بازدید 5781

افق روشن سینمای ایران در سال 87

کد خبر: ۱۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۰ 03 May 2008
سینمای ایران در سال 87 با حضور فیلمسازانی برجسته و حرفه‌ای در عرصه تولید و فروش مناسب فیلم‌های روی پرده افقی روشن پیش رو دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، آغاز سال 87 برای سینمای ایران با رونق بخش‌های مختلف همراه بوده که این گرمی به خصوص در بخش فروش و بازدهی فیلم‌ها و آشتی مخاطب با سینما بیش از همه مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است.

در این میان مرور رونق بخش تولید در ماههای ابتدایی سال و همچنین پروژه‌های در حال تولید یا در آستانه کلید خوردن می‌تواند این رونق را به کلیت سینمای ایران تعمیم دهد و سالی خوش برای سینما در بهار 87 پیش‌بینی کند. ضمن اشاره به اینکه در سال جدید تعدادی از کارگردانان شاخص و چهره دست به تولید فیلمی جدید زده‌اند که چند سال از آنها خبری نبود و مخاطبان خود را منتظر نگه داشته بودند. از این جهت هم تولیدات سینمایی سال جدید در مرکز توجه ویژه قرار می‌گیرند.

بهرام بیضایی برجسته‌ترین فیلمسازی است که هفته اول اردیبهشت دهمین فیلم سینمایی خود را با نام "ما همه خوابیم" کلید زد. بیضایی سال گذشته هم پیش‌تولید فیلم "لبه پرتگاه" را آغاز کرد و حتی کار به دورخوانی فیلمنامه با بازیگران مطرح سینما هم رسید، اما اختلاف با تهیه‌کننده در خصوص کوتاه شدن زمان فیلمنامه و ... این کارگردان را از ساخت فیلم منصرف کرد.

بیضایی پس از آن ترجیح داد نمایش "افرا" را اجرا و سال جدید را با رویکرد به سینما آغاز کند. به این ترتیب با گذشت هشت سال از ساخت "سگ‌کشی" طلسم فیلمسازی او شکسته شد. این فیلم مانند "لبه پرتگاه" نوعی فیلم در فیلم است و به سینما و مسائل پشت پرده آن می‌پردازد. بیضایی در "ما همه خوابیم" نگاهی انتقادآمیز و طنازانه به روند تولید فیلم در سینمای ایران و حواشی مرتبط با آن دارد.

پروانه ساخت "ما همه خوابیم" مهرماه 86 به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بیضایی صادر شد، ولی روزهای آغازین اردیبهشت 87 با حضور بازیگرانی چون مژده شمسایی، علیرضا جلالی‌تبار، حسام نواب‌صفوی، شقایق فراهانی، هدایت هاشمی، سحر دولتشاهی، سیدمهرداد ضیایی، حسین محب اهری و ... در خیابان نوفل لوشاتو کلید خورد.

مسعود کیمیایی دیگر فیلمسازی است که آغاز پروژه‌های جدید او همواره مورد توجه خاص قرار می‌گیرد. کیمیایی که قرار بود "محاکمه در خیابان" را در سال جدید کارگردانی کند، تصمیم به ساخت "شریک" گرفته که فیلمنامه‌اش را خودش به تازگی تمام کرده و تم آشنا فیلم‌های او را دارد. این فیلم داستان دو دوست است که در مقطعی از زندگی به هم می‌رسند تا برای رهایی از شرایط سخت به یکدیگر کمک کنند.

مرتضی شایسته که تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارد به زودی درخواست پروانه ساخت این پروژه را به معاونت سینمایی وزارت ارشاد ارائه و پیش‌تولید کار را از خردادماه آغاز می‌کند. تاکنون تنها حضور پولاد کیمیایی در این پروژه قطعی شده و کیمیایی قصد دارد با ساخت "شریک" پس از مدت‌ها نگاه خاص خود را به خیابان‌های جنوب شهر داشته باشد.

بهروز افخمی هم پس از پشت سر گذاشتن سالی پرکار امسال قصد ساخت یک پروژه سینمایی جنجالی دارد. او پارسال بالاخره پروژه سینمایی "فرزند صبح" درباره زندگی امام خمینی (ره) را پس از چهار سال به پایان رساند و همچنین با مجموعه "عملیات 125" به خانه قدیمی خود تلویزیون بازگشت.

افخمی قصد دارد با پایان تصویربرداری این مجموعه پیش‌تولید فیلم سینمایی جدیدش را که بازسازی "تنگسیر" است، آغاز کند. "تنگسیر" صادق چوبک را امیر نادری سال‌ها پیش به فیلم تبدیل کرده است. این از طرح‌های قدیمی افخمی است که قرار بود شش سال قبل ساخته شود، اما به نتیجه نرسید. در صورت فراهم شدن شرایط فیلم "تنگسیر" تابستان کلید می‌خورد و تمام صحنه‌های آن هم در جنوب کشور فیلمبرداری می‌شود.

واروژ کریم‌مسیحی که پارسال طلسم فیلمسازی را پس از 17 سال شکست و "تردید" را کلید زد، باز هم ناکام ماند. کریم‌مسیحی که پس از "پرده آخر" مخاطبان را منتظر گذاشته بود، "تردید" را با برداشتی آزاد از "هملت" و بازی محمدرضا فروتن، بهرام رادان، ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی، بیتا فرهی، جمشید هاشمپور، داود رشیدی و جمشید مشایخی شهریورماه 86 در خیابان لاله‌زار کلید زد، ولی اوایل مهرماه به دلیل خونریزی معده کارگردان کار متوقف شد.

به گفته محمدمهدی دادگو قرار بود پس از دو ماه وقفه تولید از سر گرفته شود، اما در روزهای پایانی سال خبر تغییر تهیه‌کننده و جایگزین شدن سعید سعدی منتشر شد. سعدی اخیراً با توجه به تغییر گریم بازیگران فیلم و فصل فیلمبرداری از تصمیم برای آغاز دوباره فیلمبرداری خبر داده و احتمالاً فهرست بازیگران هم دچار تغییر خواهد شد. پیش‌تولید "تردید" دو ماه به طول می‌انجامد و احتمالاً اواخر تابستان این فیلم مجدداً کلید می‌خورد.

احمدرضا درویش هشتمین فیلم خود پس از "دوئل" را در سال جدید با نام "روز رستاخیز" می‌سازد. این فیلم هم مانند پروژه قبلی او کاری عظیم و البته تاریخی است که به واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) از زمان مرگ معاویه می‌پردازد. درویش سه سال وقت صرف نگارش فیلمنامه این کار کرده و هم اکنون در حال انتخاب لوکیشن است.

قرار است همه دکورهای فیلم در داخل کشور ساخته و از برخی دکورهای بکر طبیعی نیز استفاده شود. حدود 60 بازیگر برجسته ایرانی در پروژه "روز رستاخیز" حضور دارند و گروهی از هنروران و بدلکاران نیز آنها را همراهی می‌کنند. قرار است این فیلم در بالاترین استانداردها تولید و مانند "دوئل" از نظر وجوه تکنیکی و فنی در سینمای ایران ویژه شود.

علیرضا رئیسیان که از ساخت آخرین فیلمش "پرونده هاوانا" سه سال می‌گذرد و به نمایش این فیلم در اکران خصوصی و ... اکتفا کرده، امسال جدیدترین پروژه سینمایی خود را تولید می‌کند. پروانه ساخت فیلم "چهل سالگی" روزهای پایانی سال 86 صادر شد که اقتباس از رمانی به همین نام نوشته ناهید طباطبایی است.

این فیلم که اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه بسر می‌برد، ماجرای زنی کارمند است که میان ماندن و رفتن تردید دارد. با اتمام نگارش فیلمنامه پیش‌تولید "چهل سالگی" آغاز شده و احتمالاً نیمه دوم سال کار تولید آغاز می‌شود. در کارنامه رئیسیان همواره وقفه‌های چند ساله در ساخت اثری جدید وجود داشته و این بار فیلمسازی او پس از سه سال می‌تواند یک اتفاق خاص تلقی شود.

ابوالفضل جلیلی که به فیلمسازی شهرت دارد با فیلم‌هایی به نمایش درنیامده در داخل کشور، قصد دارد جدیدترین فیلم خود را در سال جدید کلید بزند. او که پروانه نمایش فیلم "مسیر معکوس" را آذرماه 86 به تهیه‌کنندگی خودش دریافت کرد، در حال بازنویسی فیلمنامه و انتخاب لوکیشن است.

البته به علت مشکلات مالی، کلید زدن این پروژه منوط به خرید فیلم قبلی‌اش "حافظ" از سوی فارابی است. فیلم جدید جلیلی درباره پسری 16 ساله است که برای نقش‌آفرینی آن از بازیگر آماتور یا نابازیگر استفاده می‌کند. "حافظ" سال گذشته در دومین جشنواره فیلم رم جایزه ویژه هیئت داوران را برد و تاکنون در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمده، اما هنوز در ایران اکران نشده است.

جمیل رستمی که فیلم "ژانی گه‌ل" را به عنوان محصول مشترک ایران و عراق ساخته و این فیلم به عنوان نماینده عراق به اسکار هشتادم معرفی شد، قصد دارد فیلم جدید خود را با نام "غریبه" در سال جدید بسازد. "ژانی گه‌ل" بر اساس نخستین و مشهورترین رمان کردی ابراهیم احمد ساخته و برای گرفتن پروانه نمایش آن در ایران اقداماتی انجام شده است.

رستمی فیلمنامه "غریبه" را که درباره زندگی مدرن امروزی با ساختاری اپیزودیک است، به همراه شاهد سلطانی نوشته و در حال بازنویسی نهایی آن است. این فیلم به تهیه‌کنندگی سیداحمد میرعلایی به زودی برای گرفتن پروانه ساخت ارائه می‌شود و رستمی قصد دارد از حضور بازیگران حرفه‌ای سینما در این فیلم استفاده کند.

حمید نعمت‌الله بالاخره دومین تجربه کارگردانی خود را پس از "بوتیک" در سال جدید کلید می‌زند. پروانه ساخت فیلم "بی‌پولی" شهریورماه 86 صادر شد و قرار بود پائیز گذشته تولید شود که به تعویق افتاد. فیلمنامه را نعمت‌الله به طور مشترک با هادی مقدم‌دوست نوشته‌ که داستان زوجی جوان است که پس از ازدواج در آستانه بچه‌دار شدن با مشکل بی‌پولی رو به رو می‌شوند.

"بی‌پولی" به تهیه کنندگی مصطفی شایسته در ماه جاری کلید می‌خورد و بهرام رادان و لیلا حاتمی بازیگران اصلی و حامد بهداد و افسانه بایگان از دیگر نقش‌آفرینان آن هستند که از این میان تنها بهداد در "بوتیک" با نعمت‌الله همکاری کرده است. حضور علیرضا زرین‌دست هم به عنوان مدیر فیلمبرداری در این پروژه قطعی شده است. "بی‌پولی" برخلاف "بوتیک" فیلمی مفرح است.

مسعود ده‌نمکی بالاخره به آرزویش جامه عمل پوشاند و با پافشاری پروژه "اخراجی‌ها 2" را به جریان انداخت. پروانه ساخت این فیلم به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز در روزهای پایانی سال 86 صادر شد و اکبر عبدی و محمدرضا شریفی‌نیا اولین بازیگرانی بودند که با این پروژه قرارداد بستند.

حضور 35 بازیگر در این فیلم از اتفاقات خاص سینمای ایران است و ده‌نمکی قصد دارد برای همه نقش‌های هنروران و حتی سربازان عراقی از حضور آزادگان استفاده کند. "اخراجی‌ها 2" قرار است در سه بخش شهری، جنگ و اردوگاه مقابل دوربین برود و تولید آن از نیمه خردادماه آغاز شود. کار انتخاب بازیگران هم مانند فیلم اول بر عهده شریفی‌نیاست.

اصغر فرهادی چهارمین فیلمش را پس از نگارش فیلمنامه "دایره زنگی" و "کنعان"‌ در سال گذشته برای کارگردانان دیگر، مقابل دوربین می‌برد. فرهادی پس از "رقص در غبار"، "شهر زیبا" و "چهارشنبه‌سوری" این روزها در حال ساخت فیلم "درباره الی" است که مانند دیگر آثارش یک فیلم اجتماعی و تجربه ای تازه در کارنامه اوست.

پروانه ساخت این فیلم دی‌ماه 86 صادر شد که درباره سفر چند خانواده جوان به شمال کشور است. فرهادی پیشتر این فیلمنامه را با نام موقت "مجهول‌الهویه" نوشته بود. فیلم "درباره الی" در شمال ایران فیلمبرداری می‌شود و تهیه‌کننده آن فرهادی است. ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، مریلا زارعی، صابر ابر و ... از جمله بازیگران این فیلم هستند.

رضا بانکی تهیه‌کننده سینما در سال جدید اولین فیلم خود را کارگردانی و تهیه می‌کند. "دو خواهر" با فیلمنامه‌ای از حسین مثقالی مضمونی کمدی دارد و داستان مردی است که دست به کلاهبرداری می‌زند و با چهره‌های مختلف همزمان با دو خواهر ارتباط برقرار می‌کند. قرار است کلیت این فیلم در اصفهان فیلمبرداری شود و کار در ماه جاری کلید بخورد.

محمدرضا گلزار، نیکی کریمی و الناز شاکردوست بازیگران "دو خواهر" هستند که برای اولین بار حضور زوج گلزار ـ کریمی را ثبت می‌کند. ماجرای دستمزد 70 میلیونی بازیگر مرد این فیلم هم خود از اتفاقات عجیب سینمای ایران بود که حاشیه‌هایی خاص را رقم زد.

گلاب آدینه بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که کار بازیگردانی هم انجام می‌دهد و سال گذشته مجموعه تلویزیونی "خواستگاران" را کارگردانی کرد، قصد دارد در سال جدید اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی کند. "پری دریایی" با فیلمنامه چیستا یثربی فضایی تاریخی دارد و در آخرین روزهای حکومت قاجاریه اتفاق می‌افتد.

قرار است این فیلم اوایل مردادماه به تهیه‌کنندگی کریم آتشی با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تهران کلید بخورد. نیکی کریمی، بهرام رادان، جمشید هاشمپور، مرجانه گلچین و نورا هاشمی گزینه‌های اصلی برای بازی در اولین ساخته آدینه هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار