معاون استاندار و مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان:
حاجی زاده گفت: موضوع سیلاب در انتهای امسال را بارها به دستگاه‌های مختلف گوشزد کردیم تا استان در صورت وقوع سیلاب غافلگیر نشود و دستگاه‌های متولی بتوانند سیلاب را مدیریت کنند همچنین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با توجه به اهمیت به سزایی که داشت پیش از برگزاری انتخابات برگزار شد و دستور داده شد که دستگاه ها باید پای کار باشند.
کد خبر: ۸۲۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷ 23 February 2020

 آماده‌باش خوزستان در آستانه بارندگی/ مدیران ممنوع الخروج شدند

کیامرث حاجی زاده معاون استاندار و مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌هایی که در چند روز گذشته از سوی سازمان مدیریت بحران و اداره کل هواشناسی استان و کشور صادر شد همگی تجمیع و از سوی ستاد مدیریت بحران خوزستان این اخطاریه ها و هشداریه‌ها داده شد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: ما تجربه سیل بهمن 97 و سیل فرودین 98 در حوضه‌های آبریز استان را داشتیم بدین منظور کارگروه مقابله با سیلاب را در مرداد ماه تشکیل دادیم، شرح وظایف دستگاه ها را مشخص کردیم، اخطارها و هشدارهای لازم را صادر کردیم، برای ترمیم و احداث سیل‌بندها از سوی استاندار تعیین تکلیف شد، برای لایروبی‌ها نیز دستورات و تذکراتی داده شد و کار لایروبی نیز در برخی مکان‌ها شروع شد اما باید جدی تر انجام شود.

وی گفت: موضوع سیلاب در انتهای امسال را بارها به دستگاه‌های مختلف گوشزد کردیم تا استان در صورت وقوع سیلاب غافلگیر نشود و دستگاه‌های متولی بتوانند سیلاب را مدیریت کنند همچنین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با توجه به اهمیت به سزایی که داشت پیش از برگزاری انتخابات برگزار شد و دستور داده شد که دستگاه ها باید پای کار باشند.

وی ادامه داد: سامانه بارشی جدیدی فعالیت خود را از دوشنبه اغاز می کند که این سامانه تقویت شده و بیشتر آن در حوزه آبریز کرخه، کارون و دز اتفاق می‌افتد اما بازه زمانی آن کوتاه و عمده بارش‌های آن براساس پیش‌بینی هواشناسی در دوشنبه شب تا اوایل چهارشنبه هفته جاری است.

وی بیان کرد: برای مدیریت سدهای استان از مرداد ماه پیگیری‌ها صور گرفته است و پس از آن نشست‌های شورای آب و برق استان و نامه نگاری‌های بسیاری صورت گرفت و در اخرین نشستی که 2 روز پیش با سازمان آب و برق استان پیرامون این موضوع داشتیم گزارش کردند که بالای هشت و نیم میلیارد متر مکعب در سدهای کارون بزرگ، دز و کرخه فضای خالی وجود دارد.

وی تاکید کرد: بنا بر گزارشی که سازمان آب و برق داده است سیلاب بالا دست براساس پیش بینی هواشناسی استان قابل کنترل است هر چند ما معتقدیم در حوزه سد دز باید مراقبت بیشتری صورت گیرد، چراکه سد دز یک حوزه تک سدی در حوزه رودخانه دز است و رسوبات زیادی نیز در آن است اما به طور کلی توجه بیشتری باید نسبت به آن صورت گیرد البته سد دز در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب فضای خالی دارد.

وی با تاکید بر آماده باش بودن کل استان در مدت فعالیت سامانه بارشی توضیح داد: به دستور استاندار خوزستان همه فرمانداران و مسئولان دستگاه های اجرایی از امشب تا عادی شدن شرایط به صورت آماده باش کامل هستند و حق خروج از محل خدمت را بدون هماهنگی ندارند.

وی افزود: در بحث مدیریت رودخانه و مدیریت سدها سازمان آب و برق به عنوان متولی این حوزه باید پای کار و فعال باشد، ما اخطار ها و هشدارهای لازم را به عنوان ستاد مدیریت بحران به دستگاه های متولی ابلاغ کردیم و دستگاه هایی از قبیل امداد و نجات و هلال احمر، اورژانس، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ... به ویژه در مناطق صعب العبور باید آمادگی کامل داشته باشند و از هم اکنون ماشین آلات‌ آن‌ها به مناطق مورد نظر اعزام شود.

وی با اشاره به امکان وجود آبگرفتگی در برخی مناطق شهری مانند اهواز، آبادان، کارون و خرمشهر با توجه به بارندگی آذر ماه سال جاری گفت: برای جلوگیری از این مورد تذکرات لازم به شهرداری‌های مناطق مختلف و در معرض خطر و همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب داده شده، نشستهای متعددی با آنها برگزار شده و اکنون باید در آمادگی کامل باشند و ماشین آلات و پمپ‌ها را از هم اکنون نصب و مستقر کرده باشند چراکه احتمال آبگرفتگی باز هم وجود دارد.
وی ادامه داد: بنا بر پیش بینی هواشناسی بین 25 تا 60 میلیمتر بارندگی در مرکز استان وجود دارد که اگر این پیش بینی درست به وقوع بپیوندد در برخی مناطق آبگرفتگی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه جلوگیری از ابگرفتگی صورت گرفته بیان کرد: اقداماتی از قبیل لوله رانی به منظور جمع آوری آب های سطحی و همچنین اقداماتی برای جلوگیری از پس زدگی فاضلاب از سوی شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اهواز انجام شده است.

وی با تقدیر از همراهی مردم بیان کرد: تعامل مردم در ابر بحران سیلات 97 و 98 در خوزستان موجب شد این بحران ها بدون خسارت انسانی مدیریت شوند لذا معتقدیم نقش اول در مدیریت بحران را مردم در کنار ارکان نظام و دستگاه‌های اجرایی ایفا کردند.

وی گفت: از مردم شریف استان درخواست می کنیم همچنان به اخطارهای و هشدارهای مدیریت بحران توجه کافی داشته باشند، از نزدیک شدن به مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: عشایر و روستاییان و کشاورزان هشدارهای مدیریت بحران را جدی بگیرند و کشاورزان نسبت به نقاطی که برای کشت تابستانه لوله گزاری کرده اند اقدامات لازم را داشته باشند چراکه از کنار این لوله گذاری ها اب نف.ذ و موجب تخریب دیواره وردخانه و در نتیجه خسارت های جبران ناپذیر می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار