بازدید 23769
بیشترین جست‌ و جو‌های ایرانیان در گوگل در ۴۸ ساعت گذشته

ویروس هانتا و شهر شیان در کانون توجه کاربران قرار دارند/ نگرانی مردم از شیوع بیماری سالک در اطراف تهران/ بالا گرفتن حواشی پیرامون مهاجرات آرین غلامی/ پیگیری وضعیت بابک مرادی توسط هواداران در فضای مجازی

در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «ویروس هانتا»، «شهر شیان»، «بیماری سالک»، «آرین غلامی»، « بابک مرادی»، «نفیسه روشن» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 14 January 2022

یک ویروس جدید شهر شیان چین را ترند کرد/ کدام تحریم ها لغو می شود؛ سوال کاربران در گوگل/ جست و جوی کاربران در مورد پیوستن صیادمنش به هال سیتی/ دلیل ترند شدن ساعد سهیلی و گلوریا هاردی

روزانه عبارت و مفاهیم متعدد و صد البته متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی و موتور‌های جستجوگر جست و جو می‌شود؛ مفاهیمی که بعضاً با تحولات خبری در جریان ارتباط تنگاتنگی دارند و کاربران به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها هستند. در بسته خبری پیش روی به مهم‌ترین مفاهیم جست و جو شده و بیان دیگر ترند‌های گوگل در چهل و هشت ساعت اخیر اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در بازه زمانی مورد اشاره، مفاهیم و عباراتی، چون «ویروس هانتا»، «شهر شیان»، «بیماری سالک»، «آرین غلامی»، « بابک مرادی»، «نفیسه روشن» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

ویروس هانتا

هانتاویروس یا ویروس هانتا یک ویروس تک-رشته‌ای، غلاف-دار با آران‌ای با سو-منفی است. این ویروس از خانوادهٔ هانتاویریدا از راستهٔ ویروس‌های بانیا است. این ویروس‌ها معمولاً جوندگان را آلوده می‌کنند اما در آنها ایجاد بیماری نمی‌کنند.

به تازگی شایع شده است که نوع جدیدی  از این ویروس در شهر شیان چین شیوع پیدا کرده است و همین موضوع نیز سبب شده تا هم ویروس هانتا و هم شهر شیان چین به ترندهای مهم این روزهای گوگل در ایران تبدیل شوند.

هانتا؛ ویروسی کشنده که ۳۸ درصد مبتلایانش می میرند - تابناک | TABNAK

این موضوع حالا به یکی از بحث های داغ در شبکه های اجتماعی نیز تبدیل شده است و برخی کاربران با اشاره به اینکه به واسطه این ویروس از گوش و چشم مبتلایان خون بیرون می زند و افراد مبتلا شبیه زامبی می شوند، در حال دامن زدن به این شایعه هستند.

همانطور که اشاره شد این موضوع پیرامون شهر شیان چین با سیزده میلیون نفر جمعیت مطرح می شود که پیشتر خبر رسید دولت چین و وزارت بهداشت این کشور اقدام به قرنطینه کردن این شهر کرده اند و هم چنین برای مقابله با ویروس مشکوک مشاهده شده از شعله افکن استفاده می کنند.

شهر شیان

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، موضوع انتشار ویروس هانتا و ابتلای شهروندان چینی به بیماری جدید در مورد شهر شیان مطرح می شود که همین موضوع شهر شیان را نیز به یکی از ترندهای مهم گوگل در میان فارسی زبانان تبدیل کرده است.

به تازگی خبر رسیده که در شهر شیان چین ویروسی جدید و البته هولناک شیوع پیدا کرده است.

در همین رابطه ‏خبرنگاری آمریکایی به نام بن هارنول اعلام کرد که یک ویروس جدید در شیان چین ظاهر شده است.

چین یک شهر ۱۳ میلیون نفری را قرنطینه کرد - تابناک | TABNAK

مستند به اخبار منتشره گزارش شده است که از گوش، چشم و بینی بیماران مبتلا به این ویروس خون جاری و شهر به طور کامل قرنطینه شده است.

گفتنی است، شهر شیان در استان شانشی واقع در شمال غربی چین است که چند روز پیش خبر رسید در قرنطینه کامل قرار گرفته است و ساکنان این شهر با همه توان در حال مقابله با ویروس کرونا هستند.

بیشتر بخوانید

بیماری سالک

سالَک یا لیشمانیوز پوستی شایع‌ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. این بیماری واگیر دار است و عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.

گفته می شود که ویروس سالک در کشورهای گرمسیری از جمله چین، سوریه، عربستان سعودی، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب‌شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است و سالانه ۱۹ هزار مورد ابتلا به سالک در ایران ثبت می‌شود که سه هزار مورد آن مربوط به استان فارس است.

زخمِ سالَک بر تن روستاییان دامغان - تابناک | TABNAK

به دلیل مشاهده چندین مورد مبتلا به ویروس سالک در اطراف شهر تهران حالا نگرانی ها در میان مردم تهران و دیگر نقاط کشور پیرامون این بیماری نیز افزایش یافته است.

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع بیماری سالک در مناطقی از تهران، بهزاد امیری، رئیس اداره مدیریت‌ بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، گفت که ۳۸ بیمار جدید در شهرستان ورامین و روستای محمدآباد شناسایی شدند.

به گفته او، تعداد بیماران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سالک نوعی بیماری انگلی است که در اثر گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و منشا آن آلودگی‌های محیطی است. در هفته‌های اخیر برخی پزشکان و مقام‌های وزارت بهداشت درباره خطر افزایش تعداد مبتلایان بیماری سالک نسبت به سال‌ گذشته هشدار دادند.

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، آمار مبتلایان در سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰ حدود ۲۰ هزار نفر بود اما در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرد، به‌طوری‌ که در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴ هزار نفر بود، ولی در سال جاری در برخی نقاط افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید

آرین غلامی

آرین غلامی متولد ۴ مرداد ۱۳۸۰ در قائم‌شهر و استادبزرگ شطرنج ایران است. وی در ژوئن ۲۰۲۰، در رده ششم شطرنج‌بازان ایران قرار دارد.

به تازگی خبر رسیده است که آرین غلامی به دلیل ادامه تحصیل اقدام به مهاجرت کرده است که همین موضوع وی را در کانون توجهات قرار داده است.

دیدار شطرنج‌باز نوجوان با رهبر انقلاب - تابناک | TABNAK

در همین رابطه فارس نوشت: خبری با عنوان مهاجرت یک شطرنج‌باز دیگر از ایران این روزها سر و صدای زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرده است. آرین غلامی در مسابقات ریلتون سوئد از رقابت با ورزشکار رژیم صهیونیستی خودداری کرد که این اقدام او دارای بازتاب‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور بود.

در همین راستا با محمد غلامی پدر آرین؛ استاد بزرگ شطرنج که اهل مازندران است؛ مصاحبه‌ای را انجام داده‌ایم که با تایید اینکه اکنون آرین در ترکیه است؛ از حضور دوباره آرین در کشور و برنامه‌های آینده و تحصیل آرین گفت.

پدر آرین غلامی استاد بزرگ شطرنج گفت: آرین همه تلاشش برای افتخارآفرینی برای ایران اسلامی و سربلندی ایران است و رفتن او به ترکیه تنها برای مدت کوتاه و برای تحصیل است و خیلی زود برمی‌گردد.

وی گفت: در مسابقات بین‌المللی از رویارویی با حریفی از رژیم‌صهیونیستی امتناع کرد و نشان داد که ایران اسلامی و ارزش‌های نظام و انقلاب برای او از ارزش بالایی برخوردار است و به همین دلیل هم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد و مورد تقدیر ایشان قرار گرفت.

غلامی افزود: آرین با سردار شهید قاسم سلیمانی هم دیدار کردند و انگشتر حاج قاسم بزرگترین مدال زندگی آرین و بیانگر دلدادگی و وابستگی فرزندم به ارزش‌های مقدس نظام و انقلاب است و نباید رفتن کوتاه مدت آرین برای تحصیل به ترکیه موجب شود که آب به آسیاب دشمن بریزیم؛ بلکه آرین فرزند ایران است و برای مدت کوتاهی برای تحصیل رفته و بازمی‌گردد.

پدر آرین غلامی با تقدیر از رهبر معظم انقلاب که معافیت سربازی آرین با فرمایشات رهبری انجام شد، خاطر نشان کرد: ما مدیون رهبری و نگاه ویژه ایشان هستیم و خوشبختانه معافیت آرین از خدمت سربازی انجام شد و آرین همچنان سرباز انقلاب و نظام است.

وی البته از وعده‌های عملیاتی نشده برای آرین شکایت کرد و افزود: تنها در تمام این مدت وعده‌های بی‌سرانجام داده شد و اما حرکتی برای آرین انجام نشد و تنها خودمان بودیم.

غلامی اظهار کرد: ماجرا از این قرار نیست که آرین رفته و برنمی‌گردد؛ اما متاسفانه در تمام این دوران که وعده‌های مختلف داده شد؛ کسی سراغی از ما نگرفت.

محمد غلامی پدر آرین یادآور شد: استاندار (سابق) و بقیه دوستان قول زمین به همه ورزشکاران و از جمله به آرین دادند؛ که دو سال ما را به هر سمتی کشاندند و رئیس منابع طبیعی حرکتی انجام داد که جای تعجب دارد و دو سال کارشناس بردیم و ۵ زمین معرفی شد؛ اما فقط اذیت کردند.

پدر آرین گفت: مساله خدمت سربازی با توجه به فرمایشات رهبری اجرایی شد و هیچ وعده دیگری عملیاتی نشد.

وی تصریح کرد: برای تحصیل هم مقرر شد که بورس تحصیلی به آرین تعلق بگیرد اما عملی نشد و برای آرین می‌توانم بورس تحصیلی بگیرم و بهترین امکانات را در اختیارش قرار دهم؛ اما دلم می‌خواهد که فرزندم در کنارم باشد.

پدر آرین با بیان اینکه در دو سال گذشته فشاری که روی آرین بود روی هیچ کسی نبود، گفت: شخصی از این قضیه سوءاستفاده می‌کند و چنین اخباری را منتشر می‌کند که آرین مهاجرت کرد و برخی از مافیای ورزش در این راستا وارد کار شدند و در مجموع در شرایط سختی هستیم؛ طوری که من حیاط خانه خودم را گلخانه درست کردم که منبع درآمد داشته باشم؛ مخارج زندگی و تحصیل فرزندم را بدهم؛ چه کسی آمد بپرسد درد آرین چیست؟ ۶ ماه کسی سراغ آرین را نگرفت.

پدر آرین با بیان اینکه اگر شرایط تحصیل در رشته پزشکی یا دندان‌پزشکی در داخل کشور فراهم شود، آرین برمی‌گردد؛ خاطر نشان کرد: فقط قول دادند و هیچ کاری انجام ندادند و قرار شد که آرین یک‌ماه بماند و برگردد اما این نشد و اکنون ۶ ماه دور از فرزندم هستم و تنها ۱۰۰ میلیون گرفتن تا ثبت‌نام دانشگاه را انجام دهند.

بیشتر بخوانید 

 بابک مرادی

بابک مرادی یکی از بازیکنان تیم استقلال تهران بود که در روزهای اخیر با حواشی فراوانی رو به رو و به همین واسطه در گوگل نیز به یکی از ترندهای مهم تبدیل شد.

ویروس هانتا و شهر شیان در کانون توجه کاربران قرار دارند/ نگرانی مردم از شیوع بیماری سالک در اطراف تهران/ بالا گرفتن حواشی پیرامون مهاجرات آرین غلامی/ پیگیری وضعیت بابک مرادی توسط هواداران در فضای مجازی

در همین باره ورزش 3 نوشت: مسئولان استقلال قصد دارند بابک مرادی را با بازیکنی از تیم دیگری معاوضه کنند اما او زیر بار نمی‌رود. مرادی که در نیم فصل اول مورد توجه فرهاد مجیدی قرار نگرفت و فرصتی برای نمایش توانایی اش پیدا نکرد، هفته گذشته و پس از صحبت با فرهاد مجیدی به دفتر سردار آجورلو در باشگاه استقلال رفت تا از این تیم جدا شود. با این حال به نظر می‌رسد آجورلو هنوز با جدایی مرادی موافقت نکرده و حاضر نیست که رضایتنامه وی را صادر کند. به این ترتیب وی همچنان در فهرست استقلال قرار دارد و باوجود شایعات، تصمیم نهایی را آجورلو خواهد گرفت.

گفتنی بر اساس اخبار جدید دریافتی در همین رابطه تابناک ورزشی نوشت، بابک مرادی هافبک پیشین تیم فوتبال استقلال که به تازگی از جمع آبی‌پوشان جدا شده بود، پس از توافق با مسئولان باشگاه هوادار، از این پس در ادامه رقابت‌های لیگ برتر شاگرد رضا عنایتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید 

نفیسه روشن

نفیسه روشن یکی از بازیگران ایرانی سینما و تلویزیون است که به تازگی و به واسطه ازدواج دوم و انتشار تصاویر خود در شبکه های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

ماسک‌های عجیب و متفاوت خواننده معروف - تابناک | TABNAK

در همین رابطه برخی رسانه ها نوشتند: نفیسه روشن به همین خاطر و انتشار خبر ازدواج دومش خیلی به حاشیه کشیده شد. چند روز قبل نفیسه روشن در حالی که بیشتر از دو ماه از ازدواج دومش نمی‌گذرد؛ به خاطر انتشار عکسی درباره خشونت خانگی دچار حواشی بسیاری شد و شایعات زیادی درباره او ایجاد کردند. نفیسه روشن بعد از حواشی بسیاری که درباره ازدواج دومش ایجاد شده بود حالا عکس‌هایی از سفر دونفره با همسرش منتشر می‌کند.

نفیسه روشن بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان که در ایام اربعین ۱۴۰۰ به کربلا سفر کرده بود بعد از بازگشت خود به کشور از ازدواج مجددش خبر داد. او که پس از ۸ سال زندگی مشترک، از همسرش جدا شده بود بعد از چند سال تصمیم به آغاز زندگی مشترک گرفته است.

بیشتر بخوانید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
چین پرستان و چین دوستان میخواند بگن پروپاگاندای رسانه ای عرب علیه چینه
شروع کرونا یادتون باشه همین را میگفتند
چینی های اشغال خور
آثار زشت بیماری سالک و آبله در دوران فلاکت بار قاجاریه بر روی صورت اکثر ایرانیان بود

و بیش از ۷۰ سال بود که ریشه کن شده و دیگر مشاهده نشده بود

و متاسفانه باید شاهد اینگونه بیماری های ناشی از فقر مالی و فرهنگی و بهداشتی باشیم و بسیار نگران کننده است
همین اذیت کردنهای مسولین رده پایین باعث دلسردگی نخبگان و فرزندان این کشور و رفتن شان شده وگرنه اگر نگاه عالمانه رهبری نبود معلوم نبود الان چطور بود وضعیتمون.
این‌ویروس ایبولا هست و دارن مخفی می‌کنن جالبه در این چند سال هر چی بیماری کشنده هست از چین در میاد ایبولا اکثرا در کشورهای آفریقایی دیده میشد و جنوب شرقی آسیا و ۴ واریته داره یک نوعش کشنده هست تقریبا ۵۰ تا ۷۰ درصد بعد از ابتلا میکشه
برای چی سربازی ارین غلامی لغو شد؟ که بعدش راحت و با هزینه کم مهاجرت کنه؟ چرا قوانین یکی نیست؟ پزشکی کجا بود؟ مگر میشه هم شطرنج بازی کرد و پزشکی را ادامه داد؟ دو حرفه بسیار سخت که هیچ همپوشانی ندارند.
مملکت ما شبیه یک سیبی شده که هرکسی می‌خواد یک گاز از یک جاییش بزنه.
طرف رفته شطرنج یادگرفته حالا از این راه می‌خواد کنکور رو دور بزنه بره پزشکی!!؟
از طرفی از مسابقه با حریف اسرائیلی سر باز زده که بیاد ایران بهش زمین بدت!!؟
بابا بی‌خیال. بسه دیگه. همین که سربازی معاف شد برین خدا رو شکر کنین.
این سیب به خدا دیگه جایی واسه گاز زدن نداره. هسته‌اش هم برای مردم نمونده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
ارین غلامی الا ن 20 سالشه. حداقل 10 سال طول می کشه تا پزشک بشه. تا ان زمان به علت اقتصاد بیمار ایران پزشکی هم برایش سودی نخواهد داشت. بعید می دانم دلیل واقعی مهاجرتش برگشتن باشد.
طرف باباش استاد شطرنجه از طفولیت در معرض شظرنج بوده یادگرفته یک مقامی آمورده تمام شده حرکت قابل تحسینی هم انجام داد با رژیم اشغالگر قدس هم مسابقه نداده که بنا بر وجدان حرکت خوبی است. اما عزیز دل برادر اینکه بدون کنکور وارد رشته پزشکی شوید باز ظلم کردید نباید توقع این داشته باشید که کسانی که سالها پشت کنکور بودند چیزی نگن! در ضمن مهم آوردن یک مقام نیست بلکه حفظ آن است و گرنه با کمی خوش اقبالی و در دروران کرونا میشد مقام آورد. مثل شطرنج باز اعجوبه ازبکی که در 17 سالگی قهرمان جهان مگنوس ; کارلسون رو شگست داد ! ولی آیا میتواند این روند را ادامه دهد یا یک جزقه است معلوم نیست. خود کارلسون بازیکن حرفه ای شطرنج است نه رفته پزشکی بخواند چراکه اگر پزشکی رو دنبال کند دیگر نمیتواند بازیکن حرفه ای بشود. چنین بازیکن هایی باید توسط دانشگاهها یا شرکت های خصوصی مورد حمایت مالی قرار گیرند.
به لطف مدیریت توام باتدبیر وامید شاهدظهورمجدد بیماریهای ریشه کن شده مثل سالک هستیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان