بازدید 153794

انتقاد دختر شهریار از سريال «شهريار»

بهجت تبريزي گفت: اين سريال بدون كوچكترين تحقيق و پژوهش سرهم‌بندي و نگارش شده است‌، لذا به عنوان يك رسالت تاريخي، نه به عنوان وارث پدرم كه جاي خود دارد، بلكه به عنوان يك واصل با استادي كه سال‌ها با او زندگي گذرانده‌ام، اعلام مي‌كنم كه آنچه به عنوان سريال شهريار از شبكه دو پخش شده، ارتباطي با زندگي شاعر بلند‌آوازه ايراني، شهريار نداشته است.
کد خبر: ۱۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۱ 05 May 2008
مريم بهجت‌ تبريزي، فرزند استاد شهريار در واكنش به سريال «شهريار» گفت: اعلام مي‌كنم كه آنچه به عنوان سريال شهريار از شبكه دو پخش شده، ارتباطي با زندگي شاعر بلند‌آوازه ايراني، شهريار نداشته است.

به گزارش فارس، فرزند استاد شهريار در واكنش به سريال «شهريار»، ساخته كمال تبريزي، گفت: سريالي كه با نام «شهريار» از شبكه دوم سيما در حال پخش است، متاسفانه داراي صحنه‌ها و سكانس‌هايي غيرواقعي و توهين آميز به شخصيت استاد شهريار بوده كه نه تنها با واقعيت‌هاي حيات آن بزرگوار همخواني نداشته و ندارد، بلكه با تحريف و تغييراتي همراه بوده است كه نهايتا به مسخ شخصيت حقيقي و اجتماعي و ادبي پدرم -كه محبوب‌ترين شاعر ايران در قرن حاضر است- منجر مي‌شود.

وي ادامه داد: متاسفانه با تماشاي اهانت‌هاي ناروا به مادرم و تصويري مبهم از يك معلم فرهنگي شريف، متوجه شدم كه سريال شهريار بدون كمترين تحقيق و پژوهش سرهم‌بندي و نگارش شده است.

فرزند محمدحسين بهجت‌تبريزي با اشاره به ذكر نام خانواده شهريار در تيتراژ اين سريال به فارس گفت: مي‌خواهم بگويم شما كه خانواده شهريار را در جريان اين سريال نگذاشتيد و اطلاعات مستندي هم از آنها نگرفته‌ايد، چگونه در تيتراژ انتهاي سريال از آنها تشكر مي‌كنيد؟! وقتي اين مطلب را بيننده سريال مي‌بيند، فكر مي‌كند كه حتما خانواده شهريار نيز با اين سريال همكاري داشته‌ است.

وي افزود: اگر من را از اين جريان مطلع مي‌كردند، ابتدا درخواست مي‌كردم كه فيلمنامه را بخوانم.

بهجت تبريزي همچنين گفت: برطبق قانون حمايت از مؤلفان و مصنفان، اين سريال بدون مجوز پخش شده است؛ در حالي كه به موجب اين قانون تا 30 سال تمام حقوق مادي و معنوي به ورثه تعلق مي‌گيرد و براي هر گونه استفاده‌اي بايد از وراث اجازه گرفته شود ولي سازندگان اين سريال از ما هيچ‌گونه اجازه‌اي نگرفتند.

وي ادامه داد: داستان، بيوگرافي و شخصيتي كه از پدر من در اين سريال نمايش داده مي‌شود به طور كلي متفاوت از واقعيت است و كسي كه اين فيلم را ساخته كوچك‌ترين شناختي از شخصيت ادبي، مذهبي، ديني و عرفاني پدرم نداشته است.

بهجت تبريزي با اشاره به برخي شخصيت‌هاي اين سريال به فارس گفت: حتي شخصيت‌هايي در اين سريال وجود دارد مثل ابراهيم اديب يا گلرخ كه اصلا وجود خارجي نداشته‌اند. كلا داستاني كه در مورد جواني، بعد از ازدواج و ميانسالي‌ پدرم نشان مي‌دهند، مورد دخل و تصرف واقع شده است.

وي افزود: اولا به لحاظ زماني، تاريخ‌ها را رعايت نكرده‌اند و همه ساختگي بودند. به جرات مي‌گويم 80 تا 90 درصد اين پروژه ساختگي است و هيچ‌كدام از اينها اتفاق نيفتاده است.
دختر استاد شهريار تصريح كرد: قسمت اخير سريال «شهريار» كاملا ساختگي بود چرا كه مادر من اصلا در بيمارستان فوت نكرده‌اند و اصلا مريض نبوده‌اند بلكه ايشان سكته مغزي كردند و از دنيا رفتند.

وي در ادامه با انتقاد از نمايش چهره‌اي غير واقعي از مادرش در اين سريال افزود: مادرم، فردي باسواد بوده كه در سريال بي‌سواد معرفي مي‌شود. ايشان نوه عمه پدرم و خويشاوند نزديك مادرم بود ولي در اين سريال، يك فرد بيگانه معرفي مي‌شود كه پدرم را به طور اتفاقي در بانك مي‌بيند.

بهجت‌تبريزي گفت: مادر من عاشق شعرهاي پدرم بود چون بيست و چند سال از پدرم كوچكتر بود و به خاطر انگيزه ادبي‌اش با پدرم ازدواج كرد.

وي در ادامه گفت: همانطور كه اشاره كردم برخلاف آنچه سريال نشان مي‌دهد مادر من اصلا مريض نبودند. يك روز كه ما را براي مدرسه آماده مي‌كردند، سكته مغزي كردند و دار فاني را وداع گفتند. ايشان اصلا بيمارستان نرفتند كه پدرم از ايشان پرستاري كند.

وي ادامه داد: برخلاف آنچه در «شهريار» ديديم، اين واقعيت ندارد كه مادرم، پدرم را «محمد جان» صدا مي‌كرده بلكه همه او را با نام شهريار صدا مي‌زدند و مادرم نيز به نام آقا شهريار صدايش مي‌‌كرد.

«بهجت تبريزي» با بيان اين نكته كه شهريار در 40 سال آخر زندگي‌اش خانه‌نشين بوده، افزود: پدر من، 40 سال آخر زندگي‌اش را از خانه بيرون نرفت. خودش يك شعري را دارد كه وصف احوال اين چهل سال است:

از من چه طالعي است كه با اين شتاب عمر
بازم بپرود لب بام آفتاب عمر
من روي چرخ و پره هنوز و به پيچ و تاب
جايي كه آب ريخته از آسياب عمر
سائيده رشته‌اي است كه تابيده به گلو
من تاب مي‌خورم به نخي از طناب عمر
چل سال آزگار به زندان روزگار حبس ابد
چگونه نهي در حساب عمر

وي افزود: در آن مدت اگر كسي به ملاقات استاد شهريار مي‌آمد، بعضي وقت‌ها مي‌پذيرفت و بعضي مواقع به دليل كثرت جمعيت و اين‌كه حال عمومي خوبي نداشت، نمي‌توانست كسي را به حضور بپذيرد.

فرزند شهريار تصريح كرد: در كل سريال «شهريار» بر مبناي واقعيت نيست و نه تنها همخواني با زندگي‌ پدرم ندارد، بلكه نوعي اهانت نسبت به ايشان، مادرم و خانواد‌ه‌ ما است.

بهجت تبريزي گفت: اين سريال بدون كوچكترين تحقيق و پژوهش سرهم‌بندي و نگارش شده است‌، لذا به عنوان يك رسالت تاريخي، نه به عنوان وارث پدرم كه جاي خود دارد، بلكه به عنوان يك واصل با استادي كه سال‌ها با او زندگي گذرانده‌ام، اعلام مي‌كنم كه آنچه به عنوان سريال شهريار از شبكه دو پخش شده، ارتباطي با زندگي شاعر بلند‌آوازه ايراني، شهريار نداشته است.

وي افزود: به جرات مي‌توانم بگويم حتي يك مطلب مهم كه در مورد پدرم بايد منعكس شود، در اين سريال ديده نمي‌شود و اكثريت مطالب مهم زندگي پدرم مثل شبي كه از عشق مجازي به عشق حقيقي رسيد و مهمترين شب زندگي او محسوب مي‌شود، در اين فيلم آنچنان كه بايد به مردم نشان داده نشده است.

فرزند شهربار خاطرنشان كرد: پدرم وقتي از تبريز به تهران آمدند، 14 ـ 13 ساله بودند و در سنين پايين به دارالفنون به مدت 7 سال درس طب خواندند، ايشان بين 20 تا 30 سال به عشق حقيقي رسيدند و متحول شدند، اتفاقي كه براي كمتر كسي مي‌افتد ولي در سريال «تبريزي» به هيچ يك از اين مسائل پرداخته نشده است.

وي در انتها گفت: پدرم فردي بسيار متدين و مذهبي بودند ولي اين مسئله نشان داده نشده است. ايشان حافظ قرآن بودند و آنقدر قرآن خوانده بودند كه زبان عربي را از اين طريق ياد گرفتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۲
انتشار یافته: ۰
ممنون از دختر استاد شهير شهريار كه بالاخره زبان به شكوه گشودند و عقده نهفته در دل عاشقان را برملا ساختند . انصافا اين سريال شهريار را تا حد يك عاشق پيشه حيران و وامانده پايين آورده و در ذهن بينندگان آثار سوئي را بجا گذاشته است . من كه از قسمت دوم ، سوم به بعد به اين سريال نگاه نمي كنم .
واقعا که سریال شهریار در این چند قسمت آخر خیلی افت کیفی کرده و به ورطه بی مطلبی افتاده است. از آقای کمال تبریزی تعجی میکنم که چرا بدین ترتیب دارد سریال را ادامه میدهد. خب اگر دیگر مطلبی نبود بهتر بود سریال را تمام میکرد.
در ضمن آقای سیروس گرجستانی نیز بهیچ عنوان خوب بازی نکرده و اشعار جناب شهریار را واقعا بد میخوانند.
بنظر من سريال شهريار عمده موارد مربوط به شهريار را به خوبي نشان مي دهد. از آقاي تبريزي هم بايد بخاطر كار خوبشان تشكر كرد. نمي دانم چرا وقتي كه كاري را شروع مي كنيم سنگ مي اندازند1 عمري شهريار در فراموشي بود، ارزش كار كمال تبريزي اگر همين باشد كه توجه جامعه ما را به شعراي بزرگ جلب كرد بسيار بالاست.
با سلام و احترام به خانواده محترم استاد شهريار بهتر نبود از زندگينامه آن بزرگوار قبلا كتابي مينوشتيد تا ديگر هموطنان شما هم از تاريخچه زندگي ايشان استفاده ميكردند0 به نظر شما اين انتقاد كمي دير نيست؟
من هم بیوگرافی استاد شهریار را قبلا مطالعه کرده بودم و میدانستم که همسر استاد فامیلشان بود ولی تو فیلم نشان داده نشد. آقای کمال تبریزی خیلی به بافت قدیمی اهمیت داده اند ولی کاش کمی بیشتر تحقیق کرده بودن .
شاعرهای معاصر اگه این همه تحریف بشه وای به حال قدیمیا
بجز مواردي كه فرزند مرحوم شهريار بيان فرمودند بيان سريال در قسمت آخر در شان ومنزلت استاد شهريار نبود
به منظور حمایت از شخصیت های ماندگار ایران زمین و مردان بزرگی چون شهریار از عوامل ساخت سریال مذکور درخواست میشود بطور رسمی در رسانه در مورد نگارش داستان زندگی استاد شهریار به اتفاق خانواده محترم ایشان گفتگویی ترتیب داده شود و مراتب دلجویی به خانواده استاد اعلام شود
ما هم اكنون سريال شهريار را در جام جم در حارج پيگيري مي كنيم و اتفاق در خصوص تدين آقاي شهريار و نيز ارادت ايشان به ائمه از اين چند قسمت قابل استنباط بوده است و حتي ارادت ما نسبت به ايشان بيشتر شده است. در ضمن با تمام احترامي و حقي كه براي دخت گرام آقاي شهريار قائل هستم اما اين فيلم براي تمام مردم عادي ساخته شده بود كه تنها نام شهريار را شنيده بودند. بهر حال فيلم شهريار جزو فيلم پر طرفدار در بين ايرانيان خارج از كشور مي باشد. ممنون
به نام خدا و با درود به روان شاعر بزرگ ایران زمین " شهریار "
من نیز که اطلاعات و آگاهی چندانی از زندگی این بزرگ مرد را نداشتم ، مواردی را که دختر گرامی ایشان به آنها اشاره نمودند را در جریان پخش این سریال حس نمودم
" بالاتر و بهتر از راستی و حقیقت چیزی نیست ، تلاش نماییم تا حقایق را آنطور که هست ، بنماییم "
بسمه تعالی
در تایید انتقادات بجا و منطقی خانم بهجت تبریزی باید عرض کنم که بنده حداقل 30ساعت از سخنان و جلسات استاد با دوستانش را دارم . با گوش کردن به این سخنان ، فرد به عمق شخصیت ناب استاد پی می برد.
اقای گرجستانی بازیگر خوبی هستند ولی شاید بازی ایشان در نقش میانسالی استاد شهریار از ضعیف ترین کارهای ایشان باشد.
از اقای تبریزی کارگردان محترم نیز تعجب می کنم از این همه کشدار بودن و ملال آور بودن این دو سه قسمت اخیر سریال.
با احترام به دخت گرامی شهریار :
1- انتقاد ایشان بیشتر از کمرنگ شدن خانواده حقیقی در ساخت سریال است تا موارد جدی و بجا .
2- با توجه به وجود شعرای تاثیر گذار بر جامعه تا همین حد هم ایشان باید سپاسگذار از کمال تبریزی باشند .
3- نزدیکی نسبی هرگز دلیل بر وقوف بیشتر به شخصیت و حالات و احوال یک فرد نمی شود گاه دوستان بهتر می شناسند درک میکنند و قضاوت میکنند.
همه نقايص فيلم يك طرف.بازي آقاي گرجستاني يه طرف.ايشون اگرچه هنرپيشه خوبي هستند.اما واسه نقش شخصيتي مثل شهريار بهتر از او نبود.شخصيت پدر شهريار خيلي خوب دراومده بود اما خودش ...
اصل كار، كه پرداختن به زندگي يكي از مشاهير ايران بوده، قابل تقدير است. كارگرداني كار هم - همانطور كه از آقاي تبريزي انتظار ميرود- خوب و حرفه اي است. ولي به نظر من اين سريال بيشتر از حد طولاني شده و بنابر اين جذابيت و لطف خود را از دست داده. در واقع شايد در مورد زندگي يك شاعر نكات بيشتري براي نمايش دادن وجود نداشته باشد. چون اكثر شعرا، افرادي درونگرا و عارف مسلك بوده اند كه زندگي آنها از نظر ديگران داراي اتفاقات و پيچ و خم ها و جذابيت كمتري است. فرض كنيد كه بخواهيم زندگي بزرگترين شاعر ايران- حافظ - را بسازيم. فكر مي كنيد بيش از 3-4 قسمت بتوان ساخت؟ من كه فكر نمي كنم. بنابراين شايد بهتر بود به جاي سريال "شهريار" يك فيلم سينمايي با محتوا و كيفيت بيشتر ساخته مي شد.
(در همين جا از عوامل ساخت سريال دكتر قريب هم تشكر مي كنم .)
با سلام
با تشكر زياد از دختر شاعر پر آوازه ايراني، استاد شعر و ادب جناب شهريار:
نوشته هاي دختر خانم استاد را تائيد مي كنم از طرف ديگر نبايد همه كار كارگردان بزرگ ايران ، جناب آقاي كمال تبريزي را زير سئوال برد. چرا كه تا كنون هيچ كس نه تنها اين نوع كارها را نكرده بود بلكه تمايلي به ساختن سريال را هم نداشت. آقاي كمال تبريزي با استادي زياد سعي در تكريم و نشان دادن يك چهره مردمي، مذهبي، فرد اصيل ايراني و سخت كوشي استاد را دارد. خواب مرعشي نجفي كه استاد در حضور علي (ع) مي باشند، نجابت استاد در خانه اي كه دختر صاحبخانه عاشق ايشان هستند، ارادت استاد به ائمه معصومين (ع)، لباس سنتي ايشان،كمك به مستمندان و هزاران نقطه مثبت اين سريال را نبايد فراموش كنيم. در هر صورت هر كار بزرگي بدون ايراد نيست. با تشكر از سايت پرطرفدار تابناك
خود من که چند کتاب مختلف در مورد شهریار خوانده ام و در سایتهای مختلف در مورد ایشان تحقیق کردم دیدم سکانسهایی که در سریال است اصلا در این مرجعها دیده نمیشود ونمیتوان فهمید براساس چه واقعیتی ساخته شده است .
به هرحال چرا دختر آقای شهریار از همان موقع که این سریال پخش شد اعتراض نکرده اند و حالاکه که به پایان نزدیک میشود اعتراض میکنند شاید با توضیحات درست در همان ابتدا میتوانست به اصلاح قسمتهای بعدی کمک کند .
دختر ملک الشعراءبهار همان موقع که این سریال پخش شد نسبت به ساخت زندگی پدرشان اعتراض کردند .
در هرصورت سازندگان این گونه سریالهاکه زندگی شخصیتهای برجسته و مطرح و ماندگار را به تصویر میکشند باید خیلی ظریفانه و محتاتانه این سریال ها را بسازند و بدانند که مردم در مورد نامداران کشورشان حساسیت دارند و دوست دارند هرآنچه میبینند واقعیت داشته باشند .
به هرحال آقای تبریزی در این سریال خوش ندرخشیدند .
و آقای گرجستانی اصلاً برای ادامه سریال مناسب نیستند و نمیتوانند ارتباط برقرار کنند .
به هرحال این سریال خیلی بیننده دارد و حیف و صد حیف که حیف شد این سریال را خراب کردند و اکثر صحنه ها به قول دختر جناب شهریار تحریف شده و ساختگی است و زندگینامه این استاد گرامی را غلط به تصویرکشیدند .
به هرحال مسئولین محترمی که اجازه پخش را صادر میکنندباید این سریال را در اختیار چند محقق و تاریخ دان بگذارند . حتی خانواده طرف مقابل که اگر اشکالی دارد برطرف شود و این قدر با ذهن مردم که عاشقانه بزرگمردان کشورشان را دوست دارند بازی نکنند .
جه خوب میشود كه از همان ابتدا جلوی خیلی از اشتباهات را بگیریم و بگیرند .
و صد حیف که خیلی زود دیر میشود .
متشکرم -
ممكن است آقاي كمال تبريزي، فرزند زنده ياد استاد شهريار را در جريان نگذاشته باشند و لي آيا اصلا و ابدا ايشان از افراد ديگر از ساخت چنين سريالي آگاهي پيدا نكرده بودند و چرا در همان چند قسمت نخستين، لب به شكوه نگشودند؟؟ البته برخي از ايرادها و انتقادهاي فرزند شهريار درست است. اما ... حالا چرا...؟؟!!
من یک آذربایجانی علاقمند به استاد شهریارم و با پسر استاد آشنائی دارم.این سریال خیلی با واقعیات فاصله دارد و گمراه کننده میباشد.متاسفم که این گونه سریالها ساخته میشود و از خانواده استاد هم سوء استفاده شده و اینگونه القاء شده که این سریال مطابق نظر آنهاست.شکایت حق مسلم این خانواده میباشد.
فيلمهاي ساخته شده درباره شخصيتهاي معاصر با اين همه منابع اطلاعاتي كه اينجوري در بيايند ، واي بحال فيلمهايي كه درمورد شخصيتهاي قديمي با منابع اطلاعاتي بسيار كم درست شده و ميشوند !!!!!!
ای کاش سریال بر اساس زندگی واقعی ایشان ساخته می شد اما باز هم همین سریال در معرفی هر چند کامل نشان داده نمی شود غنیمت است
اهميت توجه به واقعيتها در اينگونه سريالها بر كسي پوشيده نيست و دختر گرامي جناب استاد شهريار حق دارند كه اينگونه برآشوبند. اما براي چون مني كه هيچ از زندگي اين استاد فرزانه نمي دانسته اين سريال حداقل كاري كه كرده اين بوده كه مرا به شدت تحت تاثير اخلاق و رفتار استاد كه در سريال به نمايش گذشته شده است قرارداده و فكر ميكنم شروع خوبي بوده است. بهر حال در اينگونه سريالها معمولا اينطور هست كه براي جذابيت بيشتر بايد روي بعضي نكات توجه بيشتر و بلعكس از كنار برخي موارد گذشت تا براي مخاطب عام جذابيت داشته باشد. شايد اگر مي شد بعد از پخش سريال آماري از تعداد كساني كه به اشعار استاد روي آورده اند دست پيدا كرد يا مثلا ديوان ايشان را خريداري كرده اند ميتوانستيم ميزان موفقيت سريال را بهتر اندازه گيري كنيم.
يا حق
خوب بود دختر جناب شهریار قبل از ساخته شدن این سریال حاضر میشدند با استاد تبریزی صحبت کنند.ایشون حاضر به صحبت با استاد نشدند و استاد تنها تونستند باپسر شهریار درباره بعد شخصیتی ایشون صحبت کنند.دختر استاد شهریار باید همون اول صحبت با آقای تبریزی رو قبول میکردند که الان اعتراض نکنند.به قول شهریار : آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا
به نظر من نباید یک طرفع قضاوت کرد. بله شاید که نه حتما مشکلاتی هم داشته و نه اینکه باعث شده کسانی مثل من با این شاعر خوب کشورم بیشتر آشنا شوم!!!
منی که اصلا هیج کتابی راجع به شهریار نخوندم فقط 2 تا فایل mp3
20 دقیقه ای از زبان خود شهریار راجع به بیوگرافی اش شنیدم متوجه شدم که سریال ربطی به بیوگرافی شهریار نداره به همین سادگی
البته به تصویرکشیدن زندگی این استادگرانمایه ازطرف کمال تبریزی درجهت اگاهی عموم مردم کاری درخورتوجه است ولی یک نکته بسیارمهم اینجا است که در به تصویرکشیدن زندگی افرادی که درقیدحیات نیستند بهترین اطلاعات رامیتوان ازبستگان درجه اول این اشخاص بدست اورد تا با تکیه براسنادوکتابها که بزرگترین اشکال وارد بر این سریال ازهمین جا نشات میگیرد.راستی من عاشق شهریاروشعرهایش هستم .روحش شاد.........
شهريارا، تو به شمشير قلم در همه آفاق
به خدا ملك دلي نيست كه تسخير نكردي.
من به خاطر علاقه وافري كه به اين استاد ارجمند دارم و هم زباني با او خيلي در خصوص زندگي و آثار ادبي تركي و فارسي آن مطالعه كردم.سالها با اشعارش زندگي كرده ام و مي كنم. ايشان حتي جايي بيان مي دارند كه من سه تار را رها كردم چون ديدم تبديل به حجابي شده است بين من و حضرت دوست. اما متاسفانه اين سريال مخصوصاً از زماني كه به سن ميان سالي و پيري رسيده از او آدمي سست و كوته بين ساخته است و با واقعيات خيلي فاصله دارد. اگر مي خواهيد در خصوص استاد و زندگي آن آگاهي يابيد به كتاب « خاطرات شهريار با ديگران » مراجعه كنيد.
ايكاش بيشتر مطالعه مي شد.
[جالب است كه چندي قبل دختر ملك الشعراي بهار هم به اين سريال انتقاد و زندگي پدرش را متفاوت با موضوع سريال دانست
سركار خانم بهجت تبريزي
با سلام و احترام
از شما تشكر مي كنم كه واقعيت زندگي مرحوم استاد شهريار را تا حدودي عنوان نموده ايد ولي اين براي بنده و ساير عزيزاني كه شيفته استاد هستند كافي نيست لطفاً بفرمايند چنانچه بخواهيم اطلاعات كافي و واقعي تري از استاد داشته باشيم چه رهنمودي داريد ؟ با تشكر
به نظر من هم که یکی از عاشقان استاد فقید شهریار هستم و از سالها قبل دیوان شعر و خاطرات آن بزرگوار را خوانده ام سریال ساخته شده را اصلا مطابق با بیوگرافی ایشان نمیبینم و از همان قسمتهای اول به دوستانم گفتم که اصلا خوب نساختند و زیبایی کلام و مقام شهریار را زیر سوال برده اند.
با سلام
با وجود اظهارات سرکار خانم بهجت تبریزی بنظر میرسد که انکار نقصان در به تصویر کشیدن زندگی و شخصیت استاد شهریار ممکن نیست اما خط کشیدن بر تمامی زحمات آقای کمال تبریزی ونادیده گرفتن تاثیرات مثبت این سریال بر اذهان عمومی بی انصافی است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار