بازدید 14216

تجارت شركت هرمي در ايران با «برده‌‌هاي زيبايي»

شرکت‌های هرمی غیر قانونی اما فعال؟
کد خبر: ۱۰۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵ 10 June 2010
شركت هرمي فروش لوازم آرايش در تهران (اوريف ليم) كه درآمد سرشاخه‌هاي خود را به بيش از 10 ميليون تومان در ماه رسانده است،‌ علاوه بر ايجاد فساد اقتصادي، فساد اخلاقي را نيز به بار آورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ساعت 7:30 دقيقه يك صبح روز كاري است، تجمعي از زنان و مردان در مقابل يك فروشگاه لوازم آرايشي در شرق تهران توجه رهگذران را به خود جلب كرده است، اولين پرسشي كه در ذهن هر بيننده‌اي نقش مي‌بندد اين است كه اينجا صف كدام يك از مايحتاج روزانه اين افراد است؟

رهگذران مي‌گويند كه اين تجمع هر روز صبح پيش از باز شدن درهاي فروشگاه، تشكيل مي‌شود اما هيچ كسي دليل آن را نمي‌دانست، برخي مرغوبيت محصولات آن را دليل اين تجمع مي‌دانستند اما آيا مرغوبيت يك كالا باعث مي‌شود خريداران پيش از آغاز ساعت كاري، مقابل فروشگاهي كه تا بعدازظهر هم خدمات مي‌دهد صف بكشند؟ عده‌اي هم اين تجمع‌كنندگان را متمولاني مي‌دانستند كه به علت نياز مبرم به لوازم آرايشي از صبح علي‌الطلوع در اينجا صف مي‌كشند. بعضي‌ها هم به تجسس‌هاي ما خرده مي‌گرفتند و معتقد بودند اين افراد حتماً بايد هر روز اينجا صف بكشند در غير اين صورت بيمار كه نيستند پيش از شروع هر كاري اينجا تجمع كنند.

خودروهاي مدل بالايي كه روبروي اين فروشگاه پارك مي‌كردند و خانم‌هاي بزك‌كرده و آقايان فشني كه از اين خودروها پياده مي‌شدند ذهن را به اين سمت مي‌برد كه حتماً اينها از مديران اين فروشگاه پر مشتري هستند، به سراغ آن‌ها مي‌روم از يكي از اين خانم‌ها مي‌پرسم «شما از مديران اين فروشگاه هستيد؟» با كمي اكراه پاسخ مي‌دهد: «من مشاور زيبايي اين فروشگاه هستم»، بهترين گزينه براي پاسخ به پرسش‌ها، مشاور زيبايي فروشگاه.

به اين مشاور به خاطر اينكه در فروشگاهي مشاوره مي‌دهد كه مشتريانش از صبح زود مقابل آن صف مي‌كشند تبريك مي‌گويم اما او پاسخ مي‌دهد: "تمام اين خانم‌ها و آقاياني كه از صبح زود در اينجا تجمع مي‌كنند مشتري نيستند بلكه همه مشاوران زيبايي هستند. " با خودم گفتم اينجا عجب فروشگاهي است كه اين همه مشتاق مشاوره دادن به مدير عامل دارد. هنوز تبريك دومم را نگفته بودم كه اين خانم مشاور ادامه مي‌دهد: "ما مشاوران زيبايي به مشتريان اين فروشگاه هستيم و براي دريافت بسته‌هايي كه خريداري كرده‌ايم اينجا صف مي‌كشيم. "

منتظر شدم درهاي اين فروشگاه كه طبقه اول يك ساختمان شيشه‌اي بلندبالا بود به روي اين مشاوران باز شود. درها باز شد و وارد فروشگاه شدم اما هيچ اثري از لوازم آرايشي و بهداشتي در اين فروشگاه نبود، فروشگاه لوازم آرايشي و بهداشتي «اوريف‌ليم» تنها از چند صندوق و صندوق‌‌دار تشكيل شده بود، مشاوران روبروي صندوق‌ها قرار گرفتند و كدها و پول‌هايي را رد و بدل مي‌كردند، معني كدها برايم قابل فهم نبود اما هم مشاور مي‌فهميد كه چه مي‌گويد و هم صندوق‌دار متوجه حرف آن مي‌شد.

به دنبال مدير اين فروشگاه مي‌گشتم خيلي از اين مشاوران حتي يك‌بار هم اين مدير را نديده بودند و فقط نام آن را مي‌دانستند، پس از معرفي خودم به صندوق‌داران به طبقه‌هاي بالايي اين ساختمان تمام شيشه‌اي راهنمايي شدم همين‌طور طبقات را به سمت بالا مي‌رفتم كلاس‌هاي شيشه‌اي در طبقات مختلفي تشكيل شده‌بود كه نحوه معرفي كاتالوگ‌ها به مشتري را به اين مشاوران، آموزش مي‌دادند به گفته يكي از مشاوران، «بيشتر اين آموزش‌ها براي كلاس‌اولي‌هاست». كلاس‌اولي‌هايي كه برخي از آن‌ها بايد مانكن مي‌شدند تا هر گونه كرم و لوازم آرايشي بر روي هر نقطه از بدن آن‌ها آزمايش شود!

از پله‌ها كه بالا مي‌رفتم به دري برخوردم كه فكر كردم اين آخر ساختمان يا همان در خر پشته است. اما اين در پر از رمز، محل ورود به طبقه مديرعامل بود. مديرعامل به سفر خارجي رفته بود، آقايي كه به سختي به زبان فارسي صحبت مي‌كرد به عنوان مسئول فروش فروشگاه معرفي شد، مسئول فروش پس از تماس‌هاي متعدد با گردانندگان خارجي فروشگاه «اوريف‌ليم» اطلاعات محدودي را در اختيار ما قرار داد.
وي مي‌گويد: اين شركت در 61 كشور دنيا فعال است و قريب 2 سال است كه در ايران فعاليت مي‌كند و بيش از 2 ميليون مشاور فروش يا همان بازارياب در دنيا دارد كه 3 هزار نفر آن در ايران هستند.

به گفته وي «اين شركت در سال اول فعاليت خود در ايران تنها يك مغازه بوده است كه به طور مستقيم محصولاتش را به مشتريانش مي‌فروخته است اما در سال دوم فعاليت خود شيوه كار را تغيير مي‌دهد.»

اين در واقع همان زماني است كه اين شركت تبديل به يك شركت هرمي مي‌شود و براي خود بازارياب‌ يا مشاوران زيبايي را به كار مي‌گيرد و آن‌ها تبديل به سرشاخه‌هايي مي‌شوند كه هر روز بر زيرشاخه‌هايشان افزوده مي‌شود. سرشاخه‌هايي كه هر كدامشان امروز با استثمار زيرشاخه‌هايشان بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند.

موقعيت ما مشخص شد، با شركت هرمي مواجه شده بوديم كه اطلاعات بيش‌تر را بايد از بازاريابان آن دريافت مي‌كرديم، در حين خروج از شركت، سري به طبقه انبار هم زديم سالن بزرگي كه لبريز از كيسه‌هاي سبز فسفري بود كيسه‌هايي كه بعداً متوجه شديم همان كيسه‌هايي است كه بازاريابان از صبح زود براي دريافت آن‌ها صف كشيده بودند.

دست‌يابي به درآمدهاي ميليوني و دعوت به سفرهاي خارجي از آرزوهاي بازارياب‌هاي كلاس‌اولي

از يكي از بازاريابان خواستم درباره نحوه كار خود توضيح دهد، او خود را كلاس‌اولي معرفي مي‌كند و مي‌گويد: با پرداخت 15 هزار تومان عضو اين شبكه شده و پس از خريداري كاتالوگ‌هاي آن وارد چرخه فروش شده است.

وي ادامه مي‌دهد: كاتالوگ‌ها را از شركت خريداري مي‌كنم، شماره تلفنم را روي آن مي‌نويسم و در هر مكاني كه جمعيت زيادي وجود دارد از جمله مترو، اتوبوس، دانشگاه، آرايشگاه و... اين كاتالوگ‌ها را به افراد مي‌دهم، هر كسي كه سفارشي داشته باشد با من تماس مي‌گيرد و كد كالا را سفارش مي‌دهد، سفارش‌ها را يا حضوري يا تلفني به شركت مي‌دهم و پس از آن صبح روز بعد با حضور در فروشگاه و پرداخت هزينه‌هاي آن، بسته‌هاي سفارش داده شده از انبار به ما تحويل داده مي‌شود.

وي درآمد خود را طي يك‌ماهي كه كار خود را با اين شركت شروع كرده، حدود 300 هزار تومان اعلام مي‌كند.

يكي ديگر از اين بازاريابان كه كمي‌ قديمي‌تر بود، درآمد سرشاخه‌ها را بيش از 10 ميليون تومان در ماه عنوان مي‌كند و مي‌گويد: شركت تشويق‌هاي مختلفي را براي فروش بيش‌تر لحاظ كرده است كه از جمله آن جايزه يك ميليارد توماني، هديه‌هاي يك ميليون‌توماني، سفرهاي خارجي، سكه‌هاي طلا و... است.

مدير عامل شركت «اوريف‌ليم»: اين شركت هرمي نيست

حميدرضا پارسا، مدير عامل ايراني شركت اوريف‌ليم طي تماس تلفني درباره هرمي‌بودن اين شركت مي‌گويد: اين شركت هرمي نيست چون افرادي كه در رأس قرار دارند اگر فعاليت فروش خوبي نداشته باشند درآمد كم‌تري نسبت به زيرگروه‌هاي خود خواهند داشت.

اما اين دليلي بر غير هرمي بودن اين شركت نمي‌شود چون براساس قانون الحاق يك بند و تبصره به ماده يك قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كه در تاريخ 14/10/84 به شماره 72674 توسط رئيس‌جمهوري به وزارت دادگستري ابلاغ شده است، تأسيس، قبول نمايندگي و عضوگيري در بنگاه، شركت يا گروه به منظور كسب درآمد ناشي از افزايش اعضا به نحوي كه اعضاي جديد براي كسب منفعت افراد ديگري را جذب كرده و توسعه زنجيره يا شبكه انساني تداوم يابد، قانوني نيست و در مواردي كه اخلال موضوع هر يك از موارد مذكور، عمده يا كلان يا فراوان نباشد، مرتكب حسب مورد علاوه بر رد مال به حبس از 6 ماه تا 3 سال و جزاي نقدي معادل دو برابر اموالي كه از طرق مذكور به دست آورده محكوم مي‌شود.

از سوي ديگر طبق دفترچه راهنماي مشاور فروش اين شركت كه در اختيار بازاريابان قرار مي‌گيرد، در مرحله اول فردي كه وارد اين مجموعه هرمي مي‌شود به طور مستقيم 30 درصد از سود فروش محصولاتي را كه داشته است از آن خود مي‌كند در مرحله بعد با معرفي 5 نفر، 30 درصد سود مستقيم فروش خود، 6 درصد تخفيف اجرايي فروش خود و 6 درصد تخفيف ما به تفاوت روي ميزان فروش گروه خود را به دست مي‌آورد كه براي اين مرحله شركت درآمد متوسط ماهانه 500 هزار تومان براي فرد سرشاخه پيش‌بيني شده است در مراحل بعدي با افزايش افراد بيشتر و گسترش هرم، تخفيف‌ها به 21 درصد مي‌رسد و درآمد ماهانه فرد يك ميليون و 500 هزار تومان تخمين زده مي‌شود.

وي درباره كسب مجوز از وزارت بهداشت براي محصولات اين شركت نيز مي‌گويد: تمام محصولات اين شركت مجوز وزارت بهداشت ايران را دارند اما خود شركت اوريف‌ليم به دليل اينكه وارد كننده محصولات است نيازي به دريافت مجوز از وزارت بهداشت ندارد.

پارسا درباره ثبت اين شركت در سازمان ثبت شركت‌ها و مالكيت‌هاي معنوي ايران نيز گفت: اين شركت تمام مراحل قانوني را طي كرده و به ثبت رسيده است.

ثبت شركت «اوريف‌ليم» با نامي انحرافي در ايران

اين در حاليست كه اين شركت هرمي با حدود 2 سال فعاليت در ايران با كمي تغييرات به صورت كاملاً انحرافي به ثبت رسيده است و نام خود را «اوري فليم پرشيا» به شماره 240139 به ثبت رسانده است.

اين شركت لوازم آرايشي و بهداشتي كه در كل ايران تنها يك شعبه براي عرضه محصولات خود در پايتخت دارد فروش ساليانه محصولاتش در دنيا بيش از يك بيليون يورو است.

براي خريد محصولات اين شركت تنها يك راه وجود دارد و آن هم ورود به سيستم هرمي آن است يعني هيچ خريداري به طور مستقيم نمي‌تواند به تنها فروشگاه آن در تهران مراجعه كرده و محصول مورد نظر خود را خريداري كند.

اين شركت هرمي به 3 هزار بازاريابي كه در سراسر ايران دارد رسما آموزش مي‌دهد تا از ديگران دعوت كنند تا به «اوريف ليم» بپيوندند و گروه مشاوران فروش خود را تشكيل دهند تا از اين طريق درآمد بيشتري كسب كنند و هر چه گروه را رشد دهند درآمد بيش‌تر و پاداش متنوع‌تري را دريافت كنند.

«اوريف‌ليم» هرمي است اما چرا هنوز در پايتخت فعال است؟

در حالي كه خبرگزاري فارس در پي عمل به رسالت اطلاع‌رساني سريع، ‌صريح و صحيح،‌ ارديبهشت سال گذشته براي نخستين بار گزارش اختصاصي از مفاسد اقتصادي و اخلاقي شركت «اوريف‌ليم» در ايران منتشر كرد و نسبت به فعاليت هرمي اين شركت سوئدي هشدار داد، ‌پس از گذشت يك‌سال از زمان انتشار گزارش، فعاليت "غير قانوني " اين شركت از سوي مسئولان اعلام شد.

علي تقوي، مديركل بخش مبارزه با شركت‌هاي هرمي وزارت اطلاعات اعلام كرده است: «اوريف‌ليم» و ديگر شركت‌هاي بازاريابي شبكه‌اي مجوز فعاليت ندارند و فعاليتشان غيرقانوني است.

از سوي ديگر شماره پيامك 30006082 اعلام شده است تا با نوشتن نام شركتي كه ادعاي بازاريابي شبكه‌اي دارد، قانوني يا غير قانوني بودن شركت مشخص ‌شود كه شركت‌ "اوريف ليم " كه ادعاي بازاريابي شبكه‌اي دارد، «مجوز فعاليت بازاريابي شبكه‌اي ندارد».

«اوريف‌ليم» بر اساس مستندات سازمان‌هاي قضايي و اطلاعاتي كشور و اعلام صريح آن‌ها،‌ شركتي «هرمي» و «غيرقانوني» است اما سؤال اينجاست كه چرا هنوز هر روز صف طويل «برده‌هاي زيبايي» مقابل اين شركت به چشم مي‌خورد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
اين شركت اصلاً هرمي نيست من بعد إز ١.٥سال توانستم به٨٠٠٠٠٠٠ميليون تومان دست يابم و در اواخر اين ماه ما به سفري بزرك به كيش مي ميرويم حتي بليط ها را دريافت كرديم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار