بازدید 6408

منابع آبی تهران کی ته می کشد ؟

کد خبر: ۱۱۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۶ 07 August 2010
آلودگی آب تهران به نیترات در حالی این روزها به سوژه ای پر تناقض تبدیل شده که مشاور سازمان بهداشت جهانی معتقد است تهران تا 20 سال آینده تمام ظرفیتهای آبی خود را از دست می دهد و مسئولان چاره ای ندارند جز اینکه 2 درصد آب نوشیدنی را از 98 درصد آب سیفون توالت و دیگر موارد مصرفی جدا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای شورای شهر و مقامات شهرداری تهران و برخی فعالان حوزه محیط زیست انسانی که مدتها است نسبت به آلودگی آب تهران هشدار می دهند بر این باورند که سفره های زیرزمینی در تهران به دلیل نبود سیستم دفع فاضلاب شهری آلوده به انواع آلاینده ها از جمله نیترات شده و کام شهروندان بخشهای از پایتخت را به دلیل خطر سرطان ناشی از این آلودگیها تلخ کرده است.

این اظهارات در حالی بیان می شوند که مقامات استانی و حتی بهداشتی کشور نسبت به آلوده بودن آب پایتخت واکنش نشان داده ولی معترفند تنها در بخشهایی از مناطق جنوبی تهران به دلیل برداشت آب از چاه این آلودگی ناشی از وجود نیترات مشهود است.

با این همه عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با نگاهی متفاوت نسبت به آلودگی آب تهران، تلاش برای حل مشکل سیستم فاضلاب شهری در تهران را اقدامی بی فایده دانست و گفت: با این شیوه نه تنها در کوتاه مدت نمی توان آلودگی نیترات را از آب تهران گرفت که در 20 سال آینده با مشکل کمبود آب در سطح و زیر سفره های زیر زمینی مواجه ایم.

دکتر علی اکبر عظیمی با اشاره به بحث مهم جداسازی آب نوشیدنی از آب سرویس در تهران افزود: مسئولان دیگر چاره ای برای جبران فاجعه آب تهران ندارند جز اینکه 2 درصد آب نوشیدنی را از 98 درصد آب سیفون توالت و دیگر موارد مصرف بهداشتی جدا کنند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه که به آمارهای وزارتخانه های نیرو و بهداشت کشور استناد می کند، از 250 لیتر آب مصرفی روزانه هر شهروند در تهران حداکثر پنج لیتر آن وارد بدن شهروندان تهرانی می شود و بقیه که بالای 98 درصد آب مصرفی روزانه هر شهروند است به شکلهای مختلف تلف می شود.

این متخصص آب و فاضلاب تاکید می کند: آب مصرفی برای دوش گرفتن، شستن ظروف، آب سیفون توالت، شستن لباس و انواع مصارف بهداشتی و غیر بهداشتی در خانه ها همه و همه فرایندی همانند آب نوشیدنی ما را طی می کنند و به لحاظ استاندارد آب با هم هیچ تفاوتی ندارند.

به باور دکتر عظیمی، اصلاح این پروسه غلط می تواند به مدیریت توزیع آب در تهران کمک کند و وضعیت ناهنجار آب و بحرانهای ناشی از آن را فرو نشاند ولی اصرار بر تداوم وضعیت فعلی می تواند تبعات اجتماعی بعدی و مشکلات فزاینده را در پیش داشته باشد.

مشاور و همکار سازمان بهداشت جهانی که اخیرا بررسیهای ویژه ای بر روی مدیریت فاضلابهای شهری در قطر با سازمانهای بین المللی انجام داده معتقد است جدا سازی آب مصرفی از آب سرویس شهروندان در تهران پروژه ای عملیاتی است چرا که هر چه آب از منابع آبی دور و نزدیک به حلق تهران ریخته شود باز نمی تواند ظرفیت مصرفی تهران را پر کند و کشور به دلیل نبود مدیریت صحیح در توزیع آب تهران، متحمل خسارات میلیارد دلاری شده و می شود.

همچنین این استاد دانشگاه آزاد اضافه کرد: تکمیل سیستم فاضلاب شهری در تهران هیچ کمکی به بهبود وضعیت کیفی آب تهران نمی کند چرا که با تکمیل سیستم علاوه بر هزینه وحشتناک بر پیکره اقتصاد ملی، روزانه 30 میلیارد متر مکعب بر ثانیه یعنی چیزی معادل سه برابر رودخانه کرج به درون کانالهای دفع فاضلاب می ریزد و سفره های زیر زمینی به دلیل عمق بالا آرام آرام تهی و خشک می شوند.

عظیمی گفت: 200 تا 300 سال طول می کشد تا سیستم فاضلاب شهری بتواند حجم آلودگی سفره های زیرزمینی و خاک تهران را از بین ببرد در حالی که عمر سیستمهای فاضلاب شهری حداکثر 40 سال است و امروز دیگر سیستمهای جامع فاضلاب شهری منسوخ شده اند.

وی اضافه کرد: بیش از سه دهه است که این بحران را پیش بینی و تشخیص داده ایم و دائم نیز هشدار می دهیم ولی کسی توجهی نمی کند و همین امروز اگر دیر بجنبیم فاجعه ای جدی حیات انسانی و طبیعی تهران و اطراف تهران را تهدید می کند.

از سوی دیگر مشاور شهردار تهران در حوزه محیط زیست با اعلام اینکه اذعان استاندار تهران به آلوده بودن بخشی از آب تهران نشان می دهد که مسئله آلودگی آب تهران قطعی است ولی سرپوش گذاشتن بر آن بی انصافی و اجحاف در حقوق شهروندان است.

محمد هادی حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه سفره های زیر زمینی تهران به دلیل فقدان سیستم تصفیه فاضلاب آلوده به نیترات است افزود: افزودن کلر نمی تواند این آلودگی را رفع کند چرا که باعث تغییر ترکیبات شیمایی و تبدیل نیترات به نیتریت می شود و خطرات بیشتری را متوجه سلامت شهروندان می کند.

رئیس ستاد توسعه پایدار و محیط زیست زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شفافیت در گفتار مسئولین نسبت به مردم وجود ندارد اضافه کرد: اینکه به شکل شفاف این موضوع گفته نمی شود یعنی اینکه با مردم صادق نیستیم و این بی انصافی محض است.
 
حیدرزاده تاکید کرد: وقتی وزیر بهداشت جسارت می کند و این آلودگی را رسانه ای و تائید می کند، باید از آن حمایت کرد چرا که سالهاست که آبهای زیر زمینی تهران آلوده است و راه حل آن تکمیل سیستم دفع فاضلاب شهری است که سالهاست نافرجام رها شده است.
 
این کارشناس محیط زیست شهری گفت: تا زمانی که گفتگویی صادقانه و نوعی همگرایی بین مسئولان و مردم در مورد آلودگی آب تهران بوجود نیاید نمی توان به حل این مشکل امیدوار بود.
 
پیش از این وزیر بهداشت با اعلام آلوده بودن آب تهران به نیترات از زنان باردار و خردسالان خواسته بود از نوشیدن آب تهران به خصوص در مناطق پایین شهر خودداری کنند، خبری که سریعا با واکنش برخی مسئولان تهران مواجه شد و خبر به  گفته وزیر نیرو به سالم بودن آب و شوی رسانه ای تقلیل یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
مگه اینکه خانم وزیر یه جو مردونگی داشته باشه بگه وگرنه بقیه فقط رد میکنن.
به چشم خودم دیدم که سدها منجیل و کرج از همیشه پرآب ترند...چرا اینقدر اذیت میکنید؟!
قديما اب تهرون واقعاَ اب بود،حالا چي.؟15 ميليون ادمو چپوندن تواين شهر کلان و امکانانتش مال دهه 50 است،از گسترش بي رويه شهر همه چيز حادث ميشه،راستي چند سال پيش بحث تفکيک اب مصرفي و اب شرب در تهران مطرح شد ولي انهم مثل خيلي چيزها عقيم موند،حالا تقش اينجوري درمياد.
با سلام-
مدتهاست اين سوال را از خود مي پرسم كه با وجود اينكه در تهران شبكه فاضلاب وجود ندارد واقعا آب مصرفي كه حاصل چندين سد اطراف تهران مي باشد واقعا در كجا ذخيره مي شود !
آيا تهران واقعا روي درياچه اي از پس آب قرار دارد؟!!!!!!!!!
خوزستان قهرمانی که تمام نقاط آن زیر آتش دشمن بود ، خوزستانی که نفتش ایران را تغذیه می کند از تشنگی می نالد در حالیکه لوله 64 اینچی آب از کنار آن به کویت آب صادر می کند.خدایا این کار درست است؟
ظرفيت توليد (تصفيه )آب در شهر تهران محدود است ودر صورتي كه ميزان مصرف كنترل گردد (در حد سه ميليون مترمكعب در روز )امكان تامين آب سالم وبهداشتي براي ساكنان شهر تهران فراهم خواهد بود. ضمناطراحي تاسيسات پايه آب تهران مربوط به دهه 40 وبراي يك ميليون نفر طراحي شده است ولي در حال حاضر با توسعه صورت گرفته تواناي تامين آب حدود 8 ميليون نفر را داراست. اگر مصرف كنترل گردد چاههاي آلوده به نيترات وارد مدار نميشود .
سد لتیان هم پر آب است.
من که روزی 30 لیتر هم مصرف نمی کنم چطوری شد 250 لیتر؟؟؟؟؟؟!!!!!
عزیزانی که میگن سد ها پرن, متوجه نشدن که مطلب در مورد بیست سال آینده صحبت میکنه نه امروز؟!
دكتر عظيمي از دانشمنداني دلسوز هستند اي كاش گوش شنوايي بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر