بازدید 142788

آغاز ثبت‌نام صندوق مهررضا براي پرداخت وام

مديرعامل صندوق مهر امام‌رضا(ع) با بيان اينكه در سال جديد 200 هزار شغل توسط اين صندوق ايجاد مي‌شود، گفت: آغاز رسمي ثبت‌نام از كارجويان به مدت يك هفته از روز يكشنبه ساعت 8 صبح 16 خرداد ماه شروع شد.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۹ 06 June 2010
مرحله اول ثبت‌نام كارجويان در صندوق مهررضا براي پرداخت وام اشتغال از امروز در سراسر كشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، سيد محمد كريمي مديرعامل صندوق مهرامام رضا با بيان اينكه مرحله اول ثبت نام كارجويان از امروز 16 خرداد ماه آغاز شد،‌ گفت: امسال با همت دولت و افرايش منابع صندوق 200 هزار شغل ايجاد خواهد شد.

وي هفته گذشته نيز در جمع خبرنگاران به تشريح جزئيات اين طرح پرداخته و با بيان اينكه در راستاي اجراي مصوبه شوراي عالي اشتغال امسال يك ميليون و 100 هزار شغل ايجاد خواهد شد، اظهار داشت: براي اجرا و تحقق اين هدف امسال جوانان و زنان سرپرست خانواده اولويت صندوق براي ايجاد اشتغال هستند.

وي ادامه داد: در سال گذشته با وجود 30 هزار فرصت شغلي صندوق توانست 130 هزار شغل در كشور ايجاد كند كه امسال اين ميزان با در نظر گرفتن 70 هزار فرصت شغلي به سه برابر افزايش يافته است.

مديرعامل صندوق مهر امام‌رضا(ع) با بيان اينكه در سال جديد 200 هزار شغل توسط اين صندوق ايجاد مي‌شود، گفت: آغاز رسمي ثبت‌نام از كارجويان به مدت يك هفته از روز يكشنبه ساعت 8 صبح 16 خرداد ماه شروع شد.

اين مقام مسئول افزود: در روز اول و دوم، ثبت‌نام از ساعت 8 تا 20 بعدازظهر خواهد بود و از روز سوم همزمان با ثبت‌نام كه از ساعت 14 تا ساعت 22 خواهد بود بررسي درخواست‌هاي كارجويان نيز در دستور كار قرار خواهد گرفت.

به گفته كريمي روش ثبت‌نام و نوع مشاغل ارائه شده در سامانه طبق مصوبه مجلس در 150 رشته مشاغل خرد و خانگي است كه براي آنها تا سقف 5 ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي‌شود.

وي با بيان اينكه تسهيلات مشاغل خويش‌فرما و خوداشتغالي افزايش يافته است، گفت: براي اين مشاغل تا سقف 15 ميليون تومان پرداخت مي‌شود و هم‌چنين براي طرح‌هاي كارآفريني با ايجاد اشتغال براي 10 نفر كه توسط نخبگان و مبتكران صورت مي‌گيرد تا سقف 100 ميليون تومان پرداخت مي‌شود.

كريمي در مورد مشاغل تعاوني و كارفرمايي تصريح كرد: با بكارگيري 10 نفر كارگر در اين مشاغل تا سقف 100 ميليون تومان پرداخت مي‌شود كه اين موضوع در راستاي توسعه فرهنگ تعاوني‌ها خواهد بود.

مديرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) كارمزد تسهيلات پرداخت شده توسط اين صندوق را 4درصد عنوان كرد و گفت: اين ميزان كارمزد براي تسهيلات صندوق يك ويژگي محسوب مي‌شود و نيز برگشت اقساط آن به مدت پنج سال است.

وي ادامه داد: براي هزينه كرد تسهيلات و اختصاص درصدهاي تسهيلات پرداختي تفكيك شده 35 درصد براي تهيه مكان، 45درصد براي تجهيزات و 20 درصد براي سرمايه در گردش اختصاص خواهد يافت.

به گفته اين مقام مسئول كارجويان با ثبت‌نام در سايت اينترنتي اين صندوق با نام www.mehrereza.ir كد رهگيري دريافت خواهند كرد تا بتوانند از اين طريق در هر جاي كشور از مشاوران صندوق راهنمايي دريافت كرده و هم‌چنين با تطبيق مدارك‌شان با واقعيت در سامانه تا 60 درصد كار افراد بررسي شود.

وي ادامه داد: بعد از اين مرحله بازرسي و تحقيق محلي شروع خواهد شد كه فرآيند آن 45 روز تا 2 ماه است.

كريمي با بيان اينكه كارجويان جهت اطلاع از شرايط دريافت تسهيلات اشتغال مي‌توانند جهت دريافت آدرس پايگاه اطلاع‌رساني براي ثبت‌نام عدد يك را به شماره پيامك 10000088 ارسال و هم‌چنين جهت اطلاع از شرايط عمومي و شرايط اختصاصي براي دريافت تسهيلات اشتغال به ترتيب عدد 2 و 3 را به پيامك فوق ارسال نمايند.

كريمي با بيان اينكه صندوق مهر امام رضا(ع) به ايده و طرح‌هاي با صرفه اقتصادي تسهيلات پرداخت مي‌كند، در مورد رويكرد صندوق در سال جديد اظهار داشت: حمايت از طرح‌هاي خانگي، خويش‌فرمايي و كارآفريني و تعاوني‌ها تا 10 نفر كاركن براي ايجاد زمينه 200 هزار فرصت شغلي جديد، حمايت از اشتغال روستايي با تحت پوشش قرار دادن جهت اشتغال مولد در روستاها با اختصاص 2 هزار ميليارد ريال اعتبار به منظور ايجاد 20 هزار شغل از جمله رويكردهاي اين صندوق است.

وي ادامه داد: كاهش مدت زمان پرداخت تسهيلات و استفاده از روش جديد ثبت‌نام ارائه خدمات مشاوره و راهنمايي شغلي جهت انتخاب ايده مناسب براي سرمايه‌گذاري و تمركززدايي و تفويض اختيار به استان‌ها و شهرستان‌ها از ديگر رويكردهاي جديد صندوق است.

كريمي نظارت مستمر جهت ايجاد اشتغال پايدار به صورت سه بار درسال را از رويكردهاي جديد صندوق دانست و عنوان كرد: آسان‌سازي ضمانت براي متقاضيان صندوق، افزايش سقف وام‌هاي پرداختي متناسب با نوع طرح ارائه شده و جمع‌آوري منابع مردم از طريق شعب صندوق‌ و بانك‌هاي عامل از ديگر برنامه‌هاي صندوق مهر امام رضا(ع) است.

مديرعامل صندو ق مهر امام رضا(ع) در مورد شرايط عمومي متقاضيان صندوق گفت: دارا بودن شرايط سني بين 18 تا 50 سال، داشن كارت پايان خدمت و يا معافيت دائم براي آقايان، داشتن انگيزه و توانايي لازم براي راه‌اندازي كسب و كار و ارائه مجوز از دستگاه‌هاي ذي‌صلاح جهت انجام كسب و كارهايي كه نياز به مجوز دارند از جمله شرايط عمومي متقاضيان است.

وي ادامه داد: داشتن مهارت و تجربه لازم براي شروع و راه‌اندازي كسب و كار، داشتن مدرك دانشگاهي فني مرتبط با كسب و كار انتخابي و فاقد شغل دائمي و صنفي بودن از ديگر شرايط عمومي متقاضيان است.

وي در مورد شرايط اختصاصي بانوان براي برخورداري از وام صندوق مهر امام رضا(ع) تصريح كرد: فوت همسر، جدايي از همسر، شوهر زنداني طويل‌المدت، شوهر داراي بيماري خاص كه توانايي انجام كار و تأمين مايحتاج ضروري خانوار خود را ندارد، شوهر از كار افتاده و ناتوان از انجام كار (جزء دهك‌هاي پايين درآمدي باشند) شوهر معتاد و ناتوان از انجام كار،‌ شوهر كارگر روزمزد و فصلي و نيز دختران مجردي كه به تنهايي زندگي مي‌كنند از شرايط اختصاصي بانوان براي دريافت تسهيلات است.

كريمي با اشاره به اينكه صندوق به دنبال احياي نظام استاد شاگردي در پرداخت تسهيلات براي ايجاد اشتغال است، خاطرنشان كرد: فردي كه طي ساليان گذشته شاگرد بوده است، مي‌تواند با ارائه سابقه از تسهيلات اشتغال استفاده كند.

اين مقام مسئول با بيان اينكه وثيقه ملكي از وام‌هاي 30 ميليون به بالا دريافت خواهد شد، گفت: اين صندوق پيشنهاد ايجاد فراكسيون قرض‌الحسنه را در مجلس به كميسيون اجتماعي ارائه كرده است.

وي ادامه داد: بر اساس مصوبه هيات امناي صندوق مهر امام رضا (ع) با حضور رئيس جمهور قرار شد يك روز در تقويم رسمي كشور به نام روز قرض‌الحسنه نام‌گذاري شود تا از اين طريق بتوان فرهنگ غني قرض‌الحسنه با آسان شدن پرداخت تسهيلات توسعه داد.

در اين نشست كريمي در پاسخ به سوالي مبني بر محدود بودن زمان ثبت‌نام براي كارجويان اظهار داشت: تجربه اين صندوق نشان داده است، كه افراد ثبت‌نام كننده مي‌توانند به راحتي در سايت صندوق ثبت‌نام كرده و هم‌چنين با حضور همكاران در ساعت‌هاي اعلام شده از بروز هرگونه مشكل سيستم و افزايش حجم بار ترافيكي سايت جلوگيري كنند.

وي ادامه داد: اميدواريم 200 هزار شغل بر حسب منابع صندوق كه از طريق دولت، برگشت تسهيلات پرداختي و منابع مردمي است بتوان ايجاد كرد.

به گفته كريمي ميزان اعتبار اختصاص يافته در مرحله اول ثبت‌نام براي ايجاد اشتغال 400 ميليارد تومان است كه به ميزان 800 ميليارد تومان از متقاضيان كار ثبت‌نام خواهد شد.

مديرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) در مورد پرداخت تسهيلات مسكن به جوانان و زنان سرپرست خانوار، گفت: صندوق فعلا قصد ورود به اين زمينه را ندارد و طي موافقت‌نامه‌اي با وزارت مسكن و شهرسازي 50 هزار ميليارد تومان از منابع دولت و صندوق در بانك مسكن گذاشته شده كه از اين طريق متقاضيان تا سقف 75 هزار ميليارد تومان با عامليت وزارت مسكن از اين تسهيلات استفاده كنند.

وي در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد موازي‌كاري ارائه تسهيلات اشتغال به زنان سرپرست خانوار توسط صندوق مهر و كميته امداد امام خميني(ره) اظهار داشت: بسياري از افراد براي ايجاد اشتغال به سراغ كميته امداد نمي‌روند و معمولا افرادي كه اين صندوق به آنان تسهيلات پرداخت مي‌كند تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي نيستند و هم‌چنين افرادي كه تحت پوشش كميته امداد هستند با امضاء تفاهم‌نامه‌اي مي‌توانند از منابع صندوق براي ايجاد اشتغال بدون هيچ محدوديتي استفاده كنند.

به گفته مديرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) تنفس بازپرداخت تسهيلات اشتغال در زمينه كشاورزي بين سه تا 9 ماه است.

وي با بيان اينكه موجودي سرمايه ثبتي صندوق 1600 ميليارد تومان به غير از اعتبارات امسال دولت است، گفت: معوقات اين صندوق از تسهيلات پرداختي 12 تا 15 درصد است كه اميدواريم با ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه در كشور بتوان اين معوقات را كاهش يابد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر