بازدید 22887
پیمانه اقتصادی

حذف شرط «سند در رهن» و تقویت دلالی خودرو / ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش کجا می‌رود؟ / افزایش ارزش سهام عدالت با رشد شاخص بورس/ واکنش رئیس سازمان بازرسی به مرغ ۳۵ هزار تومانی/ دلار در بازار چقدر قیمت خورد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد اقتصادی با نفت در فصل بهار اعلام شد، نگاه نگران سرمایه گذاران به بحران کرونا، توضیحات وزیر صمت درباره گرانی مرغ، توزیع مرغ دولتی تا رسیدن بازار به قیمت مصوب ادامه دارد، تداوم نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی، قیمت طلای جهانی بالا رفت و پیش بینی نفت ۵۳ دلاری در سال آینده را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷ 23 November 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد اقتصادی با نفت در فصل بهار اعلام شد، نگاه نگران سرمایه گذاران به بحران کرونا، توضیحات وزیر صمت درباره گرانی مرغ، توزیع مرغ دولتی تا رسیدن بازار به قیمت مصوب ادامه دارد، تداوم نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی، قیمت طلای جهانی بالا رفت و پیش بینی نفت ۵۳ دلاری در سال آینده را در بر دارد.

رشد اقتصادی با نفت در فصل بهار اعلام شد

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخص های عمده اقتصادی در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹، نشان می دهد که در بخش جمعیت و نیروی انسانی، جمعیت فعال کشور در این بازه زمانی، ۲۵.۵ میلیون تن بوده است. همچنین نرخ بیکاری در بهار امسال، به رقم ۹.۸ درصد رسیده است. در بخش واقعی نیز رشد تولید ناخالص داخلی با نفت به رقم منفی ۲.۸ درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز به رقم منفی ۰.۶ درصد رسیده است. در بخش خارجی این گزارش، صادرات کالا (FOB) رقم ۸۹۳۸ میلیون دلار در برابر ۹۱۵۰ میلیون دلار واردات کالا (FOB) است که نشان می دهد تراز بازرگانی (حساب کالا) به رقم منفی ۲۱۲ میلیون دلار رسیده است. در بخش نرخ رشد متغیرهای بخش پولی نیز نقدینگی در خردادماه ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال قبل، ۷.۵ درصد رشد داشته و رشد پول و شبه پول نیز در این مدت، به ترتیب ۱۷.۵ و ۵.۴ درصد برآورد شده است.

رشد شاخص کل بورس

امروز شاخص کل با ۱۶۶۹۰ واحد افزایش معادل ۱.۲۳ درصد به یک میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۳۸ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۴۳۶۴ واحد افزایش معادل ۱.۲۳ درصد به ۳۵۹ هزار و ۷۳۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۹۲۳ واحد افزایش معادل ۱.۲۹ درصد به ۳۸۷ هزار و ۶۱۴ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۲۲۴ واحد افزایش معادل ۱.۲۹ درصد به ۲۵۳ هزار و ۸۲۹ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۴۳۷۰ واحد افزایش معادل ۱.۳۲ درصد به یک میلیون و ۸۶۴ هزار و ۲۴۴ واحد، شاخص بازار اول با ۱۷۷۳۷ واحد افزایش معادل ۱.۷۹ درصد به یک میلیون و ۱۱ هزار و ۲۴۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۸۷۷ واحد افزایش معادل ۰.۴۷ درصد به ۲ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۴۱۲ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۴۵۰ هزار نوبت معاملاتی، ۱۱ میلیارد و ۸۱۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۱۷ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز دوشنبه 3 آذر 99/ بورس مثبت ماند

گزارش بورس امروز دوشنبه 3 آذر 99/ بورس مثبت ماند

افزایش ارزش سهام عدالت با رشد شاخص بورس

نبض بورس: ارزش سهام عدالت نیز همسو با صعود شاخص کل بورس، افزایش یافت. کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است، در پایان معاملات امروز دوشنبه سوم آذر ارزش سهام عدالتشان به ۱۰ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۴۷ تومان رسید. ارزش این سهام معادل ۱.۵۱ درصد افزایش یافت که بنابراین، در معاملات امروز ۱۶۲ هزار و ۸۸۳ تومان سود عاید سهامداران شد. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۵۲۸ تومان رسیده است.

نگاه نگران سرمایه گذاران به بحران کرونا

اغلب سهام آسیا اقیانوسیه امروز، دوشنبه در شروع معاملات هفتگی بازارها در حالی رشد کردند که سرمایه‌گذاران با نگرانی تحولات مربوط به بحران کرونا را دنبال می‌کنند. در روزی که بازارهای ژاپن به علت تعطیلات رسمی این کشور بسته هستند، جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۶۲ درصد رشد کرد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۵۸ درصد بالا آمد، ولی هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۱۶ درصد افت و ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۳ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی با جهش بزرگ ۱.۹۰ درصدی روبه رو شد. در بازار ارز، دلار در برابر ارزهای مهم آسیا افت کرد و به نقطه حمایت فنی خود نزدیک شد. در برابر یوآن چین دلار به نرخ ۶.۵۵۹۸ واحد رسید و در مقابل ین ژاپن در نرخ ۱۰۳.۷۳ واحد معامله شد.

حذف شرط «سند در رهن» و تقویت دلالی خودرو

در حالی که به گفته مسئولان وزارت صنعت و مدیران شرکت های خودروساز، در رهن ماندن سند خودروهای فروش فوق العاده و پیش فروش عاملی برای واقعی شدن تقاضای خرید خودرو و کاهش دلال بازی در این بازار می‌شود، ایران خودرو در جدیدترین پیش فروش محصولات خود، این شرط را حذف کرده و قرار نیست، سند خودروهای عرضه شده در رهن بماند. تا پیش از این خودروهای عرضه شده به برندگان قرعه کشی تا یک سال در رهن باقی می ماند و در واقع، خودروساز بعد از گذشت یک سال، سند را به مشتری تحویل می داد. این مساله باعث می شد تا امکان فروش قطعی خودرو در یک سال اول تحویل خودرو نباشد و در نتیجه یکی از عوامل تشویق به دلالی در بازار خودرو محسوب می شد. حذف این شرط در حالی اتفاق افتاده که شاهد ریزش قیمت خودرو در بازار به دنبال کاهش نرخ ارز هستیم و در صورت اعمال روش هایی برای محدود شدن دلالان، قیمت ها در بازار تعادل بیشتری پیدا خواهد کرد؛ اما هر گونه اقدامی که باعث تشدید تقاضای سرمایه ای در بازار خودرو شود می تواند مانع ریزش قیمت خودرو و کنار رفتن واسطه ها شود. /فارس

واکنش رئیس سازمان بازرسی به مرغ ۳۵ هزار تومانی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به افزایش قیمت مرغ از ۲۳ به ۳۵ هزار تومان در روز‌های اخیر، اعلام کرد: از ابتدای سال چندین گزارش هشدار به بخش‌های مربوطه ارائه و راهکار‌های کارشناسی کنترل و کاهش قیمت مرغ نیز در این گزارش‌ها به مسئولان مربوطه پیشنهاد شده است. حجت الاسلام درویشیان افزود: یکی از علل این افزایش قیمت، کمبود نهاده‌ها بود که مقدار قابل توجهی از آن در گمرک رسوب کرده بود که هفته گذشته با پیگیری‌ها ترخیص شد. عدم افزایش قیمت جوجه یک روزه با وجود افزایش قیمت مرغ نیز عملاً تولید این محصول را به شدت کاهش داده که همین مسأله موجب افزایش قیمت شده است./تسنیم

توضیحات وزیر صمت درباره گرانی مرغ

رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی به ویژه مرغ با وجود ترخیص نهاده‌های دامی و کالاها از گمرکات و بنادر، گفت: براساس تقسیم وظایفی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته، مسئولیت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تاکنون ۱/۴ میلیون تن کالا از گمرکات ترخیص شده است، افزود: در مجموع ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) وجود داشت که با توجه به دستور رئیس جمهور و بازدید بنده به سرعت در حال ترخیص است. کالا‌های ترخیص شده تحویل وزارت جهاد کشاورزی می‌شود که این وزارتخانه باید از طریق سامانه بازارگاه توزیع کند.

توزیع مرغ دولتی تا رسیدن بازار به قیمت مصوب ادامه دارد

محمدرضا طلایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با توزیع مرغ منجمد و تازه توسط این شرکت در میادین سراسر کشور، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ تن مرغ گرم با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ منجمد با قیمت ۱۵ هزار تومان طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، بدون هیچ محدودیتی در سراسر کشور، در تمام سازمان‌ها، اصناف و فروشگاه‌ها توزیع می‌شود. مرغ منجمد و گرم تاییدیه دامپزشکی دارند و به تازگی توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده‌اند. وی در رابطه با کاهش قیمت مرغ در بازار گفت: با شروع توزیع مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت مرغ در بازار ۲ هزار تومان کاهش داشته و این توزیع تا رسیدن قیمت مرغ به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ادامه خواهد داشت.

دلار در بازار چقدر قیمت خورد؟

در معاملات امروز (دوشنبه سوم آذرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۵۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۹۳۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۰۳۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز یکشنبه، ۵۰ تومان افزایش نرخ دارد.

تداوم نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون تغییر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع ‌سکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۱۳۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۰۵ هزار تومان فروخته شد.

قیمت طلای جهانی بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار و امیدواری به اقدامات محرک مالی بیشتر در آمریکا که خوش بینی نسبت به ساخت واکسن کووید ۱۹ را تحت الشعاع خود قرار داد، افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۸۷۲ دلار و ۷۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۸۷۱ دلار و ۸۰ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه با ۱۰ دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۸۷۲ دلار و ۴۰ سنت بسته شد؛ اما برای کل هفته ۰.۷ درصد کاهش داشت.

پیش بینی نفت ۵۳ دلاری در سال آینده

بانک بارکلیز با اشاره به انتظارات برای محدودیت عرضه اوپک و متحدانش و توزیع واکسن کووید ۱۹ که تقاضا در نیمه دوم سال را تقویت می کند، پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ را بدون تغییر حفظ کرد. به گزارش ایسنا، این بانک در یادداشتی اعلام کرد احتمال عرضه واکسن های کارآمد در کوتاه مدت نقطه عطفی برای تقاضا برای نفت خواهد بود و ممکن است به احیای اقتصادی پایدارتر منتهی شود. بارکلیز پیش بینی کرد، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت به ۵۳ دلار و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۵۰ دلار در سال ۲۰۲۱ می رسد.

۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش کجا می رود؟

معاون فنی گمرک به نحوه تعیین تکلیف کانتینرهای لوازم خانگی بوش اشاره کرد و گفت: در صورت رفع توقیف این اقلام، با توجه به ممنوعه بودن این کالاها، طبق ماده (۳۵) قانون امور گمرکی ابتدا به صاحب کالا ابلاغ خواهد شد که این کالاها را ظرف دو ماه از کشور خارج کند، اما در صورتی که در فرصت اعلام شده در این رابطه اقدام نشود، با اعمال مقررات متروکه تمامی این محموله برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد گرفت. به گفته وی، سازمان اموال تملیکی نیز بعد از اخذ مجوز از دستگاه های مربوطه از جمله وزارت صمت برای مصرف در داخل اقدام به فروش خواهد کرد، ولی اگر با اعلام نظر مراجع ذیربط، امکان فروش و مصرف داخل وجود نداشته باشد، این کالاها به شرط صادرات به مزایده گذاشته می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
گوشی هوشمند کالای لوکس هست لوازم خانگی خارجی ممنوع هست پس ملت باید چیکار کنند باید بسوزنند وبسازنند وکالاهای بی کیفیت ایرانی را باچندین برابر خارجی بخرند؟
بهترین کالاها در دنیا تولید میشه ولی مافیای قدرتمند اجازه استفاده از اونا رو به ایرانیا نمیده همین لوازم خانگی بوش هم نهایتا به از ما بهتران میرسد
واقعا برند بوش مشابه ایرانی داره...!!!!!!!!!!!!
نوسانات زیاد بورس طبیعی نیست و ناشی از دخالت‌ها به اشکال مختلف است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
اینکه بورس نیست معلوم نیست چیه
خواهشا اجناس بوش را زارد بازار كنيد به قيمت 4200 ن
خوب اگر قرار بر این است که سازمان اموال تملیکی اونارا در داخل بفروش برساند، خوب این اجازه را به وارد کننده یدهند که با یک سود معقول اونارا بفرش برساند
تنها عاملی که باعث کاهش قیمت خودرو شد نتیجه انتخابات امریکا بود
"حذف شرط «سند در رهن» و تقویت دلالی خودرو"
متاسفانه دولت هرگز به نفع مصرف کننده واقعی قدمی برنداشته و همراه در حال تقویت رویه دلالی است . من در طول دوسال گذشته بارها در طرح ثبت نام و قرعه کشی های شرکت ایران خودرو شرکت کردم اما متاسفانه موفق نشدم در حالی که مصرف کننده واقعی هستم و توان خرید در بازار آزاد را ندارم .. حتی حاضرم در ازای دریافت خودرو سندش بجای یک سال ؛ 10 سال در رهن باقی بماند و یا حتی حاضرم تعهدی مبنی بر عدم فروش خودرو بصورت دایمی امضاء نمایم !!
هرچنددل خوشی ازایران خودرووشرکتهای خودروسازی داخلی ندارم که جای گفتن علتهاش نیست!امافقط بخاطرحس وطن دوستی وحمایت ازتولیدداخل وهمینطور نداشتن پول کافی،تابحال4باردرطرحهای فروش فوق العاده ایران خودروشرکت کردم وهنوزم برنده نشدم ،اماانصافابایدعرض کنم که بنظرم خبرگزاری فارس درمورد "حذف شرط «سند در رهن» و تقویت دلالی خودرو"یک اشتباه انجام دادند!!برای اینکه موضوع محدودیت ترهین سندخودرو مربوط به طرحهای فروش وفروش فوق العاده هست که تحویل خودرومثلا بروزهست (والبته حداکثر90 روزه موعدتحویل خودروبه خریداران تعیین شده)،صدق میکنه،همونطوریکه درطرح هشتم که ازتاریخ 28آبان اجراشده هم براین موضوع تاکیدشده توسط ایران خودرو!!!اماطرحیکه خبرگزاری فارس احتمالابهش اشاره کرده مربوط به طرح پیش فروش خودروهست که موعدتحویل اونهاهم ازسال1401هست ودرواقع خریدارنوعی سرمایه گزاری مشترک باایران خودروانجام داده!!!
سه شنبه ۴ اذر ساعت ۱۰
شاخص کل بورس باوجود تلاش بسیاربرای مثبت نگه داشتنش بازهم سقوط کرد
توصیه به سهامداران : این بورس دیگه بورس بشونیست و روزهای طلایی سودهای ۵ درصدی به تاریخ پیوست وهرگزتکرارنخواهدشد به برجام بایدن هم امیدی نیست تا بیشتر ازاین ضررنکردید سرمایه تان راازبورس خارج کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل