص فیلم "زمهریر" عنوان کرد که وی در این برنامه اعلام کرده بود که باید چنین فیلمسازانی را اعدام کنند.

همین موضوع باعث شد تا مستغاثی در برنامه پنج‌شنبه شب برنامه سینمایی «هفت» در یک ارتباط تلفنی ضمن رد چنین نقل قول‌هایی، از جیرانی انتقاد کند، وی که به عنوان مجری در برنامه یاد شده حضور داشته چرا پاسخی به این ادعاها نداده است.

پس از آن علیرضا رئیسیان نیز به طور تلفنی توضیحاتی در این باره ارائه کرد و خاطرنشان ساخت برای اثبات صحبت‌های خود می‌تواند به فایل برنامه یاد شده که توسط روئین‌تن ضبط شده استناد کند.

این جدال رسانه‌ای با مصاحبه کارگردان فیلم سینمایی «زم‌هریر» با یک خبرگزاری ادامه یافت. روئین‌تن در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که سکوت او به خاطر احترام به سینما بوده و از این پس اگر کوچک‌ترین مسئله‌ای در مقابل «زم‌هریر» بشنود، ساکت نخواهد نشست.

وی افزود: متأسفانه چندین نوبت است که در صداوسیما دوستان از تریبون رسانه ملی استفاده می‌کنند و به راحتی من را ترور شخصیت می‌کنند، یا عمکردم در ساخت یک فیلم را منتسب به سازمان‌های جاسوسی می‌کنند و حتی من را متهم می‌کنند که نگاه پربصیرت رهبر معظم انقلاب را در فیلم خود لحاظ نکرده‌ام در حالی که روح من از این قضایا بی‌خبر است ضمن آن که هیچ‌کدام از این مسائل که انجمن منتقدان سینما مطرح می‌کنند، نقد فنی فیلم نیست و تنها "ترور شخصیت" است.

روئین‌تن در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان کرد: تا به حال این‌چنین سابقه نداشته است که یک کارگردان را به دلیل ساخت یک فیلم ترور شخصیت کنند و او را عضو منافقین و یا کافر خطاب کنند و بعد حرفشان را پس بگیرند. به همین دلیل دیگر نمی‌توانم در مقابل چنین رفتارهایی سکوت کنم.

این کارگردان همچنین تصریح کرد: در کجای تاریخ سینمای ایران منتقدان اجازه دارند به مراکز اطلاعاتی در مورد یک فیلم‌، نامه بنویسند و اطلاعات غلط بدهند و فراتر از آن بیایند به آیت‌الله نوری همدانی نامه بنویسند و در مورد این فیلم اطلاع‌رسانی غلط کنند. این دست از منتقدان باید بدانند که خرج کردن روحانیت برای رسیدن به اهداف، به هیچ عنوان کار شریفی نیست.

روز گذشته مسعود فراستی کارشناس و منتقد سینمای ایران نیز با ارسال یادداشتی به این خبرگزاری، ضمن گلایه از دیدگاه‌های غیر منطقی بر این فیلم آن را اثر دفاع مقدس عنوان کرده و نوشت: «ترور» از سربی‌شعوری راه به جایی نمی‌برد.

منتقد قدیمی مجله سوره و سروش در دهه 60 نوشته است: «زم‌هریر» را دیدم. بحث فیلم و مسائل زیبایی‌شناسی بماند برای اکرانش. فقط یک نکته بگویم: "زم‌هریر" فیلم دفاع مقدس است. در دفاع از بچه‌های دفاع و حرمت‌شان با نگاه و روایتی دیگر.

حرف‌های سطحی، بی‌شعورانه و متحجرانه علیه فیلم را نباید جدی گرفت. این حرف‌ها نه در دفاع از جنگ تحمیلی ماست ـ و بچه‌های جنگ ـ نه در دفاع از آرمان‌ها و نه در دفاع از هنر سینما. بگذاریم فیلم اکران شود، مخاطب ببیند و بعد نقدش کنیم.

وی در پایان این یادداشت کوتاه نوشته است: قبل از نقد و بعد از نقد و به‌جای نقد، «ترور» از سر بی‌شعوری راه به جایی نمی‌برد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
مگر ترور اصلا شعور میشناسد ترور از سر بی شعوری است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار