انتشار برخی اظهار نظرها ومواضع خلاف واقع از سوی جریانات سیاسی فعال کشور درراستای حذف رقیب سیاسی از جمله این موضوعات است . به هرحال انتظار نمی رود که یک جریان سیاسی از نقاط قوت جریان مخالف خود چشم پوشی کند ،اما انتظار معقول و منطقی از یک جریان سیاسی با بیس مذهبی رعایت انصاف وتقواست ،که متاسفانه این خلاء همجنان در سپهر سیاسی کشور خودنمایی می کند .
کد خبر: ۸۰۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸ 08 December 2019

تابناک ایلام ::باوجود اینکه بخش اعظمی از جامعه ،خصوصا طبقات متوسط وپایین آن بعنوان رکن اصلی تشکیل دهنده مشارکت اجتماعی در فرآیندهای سیاسی ،اجتماعی وراهپیمایی ها ،کماکان در شوک ناشی از افزایش یکباره قیمت بنزین به سر برده و بدلیل قرار گرفتن در تنگنای مشکلات اقتصادی ،گرانی وبیکاری حوصله پرداختن به مسایل جاری سیاسی کشور را ندارند ،اما نامنویسی افراد و چهره های متنوع با گرایشات وسلایق سیاسی گوناگون و تنوع قومی وقبیله ای بهانه ای شده تا حداقل در فضای مجازی باب گپ وگفت ها در این خصوص باز شود.

اگرچه در فضای حقیقی جامعه ،مواضع و گفتگوهای شکل گرفته همچنان از دایره مسایل و مشکلات جاری کشور فراتر نرفته است ،اما تنوع حضور افراد در رقابت های انتخاباتی پیش رو نوید بخش گر گرفتن رقابتها در واپسین روزهای منتهی به بازه زمانی تبلیغات قانونی است ،مشروط به اینکه دستگاههای اجرایی ونظارت با انعطاف بیشتر ،از انسداد این مسیرهای هموارکننده مشارکت عمومی جلوگیری به عمل آورد.

نکته مهم این روزهای فضای غیر رسمی تبلیغات انتخابات که از قضا بایستی مد نظر رای دهندگان قرار گیرد ،پیشگیری از شکل گیری فضای وعده وعیدهای خارج از توان ووظایف نمایندگی و عدم استقبال از کاندیدهایی است که با سوار شدن بر مشکلات ومطالبات مردم ،از طریق وعده های اغوا کننده بدنبال بافتن کلاهی از این نمد برای خود هستند .

البته طبیعت رقابتهای انتخاباتی بزرگنمایی چهره ها ،منجی سازی در کنار ایجاد تصور پیروزی حتمی از کاندیدای مورد حمایت افراد و یا گروههای سیاسی وقبیله ایست و از این منظر نمی توان کاری کرد ،چرا که بررسی برنامه ها وشیوه معرفی نامزدها به گونه ایست که هر کسی به زعم خویش کاندیدای مورد حمایتش را تنها منجی استان وبرنده واقعی رقابتها معرفی می کند!

اما اخلاق بعنوان حلقه گمشده همیشگی رقابتهای انتخاباتی همچنان ناپیداست ! چرا که بسیاری از نامزدها وحامیان آنها به جای تبیین برنامه ها و نمایش توانمندی های خویش ،بنا رابر تخریب وتضعیف رقبای انتخاباتی قرار داده اند ،به گونه ای که گویی بدون تخریب وتضعیف جایگاه ومنزلت دیگران ،امکان معرفی وبرجسته سازی نکات قوت خویش میسور نیست .البته این سیره ناسره به بخش جدایی ناپذیر و ناسالم رقابتها تبدیل و در تحولی ناباورانه به بدنه جریانات سیاسی نیز رسوخ نموده است .

انتشار برخی اظهار نظرها ومواضع خلاف واقع از سوی جریانات سیاسی فعال کشور درراستای حذف رقیب سیاسی از جمله این موضوعات است . به هرحال انتظار نمی رود که یک جریان سیاسی ،نقاط قوت جریان مخالف خود را برجسته کند ،اما انتظار معقول و منطقی از یک جریان سیاسی با بیس مذهبی،رعایت انصاف وتقواست که متاسفانه این خلاء همجنان در سپهر سیاسی کشور خودنمایی می کند .

در جایی که انتظار می رود جریانات سیاسی ،هدف رقابتها را رشد وتعالی کشور،ارتقاء منزلت سیاسی واجتماعی نظام ونمایش آن در فضای بین الملل حول محور منافع ملی قرار دهند،اما بسیاری از مواضع اخیر جریانات سیاسی کشور به سمت نادیده انگاری منافع ملی سوق داده شده به گونه ای که شهوت قدرت طلبی ،در مقابل دیدگان برخی پرده کشیده و به حربه ای برای بیرون انداختن رقیب به قیمت سلب انگیزه مردم وکاهش مشارکت اجتماعی وتنزل مقبولیت نظام متوسل می شوند ،حال می خواهد این حربه ریشه در حقیقت داشته باشد یا از اساس کذب باشد !

تاسف بار تر اینکه جریان راست ،محافظه کار ،سنتی ،اصولگرایی ویا هر عنوانی که می توان بر آن اطلاق کرد ،به رغم اینکه محور فعالیت خود را اخلاق و بسترهای مذهبی قرار داده است ،اما تاکنون نتوانسته است در خلال فعالیتها ورقابتهای مجازی ورسانه ای خود بدیهی ترین انتظارات را برآورده نماید ،چرا که تمسک به بی اخلاقی برای کشیدن رقیب به گوشه رینگ در مانیفست سیاسی اشان هویداست .

تولید و انتشار پرحجم محتوای مخرب و عمدتا غیر واقع از این دست رفتارهاست ،به گونه ای که این روزها در پیچ اول رقابتهای انتخاباتی ،مواضع بزرگان اصلاح طلب را به دستاویزی برای تحلیل وتفسیرهای سوگیرانه قرار داده اند ،یکبار عدم استقبال احتمالی اصلاح طلبان از انتخابات را زمینه سازی برای  فتنه اکبر قلمداد ،بار دیگر حضور پرتعداد نامزدهای انتخاباتی را برنامه ای هدفمند برای تکثر رد صلاحیت ها و پیش زمینه فتنه انگیزی جدید تفسیر می کنند ،در تحلیلی دیگر هجوم نامزدهای نام آشنای این طیف برای نامنویسی در انتخابات را سفارش محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات معنا ومفهوم می کنند ،که در پشت این معنا بخشی ها هدفی جز کددهی به نظارت برای رد صلاحیت آنان نمی توان متصور بود !

همانگونه که در  شعارهای جریان اصلاح طلبی پیداست ،آنان تغییر و اصلاح را از درون صندوق های رای جستجو می کنند ،به این معنا که حضور در پای صندوق های رای ودر پارت اول یعنی نامنویسی نامزدها  در ستاد انتخابات از رویکرد اصلی این جریان تبعیت می کند ،به این معنا که براساس مواضع اخیر رهبران این جریان ،حضور در انتخابات برای انان یک اصل مهم برای پیگیری وتحقق اهداف سیاسی واصلاحی آنان تلقی می شود. 

مضافا اینکه جریانی به پویایی اصلاح طلبان با پایگاه اجتماعی قابل قبول ( لااقل تا انتخابات پیشین ) که همواره بخش عمده ای از رای وخواست مردم را رهبری کرده اند ،نمی تواند در حساس ترین مقطع ،با قهر کردن با صندوق های رای به دست خود پایان حیات خود را رقم زده ودر مواجهه با اتفاقات ورویدادهای اخیر کشور از خود سلب مسئولیت نماید . لذا حضور در انتخابات را باید در قالب احساس مسئولیت این جریان مهم سیاسی معنا ومفهوم کرد .

از اینرو جریان سیاسی رقیب اصلاح طلبان که این روزها شرایط جاری کشور رابرای ماهیگیری مناسب دیده است ،نمی تواند بر نقش جریان اصلاج طلب در ساختار قدرت چشم بسته ویا با سطحی نگری وانتساب موضوعات غیر واقع وهدفمند،برای  تخطئه نمودن این جریان ریشه دار  سعی وافر نماید .

برای روشن شدن موضوع مطرح شده  آخر به سراغ یکی از نامزدهای منتسب به جریان اصلاحات رفتیم تا از چند وچون آن کسب اخبار نماییم ،جلال میرزایی نماینده فعلی اصلاح طلب استان که در جریان ماوقع اتفاقات سیاسی وپشت پرده ها قرار دارد ،را برای یافتن پاسخ این ادعا مطلوب دانستیم .

این نماینده اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که به سفارش وتاکید آقای خاتمی به رقابتها ورود کرده اید گفت : با احترامی که برای شخصیت سیاسی آقای خاتمی قایل هستم باید عرض کنم این ادعا از اساس صحت ندارد . بنده به جز با آقای دکتر  اردکانیان وزیر نیرو که ارتباط خوبی با ایشان دارم و آقای دکتر عارف رییس فراکسیون امید مجلس و چند فعال رسانه ای با کسی دیگری مشورت نکرده ام.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط کشور و چرایی حضور دوباره در رقابتهای انتخاباتی اظهار داشت : قطعا شرایط جاری کشور ،مسایل ومشکلات موجود در کشور کار را برای نماینده  سخت تر خواهد کرد ،اما حضور ونام نویسی اینجانب نیز تابع شرایطی خواهد بود وممکن است  اگر شرایط فراهم نشود ،از ادامه راه منصرف شوم.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد : ما نمی خواهیم به هر قمیتی خود را به مردم تحمیل نماییم ،اگر احساس شود که از سوی مردم اقبالی وجود نداشته باشد ،هیچ اصراری برای ماندن در رقابتها نیست ،چرا که مردم ما بهترین معیار برای حضور یا عدم حضور در رقابت انتخاباتی بعنوان بستر خدمت به آنان محسوب می شود .

وی در پایان این گفتگوی کوتاه نامنویسی نامزدهای اصلاح طلب را ناشی از احساس ضرورت حضوردر عرصه سیاسی کشور قلمداد کرد و گفت : تصور اینکه این حضور با هدایت رهبران این جریان با اهداف خاص صورت گرفته ،از یک توهم وتلقی نادرست از رویکرد سیاسی جریان اصلاح طلبی در کشور نشات گرفته و مبنای درستی ندارد .

با این وجود باید منتظر ماند و دید در ادامه راه جریانات سیاسی برای حذف رقبای خود و دست یازی به قدرت، تاکتیک های خود را بر چه اصولی متمرکز کرده ولوله توپ های خود رابر کدام گرا قفل خواهند کرد ؟! هر شیب بسی فراز دارد و این قصه سر دراز دارد!!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار