بازدید 19440

شایع ترین بیماری های شغلی

بعد از بیماری قلبی و عروقی، بیماری ها و صدمات ناشی از کار بیشترین میزان بیماری‌ها را در کشور به خود اختصاص می دهد.
کد خبر: ۱۰۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۰ 21 June 2010
36درصد از کارمندان به دلیل شکل نادرست نشستن هنگام کار در معرض ناراحتی‌های اسکلتی و عضلانی قرار دارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، درمان و آموزش پزشکی؛ مسئول برنامه‌های مهندسی عوامل انسانی و ارگونومی مرکز سلامت محیط و کار این وزارتخانه در این باره گفت: بعد از بیماری قلبی و عروقی، بیماری ها و صدمات ناشی از کار بیشترین میزان بیماری‌ها را در کشور به خود اختصاص می دهد.

مهندس فاطمه صادقی افزود: برپایه مطالعه ملی بار بیماری و عوامل خطرزا در ایران که آن را در سال 2004 اداره برنامه‌های سلامت مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت انجام داده است؛ کمردرد، آرتروز، زانو درد و اختلالات اسکلتی، عضلانی ناشی از کار شایع ترین بیماری‌های شغلی هستند.

به گفته این کارشناس ارگونومی بیماری‌های اسکلتی، عضلانی ناشی از کار در همه کشورها سالانه20تا50 میلیارد دلار به انسان‌ها و مراکز بهداشت و درمانی هزینه تحمیل می‌کند.

وی گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد کمردرد شایع ترین عامل ناتوانی در افراد45سال به بالا و به ویژه در کسانی است که شغل پشت میزنشینی یا رانندگی دارند.

صادقی همچنین گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی WHO ‌دومین علت شایع غیبت از کار در آمریکا، کمردرد و20درصد غیبت از کار در آلمان مربوط به صدمات دیسکی گزارش شده است.

وی افزود: WHO‌ همچنین اعلام کرده است 37 درصد کمردردها از عوامل خطرزای شغلی نشأت می‌گیرد که جایگاه اول را در بین بیماری‌ها و مخاطرات ناشی از کار به خود اختصاص داده است.

نشستن بر لبه صندلی، پشت خمیده و قوز کرده، فاصله زیاد صندلی از میزکار و رایانه و زاویه کمتر یا بیش از 90 درجه در زانوها به هنگام نشستن از اشکال نامناسب نشستن پشت میز محسوب می شوند .

سازمان بهداشت جهانی دهه اول هزاره سوم را به نام دهه مبارزه با عوارض اسکلتی، عضلانی به عنوان اپیدمی خاموش نامگذاری کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر