انتشار لیست منتسب به اصلاح طلبان تهران با حمایت ومحوریت خاتمی وروحانی وبه سرلیستی مجید انصاری از سوی خبرگزاری های کشور ،نشان داد که اصلاح طلبان مرکز نشین که از نزدیک در جریان فعالیت ها وتفکر اصلاحی نماینده ایلام قرار دارند ،قبل از ما ایلامی ها به  درک درستی از  وزن وجایگاه این چهره اصلاح طلب ایلامی دست یافته اند .
کد خبر: ۸۲۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴ 08 February 2020

تابناک ایلام ::انتخابات مجلس شورای اسلامی رفته رفته به روز موعود خود نزدیک می شود ،تا زمان درج این مطلب کمتر از دوهفته دیگر به برگزاری بزرگترین رویداد سیاسی واجتماعی کشور زمان باقی مانده است .گلایه ها بر سر رد صلاحیت کاندیدهای اصلاح طلبان وحضور یا عدم آنان در عرصه رقابتها ،همچنان پر چالش ترین بحث انتخابات این دوره است .

در حالیکه طیف اصولگرایان با وجود تنش واخلاف موجود در بین دو جریان اصلی وزیربنایی این تفکر یعنی اصولگرایان ستنی وپایداری چی ها ، لیست کاندیدهای خود در بیشتر مناطق کشور را نهایی کرده اند،اما اصلاح طلبان کماکان در دوگانه مشارکت یا عدم مشارکت گرفتار شده واین موضوع بعنوان مانعی جدی برای تفاهم واجماع بر سر گزینه هایشان مطرح است.

اما در استان ایلام وضعیت به گونه دیگریست ،اگر چه  اکثریت اصولگرایان مورد حمایت ایل وطایفه از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده وکار برای آنان تاحدودی تمام شده تلقی میگردد ،اما اصلاح طلبان استان بدلیل قرار گرفتن در یک تشتت وافتراق بی نظیر نتوانسته اند به درک درستی از وضعیت جاری برسند.

در واقع می توان براساس شرایط حاکم بر جبهه اصلاح طلبان استان ،وضعیت آنان را اینگونه ترسیم کرد ؛ آنان چه بخواهند و چه نخواهند جلال میرزایی چهار سال بعنوان منتخب و نماینده اصلاح طلبان ایلام بر کرسی بهارستان تکیه زد و از قضا در هسته مرکزی فراکسیون منتسب به این جریان نیز نقش آفرینی کرد.خوب یا بد، میرزایی دست پخت همین جریان است !

اما امروز باید بپذیریم که میرزایی در طول مدت دوره نمایندگی اش توانست  با درپیش گرفتن رویه ای معقول ومنطقی و تمرکز بر واقعیات نمایندگی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.این راهم باید به امتیاز تایید صلاحیتش بعنوان سند وحقانیت انتخاب درست  اصلاح طلبان اضافه کرد که این نماینده خیلی از قواعد عرفی نمایندگی در ایلام همچون ؛حضور در فاتحه وختم و...را کنار گذاشت وهمین موضوع به پاشنه آشیلش تبدیل شد .

  اینک با تمامی موارد پیش گفته شده ،دیدگاههای مختلفی در استان در خصوص وی مطرح است.بخشی از این جریان که معتقدند این نماینده آرزوها وآمال آنان را بر آورده نکرده است که این موضوع از حیث شخصی یا عام بودن باید در معرض قضاوت  قرار گیرد ،برهمین اساس  به شدت با حضور وی بعنوان کاندیدای این جریان مخالفت می کنند.تعدادی نیز مشی ورفتار این نماینده را به بوته نقد کشانیده اند که این رسانه نیز  نقدهای مطرح شده در این حوزه را قبول داشته وبارها آن را گوشزد کرده  است .

بخش دیگر اصلاح طلبان استان خود به چند دسته تقسیم شده اند ؛تعدادی از خانم های منتسب به این جریان راه خود رابازیافته وبا بازگشت به اصل خویش ، تفکرات فمینیستی را مبنای انتخاب خود قرار داده اند . تعدادی از مدیران فعلی اصلاح طلب نیز عافیت طلبی پیشه کرده و سود وزیان را مبنای فعالیت خود قرار داده اند ،یا سکوت پیشه کرده ویا اینکه به سمت کاندیدای اصولگرا غش کرده اند .

برخی نیز با رجحان تفکرات ایلی وطایفه ای بر تفکر جریانی ،راه را کج کرده وبدون توجه به گرایشات سیاسی ،پشت سر کاندیدای قوم وقبیله به خط شده اند .دراین بین تعدادی از چهره های اصلاح طلب  اصیل ،نجیب و خوش فکر استان باقی مانده اند که صدای آنان به جایی نمی رسد .این وضعیت می تواند حاوی  سیگنالهای  بدی برای آینده اصلاح طلبان در ایلام باشد.

در حالی که چند شب پیش در  نشست غیررسمی چهره ها و دبیران اصلاح طلب استان ،صحبتهای واقع گرایانه و صادقانه  نماینده اصلاح طلب استان در خصوص حضور در انتخابات که از آن بوی تبلیغات وجمع آوری رای به هرقیمتی به مشام نمی رسید ،جمع حاضر را تحت شعاع قرار داد و به تصمیم حمایت جریانی از وی منجر شد .اما با این وجود تردیدهای میرزایی برای حضور در عرصه تا امروز استمرار داشت.

انتشار لیست منتسب به اصلاح طلبان تهران با حمایت ومحوریت خاتمی وروحانی وبه سرلیستی مجید انصاری از سوی خبرگزاری های کشور ،نشان داد که اصلاح طلبان مرکز نشین که از نزدیک در جریان فعالیت ها وتفکر اصلاحی نماینده ایلام قرار دارند ،قبل از ما ایلامی ها به  درک درستی از  وزن ،جایگاه و وابستگی جریانی این چهره اصلاح طلب ایلامی دست یافته اند .

مترتب شدن وضعیت فوق بر فضای انتخاباتی استان وکشور این سوال را پیش پای ما ایلامی ها قرار خواهد داد که تا کی باید فرصت سوزی کنیم و فردی که خودمان به ایشان بال وپر داده ایم ،تا اینگونه رشد کرده وبه موقعیت وجایگاهی در سطح ملی دست یابد ، به راحتی در میانه راه  رها نماییم !؟

تا کی ما ایلامی ها باید بر مبنای یک ارزیابی غیر اصولی از عملکرد براساس انتظارات غیر واقعی از نمایندگان، سد راه ورود  چندباره چنین چهره هایی به مجلس  شده وبا بازگشت به نقطه سر خط ،مسیر را از نو شروع نموده وهر چهار سال یکبار ایلام را از حضور نمایندگانی که راه را از چاه باز شناخته ومسیرهای قانونگذاری ولابگیری را آموخته اند، محروم نماییم؟

آیا زمان بازنگری وتجدید نظر در این تفکر سنتی طایف مآبانه فرا نرسیده است ؟آیا نخبگان وتحصیلکردگان ایلامی اجازه می دهند که ابرسیاه تفکرات ایلیاتی همچنان بر تعقل وتدبیر سایه بیافکند؟!بنای ما نادیده گرفتن کاستی ها و نقدها وضعف های نمایندگان ایلام نیست ،اما می توان این نقدها وکاستی ها را به حساب دوسال ابتدایی تجربه اندوزی نمایندگان ایلامی گذاشت که خود مسبب آن هستیم!

طرح این سوالات به معنای تشریح وضعیت برای کمک به میرزایی نیست ،چرا که ممکن است وی هرگز به گردونه رقابتها در استان باز نگردند ،اما فرقی ندارد، می خواهد این انتخاب دوباره میرزایی باشد یا امینی ،علی محمدی باشد یا شوهانی یا پولادی وهر ظرفیتی از ایلام که یکبار نمایندگی را تجربه کرده باشد !

به بطن مطلب برگردیم؛اینک که اصلاح طلبان تهران با محوریت لیدرهای اصلاح طلب کشور ،نام نماینده ایلام را در لیست خود گنجانده اند ،باز هم باید صبر کرد ودید آیا تردیدهای میرزایی وی را به صورت قطعی به سمت حوزه انتخابیه خارج از استان سوق خواهد  داد یا اینکه با پیش آمدی نو ،میرزایی به گود انتخابات ایلام باز خواهد گشت ؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
واقعا کاش قدر میرزایی رو میدونستیم نماینده کشوری با سطح علمی و فکری بالا و البته باهوش ک متاسفانه ترجیح منافع استان به اشخاص باعث شد بفکر تخریب ایشون بیفتن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
بنظرم سالها باید منتظر ماند تا کس مثل میرزایی بیاید و خیلی از رسوم غلط در خصوص نمایندگی مجلس را تغییر دهد. بنظرم ایشان به واقعی سطح نمایندگی در استان را بالا برد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
ایشان هیچ سنخیتی با فکر اصیل اصلاح طلبی ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
واقعا ک ایشون نماینده در سح کشوری هستن و با لیاقت
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
بیچاره تهران با جمعیت میلیونی قحط الرجال توش اومده حالا دست به دامن این تازه به دوران رسیده بکنن خدا حقشونو از جنتی و کدخدایی بگیره.
البته شاید هم شایعه ای باشه برای تبلیغ جلال خان
پاسخ ها
ایوانی کلهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
مگه اونایی که تهرانن از کجا اومدن همه شون مهاجرین شهرستانی هستن ؟چرا فرزندان خودمون رو دست کم میگیریم ...البته شاید ناراحتی شما از چیز خاصی باشه ...میرزایی برای من هیچ کاری نکرده ولی دوس ندارم فرزند این آب و خاک چه حوزه شمالش و یا حوزه جنوبش رو کم بشماریم در مقابل دیگران ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار