متولیان امر بهداشت استان اصفهان که از سیاست همیشگی خود برای کنترل بحران یک بیماری استفاده کردند و تلاش کردند در ابتدا بیماری آنفلوانزا را عادی جلوه دادند و اعلام کنند همچون هر ساله این بیماری با افت و خیزهای شاهد هستیم بعد تکیه کردند به اینکه تنها مختص به اصفهان نیست و در کشور نیز وجود دارد و در مرحله آخر هم کار اطلاع رسانی و آموزش ها را پس از تشدید شدن بیماری انجام دادند.
کد خبر: ۸۰۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵ 03 December 2019

تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز، بیماری آنفلوانزا که در گذشته به آن ذات الریه می گفتند سه مدل از آن وجود دارد که مدل تک گیر آن در فصل گرما هم امکان ابتلا به آن هست و در مدل اپیدمیک که در فصول پاییز و زمستان شاهد آن هستیم بین دو تا سه هفته شیوع و تا دو تا سه ماه طول می کشد مدل اپیدمیک انفلوانزا از سطح جامعه حذف و به روال عادی برگردد.

در شکل اپیدمیک انفوانزا که هم اکنون با آن در سطح جامعه مواجهیم همواره یک تا 10 درصد جامعه را درگیر می کند که بر این اساس در حالت عادی باید بین 5 تا 500 هزار نفر از جمعیت 5 میلیون نفری اصفهان مبتلا به آنفلوانزا داشته باشیم به همین دلیل هیچ گاه تعداد مبتلایان به این بیماری شمرده نمی شود چون شمردن مبتلایان خاصیتی ندارد و این تنها دلیل عدم ارائه آمار از سوی مدیر بیماریهای واگیر دار مرکز بهداشت استان اصفهان است.

رضا فدایی گفت: اگر تنها یک درصد از جمعیت  500 هزار نفری مبتلایان پیش بینی شده بستری شوند یعنی معادل 5 هزار نفری هستند و اگر یک درصد از تعداد بستری ها جان خود را از دست بدهند یعنی 50 نفر به علت انفلوانزا فوت کردند.

 

آنفلوانزای شدید ریه ها را درگیر و تنگی نفس ایجاد میشود

وی با اشاره به دو نوع از آنفلوانزا گفت:  95 درصد مبتلایان آنفلوانزای ساده و بی عارضه  دارند و 5 درصد مبتلا به آنفلوانزای شدید درگیر میشوند که در نوع ساده و بی عارضه ویروس به بینی و حلق و گلو وارد می شود و تب و بدن درد وسرفه و یکم عطسه از علائم آن است اما در نوع آنفلوانزای شدید ریه ها درگیر و لازم به بستری و داروهای اختصاصی است .

فدایی تصریح کرد: علائم سرماخوردگی با آنفلوانزا متفاوت است که در سرماخوردگی سوزش و عطسه و آبریزش مشاهده می شود اما در آنفلوانزا بدن درد و تب و بی حال وجود دارد که یک فرد مبتلا به آنفلوانزا در ابتدا نوع ساده آن را می گیرد و سپس تشدید و  گرفتار علائم تنگی نفس و کاهش سطح هوشیاری و افت فشار و عدم توانایی در خوردن و آشامیدنی دیده میشود.

 

17 فوتی از آنفلوانزا در سال گذشته که با کاهش حجم بیماری مواجه بودیم

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در حالی از فوت 10 نفر بر اثر آنفلوانزا در امسال خبر داد که با شدت جمعیت بیماران مواجهیم که سال گذشته 17 نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند که پارسال تعداد مبتلایان بسیار کم بود.

مصطفی رضایی اگر چه اعلام کرد که مرگ و میر ها بر اثر آنفلوانزا در افرادی رخ داد که بیماری زمینه ای داشتند ، ادامه داد: تاکنون ویروس آنفلوانزا در 10 نفر مثبت بوده است و جان خود را از دست دادند که نمی توان گفت تنها علت فوت آنها بیماری آنفلوانزا بوده است .

البته این گفته وی در حالی است که مدیر گروه بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت اصفهان از دست یابی به تجهیزات پیشرفته تشخیص آنفلوانزا از چند سال پیش در اصفهان خبر داد و این نشان میدهد به راحتی می توانند اعلام کنند که بیماری آنفلوانزا تا چند درصد در علت مرگ آنها نقش  داشته است.

 

آلودگی هوا عامل تشدید آنفلوانزای در امسال شد

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در حالی از شدت بیماری آنفلوانزا در امسال خبر داد که این موج از بیماری را در سال 94 و همچنین 88 شاهد بودند.

البته سوال اینجاست که وقتی مرگز بهداشت می داند که در فصل پاییز و زمستان شاهد اپیدمی آنفلوانز است چرا در یک ماه قبل از آن یعنی از شهریورماه اقدام به تشویق مردم برای زدن واکسن آنفلوانزا نمی کند یا اینکه آموزش های مراقبت های فردی را به مردم تعلیم دهد و جامعه را از بحرانی شدن آنفلوانزا دور کند .

و با بحرانی شدن بیماری اقدام به اطلاع رسانی و آموزش مردمی کند که نگران از هچمه بیماری است و در نقطه اوج رسانه را به عدم آموزش از بیماری خطاب کند و بی اطلاعی مردم و رسانه ها را عامل تشدید بحران بخوانند .

موضوعی که وقتی از سوی خبرنگار تابناک مطرح و گلایه شده متولیان امر بهداشت آن را پذیرفتند و گفتند: بله باید آموزش های پیشگیری از آنفلوانزا یک ماه قبل از آغاز ایپیدمی بیماری شکل بگیرد  و اگر مردم به طور مرتب مراقبت های بهداشت فردی را رعایت کنند می توانند خود را از ابتلا به این بیماری محافظت کنند.

 گر چه ویروس آنفلوانزا ختم به یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد و امکان کنترل و به صفر رساندن آن نیست.

هر چند به گفته مدیرگروه بیماری های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با زدن واکسن آنفلوانزا تا 90 درصد فرد ایمن می شود اما با انجام مراقبت های بهداشت فردی می توان بدن را مثل  واکسن ایمن کرد هر چند امکان دارد فرد واکسن آنفلوانزا را زده باشد و دوباره با یک نوع دیگر از ویروس انفلوانزا مبتلا شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با اعلام اینکه مشکلی در تامین داروی بیماری آنفلوانزا در سطح بیمارستان ها نداریم و خوشبختانه هنوز با شدتی از  بیماری مواجه نشدیم که بخشی از بیمارستان را برای بستریهای آنفلوانزا خالی کنیم.

رضایی گفت: واکسن آنفلوانزا در حال حاضر نیست و در عرض دو ساعت به اتمام رسید.

 

کورتن برای مبتلایان به آنفلوانزا تجویز نشود

وی گفت: تاکنون مبتلایان به آنفلوانزا از نوجوانان به بالا بودند و خوشبختانه در کودکان نداشتیم.

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با اعلام اینکه افراد خیلی چاق زودتر به آنفلوانزا مبتلا می شوند، ادامه داد: افراد مسن ، کودکان، بیماران قلبی، کلیوی و ریوی و افراد خیلی چاق بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند.

وی گفت: از جامعه پزشکان خواستیم که برای مبتلایان به آنفلوانزا کورتون تجویز نکنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار