رئیس سازمان پزشک قانونی کشور در یاسوج مطرح کرد:
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در سفری که به استان کهگیلویه و بویراحمد داشت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی سوالات مرح شده پاسخ داد.
کد خبر: ۸۲۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶ 08 February 2020

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در سفری که به استان کهگیلویه و بویراحمد داشت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی سوالات مطرح شده پاسخ داد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عباس مسجدی‌ آرانی در خصوص دلیل سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد با تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: پزشکی قانونی کشور در دهه فجر امسال 15 هزار پروژه عمرانی و ملی با 9 هزار متر مربع و 80 میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌کند.
رئیس پزشکی قانونی کشور افزود: یکی از آن‌ها پزشکی قانونی یاسوج با 3 هزار مترمربع با بخش‌هایی معاینات و آزمایشگاه است.
وی در پاسخ به سوالی که چرا باید بعد سانحه سقوط هواپیمای یاسوج - تهران برای انجام آزمایشات جانباختگان به شیراز مراجعه می‌شد، گفت: پزشکی قانونی نیروهای توانمند زیادی دارد اما همه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی را نمی‌توان در همه استان‌ها تأمین کرد.
وی ادامه داد: بسیاری از این دستگاه‌ها گران قیمت بوده و امکان تجهیز همه شهرها به این دستگاه‌ها وجود ندارد که در همه دنیا هم همین گونه است.
مسجدی‌آرانی افزود: در کل تعداد 8 استان چنین دستگاها، موادی و تجهیزات وجود دارد که معین استان‌های دیگر هستند.
تعجب کشورهای غربی در توانایی ایران در شناسایی اجساد حادثه هواپیمای اوکراین
وی گفت : در زمان سقوط هواپیمای اوکراین علی رغم مشکلات موجود در زمینه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی به واسطه تحریم های ظالمانه دشمن، بدون هیچ مشکلی کار های مربوط به اجساد هواپیمای اوکراینی انجام شد.
وی افزود: بنا به تاکید رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت های داخلی تمام تلاش خود را به کار بستیم و موفق شدیم ظرف یک هفته پروفایل این افراد را استخراج و تکمیل کنیم و اجساد را تحویل دهیم و در نهایت این مهم سبب تعجب بسیاری از کشورهای خارجی از جمله اکراین، انگلیس، سوئد و کانادا شد.
مسجدی بیان کرد: با وجود این محدودیت ها سازمان پزشکی قانونی کشور، از برنامه های خود عقب نیست و دشمن به هیچ عنوان نمی تواند ایران را به زانو دربیاورد.
به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.
افتتاح 15 پروژه استانی و ملی
رئیس سازمان پزشکی قانونی در خصوص طرح های موجود در این سازمان تصریح کرد: امسال همچنین در راستای دسترسی آسان و عدالت در ارائه خدمات سازمان پزشکی قانونی به مردم کشور با اقدامات جهادی متولیان امر در این حوزه، علی رغم محدودیت ها و تنگناهای مالی، ۱۵ پروژه استانی و ملی افتتاح شده و یا در آینده نزدیک افتتاح می شود.
مسجدی عنوان کرد: این تعداد طرح ملی و استانی حدود ۹ هزار متر مربع زیربنا دارد و برای ساخت آن ها ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
وی تاکید کرد: یکی از این طرح های مهم، افتتاح ساختمان معاینات (آزمایشگاه) پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با زیربنای ۳ هزار مترمربع برای خدمات رسانی بهتر به مردم است که امروز افتتاح می شود.
رئیس سازمان پزشکی قانونی ابراز داشت: ظرفیت های علمی، با تجربه و تخصصی قابل قبولی در سازمان پزشکی قانونی وجود دارد که می توانند کمک های بسیاری به سیسم قضایی و احقاق حقوق مردم برای روشن شدن پرونده ها داشته باشند.
چرا اجساد حادثه دنا به شیراز منتقل می شدند؟
وی گفت: در سراسر کشور از ۳۱ استان کشور در ۸ استان خدمات ژنتیکی ارائه می شود که برخی از استان ها به عنوان معین استان های دیگر محسوب می شوند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اجساد مربوط به سقوط هواپیمای تهران به یاسوج افزود: مقرون به صرفه نیست که دستگاه های گران قیمت در تمامی استان ها مستقر شوند، به همین دلیل آزمایش های مربوط به این اجساد این جانباختگان در استان فارس انجام می شد.
آخرین وضعیت کرونا در کشور
مسجدی همچنین در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران دریافت نشده است البته باید در نظر داشت که اطلاع رسانی در خصوص این موضوع توسط وزارت بهداشت انجام می شود.
وی افزود: اقدامات پیشگیرانه در سازمان پزشکی قانونی انجام شده و آمادگی لازم وجود دارد در صورت بحرانی شدن شرایط اقدامات متناسب با شرایط انجام شود.
چالشی به نام سقط جنین در کشور
رئیس سازمان پزشکی قانونی در خصوص پرونده های سقط جنین نیز ابراز داشت: سیاست دولت و جهت گیری کشور به سمت افزایش جمعیت است.
مسجدی تصریح کرد: سقط های قانونی در سال ۹۷ از ۱۲ هزار و ۹۰۰ پرونده ای که توسط مقامات قضایی به این سازمان ارجاع شد بر اساس قانون و دستور العمل های ابلاغی با همکاری انجمن های علمی و نخبگان متخصصان رشته زنان و زایمان، ۹ هزار و ۵۰۰ منجر به دستور برای سقط جنین صادر شده است.
مسجدی گفت: در کشور چالش جدی به نام سقط های جنایی وجود دارد.
رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: برخی مقامات بهداشتی ایران از سقط ۱۲۵ هزار، ۴۵۰ هزار و یا ۶۰۰ هزار سقط در سال خبر داده اند که این مهم تهدید جدی برای سلامت مردم است و به تبع آن میزان موالید نیز کاهش می یابد.
وی عنوان کرد: در شورای عالی قضایی گزارشی در این خصوص توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، ارائه شد که بر اساس آن مقرر شد دادستان های کشور و استان ها به این موضوع ورود کنند و پیرامون سقط های جنایی تصمیم لازم گرفته شود.
آمار نگران کننده حوادث رانندگی / با وجود 5 هزار نقطه حادثه خیز برنامه کاهش تصادفات موفق نیست
مسجدی با اشاره به امار نگران کننده فوتی ها در حوادث رانندگی کشور، تصریح کرد: چالش جدی در حوزه تصادفات وجود دارد به گونه ای که در سال ۹۷ بیش از ۱۷ هزار نفر در سوانح راندگی جان خود را از دست داده اند که آمار نگران کننده و ناخوشایندی است.
رئیس سازمان پزشکی قانونی بیان کرد: همچنین سال گذشته ۳۳۰ هزار نفر نیز با توجه به دستور مقامات قضایی برای معاینات ناشی از تصادفات به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند.
وی افزد: تعداد قابل توجهی از افراد در کشور نیز دچار معلولیت شده اند و مشکلات جدی برای مردم به وجود آورده که این حوادث هزینه های روانی برای خانواده ها و هزینه های سنگینی در حوزه سلامت بر جا می گذارند.
مسجدی عنوان کرد: این سازمان به عنوان سیستم قضایی و پزشکی قانونی مطمئن ترین آمار را برای اقدامات و برنامه ریزی های لازم در خصوص کاهش این آمار ارائه می دهد و  توصیه مهم این سازمان در راستای اقدامات پیشگیرانه ، رفع نقاط حادثه خیز کشور است.
رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: تا زمانی که ۵ هزار نقطه حادثه خیز جاده های کشور مشکلاتشان رفع نشود نمی توان گفت که در حوزه کاهش آمار تصادفات موفق عمل کرده ایم.
وی ابراز داشت: تمام این نقاط حادثه خیز توسط وزارت مسکن و شهرسازی شناسایی شده اند که نیاز است با تعامل تمامی دستگاه ها درسراسر کشور رفع شوند.
مسجدی تاکید کرد: از سوی دیگر تا زمانی که ماشین های بی کیفیت در اختیار مردم قرار می گیرد باید منتظر وقوع چنین حوادثی بود .
وی تاکید کرد که فرهنگ سازی در حوزه ترافیکی و رانندگی بسیار مهم است و نقش صدا و سیما، فضای مجازی و آموزش و پرورش می تواند تا حد بسیاری در کاهش این آمار و معلویت های ناشی از سوانح رانندگی موثر باشد.
  وی گفت: در این راستا امسال تفاهم نامه ای توسط سازمان پزشک قانونی کشور با پلیس راهور امضا شده است و همکاری جدی این سازمان برای کاهش آمار سوانح رانندگی اعلام شده است.
افزایش آمار خودکشی در ایران
وی با اشاره به یکی دیگر از چالش های موجود در نظام سلامت، افزود: افزایش آمار خودکشی در کشور بالاست و در تمام دنیا دو مقوله خودکشی و اعتیاد شاخص قابل توجهی هستند.
مسجدی اظهار داشت: آمار خودکشی در ایران روبه رشد است که این مهم ناشی از مولفه های مختلفی از قبیل مشکلات فرهنگی، اقتصادی، بیکاری و دیگر عوامل است و دستگاه های متولی در این حوزه باید فعال عمل کنند تا مانع از رشد این آمار شد و نمودار روند کاهشی پیدا کند.
85 درصد پرسنل پزشک قانونی تحصیلات آکادمیک دارند
مسجدی در خصوص جذب ۲۰۰ نیرو در این سازمان، گفت: در لایحه بودجه ۹۹ استخدام این ۲۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد:متوسط تحصیلات ۸۵ درصد از پرسنل این سازمان در کشور تحصیلات آکادمیک است و از مجموع ۳ هزار و ۳۰۰ نفری که در این سازمان کار می کنند ۸۰۰ نفر پزشک در حوزه های مختلف هستند.
به گفته وی ،هم اینک کمتر از ۴۰ درصد پست های سازمانی پزشکی قانونی کشور اشغال شده است  که این آمار بیانگر آن است که بار سنگین  کار را دیگر همکاران متحمل می شوند.
۳۷۵ مرکز فعال در حوزه پزشکی قانونی کشور وجود دارد و  ۱۵۰ شهرستان نیز فاقد مراکز پزشکی قانونی هستند و با گزارشی که توسط این سازمان به ریاست قوه قضائیه  ارائه شد، ۴۹ شهرستان در کشور، با همکاری دادگستری ها و شهرداری ها تا پایان سال دارای پزشکی قانونی خواهند شد.
46 درصد اثبات قصور پزشکی
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین بعدازظهر شنبه در مراسم آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد در یاسوج گفت: در سال گذشته ۲۰ هزار پرونده به کمیسیون‌های پزشکی قانونی کشور وارد شد.
عباس مسجدی افزود: ۸۵ درصد پرونده‌های وارد شده به کمیسیون پزشکی قانونی مربوط به پرونده‌های قصور پزشکی بوده که از این میزان ۴۶ درصد پرونده‌ها منجر به اثبات قصور شد.
وی بیان داشت: بیشتر پرونده‌ها در خصوص پزشکی زنان و زایمان، دندانپزشکی، پزشک عمومی، و جراحی بوده است.
مسجدی افزود: در راستای کاهش قصور پزشکی باید مهارت‌های ارتباطی پزشک با بیمار افزایش یافته و برنامه‌های آموزشی نیز توسعه یابد.
وی توسعه اخلاق حرفه‌ای را از دیگر راه‌ها در کاهش آمار قصور پزشکی عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های علمی، با تجربه و متخصصین قابل قبولی در سازمان پزشکی قانونی وجود دارد که می‌توانند کمک‌های بسیاری به سیستم قضائی و احقاق حقوق مردم برای روشن شدن پرونده‌ها داشته باشند.
افتتاح سالن تشرح پزشک قانونی کهگیلویه و بویراحمد
​یکی دیگر از برنامه های سفر مسجدی آرانی در کهگیلویه و بویراحمد ، افتتاح سالن تشریح اداره کل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد، بود که با حضور ، حسن نگین تاجی رییس کل دادگستری استان و جمعی از مقامات قضایی و اجرایی استان در شهرستان یاسوج صورت گرفت.  
در این مراسم سالن تشریح پزشکی قانونی یاسوج که بخشی از پروژه ملی استان کهگیلویه و بویراحمد است به بهره‌برداری رسید.
 
بخش معاینات این پروژه در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیده بود که به منظور دسترسی هرچه بهتر مردم به خدمات پزشکی قانونی، بخش امور متوفیات (پذیرش اجساد، سالن تشریح، بایگانی و تایپ) امروز افتتاح شد.
 
بنا به پیش بینی صورت گرفته طبقه فوقانی شامل امور اداری و مالی و آزمایشگاه، در گام نهایی تکمیل پروژه در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۳۹۹ و با تامین اعتبار از سوی استان و سازمان تکمیل و راه اندازی می‌شود.
 
یادآور می‌شود پروژه ملی پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویر احمد در زمینی به مساحت ۶۰۳۶ متر مربع و زیر بنای ۳۲۰۰ متر مربع در دو طبقه شامل واحد‌های معاینات سرپایی، سالن تشریح، کمیسیون، آزمایشگاه‌های سم شناسی و آسیب شناسی و نیز واحد اداری و مالی و حوزه ریاست احداث شده که هر بخش آن بعد از تکمیل به بهره‌برداری می‌رسد.
 
گفتنی است مسجدی در کنار افتتاح این ساختمان از اداره پزشکی قانونی استان و مرکز پزشکی قانونی شهرستان بویراحمد بازدید و با کارکنان هر دو مرکز دیدار و گفتگو کرد. حضور در جلسه شورای قضایی استان، شرکت در نشست خبری، حضور در کانون اصلاح و تربیت استان و شرکت در مراسم آزادی ۲۲ تن از زندانیان جرایم غیر عمد استان از دیگر برنامه‌های رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در سفر به یاسوج بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
افزایش خودکشی مهم نیست
مهم اینه که ما باید بجای پیشرفت کشور هزینه سه جبهه جنگ را پرداخت کنیم
سوریه یمن حزب الله و فلسطین
و صد البته دزدی های هزاران میلیاردی مسءولین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار