بازدید 37637

تولید آب معدنی متوقف می‌شود

پس از آنکه یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت به کار تعیین استاندارد آبهای معدنی وارد شد و فهرستی از "سالم"ها و "ناسالم" های برندهای آب معدنی موجود در بازار را مشخص کرد، برخی از فعالان این بخش خواستار پیگیری وزیر نفت درباره این گزارش شدند.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۹ 31 July 2010
اتاق بازرگانی تهران ضمن اعتراض نسبت به بررسی تعیین سطح کیفی آبهای معدنی توسط یک شرکت نفتی از دستور وزیر نفت برای پیگیری قضایی این گزارش خبرداد و گفت: واحدهای تولیدی آب معدنی کشور خواستار رسیدگی به این موضوع هستند، در غیر این صورت تولید آب معدنی در ایران را متوقف می‌کنند.

به گزارش مهر، پس از آنکه یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت به کار تعیین استاندارد آبهای معدنی وارد شد و فهرستی از "سالم"ها و "ناسالم" های برندهای آب معدنی موجود در بازار را مشخص کرد، برخی از فعالان این بخش خواستار پیگیری وزیر نفت درباره این گزارش شدند.

اواسط خردادماه سال جاری صورت جلسه ای از یک گردهمایی درون سازمانی در شرکت خدمات رفاهی نفت منتشر شد که واکنشهای بسیاری درپی داشت. در این صورت جلسه، 21 برند آب معدنی مورد بررسی کارشناسان نفتی این شرکت قرار گرفته است که از میان آنها تنها 9 برند به زعم کارشناسان این شرکت معتبر و تأیید شده هستند.

در میان آب معدنی های ناسالم، نام برندهای معتبری به چشم می خورد که بیشترین سهم را در بازار ایران دارند. گزارش شرکت خدمات رفاهی نفت نشان می دهد که 12 برند آب معدنی از دیدگاه کارشناسان نفتی این شرکت تأیید نشده هستند و مسئولان این شرکت به واحدهای زیرمجموعه خود پیشنهاد کرده اند که از خریداری آب معدنی های تأیید نشده این شرکت خودداری کنند.

هرچند این دستورالعمل برای پرسنل و پیمانکاران شرکت نفت صادر شده است اما انتشار این گزارش در برخی رسانه ها به جنجال تازه ای کشیده شده است تا آنجا که دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی ایران از توقف احتمالی تولید این محصول در کارخانه های سراسر کشور خبر داده است.

شاهرخ ظهیری در واکنش به گزارش اخیر شرکت نفتی ها در خصوص غیراستاندارد بودن برخی تولیدات آب معدنی می گوید: در حالی که بسیاری از کشورها به صنعت آب معدنی نگاهی حرفه‌ای و تجاری دارند، متأسفانه در کشور ما چندسالی است که این صنعت و فعالان آن به انحاء مختلف ناآگاهانه مورد هجوم و ضربات بی شمار قرار گرفته اند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه می دهد: از یک سوی با تبلیغ رسانه ای نادرست از مرجوع شدن محموله صادراتی یکی از برندهای معتبر آب معدنی کشور خبررسانی می شود و از طرف شاهد موج تازه دیگری در بازار آبهای معدنی کشور با انتشار گزارشی جهت دار از سوی یک شرکت نفتی هستیم.

وی با طرح این پرسش که چرا یک شرکت نفتی اقدام به تعیین سطح کیفی و استاندارد آبهای معدنی در کشور کرده است؟، گفت: انجمن تولیدکنندگان آبهای معدنی ایران به هیچ عنوان گزارش مربوطه را کارشناسی نمی داند و اعتباری برای آن قائل نیست.

وی ادامه می دهد: از همین رو، این انجمن اعتراض خود را به صورت مکتوب به اطلاع مسئولان وزارت نفت رسانده و خواستار آن شده است که مسئولان این وزارتخانه و شرکت ملی حفاری نفت و شرکت خدمات رفاهی نفت مبنای بررسی ها و تحلیلهای خود را به طور مشخص بیان کرده و به اطلاع همگان برسانند.

ظهیری با بیان اینکه "وزیر نفت دستور پیگیری قضایی کارشناسان و امضا کنندگان این گزارش را داده است"، اعلام کرد: واحدهای تولیدی آب معدنی کشور خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولان ارشد وزارت نفت هستند و در صورتی که این گزارش از سوی ایشان تکذیب نشود، دست از کار کشیده و تولید آب معدنی را در ایران متوقف خواهند کرد.

براساس گزارش اتاق تهران، وی همچنین خبر داد: انجمن تولیدکنندگان آب معدنی کشور به زودی استانداردهای "آب شرب سالم" را تبیین خواهد کرد تا شهروندان ایرانی از این استانداردها مطلع شده و اسیر بازی های درون سازمانی برخی نهادها نشوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
قضيه برنج هاي هنديه!!!
شانتاژ نکنید. علمی پاسخ دهید نه با جنجال
ای کاش برای سلامتی مردم هم که شده تولیدشون را قطع کنند.
تو اين مملكت هيچ چيزش معلوم نيست. نه به اون قضيه برنج هاي آلوده كه آخرشم معلوم نشد نه با اينكه يكي از زير مجموعه هاي وزارت نفت بياد سطح كيفيت آب معدني تعيين كنه. تو كشور ما چه نهادي مسئوليت اين مسائل رو به عهده داره!!؟ وزارت بهداشت يا استاندارد!!!؟
خب حالا می روند کیفیت کالاشان را بالا می بردند بعد میگند محصول ما اشکالی ندارد.
هرنهاد ویاتشکیلاتی حق دارد درموردخرید خودتحقیق کند وبهترین رابخرد نفتی هاهم این کارراکردنداینکه خبرببیرون درز کرد انهامسوول نیستند.یاعلی...
شركت نفت حق دارد براي خريد هر كالاهي آن را مورد ارزيابي قرار داده و در صورت تاييد خريداري نمايد.شركت هاي آب معدني تاييد نشده آب معدني خود را به خريداران ديگر بفروشند.
معمولا نظرات ارايه شده از طرف كارشناسان شركت نفت در همه زمينه ها معتبر...پس جدي بگيريد.
درست گفته اون شرکت نفتی.
برید آب همین به اصطلاح بزرگترین آب معدنی ایران را بخورید و با بقیه دنیا مقایسه کنید.باور کنید مزه هر گندی میده.انگار از چاه پر کردن.تازه خودشون هم روی بطری درصد نیترات را ذکر کردن که بسیار بالاست.اما صد حیف که فروش این آب ها در بازار ربطی به کیفیتش نداره و همش مافیا بازیه پخش کننده هاست.ایکاش خود مردم از خرید آب های بد اما معروف دست بکشند.
بهتر است وزارت نفت در مورد کیفیت بد بنزین ورودی و نولیدی گزارش بدهد . نه در مورد آب معدنی
مزخرفه! بهتر بجای اینکارها آب سالم تحویل ملت بدن!
حالا یه شرکت اومده و به فکر کارکنانش هست، زورشون گرفته؟
لطفا این خبر را از روی سایت بردارید چون اگر وزیر نیرو خبر را بخواند حتما ایشان هم تهدید خواهد کرد که اگر کسی بگوید آب تهران الوده است آب را قطع می کنیم.
با سلام - از آنجا که خودشان میگویند این تعیین سطح کیفی داخلی است آبمعدنیها نیز بصورت داخلی کیفیت مواد اولیه پلیمری را درجه بندی کنند که مطمئن هستم همه مردود خواهند شد
من در تحقیقاتی تعدادی از برندهای آب معدنی را چک کردم و آلودگی میکروبی مشاهده گردید. آقایانی که از این مسئله نگران هستند و تهدید به عدم تولید آب معدنی می کنند می توانند در مراکز بهداشتی تستهای میکروبی انجام دهند. ضمن اینکه در تحقیقاتی که در کشور کانادا انجام شده بیش از 90% آبهای معدنی آلوده هستند چه برسد به ایران . به هر حال به عنوان یک کارشناس تصفیه آب اعلام می کنم در مناطقی که کیفیت آب شبکه شهری مناسب است ترجیحا از آب شهری استفاده شود.
اتفاقا دستشون درد نکنه
اینها آبها رو آزمایش کردن و به زیر مجموعه خودشون توصیه کردن که از برندهای ناسالم استفاده نکنند این حق مصرف کننده است که آنچه را نمی پسندد یا نامرغوب میداند نخرد . از لحاظ قضایی هم قابل تعقیب نیست . کارخانه های تولید آبمعدنی بهتر است بجای واکنش عصبی بدنبال ارتقا کیفیت محصول خوذ باشند.
حالا این که چرا یک شرکت نفتی باید استاندارد آب آشامیدنی را بررسی کند خودش جای بحث دارد!
"انجمن تولیدکنندگان آب معدنی کشور به زودی استانداردهای "آب شرب سالم" را تبیین خواهد کرد" پس در اين بين نقش سازمان عريض و طويل استاندارد چيه؟
حالا اگر نهایتاً صحت بررسی شرکت نفت تأیید شد که حتماً تأیید هم میشود آنوقت خیلی از آقایان که برای عمل نادرست خود گلو پاره میکنند جواب مردم را چه میدهند
مگر اعتصاب در ایران قانونیست؟
جاي تاسف است كه بعد از چند سال توليد آب معدني قرار است تازه استانداردهاي آب شرب سالم تبيين شود.
خوب شد يه اتفاقي افتاد تا انجمن آب پر كن هاي كشور به فكر تبيين استاندارد آب شرب سالم بيفته.
ضمن اينكه اين گزارش يه گزارش درون سازماني بوده.
بدور از این شلوغ بازی ها بایستی مرجعی رسمی و مطمئن انواع آب معدنی در کشور را مجددا بررسی و نتایج را اعلام نماید.
آب رابطه مستقیم با صحت و سلامت مردم دارد و جنگ های تبلیغاتی و یا حرفه ای و یا احیانا شکایت و شکایت کشی نباید موجب آن گردد تا حقی از مردم ضایع شود.
در هر حال کارخانه های تولید آب معدنی نیز بجای اینگونه تهدید ها (بستن کارخانه و غیره)که همگان میدانند تهدیدی توخالی بیش نیست نسبت به تایید محصولات خود در مراجع ذیربط اقدام کنند.
در دو خط آخر خبر آمده: "انجمن تولیدکنندگان آب معدنی کشور به زودی استانداردهای "آب شرب سالم" را تبیین خواهد کرد تا شهروندان ایرانی اسیر بازی های درون سازمانی برخی نهادها نشوند. "
ببخشيد اين انجمن بعد از اينكه شهروندان ايراني اسير اين بازي ها شده اند(البته اگر واقعاً بازي بوده باشد و گزارش رده بندي صحت نداشته باشد) ، تازه مي خواهند بعد از سالها كه دهها نوع آب معدني به بازار آمده ، استاندارد آب سالم را تعيين كنند؟ ايشان گفته اند كه استانداردهاي آب سالم را اعلام مي كنيم. يعني يا جرأت نمي كنند و يا به دلايلي نمي خواهند خودشان رده بندي آب معدني هاي سالم را انجام دهند. بالآخره يا ما چند برند آب معدني ناسالم داريم و يا اينكه همه آب معدني هاي ما سالم هستند كه در اين صورت باز هم ايشان بايد به همه اعلام كنند.
چطور انتظار داريد مردمي كه در شهرستان ها يا در روستاها زندگي مي كنند استاندارد مواد معدني موجود در آب هاي معدني را بفهمند و تجزيه و تحليل كنند.
نظارت مخصوصا در مايع حياطي بايد باشد
وقتي چيزي كه به ضرر سلامتي مردم است به اين راحتي در آزمايشگاه يك شركت قابل لمس است به درك متوقف كنيد.
بنابراین تا حالا استانداردهای آب شرب سالم حتی برای تولید کننده نیز وجود نداشته است که به زودی تعیین خواهد شد.
متوقف کنند خودشون ضرر می کنند
نفع شما چیه که از این شرکتها حمایت می کنید؟ مهم نیست که شرکتی که این تجزیه تحلیل کرده زیر مجموعه کجاست. مهم کارشناسان آبی آن شرکت و دستگاههای آزمایشگاهی است. حالا شما سعی می کنید با عبارت "کارشناسان نفتی" ذهنها را منحرف کنید. همه می دانند که بهترین کارشناسان آب در وزارت نفت جذب شده اند.
بنام خدا
اگر اینطور پیش برود از این ببعد در مورد هر صنفی که اظهار نظر شود تهدید به تعطیلی میکند . دولت باید در این مورد تصمیم جدی بگیرد و اینگونه مسائل که با سلامت مردم سروکار دارد را با جدیت پیگیری کند.
يكي هم كه اطلاع رساني مي‌كنه و از خطرات پيش روي افراد خبر مي‌دهد بايد با اين اعتراضات دهنش را ببندد! به جاي اعتراض اصلاحات را روي آب معدني انجام دهيد و ملت را نترسانيد.
چرا اسامی شرکت های نامعتبر برای افکار عمومی اعلام نمی شود.فکر کنم تنها کشوری که سلامتی مردم برای مسئولانش اهمیت ندارد ایران است.
حالا يكي كارش رو درست انجام داده همه شاكي هستند.
حتما استانداردهاي بين المللي براي تعيين كيفيت آب معدني وجود دارد حالا يك آزمايشگاهي بيايد و بر طبق اين استاندارد كار را بكند بايد آزمايشگاه را بست يا اينكه كيفيت آب را ارتقا داد؟
همه اين حرف حديث ها براي خمير دندان نيز وجود دارد و با تطميع و غيره تا كنون اين مسئله باز نشده است
سنگ بزرگ نشانه نزدن است
بیچاره مردم که تو این دعواها بیشترین لطمه را میبینند
وجود نیترات به مقدار زیاد در آبهای معدنی امری انکار ناشدنی است ولی سالم بودن یا نبودن آن در ید مانیست
خوب چرا بهشان برخورده است وقتي تا به حال براي به اصطلاح تبيين استاندارد كاري نكرده اند اگر اين گزارش وجود نداشت تا 30 سال ديگر هم كاري نمي كردند راستي وقتي تو همين تهران جرات اينكه بگويند آب شرب آلوده هست را ندارد يكي ميگه هست اون يكي ميگه نيست .چه انتظاري داريد.
اي بابا خوب برين وضع ابهارا درست كنين بعضي از اين برندها واقعا بو ومزه نا مطبوعي دارن اين بيچارها گناهشان اسرار هويدا كردنه يا باز يه هواپيما سقوط كرد وتقصير خلبان مرده بود
از اينكه سازمانهاي مسول اطلاع رساني بموقع را انجام نميدهند اجبارا ديگر نهادها براي سلامت خودشان به برسي ميپردازند . مدتهاي زيادي است كه همه به ابهاي معدني در بازار شك داشتند واقايان كه با سلامت مردم بازي كرده اند ميبايست پاسخگو باشند و ناينكه روشنگران را شكايت كنند .
سلام : طلا كه مس شد ديگه همه چيز حله . چوپان دروغگو فقط يه داستان نيست . شيريني به تلخي يك واقعيت .
ديگه الان تكنولوژي در اختيار شركت نفت يا تو دست آب معدني فروشاي نسبتا محترم نيست بلكه مثل پشه كش در اختيار عامه هست و ميشه آب معدنيهاي معتبري كه انشاءالله حتما بزودي تعطيل ميشن رو تست كرد و ديد كه ... موفق باشيم
انجمنی که هنوز استانداردی برای تولیداتش نداره باید تعطیل بشه، من از مردم می خواهم اصلا آب معدنی نخرند تا این حضرت آقا به خودش اجازه ندهد مردم رو تهدید بکنه که آب تولید نمی کنیم! کلا تولید آب معدنی در ایران یک پرسه ...هستش چون سازمان منابع طبیعی بدون کارشناسی و فقط به تعدادی از افراد خاص مجوز برداشت رو صادر میکنه بدون اینکه به عواقب کارهاش فکر کرده باشه و یا برداشت بیش از اندازه از آبهای زیر زمینی چه صدمه ای به سفره های آبها زیرزمینی که وارد نمی کنه؟ من از این حضرت آقا سوالی داشتم و آن اینکه کدام یک از مراحلی که شما برای تولید طی کرده اید یک فرایند قانونمند و استانداردی بوده؟ اخذ مجوز تون قانونمند بوده؟ نحوه برداشت تون استانداره ؟ میزان برداشتتون استاندارده؟ بسته بندی تون استانداره ؟ نوع آبتون استاندارده؟ من از نزدیک از محل تولید یکی از معتبرترین بازدید کردم ولی بعد از آن دیکه به معدنی لب نمی زنم.
شرکت نفت وشرکتهای وابسه بعلت نبود اب شرب درمناطق نفتخیز یکی از برمصرف کننده ترین ابمعدنی میباشد وباید حق ازمایش اب خریداری داشته باشد
مثلا برند دماوند کیفیت و سلامتش تایید میشه اگر وضع اینه بهتر درش تخته بشه این استاندارد
متوقف كنند ببينن چه كسي ضرر ميكنه تازه امار سلامتي بالا ميره
مردم حق دارند که بدانند. هرکس هم حق دارد که از چیزی سر در آورد وآنچه را دانسته است با همه ی مردم در میان بگذارد. در ایران -اما- به تریج قبای متخلفان بر می خورد که کسی بگوید با لای چشم شان ابروست. این نگرش باید عوض شود. کسی که عیبی یا خلافی را آشکار می سازد باید مورد تقدیر قرار گیرد و پاداش بگیرد. در چنین فضایی است که متخلف حساب کارش را می کند ودر نتیجه تخلف ها کمتر می شوند
-این به اصطلاح انجمن تولید کنندگان پس از یک دهه تازه یادش افتاده که "به زودی" استاندارد "آب شرب سالم" از خودش در وکنه! اگر گزارش شرکت نفت نبود ، از همین وعده هم خبری نبود!
وای بروزی که بگنددنمک مبارک باشد
یه راه حل دیگش هم اینه که شرکتهایی که محصولات بهتر تولید میکنن، کیفیت محصولاتشون رو بیارن پایین!
انجمن تولید کنندگان آب معدنی صلاحیت تبیین استاندارد آب شرب سالم را ندارد این صلاحیت در حد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است
علت ترس از اينترنت و ابزارهاي اطلاع رساني آزاد دقيقا در اينجا مشخصه!
طرف تا ديده مشكلات كارش به چه راحتي به اطلاع همه مي رسه، سريع شروع كرده به تهديد و شاخ و شونه كشيدن!
در ضمن اينكه طبق بند آخر، استانداردهاي آب سالم رو بخوان خود توليد كنندگان آب معدني تعيين كنن، حكايت همون بقال و ماست ترش رو به ذهن مياره.
واقعاً تهدید اهانت آمیز و گستاخانه ای کرده اند. به نظر من شرکت های تهدید کننده و یا انجمن صنفی مربوطه بایستی به نحو مقتضی جریمه شوند. بهتر بود به جای تهدید و ارعاب و جو سازی، گزارش مرجعی معتبر و بی طرف در مورد کیفیت قابل قبول محصولشان را ارائه می دادند. به نظر من شرکت نفتی مورد نظر کار بسیار درستی انجام داده است.
حالا چرا آقايان سنگ آب به اصطلاح معدني دماوند را به سينه مي زنند و تهديد به توقف توليد كل آبمعدني در ايران مي كنند . عجب مافيايي داره اين آب دماوند و چه حمايتهايي !!!
يعني ما حتي حق نداريم بدونيم چه آبي مي خوريم!!!!!!
يعني همه سكوت كنند هر ابي را به نام اب معدني بفروشند!!!! دستگاه نظارتي مثل بهداشت كه خواب بوده حالا شركت نفت يك كار مردمي انهم براي پرسنل خودش انجام داده كه جاي تقدير دارد.
چرا تهديد مي كنيد هر سازمان و يا فردي براي انتخاب يك محصول دلايل و استاندارد هاي دارد چرا به جاي رفع مشكل آب هاي آلوده يك كار كارشناسي شده را زير سئوال مي بريد
یک وقت خدای ناکرده اسم نگین مردم مریض نشن
کسی که درست می نویسد مورد سرزنش قرار می گیرد. این رسم زمانه است. همانطور که در مورد سایر تولیدات نورچشمی ها هم همین اتفاق می افتد. مثل خودرو و غیره
جنس آشغال تولید می کنند ، تهدید هم می کنند!! خاک بر سر مردم که با التماس آشغال مصرف می کنند
خب تولید نکنند... به خودشتون ضرر زدند... حالا که گندش در اومده چه چیزی به خورد ملت می دادند و باید این افراد محاکمه شوند دست پیش گرفتند که پس نیافتند ؟
چرا جوسازي ميكني؟ خحالت بكش! تهديد كردند! عملي كه نشده!
راستي به استاندار بگو مافيا رو معرفي كنه!!!
عجب وضعيه يكي هم كه كار درستي انجام مي دهد انقدر فشار مي آورند تا خفه اش كنند و به اين ترتيب كسي ديگر جرات اطلاع رساني پيدا نكند
بالاخره باید مرجعی علمی و مستقل وجود داشته باشد
همین گزارش هم که گزارشی احتمالا کارشناسانه بوده که اینطوری بلوکه شده است
"نجمن تولیدکنندگان آب معدنی کشور به زودی استانداردهای "آب شرب سالم" را تبیین خواهد کرد"
اين يعني اين همه توليد آب معدني بدون وجود استاندارد مشخص!!!!
بنده مسئول يكي از آزمايثشگاه هاي مرجع آب وزارت بهداشت هستم. خواستم باستحضار برسانم براي آب هاي بسته بندي يا باصطلاح معدني استاندارد وجود دارد و آزمايشگاه هاي مربوطه بصورت مستمر اين آب ها را كنترل مي كنند و درصورت غير بهداشتي بودن روند قانوني جلوگيري از توزيع آن انجام مي شود.
اگر كار اين شركت هاي توليدي درست بوده چرا هيچ وقت استاندارد هاي آب شرب معدني رو اطلاع رساني نكردند. و اگر نتيجه آزمايشات رو قبول ندارند اثبات كنند كه نتايج درست نيست.صرف اينكه يك عده كارشناس روي اين نمونه ها آزمايش كردند و نتيج رو اطلاع رساني كردند خيلي هم خوبه ، ما ايرانيها هر چيرو هر جور ميخواهيم توليد كرده مي فروشيم يكي هم كه حرف درست بزنه سينه سپر مي كنيم بي دليل و مدرك داغ مي كنيم و مي خواهيم حق شو كف دستش بزاريم. راست مي گين مثل برنج ها كه يك سال طول كشيد ارزيابي بشه شما هم تا سال ديگه وقت دارين آب معدني هاي توليدي رو ارزيابي كنين يا مثل خودرو هاي داخلي ماشين رو 2 برابر بفروشين ، اينجا ايران است هر كاري مي خوان بكنين م بخودمون هم رحم نمي كنيم
باید نوجه داشت که حق مشتری در این است که از کیفیت محصول خریداری شده اطمینان حاصل نماید مگر ان شرکت های محترم کخ حالا این گزارش را تائید نمی فرمایند ارائه ترکیبات را بر روی محصول نداده اند پس بهتر است پس از بررسی در صورت مغایرت سعی در اصلاح کار نموده و اطلاع رسانی نمایند
در ضمن عذر خواهی نشانه صداقت می باشد .
اون كساني كه ميگويند به شركت نفت مربوط نيست بهتر است بدانند كه اين تحقيقات و آزمايشات توسط كارشناسان بهداشت محيط و HSE آنها انجام شده است تا با استانداردهاي خودشان در مورد خريد عمده آب معدني مصرفي خودشان تصميم گيري نمايند .چون شركت نفت به واسطه كارشان از مصرف كنندگان عمده آب معدني هستند.حالا چرا شركتهاي توليد كننده موضع گرفته اند؟ بهتر است توليد كنندگان نيز با دليل و آزمايش كيفيت توليدات خود را ثابت كنند نه مثل هميشه با شانتاژ و تهديد و تكذيب. بقيه مردم و سازمانها كه آمكانات و آزمايشگاه هاي مجهز جهت آزمايش آب ندارند تكليفشان چيست؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار