بازدید 21405

تازه‌ترين اخبار هدفمندي يارانه‌ها

رئيس جمهور اخيرا در همدان از واريز يارانه نقدي به حساب سرپرست خانوارها در مهرماه خبر داد، اين در حالي است كه همچنان در خصوص سرنوشت تشكيل سازمان هدفمندي يارانه‌ها، نحوه پرداخت يارانه نقدي و چگونگي رسيدن آن به دست مردم، اصلاح قيمتها و نحوه اطلاع رساني مناسب در خصوص اجراي مهمترين پروژه اقتصادي كشور طي 30 سال گذشته پرسشهاي زيادي مطرح است.
کد خبر: ۱۱۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۲ 07 August 2010
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي از پيش‌بيني انصراف 15 درصد از متقاضيان دريافت يارانه نقدي كه در طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار مشاركت داشته‌اند، خبر داده و مي‌گويد: يارانه نقدي واريز شده به حساب سرپرست خانوارها قابل برداشت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس جمهور اخيرا در همدان از واريز يارانه نقدي به حساب سرپرست خانوارها در مهرماه خبر داد، اين در حالي است كه همچنان در خصوص سرنوشت تشكيل سازمان هدفمندي يارانه‌ها، نحوه پرداخت يارانه نقدي و چگونگي رسيدن آن به دست مردم، اصلاح قيمتها و نحوه اطلاع رساني مناسب در خصوص اجراي مهمترين پروژه اقتصادي كشور طي 30 سال گذشته پرسشهاي زيادي مطرح است.

محمدرضا فرزين سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي روز گذشته به پرسشهاي خبرنگار فارس درباره اين مباحث پاسخ گفت، هر چند كما في‌السابق پاسخ به برخي سوالات را به آينده احاله كرد.


فارس: رئيس جمهور اخيرا اعلام كرده‌اند يارانه نقدي مهرماه در حساب مردم است، با توجه به اينكه قبلا اعلام شده بود دو ماه قبل از اجراي طرح هدفمندي، يارانه به حساب مردم واريز خواهد شد، آيا اين به معناي هدفمند كردن يارانه‌ها در آذرماه است؟
فرزين: اين نتيجه‌گيري شماست. قرار نيست ما زمان را اعلام كنيم.


فارس: يعني شما تأييد يا تكذيب نمي‌كنيد؟
فرزين: خير تأييد و تكذيب نمي‌كنم.


فارس: دولت گام به گام به اجراي طرح هدفمندي نزديك مي‌شود، اما خبري از تشكيل سازمان هدفمندي يارانه‌ها نيست. تشكيل اين سازمان به كجا رسيده است؟
فرزين: در تشكيل سازمان هدفمندي يارانه‌ها بحث قانون مطرح است، ما اساسنامه سازمان را به شوراي نگهبان فرستاديم و شورا اشكال گرفت، مجددا اصلاحاتي كه مد نظر شوراي نگهبان بود انجام شد و اساسنامه به شورا داده شده است. يك بحث اين است و بحث ديگر اينكه آيا چارچوب نظام هدفمندي يارانه‌ها شكل گرفته است؟ در حال حاضر وزارت رفاه معاونتي به نام هدفمندي يارانه‌ها دارد و عملا تمام كارهايي كه سازمان بايد انجام دهد در معاونت هدفمند كردن يارانه‌هاي وزارت رفاه در حال انجام است.


فارس: يعني اگر سازماني هم تشكيل نشود مغايرتي با قانون نخواهد داشت؟
فرزين: نه، طبق قانون سازمان قطعا تشكيل مي شود، اقدامات اوليه هم انجام شده است ولي بحث اين است كه الان شاكله سازمان شكل گرفته و اقدامات انجام مي‌شود، بخش عمده كارهاي هدفمندي در معاونت وزارت رفاه انجام مي‌شود.


فارس:سازمان هدفمندي يارانه‌ها كي تشكيل مي‌شود؟
فرزين‌: ما منتظر قانون هستيم. اگر اساسنامه پيشنهادي سازمان تأييد شود سازمان تشكيل مي‌شود. كارهاي مربوط به افتتاح حساب هدفمندي يارانه‌ها بايد توسط سازمان هدفمند كردن يارانه‌‌ها انجام مي‌شد، اما عملا مي‌بينيم كه اين كار توسط معاونت هدفمندي يارانه‌هاي وزارت رفاه در حال انجام است. اگر شوراي نگهبان اساسنامه را تأييد كند سازمان تشكيل مي‌شود.


فارس: ايراد اساسي شورا به اساسنامه چيست؟
فرزين:‌پس از اصلاح ايرادات اول اساسنامه مصاحبه كردم و همه را گفتم، الان دقيقا حضور ذهن ندارم.


فارس: يك ايراد شورا به حضور رئيس جمهور و وزرا در تركيب هيئت مديره سازمان بود؟
فرزين: اساسنامه از نظر شوران نگهبان چند ايراد شكلي داشت، قبلا دقيقا اعلام كردم ايرادات چيست و چگونه رفع كرده‌ايم.


فارس: يك بحث مهم اطلاع رساني درباره هدفمندي يارانه‌ها است. به نظر مي‌رسد شما نگرانيد اطلاع رساني در اين باره سبب بروز تورم انتظاري شود، از طرفي هم احساس مي‌شود كم توجهي به اين كار تبعاتي چون عدم اقناع جامعه و واكنش به اجراي طرح را در پي داشته باشد. دولت قصد ندارد براي اين كار يك سياست درست اطلاع رساني تدارك ببيند؟
فرزين: شوراي اطلاع رساني زير نظر وزير اقتصاد تشكيل شده است.


فارس: اما كار جدي مشاهده نمي‌شود. بسياري از مردم هنوز اطلاع ندارند دقيقا قرار است چه اتفاقي بيفتد؟
فرزين: قرار است شورا بحث اطلاع رساني را تقويت كند. ما به طور منظم اخبار كار و پيشرفت مباحث كارگروه تحول اقتصادي را به مردم اعلام مي‌كنيم. بحث‌هاي مربوط به فرهنگ سازي و توليد برنامه نيز زير نظر شورا در صدا و سيما در حال انجام است شما مي‌بينيد بخش‌هايي از برنامه‌هاي راديو و تلويزيون به اين موضوع اختصاص دارد، بخشي از كار هم به خود دستگاه‌هاي مربوطه واگذار شده است، مثلا در مورد حاملهايي چون برق و گاز خود وزارتخانه‌هاي مربوط متولي اطلاع رساني لازم و فرهنگ سازي هستند و بايد اشكالات شرايط فعلي را براي مردم بازگو كنند. دبيرخانه كارگروه طرح تحول هم به طور دائم در شهرستان‌ها جلسات توجيهي دارد. خود من، مديران معاونت اقتصادي و شخص آقاي وزير اقتصاد در اين جلسات حضور پيدا مي‌كنيم، اين جلسات در حجم وسيعي در حال برگزاري است. شايد اخبار آنها خيلي منعكس نشود ولي ما در هر روز حداقل يكي دو جلسه و همايش توجيهي در كشور داريم، فردا هم با وزير اقتصاد در قم و در جمع طلاب و روحانيون اين نشست را برگزار مي‌كنيم.


فارس: از آخرين تصميمات كارگروه تحول اقتصادي چه خبر؟
فرزين: اوايل شهريور ماه كار ثبت نام براي افتتاح و اعلام حساب‌هاي سرپرست خانوار به منظور واريز يارانه نقدي به اتمام مي‌رسد.


فارس:‌در كل كشور؟
فرزين: بله الان كار در 6 استان ديگر در حال انجام است و 25 مرداد افتتاح حساب در تهران، قزوين و قم انجام مي‌شود. اگر كار در اين سه استان هم تمام شود افتتاح حساب در كشور به پايان رسيده و مجددا زماني را براي آن دسته از خانوارها كه از مرحله افتتاح حساب جا مانده‌اند، اعلام مي‌كنيم وقتي مرحله ثبت نام انجام شد تقريبا اين آمادگي در دولت وجود دارد كه يارانه نقدي را واريز كنيم .عملا اين شرايط در شهريور ماه به وجود خواهد آمد.


فارس: منابع يارانه نقدي قرار است از كجا تأمين شود؟
فرزين: در قانون هدفمند سازي يارانه‌ها مجلس به ما اجازه داده از يك حساب تنخواه در سرجمع بودجه برداشت كنيم، ما يك تنخواه گرفته و پس از اصلاح قيمت‌ها آن را برمي‌گردانيم.


فارس: ميزان يارانه نقدي و نحوه اصلاح قيمت‌ها در كارگروه مشخص شده است؟
فرزين: اينها مواردي است كه فعلا بنا نداريم درباره آن اطلاع رساني كنيم، ما در شهريورماه به طور دقيق به دست مي‌آوريم كه چند نفر متقاضي دريافت يارانه نقدي هستند.براساس برآوردهايي كه از افراد متقاضي داشتيم به اين جمع‌بندي‌ها رسيده‌ايم ولي رقم دقيق زماني است كه آمار كل متقاضيان را داشته باشيم. آخرين رقمي كه آقاي محصولي وزير رفاه در كارگروه تحول اقتصادي اعلام كردند اين است كه تاكنون 82 درصد افرادي كه فرم اطلاعات اقتصادي خانوار مركز آمار را پر كرده بودند، افتتاح حساب كرده‌اند. پيش‌بيني وزارت رفاه اين است كه اگر يك بار ديگر مهلت براي افتتاح حساب اعلام شود، 85 درصد مشاركت كنندگان در طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار مركز آمار ثبت نام خواهند كرد.


فارس: يعني در شهرهايي كه افتتاح حساب شده است؟
فرزين: بله. 68 ميليون نفر در طرح مركز آمار مشاركت داشتند و پيش‌بيني ما اين است كه 85 درصد اينها مايلند يارانه نقدي دريافت كنند.


فارس:‌يعني 15 درصد انصراف مي‌دهند؟
فرزين: بله 15 درصد از كساني كه فرم را پر كرده بودند، اگر اين امر محقق شود 85 درصد از 68 ميليون نفر يارانه نقدي دريافت خواهند كرد. اگر آمار متقاضيان اين رقم باشد يارانه نقدي يك رقم و اگر درصد آن تغيير كند رقم ديگري خواهد بود، ما بايد در شهريورماه عدد نهايي را به دست آوريم و براساس قيمت گذاري حامل‌ها و برآوردهايمان بتوانيم به سمت عدد مشخص برويم.


فارس:‌ هنوز اين سؤال مطرح است كه كارت اعتباري يارانه نقدي كه در اختيار خانوارها قرار مي‌گيرد صرف كسر و برداشت هزينه انرژي آنها مي‌شود و يا وجوه آن به صورت نقد قابل برداشت است؟
فرزين: كارتي كه براي واريز يارانه نقدي در اختيار مردم قرار داده مي‌شود در مرحله اول محتوي پول نقد و قابل برداشت است.


فارس: بعد از 2 ماه از واريز يارانه نقدي؟
فرزين: زمان را اعلام نمي‌كنم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
بنا نداریم در مورد هیچ چیز چیزی بگوئیم
اقای رییس جمهور امروز در صحبتهایی که از رادیو پخش می شد فرمودند قبل از اجرای طرح ،یارانه ها را به به حساب مردم می ریزیم مثلا اگر بنزین را 120تومان بکنیم قبلا 20تومان آنرا به حساب می ریزیم خدمت ایشان بگویید که مردم خوزستان خیلی وقت است بنزین 400تومانی می خرند نه 120تومانی .مردیم از خوشی از دست وعده های شما!
انصراف 15 درصد يعني اگر به مثلا 80 درصد هم ندادند ء اعلام مي شود كه اين ها همان 15 در صد هستند ؟؟؟!! كسي كه نمي آيد تمام افرادي را كه يارانه دريافت نكرده اند با هم جمع كند و مثلا اين عدد 15 در صد را استخراج كند .
همه سرکارند تا ببینند مهمترین طرح اقتصادی 30سال گذشته کشور جگونه اجرا میشودو مثل همیشه .......
اقایان هر کاری دلشان بخواهد انجام میدهند اما معلوم نشد چقدر به هر نفر میخواهند بدهند ؟
اين هم يجور سرکار گذاشتن مردمه،مي گيد نه !؟خواهيم ديد که اين طرحم ترفي نخواهد بست و دودش ميره چشم مردم بينوا.
همه اين گفتگوهايعني سرمردم شيره ماليدن.
چرا ما باید نان را 300 تومان بخریم
85 درصد 68 ميليون يعني 58 ميليون
20هزارميليارد تومن تقسيم بر 58 ميليون نفر ميشه تقريبا هر نفر ماهي 30 تومن؟؟؟
با این هدفمند کردن یارانه ها با تورم و گرانی مردم و نهایتا نظام را نابود میکنند چون بنزین + برق + اب و همه چیز گران میشود و فقط یارانه 2% بهمردم میدهند
توی قبض برق در استان خوزستان نوشته مثلا : 10 هزار تومان هزینه این ماه شماست که بدون یارانه 190 هزار تومانه و دولت داره 180 هزار تومان پرداخت میکنه برای شما!!!!!!!!!!!!!!!
حالا بیا یارانه ها رو وردار ببین چه بلایی سر مردم بدبخت بیاد!!!!!!!
این تنها قبض برق بود : نان آب بنزین و غیره...
پس اونایی که 2 سال پیش ثبت نام کردن و کد رهگیریشون گم کردن بلاخره چه کار کنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان