بازدید 16760

جزئیات ربوده شدن شهرام‌امیری از زبان خودش

کد خبر: ۱۰۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۴ 15 July 2010

شهرام امیری: آمریکا قصد انتقال من به اسرائیل را داشت

شهروند ربوده شده ایرانی که با تلاش جمهوری اسلامی ایران موفق به رهایی از دست نیروهای امنیتی آمریکا شده است، بامداد امروز پنجشنبه در بدو حضور در تهران جزئیات ربایش خود را اعلام و تاکید کرد ایالات متحده آمریکا او را تهدید به انتقال به اسرائیل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام امیری پژوهشگر ربوده شده ایرانی بامداد امروز پنجشنبه به تهران بازگشت و در بدو حضورش در ایران در تشریح ربوده شدن خود توسط نیروهای امنیتی آمریکا گفت: من از مسئولان که با جدیت و دلسوزی موضوع من را پیگیری کردند تشکر می‌کنم چون تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه من طراحی شده بود اما ایران به شهروند خود اعتماد داشت و بر همین اساس از من حمایت کرد.

وی همچنین از دستگاههای امنیتی به خاطر تلاش برای آزاد سازی او قدردانی و خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان داد که سیستم اطلاعاتی آمریکا یک سیستم پوشالی بیش نیست و می‌توان بر این غول استکباری غلبه کرد.

امیری تصریح کرد: 14 ماه پیش من در مدینه و در مقابل هتلم توسط عوامل جاسوسی آمریکا و عربستان به مکانی نامعلوم در عربستان منتقل شدم و سپس با یک فروند هواپیمای نظامی از عربستان به آمریکا منتقل شدم.

وی افزود: در دو ماه اول که در آمریکا بودم تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) بودم و هدف اصلی آمریکا یک بازی سیاسی علیه ایران بود.

این شهروند ایرانی تاکید کرد: از من می‌خواستند که در رسانه‌های گروهی اعلام کنم که به خواست خودم به آمریکا پناهنده شده ام و در این فرایند اسناد مهمی به همراه یک لپ تاپ که حاوی اسناد محرمانه هسته‌ای است به آمریکا منتقل کرده ام.

امیری این نوع اقدام آمریکا را در راستای خوی خصمانه استکبار توصیف کرد و گفت: فکر می‌کنم هر کس که جای من بود حاضر نمی‌شد شرافت خود را فدای خواسته‌های مالی کند.

وی از مقامات ایالت متحده آمریکا این سئوال را پرسید که چرا با وجود ادعا مبنی بر همکاری ام با آمریکا حاضر نشدند وجود من در این کشور را تایید کنند و یا اینکه به من اجازه دهند با رسانه‌های گروهی مصاحبه کنم.

امیری اضافه کرد: آمریکاییها می‌گفتند که اگر خواسته آنان را تمکین نکنم من را به اسرائیل تحویل می‌دهند به نحوی که دیگر با حضور من در زندانهای مخفی اسرائیل اثری از من نخواهد ماند.

وی همچنین گفت: بازجویانی از رژیم صهیونیستی در برخی جلسات بازجویی من حضور داشته‌اند و مشخص بود برنامه آمریکا انتقال من به اسرائیل است.

امیری در خصوص نحوه فرار خود از دست ماموران امنیتی آمریکا و نیز نحوه انتشار فیلم هایش در سایت‌های اینترنتی گفت: این موضوعات به یک معما تبدیل شده و خودآمریکایی‌ها نیز می‌گفتند این موضوع واقعیت ندارد اما من اسنادی را در اختیار دارم که آنها را منتشر خواهم کرد تا مشخص شود که ادعای آنان دروغ است.
معاون وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه شهرام امیری پژوهشگر یکی از دانشگاههای کشور است گفت: شهرام امیری دانشمند ‏هسته ای نیست و ما این موضوع را تکذیب می کنیم.‏

قشقاوي: اميري دانشمند هسته‌اي نيست/تبادل امیری باکوهنوردان آمریکایی کذب است

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست شهرام امیری با خبرنگاران پس از بازگشت به جمهوری اسلامی ایران، حسن قشقاوی معاون وزیرامورخارجه نیز ‏حضور داشت که خطاب به خبرنگاران تاکید کرد که این حق طبیعی آقای امیری و دولت ایران است که پیگیر آسیبهای مادی و ‏معنوی وارد شده به وی باشند.‏

حسن قشقاوی با اشاره به سالروز ولادت امام حسین(ع)  گفت: با تلاشهای جمهوری اسلامی ایران و مقاومت سرفرازانه این شهروند ایرانی و خانواده ایشان و ملت ایران بعد از 14 ماه خبر خوش ورود آقای امیری را شاهدیم.
وی همچنین از پایداری امیری و تلاشهای دستگاههای ذیربط قدردانی کرد.

وی افزود: از این پس این آمادگی وجود دارد که برای جبران خسارتهای وارد شده به شهرام امیری پیگیریهای حقوقی از طریق ‏مجامع بین المللی دنبال شود.‏

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه در آزادی امیری بحث تبادل سه کوهنورد آمریکایی مطرح است یا خیر ‏تاکید کرد: موضوع رهایی امیری هیچ ارتباطی با آزادی آمریکاییهای حاضر در ایران ندارد.‏

وی گفت: نه دولت آمریکا تاکنون این ادعا را مطرح کرده و نه این موضوع واقعیت دارد. این سناریویی است که از سوی رسانه ‏های خارجی دنبال می شود. ما بحث مبادله در آزادی امیری را تکذیب می کنیم و آینده هم این موضوع را ثابت می کند.‏

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا شهرام امیری دانشمند هسته ای است اعلام کرد: ما معرفی امیری به ‏عنوان دانشمند هسته ای را تکذیب می کنیم.‏

وی ادامه داد: مطلبی که شهرام امیری مطرح کرد کاملا روشن و زلال همچون آب است؛ چرا که امیری یک پژوهشگر در یکی از ‏دانشگاههای ایران است.‏

در این نشست همچنین ملاباشی معاون دانشجویی وزارت علوم نیز حضور داشت که با ابراز خرسندی از بازگشت یک نفر از پژوهشگران کشور به میهن اسلامی گفت: ما از بازگشت آقای امیری به کشور خوشحالیم و قطعا مسأله ‏ربایش ایشان را در مجامع علمی جهان مطرح و دنبال خواهیم کرد.‏

پیشنهاد 50 میلیون دلاری آمریکا برای همکاری را رد کردم

پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر پس از بازگشت به کشورمان با اشاره به پیشنهادات و تطمیع‌هایی که از سوی آمریکا درباره وی صورت گرفته است گفت: آنها یک موبایل به بنده دادند و تا روز آخر تاکید داشتند که در صورت همکاری علاوه بر دادن 50 میلیون دلار شرایط زندگی در یکی از کشورهای اروپایی را برایم فراهم خواهند کرد.

شهرام امیری پس از بازگشت به کشورمان بامداد امروز پنجشنبه در فرودگاه امام خمینی (ره) در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که آیا امتیاز و پیشنهاداتی از سوی آمریکا برای همکاری به شما ارائه شد گفت: در بحث ربایش بنده موضوع اصلی بحث تبلیغات روانی بود که از سوی آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شد.

وی افزود: من پژوهشگر ساده‌ای هستم که در یک دانشگاه کار می‌کنم و کار محرمانه‌ای انجام نمی‌دهم. علاوه بر آن درب دانشگاهی که بنده در آن مشغول فعالیت هستند به روی همکاری باز است و کار محرمانه‌ای در آن صورت نمی‌گیرد.

شهرام امیری با تاکید بر اینکه از ابتدای ربایش بنده بحث تطمیع از سوی آمریکایی مطرح بود، تاکید کرد: از روز اول آمریکایی‌ها برای یک مصاحبه 10 دقیقه‌ای با شبکه خبری سی ان ان حاضر به پرداخت 10 میلیون دلار به بنده بودند.

پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر یادآوری کرد: آنها به بنده اعلام کردند در صورتی که از بازگشت به جمهوری اسلامی ایران منصرف شوم حاضرند علاوه بر پرداخت 50 میلیون دلار و فراهم کردن شرایط زندگی در یکی از کشورهای اروپایی برای بنده شرایط حضور خانواده ام را در آن کشور نیز فراهم آورند.

امیری در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره سخنان هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا مبنی بر اینکه وی آزادانه به آمریکا آمده و آزادانه به جمهوری اسلامی ایران بازگشته است، عنوان کرد:  بنده تعجب می‌کنم که وزیرامورخارجه کشوری که مدعی حقوق بشر است ادعای آزادی بنده را می‌کند در صورتی که بنده را ربوده‌اند.

وی اضافه کرد: من مدارکی دارم که نشان می‌دهند آزاد نبودم و تحت نظر افراد مسلح سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قرار داشتم. شاید کلینتون از وجود چنین نیروهایی خبر ندارد که بهتر است در این زمینه از رئیس جمهور آمریکا بپرسد.

موضوع ربایش را به صورت حقوقی پیگیری خواهم کرد

امیری در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که خواستار ارائه توضیحات بیشتر درباره چگونگی ربایش و آزادی شد گفت: یک سری موضوعات وجود دارد که بیان آن مناسب نیست. بنده بسیاری از موضوعات را ثابت خواهم کرد و تمام مسئله را از روز اول تا به امروز شرح خواهم داد.

پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا موضوع ربایش خود را از سوی آمریکایی‌ها به صورت حقوقی و از طریق مجامع بین المللی پیگیری خواهید کرد، گفت: این پرونده باز است و حضور بنده باعث خواهد شد که مدارک تکمیل تر شود. بنده تمامی مسائل مربوط به ربایش خود را از سوی نیروهای آمریکایی شرح خواهم داد و با تکمیل تر شدن مدارک، پرونده را از طریق مجامع بین المللی پیگیری خواهم کرد چرا که در این مدت خسارات زیادی به خودم و خانواده ام وارد شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که به چه دلیل آمریکایی شما را هدف قرار دادند اظهار داشت: بهتر است این سئوال را از آمریکایی‌ها بپرسید.

اگر مشکلی داشتم به ایران باز نمی‌گشتم

شهرام امیری در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که پرسید شایعاتی مطرح شده بود که شما جاسوس سی آی ای بوده اید، خاطرنشان کرد: این موضوعات قبل از رسانه‌ای شدن به بنده هم اعلام می‌شد و می‌گفتند که چنین بحث‌هایی را در رسانه‌ها در صورت عدم همکاری منتشر خواهند کرد.

وی افزود: سناریوهای مختلفی پس از ربایش بنده در نظر گرفته شده بود اما قطعا اگر مشکلی داشتم به ایران باز نمی‌گشتم.

خانواده ام تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است

پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر با بیان اینکه این رسانه‌ها حتی تهدید خانواده ام را از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند و آن را به عنوان شرطی برای بازگشت بنده عنوان کردند اما هیچگاه چنین نبوده و پس از ربایش بنده خانواده ام تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

امیری با اشاره به اینکه شبکه‌ای بی سی نیوز مسئله را طوری مطرح کرد که بنده تحت فشار تهدید خانواده ام به ایران باز می‌گردم اعلام کرد: چون بنده به سناریوی تعریف شده از سوی آمریکایی‌ها تن ندادم آنها چنین بحث‌هایی را مطرح کردند.

هیچ گونه تحقیقی درباره فعالیت‌های هسته‌ای نداشته ام

وی در پاسخ به این سئوال که در سایت فردو و نطنز چه نقشی داشته است یادآور شد: من یک پژوهشگر دانشگاهی بودم و شاید اطلاعاتی که یک فرد عادی نسبت به نطنز دارد از بنده بیشتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ارتباطی با سایت فردو و نطنز نداشته است، تاکید کرد: این حربه‌ای بود که از سوی دولت آمریکا مطرح می‌شد.

شهرام امیری خاطرنشان کرد: بنده هیچ گونه تحقیقی درباره فعالیت‌های هسته‌ای نداشته ام و مقالات و پژوهش‌های بنده سطح فعالیت هایم را نشان می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس