بازدید 22022

از دلایل حذف الهام تا علل تعطیلی بازار تهران!

کد خبر: ۱۰۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳ 18 July 2010
سخنگوی شورای نگهبان از نظارت این شورا بر حدود 40 انتخابات و همه‌پرسی ، همچنین تایید 90درصد مصوبات مجلس از آغاز تشکیل تاکنون خبر داد و درباره حذف الهام و کعبی در فهرست پیشنهادی آیت الله لاریجانی به عنوان حقوقدان این شورا نیز گفت: طبق قانون اساسی رئیس قوه‌ قضاییه مختار است افراد مورد نظر خود را به عنوان حقوقدان به مجلس معرفی کند و اصراری به معرفی افراد قبلی نیست.

به نوشته «آرمان»، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری که همزمان با سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان، به ارایه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در طول 30 سال گذشته پرداخت و گفت: از تاریخ 25/4/1359 تا 25/4/1389 دو هزار و 757 مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی برای شورای نگهبان ارسال شده که از این تعداد یک هزار و 804 مصوبه در نوبت اول و 665 مصوبه در نوبت دوم مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است و فقط 288 مصوبه مورد ایراد واقع شده است که بر این اساس 10 درصد از مصوبات مورد ایراد واقع شده است.

وی با بیان اینکه طبق اصل 98 قانون اساسی شورای نگهبان تنها مرجع تفسیر قانون اساسی است، گفت: از 177 اصل قانون اساسی، 70 اصل آن از سوی شورای نگهبان بنا به درخواست تفسیر شده است که در حقیقت حدود 160 مورد درخواست تفسیر بوده که در چند مورد مکرر بیان شده است.

کدخدایی درباره نامه‌های دیوان عدالت اداری نیز با بیان این‌که حدود 370 مورد را دریافت کردیم، توضیح داد: 269 مورد از سوی شورای نگهبان تایید شد و 64 مورد نیز مغایر با موازین شرع شناخته شد، 29 مورد نیز به علت نقص پرونده عودت داده شد. بنابراین حدود 72 درصد نامه‌های ارسالی از سوی دیوان عدالت اداری، عدم مغایرتش با شرع مقدس تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه 360 مورد اساسنامه از سوی هیات وزیران برای شورای نگهبان ارسال شده است، افزود: 286 مورد عدم مغایرت با شرع یا قانون اساسی اعلام شد و 20 مورد نیز مغایر با شرع یا قانون اساسی شناخته شد. بنابراین بیش از 93 درصد از اساسنامه‌های هیات وزیران در طول 30 سال گذشته مغایر با شرع یا قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان  در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 54 انتخابات در 45 دور برگزار شد که شورای نگهبان بر حدود 40 انتخابات و همه‌پرسی نظارت داشته است. خبرنگاری در این نشست خبری درباره مسایل اخیر در بازار تهران پرسید که کدخدایی در پاسخ گفت: فکر کنم این جلسه را اشتباه گرفته‌اید و این سوال باید در جلسه سخنگوی اقتصادی دولت مطرح شود، نه در جلسه‌  سخنگوی شورای نگهبان. از طرفی اقشار مختلف کشور همه مورد احترام هستند و در شکل‌گیری و پشتیبانی انقلاب نقش داشته‌اند و البته قانون نیز باید در همه جا مورد احترام واقع و اجرا شود.

خبرنگار دیگری پرسید برخی معتقدند حضور شخصیت‌های جدید در شورای نگهبان موجب تغییر آرایش سیاسی این شورا خواهد شد ،  کدخدایی در پاسخ گفت: به دلیل آنکه شورای نگهبان رویکرد سیاسی ندارد، هرکدام از افراد که جابه‌جا شوند همان رویکرد و عملکرد حقوقی خود را خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نام غلامحسین الهام در میان اعضای حقوقدان معرفی شده برای شورای نگهبان از سوی رئیس قوه‌ قضاییه نیست ، پاسخ داد: طبق قانون اساسی رئیس قوه‌ قضاییه مختار است افرادی را به عنوان حقوقدان شورای نگهبان معرفی کند و اصراری به معرفی افراد قبلی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره عضویت، اعضای شورای نگهبان در هیات تعیین تکلیف وقف دانشگاه آزاد از سوی مقام معظم رهبری گفت: اعضای شورای نگهبان به عنوان عضو شورا عضو این هیات نیستند و اطلاعات بیشتر را در این رابطه از روابط عمومی قوه‌ی قضاییه سوال کنید. در ادامه نشست سخنگوی شورای نگهبان، خبرنگاری به گفته برخی نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت آنان معتقدند دولت مصوبات مجلس شورای اسلامی را که در شورای نگهبان نیز تایید شده اجرا نمی‌کند.

کدخدایی پاسخ داد: همه‌ مسئولان کشور به این مطلب واقف هستند و همه قصد اجرای قانون را دارند و کسی را ندیده‌ایم که بخواهد قانون را اجرا نکند. شورای نگهبان نیز وظیفه‌ای در جهت اجرای قانون ندارد و دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در حیطه‌ اختیارات خود این وظیفه را برعهده دارند. وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا طرح تجمیع انتخابات مغایرتی با اصل 102 قانون اساسی دارد یا خیر؟ گفت: دوره‌  نمایندگی شوراها بر اساس قانون عادی است و اعضای شورا مغایرتی را با قانون اساسی ندیدند و مشاهده نکردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پس تعطیلی بازارش دیگه چی بود؟
علل تعطیلی بازار تهران کجای این خبر بود ما ندیدیم؟!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی