بازدید 108003

جزئیات معافیت "کفالت و موارد خاص"+ اصلاحیه

اگر مشمولی تنها فرزند ذکور بالای 18 سال و سالم خانواده باشد و سن پدرش بالای 59 سال یعنی شروع 60 سالگی باشد، میتواند کفیل پدرش شود و از خدمت وظیفه عمومی معاف گردد.
کد خبر: ۱۱۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶ 04 August 2010
معاون مشمولان سازمان وظیفه عمومی گفت: در حال حاضر چند نوع معافیت از جمله "کفالت و موارد خاص"وجود دارد که در سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان اجرا می شود.

سرهنگ حلوایی در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر به پرسش های مرتبط با حوزه فعالیتش پاسخ گفت و جزئیات معافیت از خدمت سربازی را توضیح داد.
 
شبكه خبر: معافیت كفالت شامل چه افرادی می شود؟

حلوایی: اگر مشمولی تنها فرزند ذکور بالای 18 سال و سالم خانواده باشد و سن پدرش بالای 59 سال یعنی شروع 60 سالگی باشد، میتواند کفیل پدرش شود و از خدمت وظیفه عمومی معاف گردد.

چنانچه پدری كمتر از 60 سال سن داشته باشد ولی بر اثر بیماری با تائید شورای پزشكی نیازمند مراقبت باشد در آنجا هم تنها فرزند ذکور بالای 18 سال وی معاف می شود و اگر مادری فاقد همسر باشد (فوت یا طلاق) و تک پسر سالم بالای 18 سال داشته باشد فرزندش معاف خواهد شد.

همچنین اگر فردی خواهر یا برادر صغیر داشته باشد و پدرش هم فوت كرده باشد می تواند کفیل شود و بر اساس این قانون معاف شود.

اگر چنانچه فردی برادرش بیمار باشد و "همسر، پدر و فرزند" هم نداشته باشد می تواند كفیل برادرش شود می تواند معاف شود، همچنین اگر دارای خواهری باشد كه از سن 18 سالگی تا 24 سالگی به عقد كسی در نیامده و مجرد باشد و پدرش هم در قید حیات نباشد، می تواند از معافیت استفاده نماید.

برای جد و جده به شرط اینکه فرزند دختر و پسر نداشته باشد و تنها یک نوه سالم بالای 18 سال داشته باشند این پسر می تواند معاف شود.

سرهنگ حلوایی تاکید کرد، در تمامی موارد مربوط به معافیت کفالت موضوع یگانه مراقب بودن یعنی نداشتن برادر سالم و بالای 18 سال دیگر شرط است.

شبکه خبر: معافیت موارد خاص چه مواردی است؟

برابر ماده 6 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین؛ یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده(هردو یا یکی از آن ها معلول باشد) و یا حداقل 2 نفر از فرزندان آن ها معلول و ناتوان باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

سرهنگ حلوایی همچنین گفت: در بخش معافیت معلولین با توجه به عنایت مقام معظم رهبری، اگر در خانواده ای یک فرزند پسر بالای 18 سال باشد و یک معلول (چه خواهر یا برادر) این فرزند هم می تواند معاف شود.

همچنین اگر کسانی که پدر یا مادرشان " 25 درصد جانبازی یا 30 ماه سابقه جبهه و یا 36 ماه سابقه آزادگی" داشته باشد می تواند یک فرزندش معاف شود.
 
همچنین اگر با تلفیق موارد جانبازی و سابقه جبهه با هم منجر به 30 ماه شود یک فرزند خانواده معاف خواهد شد به عنوان مثال: اگر فردی 10 ماه خدمت جبهه و 20 درصد جانبازی داشته باشد با توجه به اینکه مجموع تلفیق موارد آن 30 ماه می شود یک فرزند می تواند معاف شود.

اگر مادری فاقد همسر و تحت پوشش کمیته امداد باشد و دو فرزند پسر بالای 18 سال داشته باشد استثنا با توجه عنایات مقام معظم رهبری یکی از فرزندانش معاف می شود.

شبکه خبر: استفاده از معافیت ها و مواردی که مطرح شد مشمول زمان است؟

در بخش معافیت کفالت همیشگی است ولی در بخش معافیت موارد خاص تا پایان سال 89 جاری است.

شبکه خبر: همه کسانی که مشمول معافیت هایی که عنوان داشته اید شده اند کارت های معافیت آنها صادر شده است؟

کسانی که در قانون 3 برادری معاف شده اند کارت های معافیت آنها صادر و ارسال شده است و بخش زیادی از افراد کارت های معافیت خود را دریافت کرده اند.

سرهنگ حلوایی افزود: اگر فردی بیش از 3 ماه مدارک خود را ارائه کرده اما هنوز کارت معافیت برایش صادر نشده است پرونده فرد دچار نقص بوده که لازم است با مراجعه به دفاتر خدمات پلیس +10 و یا واحدهای وظیفه عمومی محل سکونت خود مراجعه کنند و اگر نقصی در پرونده آنها وجود دارد رفع نقص کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۶
با عرض سلام و خسته نباشید. هیچ وقت نشده اخبار مربوط به معافیت شفاف باشد. به این جملات که در سایت نوشته شده توجه کنید(حلوایی: اگر مشمولی تك پسر باشد و بالای 18 سال سن داشته و سالم باشد می تواند كفیل پدرش شود و با استفاده از این قانون معاف شود، همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد. )
در قسمت دوم اشاره شده که همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد. حالا این یهنی چه؟ یهنی هر پدر بالای 59 سال تمام یک پسرش معاف میشود؟ یعنی دیگر نساز به تک پسری نیست؟ خدا وکیلی یکی جواب بده.
"چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد" ... یک فرزند پسر دقیقا یعنی چه؟ یعنی تک فرزند پسر؟ یعنی یکی از چند فرزند پسر؟ یعنی اگه پدری بالای 60 بود و چند فرزند پسر داشت یکیشون معاف میشه؟
"همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد."

این جمله یعنی بدون توجه به داشتن برادر بالای 18 سال؟
"همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد."

این جمله یعنی بدون توجه به داشتن برادر بالای 18 سال؟
آقا نمیتوننین حبر ننویسین!!!!

همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد.
درستش کنین
تو رو خدا اینو به گوش مسئولین نظام وظیف برسونید که فوت پدر برای مادر بدتر است یا اینکه پدر معلول باشد؟ چرا کسی که پدرش معلول است یکی از فرزندان آن می تواند معاف شود ولی پدر که فوت کرده فقط باید تک پسر بود تا معافیت تعلق گیرد؟ پدر که معلول هست حداقل زنده که هست و سایه اش بالای سر مادر هست ولی پدری که فوت کرده کی از مادران حمایت کند؟
چرا به معلول امتیاز بیشتری نسبت به فوت شده می دهند؟
تابناک من این موضوع را چند بار هست که می گم ولی هیچ اقدامی نکردی.
این مسئولا حرف زدن بلد نیستند حرف نزدن هم بلد نیستند؟
این یعنی چی؟ "اگر مشمولی تك پسر باشد و بالای 18 سال سن داشته و سالم باشد می تواند كفیل پدرش شود و با استفاده از این قانون معاف شود،" اگه اینجوریه که همه ی تک پسرا بدون توجه به سن و یا بیماری پدر معاف می شوند.

از یه طرف دیگه گفته که:"چنانچه پدری كمتر از 60 سال سن داشته باشد ولی بر اثر بیماری با تائید شورای پزشكی نیازمند مراقبت باشد فرزندش معاف می شود"
من که بالاخره نفهمیدم چی شد؟
لطقا دوستان تابناکی این موضوع رو پیگیری کنن و یه ملت رو از ابهام دربیارن
لطفا اطلاع رسانی غلط نکنید "همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد" اصلا همچین قانونی مجود ندارد و باید تک پسر باشد.
به نظر می رسد که خبر مربوط به "چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد."اشتباه بوده و شاید بایستی تک فرزند پسرش باشد. لطفاً بررسی و راهنمائی بفرمائید چون موضوع مهمی می باشد.
یعنی تک فرزند پسر معاف میشه از سربازی؟؟؟ قانون جدیده؟
یعنی تک فرزند پسر معاف میشه از سربازی؟؟؟ قانون جدیده؟
کسی هست بدونه این جمله تعبیرش چیه؟ "همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد. "
سن من بالای 18 ساله. یک برادر بزرگتر از خودم دارم که خدمت سربازی رفته، و سن پدرم هم بالای 60 ساله آیا معاف از سربازی میشم؟
" همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد." یعنی اگه یکی چند پسر داشت و 60 سالش شد یکی به دلخواه معاف میشه؟!
اقا این تو قانون نوشته یگانه فرزند فرد بالای 60 سال، چک می فرمایید ؟
اگه پدر بالای 60 سال باشه و تک پسر نباشیم و برادر داشته باشیم آیا باز هم می توان معافیت کفالت گرفت؟
از پلیس +10 پرسیدم گفت نمیشه. تکلیف چیه؟ هر کی یه چیز میگه!!!
اگه پدر بالای 60 سال باشه و تک پسر نباشیم و برادر داشته باشیم آیا باز هم می توان معافیت کفالت گرفت؟
از پلیس +10 پرسیدم گفت نمیشه. تکلیف چیه؟ هر کی یه چیز میگه!!!
امیدوارم تکذیب نشه!!!!
امیدوارم تکذیب نشه!!!!
با سلام اميد وارم پاسخ را دريافت نمايم درمورد قانون پدر 59 سال كه يك فرزندش معاف ميشود آيا اگر حتي پسر ديگري نيز داشته باشد ميتواند معاف كند البته من دو برادر دارم كه يكي معلول است و ديگري نيز كفيل اوست و پدر من الان تقريبا وارد 60 سال شده است آيا امكان معافيت وجود دارد ؟
من دقیقا" متوجه نشدم یعنی پسری که تک پسر باشه و بالای 18 سال سن داشته باشه در هر شرایطی معاف میشه یا این فقط شرط اولیه برای بقیه ی شروط ذکر شده است؟
خوب این که معلوم بود ما نفهمیدیم یعنی اگر مشمول غیبتم داشت بازم می تونه معافیت کفالت بگیره ؟؟؟؟؟؟؟؟
من معاف نمیشم
شانش ندارم باید 2 سال الکی دور خودم بچرخم
آخه کدام خدمت؟؟؟؟؟
خواهشمند است تابناک ترتیبی بدهد که مردم به جواب های خود دقیق و شفاف برسند
با تشکر
سلام.شما را به خدا پیگیری کنید و در سایت درج کنید که معافیت کفالت فقط برای تک فرزند پسر است که پدرش بالای 60 سال باشد یا اگر تک فرزند نباشد هم میشود؟
معافيت كفالت يعني چه؟ تاكي مي توان استفاده كرد؟ يكي به پرسشهاي كه مطرح شده جواب بده!
با سلام محبت بفرمایید یک فکری هم برای تک فرزند دختر شهدا بکنید برای معافیت داماد شهدا یی که فقط یک فرزند دختر دارند ممنون از رسیدگی شما
در مورد اين كه پدر اگر 59 سال كامل داشته باشه و وارد 60 بشه يك پسر ميتونه معاف بشه درسته يا نه اما فكر ميكنم اشتباه هست
لطفا در مورد "همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد." پیگیری کنید. از پلیس +10 که پرسیدیم گفتند اصلا همچین قانونی نیست. با تشکر
لطفا در مورد "همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد." پیگیری کنید. از پلیس +10 که پرسیدیم گفتند اصلا همچین قانونی نیست. با تشکر
من نه خواهر دارم و نه برادر يعني تك پسر نيستم و تك فرزند هستم ! آيا معاف ميشوم ؟ خواهش ميكنم پاسخ دهيد ...
آقا قضیه روشن دیگه . اونجا که گفته "همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد " یعنی اگه کسی چند پسر هم داشته باشه و به سن 60 سال به بالا برسه یکی از پسراش که خدمت نرفته معاف میشه . اون قانون تک پسر بودن که قبلآ هم بوده پس دیگه نیازی به ذکر کردن نداشت که جناب حلوایی بخواند یاداوری کنند .
"چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد."اشتباهه. لطفاً بررسی کنید.
اصلا يك فكر اساسي براي سربازي بكنيد اين سربازي فعلا فقط عمر بچه ها و سرمايه مملكت رو به باد مي ده .2 ماه اموزش نظامي همگاني و سرباز حرفه اي چاره كاره
تا از اين بازي هميشگي نجات پيدا كنيم
واقعا به پسرانمان فرصت نمي دهيم تا انتخاب درستي بكنند چون هميشه لولوي سربازي بالا سر شان است و به درد هم نمي خورد..خواهشا به مسئولان بگوئيددر اين دكان را ببندند
" همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد." یعنی چه؟
اگر مادری فاقد همسر و تحت پوشش کمیته امداد باشد استثنا یکی از فرزندانش معاف می شود !
جون مادرت اينو بنويس آخه چرا ظلم مي كنيد بابا ندارم برادرم ازدواج كرده رفته من موندم مادر مريضم 30 سالم شده نه ميتونم مادرم رو ول كنم نه ميتونم زندگي كنم آخه اين چه عدالتيه !
تو رو خدا اینو به گوش مسئولین نظام وظیفه برسونید. چرا کفالت به پدر بالای 59 سال تعلق می گیره (حتی اگر سالم باشه و درامد داشته باشه) و یکی از فرزندان معاف می شه ولی به مادری که شوهر و سرپرست خود را از دست داده و درامدی هم نداره حتی اگر مسن هم باشه معافیت کفالت یکی از فرزندان تعلق نمیگیره
من یه دوست دارم که قبل سربازی ازدواج کرده و مادر خانمش هم باهاش زندگی می کنه چون آخرین فرزند خونه رو گرفته و تکفل مادر زنشم قبول کرده ولی مادر زنش یه پسر هم داره که ازدواج کرده . این آقا نمی تونه معاف بشه . مادر زنشم بالای 60 ساله . می شه زیر همین نظر جواب بدین یا در موردش تحقیق کنین؟
سلام
آقا جون مادرتون جواب بدید.
این که بابای بالای 60 سال یک پسر معاف میشه داستانش چیه؟؟؟؟
خواهششششششششا پیگیری کنید
با عرض سلام.جناب سرهنگ حلوایی فرموده اند كه چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد. من 4 تا برادر بزرگتر از خودم دارم كه همه ي انها كارت دارند و هيچكدام از معافيت كفالت استفاده نكرده اند ايا اين معافيت شامل امثال من هم ميشود؟
آقا قضیه روشن دیگه . اونجا که گفته "همچنین چنانچه پدری به سن بالای 59 سال و شروع شصت سالگی رسیده باشد به صرف شصت ساله شدنش یك فرزند پسرش معاف خواهد شد " یعنی اگه کسی چند پسر هم داشته باشه و به سن 60 سال به بالا برسه یکی از پسراش که خدمت نرفته معاف میشه . اون قانون تک پسر بودن که قبلآ هم بوده پس دیگه نیازی به ذکر کردن نداشت که جناب حلوایی بخواند یاداوری کنند .
این کجاش جدید بود ؟؟؟؟!!!!!!
مشمول دارای فرزند معلول تکلیفش چی شد
خواهشمندم شفاف پاسخ فرمائید: من پدرم هفتادساله است و برادر بزرکترم سربازیش را انجام داده و برادر دیگری ندارم و خود با معافیت تحصیلی مشغول تحصیل در مرحله کارسناسی ارشد هستم . ایا معاف خواهم شد؟
با سلام وخسته نباشید از سایت تابناک تقاضامندم در مورد این خبر که تک فرزند پسر بالای 18 سال تحت چه شرایطی میتواند کفالت بگیرد و یا اینکه اصلا شرایطی ندارد تحقیق کرده و مطلب را شفاف در سایت درج نماید.قبلا از همکاری شما کمال تشکر را دارم
بابا تکلیف این بالای 59 سال رو معلوم کنین دیگه !! از تابناک بعیده جواب نده !!!! X(
من تک پسر نبودم ُ اما چون برادر زیر ۱۸ سال بود و پدر ۵۹ ، معافیت گرفتم
جواب ها مبهم است
هر روز یه معافیت جدید! آیا یکی هم هست به فکر اونایی باشه که دارن خدمت می کنن؟ یکی 2 ماه خدمت میکنه، کسری میاره می ره یکیم باید 21 ماه خدمت کنه!! واقعا این اضاف سنواتی نمی خواد بخشیده بشه؟؟ چرا سربازایی که دارن خدمت می کنن باید جور اونایی که معاف میشن و بکشن؟؟؟ واقعا این دور از انصاف...
تشکر فراوان از پیگیری تابناک و اصلاح خبر.
من 33 سالمه و متاهلم تک پسر نیستم اما اگه برم سربازی هم خودم هم خوانوادم دچار مشکل مالی میشن تکلیف ادمهای مثل من چیه.اخه ادم 33 ساله به درد سربازی میخوره؟
کلی خوشحال شده بودم
با سلام و خسته نباشیدمن پدر و یکی از داداشم فوت کرده ویک خواهر و برادر بزگتر از خودم دارم که هردو داداشم سربازی رفته و مادرم هم یک روز در میان دیالیز میره جز بیمای خاص ایا به بنده معافیت تعلق میگیره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل